Hej alle.
Jeg er godt klar over at det ikke er sædvanlig praksis, men Politiken har dd. en artikel om narkotikalovgivning, og jeg synes ikke at Psychedelia skal være den foruden -- specielt ikke når de nu vælger at citere en bruger fra siden (Farmerfyr).
For at give jer artiklen i en ordentlig kvalitet, og for at det skal være muligt at finde den ved søgning, har jeg skrevet hele artiklen ind:
Narkolov til gennemsynaf Kirstin Stefánsdottir Egekvist""Hej drenge. Jeg har læst jeres indlæg om mephedron, og jeg vil virkelig gerne præve det, for kokain er for dyrt. Vil I ikke sende mig et link til et sted, hvor jeg kan købe det, for i mit hjemland er det ikke ulovligt endnu, og jeg vil gerne skaffe mig et personligt lager, før det bliver forbudt. /Chris (Danmark)."
Sådan skriver en ung dansker i juni 2008 på et britisk forum for brugere af kemiske stoffer. Og han har haft rig mulighed til at opbygge sit lager de sidste seks måneder, for det amfetaminlignende stof mephedron er stadig lovligt i Danmark. Reglerne herhjemme er nemlig sådan, at ny narko, der bliver produceret i illegale laboratorier, automatisk er tilladt at bruge og sælge i Danmark, indtil Sundhedsstyrelsen har samlet tilstrækkelig dokumentation til at mene at stofferne er sundhedsskadelige. Men de regler opfordrer et flertal i Folketinget nu sundhedsministeren til at gennemgå nøje.
"Jeg synes, det lyder utroligt, at mephedron kan være lovligt, når man ved, det bliver misbrugt som euforiserende stof. Det bør ikke kunne ske", siger sundhedsordfører for Dansk Folkeparti Liselott Blixt. Og både Socialdemokraternes sundhedsordfører Jens Peter Vernersen og SF's Jonas Dahl synger med i samme kor. "Vi kan ikke have, at man kan ændre et molekyle i en kemisk forbindelse, og så kan det lige pludselig være lovligt at tage stoffet. Det får simpelthen ikke. Det skal vi have strammet op på, og det kan kun gå for langsomt", mener Jonas Dahl. For som det er i dag, skal udenlandske narkobaroner kun ændre et enkelt molekyle i et allerede kendt og ulovligt stof, for at gøre det helt legalt at sælge og indtage i Danmark.
Lovændring teknisk muligMen der er gode muligheder for at nedlægge forbud mod hele grupper af designerdrugs ad gangen, vurderer flere eksperter. Ifølge læge og misbrugsekspert Henrik Rindom kan kemikere ofte vurdere, om et stof er euforiserende eller ej alene ved at kigge på dets sammensætning.
"Folk, der laver andre udgaver af de her kendte stoffer, gør det ud fra en forventning om, at stoffet virker på nogen lunde samme måde i hjernen, selvom man rykker rundt på nogle molekyler", forklarer Mogens Johannsen, der er afdelingsleder for Retskemisk Institut i Århus. Ved at bruge samme princip er det muligt, at lave et forbud mod en lang række designerdrugs allerede inden, nogen finder på at designe dem, er eksperterne enige om.
"Vi har prøvet at gøre op, og er nået frem til, at vi måske ville dække 60 procent af de nye stoffer, der kommer ind i landet, med sådan en lovgivning. Måske 70 måske 50", vurderer Mogens Johannsen, der dog advarer mod, at et gruppeopdelt forbud mod stoffer kan skabe problemer for virksomheder, der bruger stofferne i deres produktion. Forbuddet mod hele grupper af stoffer findes allerede i England og Irland, og sundhedsminister Jakob Axel Nielsen (K) er i gang med at undersøge om en lignende lovgivning er mulig herhjemme. Hver år kommer mellem fire og seks nye stoffer til landet, og er altså fuldt lovligt, indtil prøver af stoffet er blevet beslagtlagt, analyseret, vurderet og til sidst forbudt af sundhedsministeren. Og det smuthul lader en del unge til at benytte sig af. Både på nettet og i Henrik Rindoms stofrådgivningsarbejde findes der rigelige beretninger om fra unge som har prøvet det amfetaminlignende designerdrug.
