Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 19:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
24timer skrev:
Sukker mere
vanedannende
end kokain

Afhængighed Labora-
torierotter i et nyt for-
søg var ikke i tvivl, da
de skulle vælge mellem
sukker og kokain. 96
procent af dem fore-
trak sukkeret, skriver
Svenske Dagbladet iføl-
ge politiken.dk. Selv
om der er tale om dyre-
forsøg, og det ikke altid
er lige nemt at overføre
resultater fra dyr til
mennesker, bekymrer
resultatet alligevel de
svenske forskere. Det
menes at op mod 25
procent af verdensbe-
folkningen er afhængi-
ge af sukker.

Fascinerede... Forbud Lene, forbud! Yihaaar

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Hahaah.

Sukker det nye vanedannende bræber narko.

Når du prøver det EN gang, så vil man bare have mere og mere. :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Et sjovt lille forsøg. Hvis jeg var en af de rotter, ved jeg godt, hvad jeg ville tage. :twisted:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er tankevækkende resultater, men man skal nok have set hele forsøget for helt at forstå det. 96% virker utroligt højt, så måske har det simpelthen noget med smagen at gøre? Eller taler vi IV?

Det understreger dog meget godt den erowid artikel, der er om emnet. Nemlig at en vigtig del af diverse dyrestudier og narko gør meget op i at "lære dyrene at tage narko". Underforstået at de ikke altid gør det lige villigt på egen hånd.

Her fandt man jo også ud af, at de fleste dyr var ret påvirkede af deres sociale sammenhænge. F.eks. var det nemmere at lære aber, rotter og mus at tage narko, hvis man puttede dem i isolation og udsultede dem socialt. Man ved også, at trangen til narko daler markant, hvis der er andre stimulanter til rådighed: legesager, sukkervand, andre dyr at lege med, osv. Man ved også, at dyr, der er nederst i rangordenen, ofte er mere tilbøjelige til at lamme sig i narko end lederen af flokken.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Hvis der er nogen der finder den originale artikel må i meget gerne sige til! Kunne nemlig ikke argumentere overfor mine forældre, da jeg kun byggede min påstand på denne artikel, hvis troværdighed er i bund: "skriver Svenske Dagbladet ifølge politiken.dk." Og de forklarer ikke noget om forsøget.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Når Lene ser dette her. Så kommer et gram sukker til at koste en plov :D

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
the-red-pill skrev:
Hvis der er nogen der finder den originale artikel må i meget gerne sige til! Kunne nemlig ikke argumentere overfor mine forældre, da jeg kun byggede min påstand på denne artikel, hvis troværdighed er i bund: "skriver Svenske Dagbladet ifølge politiken.dk." Og de forklarer ikke noget om forsøget.

Det ville da være at føre dine forældre bag lyset, hvis de kom til at tro på, at sukker er mere vanedannende end kokain. Sukker kan højst gøre dig fed, og du render ikke rundt som et grimt dyr for at få mere. Du kan også sagtens have kilovis af sukker stående uden overhovedet at overveje at røre det.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Minimal skrev:
...og du render ikke rundt som et grimt dyr for at få mere.

Du har nok ikke været i USA :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Minimal skrev:
Sukker kan højst gøre dig fed, og du render ikke rundt som et grimt dyr for at få mere. Du kan også sagtens have kilovis af sukker stående uden overhovedet at overveje at røre det.

Det er jeg nu ikke helt enig i - personligt kæmper jeg mod sukkeret (og nej jeg er ikke tyk)... Har en ubændig lyst til chokolade/slik osv og får nemt lavet mig nogle dumme vaner med et stykke chokolade hver dag når jeg kommer hjem fra job fx - føles virkelig som en afhængighed nogen gange og ofte kan jeg bare ikke lade være, undskylder for mig selv at det jo ikke gør noget når jeg ikke er tyk, at jeg stopper i morgen osv... Omvendt har jeg ikke det fjerneste problem med at holde mig fra stofferne - bevares jeg har da lyst; men det er ikke så jeg finder på undskyldninger til mig selv for at blive ved og kan sagtens sidde i selskab med andre, som tager for sig - uden at blive fristet nok til at ryge med i når jeg har besluttet mig for at lade være 8)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
LSDrejø skrev:
Det er jeg nu ikke helt enig i - personligt kæmper jeg mod sukkeret (og nej jeg er ikke tyk)... Har en ubændig lyst til chokolade/slik osv og får nemt lavet mig nogle dumme vaner med et stykke chokolade hver dag når jeg kommer hjem fra job fx - føles virkelig som en afhængighed nogen gange og ofte kan jeg bare ikke lade være, undskylder for mig selv at det jo ikke gør noget når jeg ikke er tyk, at jeg stopper i morgen osv... Omvendt har jeg ikke det fjerneste problem med at holde mig fra stofferne - bevares jeg har da lyst; men det er ikke så jeg finder på undskyldninger til mig selv for at blive ved og kan sagtens sidde i selskab med andre, som tager for sig - uden at blive fristet nok til at ryge med i når jeg har besluttet mig for at lade være 8)

