Jeg synes godtnok PET er ved at have næsen langt fremme efterhånden. Nu vil de have lister over hvilke elever af udenlandsk nationalitet som tager hvilke fag på universiteterne:
[iframe]http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-20478166.html[/iframe]
TV2 Nyhederne skrev:
PET får ikke navne på studerende
16-02-09: 11:45 | af: jely / ritzau
De danske rektorer vil ikke uden videre give PET, navne på studerende, fordi de har en bestemt nationalitet eller læser et bestemt fag.
"Jeg synes ikke, at vi blot kan udlevere navne på en bestemt nationalitet til PET. Vi skal have en klarere begrundelse, og vi bør også se på lovhjemlen til at udlevere disse navne," siger Jens Oddershede, rektor på Syddansk Universitet og formand for rektorerne på landets universiteter.
PET har bedt om navne på alle iranske studerende i Danmark.
Frygter for forbindelser til hjemlandet
Udleveringen skal ske for at undgå, at de hjælper deres hjemland med at fremstille masseødelæggelsesvåben, som man har set det med udenlandske studerende i andre lande, oplyser Berlingske Tidende.
Registreringen kommer, efter at PET med den omdiskuterede terrorpakke i 2006 fik lov til at indhente oplysninger hos offentlige myndigheder uden en konkret mistanke.
Rektor Jens Oddershede har ikke selv set henvendelsen til Syddansk Universitet, men på Roskilde Universitetscenter afviste rektor Henning Salling Olesen at udlevere navne. Dog fortalte han efterretningstjenesten, hvor mange iranske studerende, RUC havde, og hvilke fag, de studerede, oplyser Politiken.
Tog sin start i 2007
Danske Studerendes Fællesråd har kendt til PET's henvendelse, som fandt sted i 2007, i et stykke tid, og har både over for Justitsministeriet og rektorerne gjort opmærksom på, at det set fra de studerendes side er meget problematisk, når efterretningstjenesten beder om navne på studerende med en bestemt nationalitet.
"Jeg stiller mig tvivlende over for, at der er lovhjemmel til det, og der er i hvert fald et behov for at få det afklaret. Det er ikke rimeligt, at man bliver mistænkeliggjort, alene fordi man har en bestemt nationalitet eller læser et bestemt fag," siger næstformand i Danske Studerendes Fællesråd, Laura Toftegaard Pedersen.
Rektorformand Jens Oddershede er enig:
"Mistænkelig adfærd kan give anledning til mistanke, men jeg synes ikke, at et statsborgerskab alene kan give anledning til en mistanke," siger Jens Oddershede og fortsætter:
"Det er klart, at PET har en opgave med at forsvare nationens sikkerhed, også før det bliver et problem, så jeg kan godt forstå, at de gør, hvad de kan for at sikre sig mod terror. Men i denne konkrete sag er de gået et skridt videre, end jeg personligt ville gøre," siger Jens Oddershede.
Både SF og de Radiale kræver nu en redegørelse fra justitsminister Brian Mikkelsen (K) i sagen.
Heldigvis lader det ikke til at universitetene blindt føjer PET endnu.