"Jeg har taget mephedron tre gange hver uge i to måneder nu, og jeg har også givet det ud til måske omkring 20 personer", skrev en ung fyr med brugernavnet BHY på et chatforum på nettet allerede i januar. Andre brugere af forummet advarer den unge fyr mod stoffer, som de anser for at "kunne forårsage seriøs og vedvarende påvirkning af hjernen".
"Jeg tror folk indtager det bare fordi, det er lovligt, og ikke tænker på om stadset er farligt på nogen måde, som man typisk gør med amfetamin, kokain og ecstasy", filosoferer en chatter med brugernavnet Farmerfyr.
kirstin.s.egekvist@pol.dkFAKTABOKS:
Nye stoffer på forbudslisten2007: De to beslægtede stoffer 2C-E og 2C-P, det opiumlignende Oripavin, Bromo-Dragonfly, de to beslægtede stoffer DOC og DOI.
2008: Bedøvelsesmidlet Ketamin, Det ecstacylignende Methylon, Det antidepressivlignende Dextromorphan og de LSD lignende 4-Aco-DIPT"
Jeg vil understrege at jeg har prøvet at gengive artiklens tekst fuldstændigt som den kan læses i Politiken, og alle stavefejl, kommafejl, fjollede sætninger og formuleringer er altså ikke fremkommet fra min side, men fra en (formentlig) uddannet journalist fuldstændigt uden kritisk sans.
Der er en del vendinger der undrer mig i artiklen. Lad os tage dem her:
"Reglerne herhjemme er nemlig sådan, at ny narko, der bliver produceret i illegale laboratorier, automatisk er tilladt at bruge og sælge i Danmark, indtil Sundhedsstyrelsen har samlet tilstrækkelig dokumentation til at mene at stofferne er sundhedsskadelige."
Lovlige stoffer bliver produceret i illegale laboratorier? Stoffer der ikke er kendt er stadig lovlige? Uha uha. Lad os gøre alle ukendte stoffer ulovlige, og lad os blive fri for nye teknologiske landvindinger og ny medicin.
"For som det er i dag, skal udenlandske narkobaroner kun ændre et enkelt molekyle i et allerede kendt og ulovligt stof, for at gøre det helt legalt at sælge og indtage i Danmark."
Udenlandske narkobaroner er muligvis skyldige i en del af stofferne, men at kæde "ulovlig narko" og udlandske narkobaroner sammen på den måde, virker som en ganske bevidst strategi for at få Familien Danmark til at støtte et forbud -- hvem vil da have at det er udenlandske NARKOBARONER der forgiver de kære små børn?
"2008: Bedøvelsesmidlet Ketamin, Det ecstacylignende Methylon, Det antidepressivlignende Dextromorphan og de LSD lignende 4-Aco-DIPT"
Ud over at være elendigt formuleret, er jeg specielt mistroisk til påstanden om at DXM skulle ligne antidepressiver, og at 4-AcO-DiPT skulle være "LSD lignende". (fat dog for helvede at der skal være en bindestreg, Kirstin Retardo. Du er for fanden da uddannet journalist!)
Et billede af artiklen er smidt på nettet, tilgængelig på
http://img339.imageshack.us/img339/3308/artikelmy1.jpg , hvis nogle skulle have lyst til at se den.
Posten fra FarmerFyr kan ses på
http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 30#p291230 , og posten fra "BHY" (hamdertt) kan findes på
http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 16#p299116Jeg er godt klar over at dette er et brudt med reglerne med hensyn til gengivelse af artikler fra Politiken, men jeg er sku ret ligeglad. Når de lukker den slags lort ud, skal vi alle have lov til at se det. Hvis der er nogle problemer, smider jeg gerne artikel og billede op på et sted på nettet hvor Politiken ikke har jurisdiktion.
Giv los i debatten!
Venlig hilsen RuneK