Det kan godt være, at du ikke er helt enig, men jeg håber ikke, at du er dybt uenig.
Det er da nemt at købe en chokolade, hver gang man handler ind, især når der ikke er nogen grund til at lade være.
Men der er altså temmelig stor forskel på kraften af sukkers og kokains effekt på dit belønningssystem.
Kokain skaber en bevidsthed, som man føler, at man gerne vil blive hængende i, og det stimulerer lige så meget som sex.
Sukker er mere ligesom kaffe eller bare mad. Det er også svært at kæmpe imod sult, men kokain er så voldsomt,
at du bliver mere ligeglad med mad, når du tager det. Jeg har personligt aldrig oplevet en person mene ønsket om sukker
så alvorligt, at det kunne sammenlignes med den gennemsnitlige cokebrugers lyst til mere coke.

Jeg synes ikke, der er noget spændende ved resultatet af forsøget. Sukker er vigtigt for os, vigtigere end kokain,
som kun får os til at tro, at det er vigtigt. Men hvad beviser det, at man SKAL have sukker?
Så lyder det, som om coke lige pludselig ikke er så vanedannende,
men i virkeligheden er det jo vanvittig vanedannende, og det har nogle lidt værre bivirkninger end sukker.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Malkavian skrev:
Det er tankevækkende resultater, men man skal nok have set hele forsøget for helt at forstå det. 96% virker utroligt højt, så måske har det simpelthen noget med smagen at gøre? Eller taler vi IV?

Det understreger dog meget godt den erowid artikel, der er om emnet. Nemlig at en vigtig del af diverse dyrestudier og narko gør meget op i at "lære dyrene at tage narko". Underforstået at de ikke altid gør det lige villigt på egen hånd.

Her fandt man jo også ud af, at de fleste dyr var ret påvirkede af deres sociale sammenhænge. F.eks. var det nemmere at lære aber, rotter og mus at tage narko, hvis man puttede dem i isolation og udsultede dem socialt. Man ved også, at trangen til narko daler markant, hvis der er andre stimulanter til rådighed: legesager, sukkervand, andre dyr at lege med, osv. Man ved også, at dyr, der er nederst i rangordenen, ofte er mere tilbøjelige til at lamme sig i narko end lederen af flokken.

Jeg lugter lidt en model til legalisering?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Minimal skrev:
Det kan godt være, at du ikke er helt enig, men jeg håber ikke, at du er dybt uenig.
Det er da nemt at købe en chokolade, hver gang man handler ind, især når der ikke er nogen grund til at lade være.
Men der er altså temmelig stor forskel på kraften af sukkers og kokains effekt på dit belønningssystem.
Kokain skaber en bevidsthed, som man føler, at man gerne vil blive hængende i, og det stimulerer lige så meget som sex.
Sukker er mere ligesom kaffe eller bare mad. Det er også svært at kæmpe imod sult, men kokain er så voldsomt,
at du bliver mere ligeglad med mad, når du tager det. Jeg har personligt aldrig oplevet en person mene ønsket om sukker
så alvorligt, at det kunne sammenlignes med den gennemsnitlige cokebrugers lyst til mere coke.

Jeg synes ikke, der er noget spændende ved resultatet af forsøget. Sukker er vigtigt for os, vigtigere end kokain,
som kun får os til at tro, at det er vigtigt. Men hvad beviser det, at man SKAL have sukker?
Så lyder det, som om coke lige pludselig ikke er så vanedannende,
men i virkeligheden er det jo vanvittig vanedannende, og det har nogle lidt værre bivirkninger end sukker.

Nu har jeg heldigvis aldrig rigtig fået noget ud af cola, så kan ikke sammenligne de 2; men med fx amf, som jeg er glad for, kan jeg godt have lysten til; men føler den er mere psykisk - hvorimod jeg kan være helt svimmel nogen dage hvis jeg virkelig har lyst til sukker (chokolade) og jeg ikke har noget i huset...
At udbud af og brugskonsekvens er meget forskellig for de 2 stoffer synes jeg ikke er interessant i denne sammenhæng.
Jeg har aldrig prøvet at have rigtig fysisk trang til nogen former for stimulanser (ej heller koffein eller nikotin), så jeg kan ikke udtale mig om forskellen i styrke... Jeg kan bare mærke den ved sukker - det fortæller mig noget om hvor kraftigt hjernens belønningssystem kan være...
Læste fornylig en artikel om hvordan hjernen selv var narkoman - den udskildte simpelthen en smule belønning (dopamin mener jeg det var) i forsøget på at overtale brugeren til at indtage stimulanser (hvis bruger i forvejen overvejede dette)... Det synes jeg godt man kan kende nogen gange - hvis man ved man skal på narko om aftenen, kan jeg godt fornemme humøret stiger - har sågar oplevet at blive tør i halsen og få "amf-mave" længe inden indtag (om det er placebo skal jeg så ikke kunne sige)...
Men jeg kender også alt for godt den fornemmelse af at gå hurtigere hjem fra job, fordi man ved der ligger en guldskildpadde i skuffen og venter :oops:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her
Jeg ved godt, at det er en gammel tråd, men jeg mener at have fundet noget, der retfærdigører dens genoplivning.

Citat:
OBJECTIVE: The goal was to determine whether withdrawal from sugar can cause signs of opioid dependence. Because palatable food stimulates neural systems that are implicated in drug addiction, it was hypothesized that intermittent, excessive sugar intake might create dependency, as indicated by withdrawal signs.

RESEARCH METHODS AND PROCEDURES: Male rats were food-deprived for 12 hours daily, including 4 hours in the early dark, and then offered highly palatable 25% glucose in addition to chow for the next 12 hours. Withdrawal was induced by naloxone or food deprivation. Withdrawal signs were measured by observation, ultrasonic recordings, elevated plus maze tests, and in vivo microdialysis.

RESULTS: Naloxone (20 mg/kg intraperitoneally) caused somatic signs, such as teeth chattering, forepaw tremor, and head shakes. Food deprivation for 24 hours caused spontaneous withdrawal signs, such as teeth chattering. Naloxone (3 mg/kg subcutaneously) caused reduced time on the exposed arm of an elevated plus maze, where again significant teeth chattering was recorded. The plus maze anxiety effect was replicated with four control groups for comparison. Accumbens microdialysis revealed that naloxone (10 and 20 mg/kg intraperitoneally) decreased extracellular dopamine (DA), while dose-dependently increasing acetylcholine (ACh). The naloxone-induced DA/ACh imbalance was replicated with 10% sucrose and 3 mg/kg naloxone subcutaneously.

DISCUSSION: Repeated, excessive intake of sugar created a state in which an opioid antagonist caused behavioral and neurochemical signs of opioid withdrawal. The indices of anxiety and DA/ACh imbalance were qualitatively similar to withdrawal from morphine or nicotine, suggesting that the rats had become sugar-dependent.

- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... d_RVDocSum

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
sjovt at støde ind i denne tråd, da jeg har læst på emnet i forbindelse med en dokumentar. Til mange menneskers store forbløffelse er afhængighed af sukker langt mere aktuelt, end de fleste går og tror. Efter at have læst på emnet i en periode, har jeg opnået stor indsigt i hvorfor nogle folk spiser umenneskeligt store mængder slik, i løbet af en ganske almindelig hverdag. Jeg ser folk i dagligdagen der praktisk talt, har erstattet normal føde, med fødevare indeholdende store mængder raffineret sukker. Det er dog så forkert at kalde sukker for mad, for det er det bestemt ikke. Sukker er groft sagt nærmere, at betegne som, et klasse c stof i statens rusmiddel register. Folk der ikke ryger cigaretter i frikvarteret, de spiser pinoccio kugler eller sodavand istedet. Så kan man spørge sig selv hvad der er værst? Det er selvfølgelig nok cigaretterne, men sukkeret er så bagateliseret. Staten bruger ressourcer på at oplyse skolebørn om stoffer, men jeg har gennemgået en hel skolegang uden at så meget som høre begrebet sukker afhængighed.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Nu er der alligevel en stor forskel på sukker og kokain, sammenligningen er jo fuldstændig åndsvag, men nok om det.

Til Theragingpussy: hvornår gik du i folkeskole? Sukkerforbrug var i hvert fald i et stort fokus på min skole, slik og sodavand var banlyst! Og hvis vi kom med medbragt slik eller sodavand blev det konfiskeret. Det er selvfølgelig begrænset hvor meget skolen kan gribe ind.
Der har i lang tid været diskussion om hvorvidt sukker påvirker eleverne til hyperaktivitet, og da det menes specielt at ses hos børn med koncentrationsbesvær, er det er stort fokus på skolerne rundt omkring, og ja større end oplysning om narko.
Senere i livet bliver vi ikke proppet med sådanne pedagogiske informationer, da vi menes selv at vide det og kunne tage ansvar for hvilke fødevare vi indtager. Men generelt hører vi da tit om sunde livsvaner, vi skal spise sundt og dyrke motion, og enhver ved at stort sukkerindtag kan være usundt.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
jeg kender mange, især gamernørder, for hvem en weekend/lan-party er ensbetydende med 6L cola, 4 poser chips og energidrik ad libitum. Et blik på dem og du er ikke i tvivl om at deres kroppe er syge. mange af dem ser værre ud end cokejunkier.

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Lorte Bæver skrev:
Nu er der alligevel en stor forskel på sukker og kokain, sammenligningen er jo fuldstændig åndsvag, men nok om det.

Til Theragingpussy: hvornår gik du i folkeskole? Sukkerforbrug var i hvert fald i et stort fokus på min skole, slik og sodavand var banlyst! Og hvis vi kom med medbragt slik eller sodavand blev det konfiskeret. Det er selvfølgelig begrænset hvor meget skolen kan gribe ind.
Der har i lang tid været diskussion om hvorvidt sukker påvirker eleverne til hyperaktivitet, og da det menes specielt at ses hos børn med koncentrationsbesvær, er det er stort fokus på skolerne rundt omkring, og ja større end oplysning om narko.
Senere i livet bliver vi ikke proppet med sådanne pedagogiske informationer, da vi menes selv at vide det og kunne tage ansvar for hvilke fødevare vi indtager. Men generelt hører vi da tit om sunde livsvaner, vi skal spise sundt og dyrke motion, og enhver ved at stort sukkerindtag kan være usundt.

Jeg går i 10 klasse pt. så gæt selv :D
På min skole blev der solgt kakaomælk og ostepinde i skoleboden og alle eleverne var ude og fråde i frikvarterende. Der var meget lidt fokus på det vil jeg mene.

Halugenlampe skrev:
jeg kender mange, især gamernørder, for hvem en weekend/lan-party er ensbetydende med 6L cola, 4 poser chips og energidrik ad libitum. Et blik på dem og du er ikke i tvivl om at deres kroppe er syge. mange af dem ser værre ud end cokejunkier.

Ja det er præcis det. Jeg hader når den slags mennesker er så skidehellige når det gælder rusmiddeler. For de er jo så sunde selv :D Deres belønningssystem er lige så meget oppe og ringe som hos andre misbrugere. Der går en elev i min klasse som tit starter dagen med en Hustler energidrik og pinoccio kugler. Han kan sidde og trippe det ene sekund og sove over bordet det andet.

Junior medlem

Geografisk sted: Falster, Nykøbing F.
Giga irriterende at artiklen ligge op til, at sukker er meeeget værre end Coke, What!?

TheRagingPussy : Giver dig ikke helt ret i at der er mangel på informationer omkring sukker, syntes ikke at der er andet end Tab-dig-programmer! Hvor de alle sammen går meget op i at vise os seere de klammeste klip med den ene tramskylning efter den anden, og netop oplyser og fortæller os at alt det LORT er sukker og klam æde som kun er i vejen osv.. bla bla ikke mit område..

Junior medlem
Brugeravatar

Bobbleplast skrev:
Giga irriterende at artiklen ligge op til, at sukker er meeeget værre end Coke, What!?

TheRagingPussy : Giver dig ikke helt ret i at der er mangel på informationer omkring sukker, syntes ikke at der er andet end Tab-dig-programmer! Hvor de alle sammen går meget op i at vise os seere de klammeste klip med den ene tramskylning efter den anden, og netop oplyser og fortæller os at alt det LORT er sukker og klam æde som kun er i vejen osv.. bla bla ikke mit område..

Tarmskylning fjerner ofte bare det som ellers ville have været kommet ud i morgen, medmindre personen desideret har nogle problemer med tarmen.. Danskerne elsker den form for pseudo-scientific BS.

TheRagingPussy skrev:
Halugenlampe skrev:

Ja det er præcis det. Jeg hader når den slags mennesker er så skidehellige når det gælder rusmiddeler. For de er jo så sunde selv :D Deres belønningssystem er lige så meget oppe og ringe som hos andre misbrugere. Der går en elev i min klasse som tit starter dagen med en Hustler energidrik og pinoccio kugler. Han kan sidde og trippe det ene sekund og sove over bordet det andet.

In all fairness, er det så ikke stortset ALLE folkeskoleelever som mener stoffer = djævlen? Det er jo det de er blevet lært.

Jeg er selv en af dem som i folkeskolen mente at det var noget shit at lave (tage stoffer, altså). Jeg drak også gerne flere liter CocaCola dagligt. Set tilbage er jeg da helt sikkert glad for at det var CocaCola og ikke Weed jeg var afhængig af. Mine venner som begyndte med weed'en i en tidlig alder (~14 år) er alle bagud mentalt op til flere år.

Junior medlem

Geografisk sted: Falster, Nykøbing F.
well same same meningen er den samme:)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]