Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 19:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin

http://www.berlingske.dk/article/200812 ... /81222044/

Godt nok ikke direkte en artikkel om narko, men øv hvor nederen!! Jeg kender da selv til flere der har læst naturvidenskab på grund af tilsvarende foredrag!

[iframe]http://www.berlingske.dk/article/20081222/danmark/81222044/[/iframe]

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Perfekt. Det er da lige hvad vi har brug for, at den udøvende ordensmagt får større indflydelse på hvad den almene befolkning foretager sig, uden at skulle stå til regnskab for det :roll:

At jeg har spillet absurd meget civilization 4, gør at det første jeg tænker på er dette:
Benjamin Franklin skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.

Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
Det undrer ikke at de gør det, det er blot den samme politik der bliver ført alt for mange steder: lovgiv dig ud af problemerne.
Har vi problemer med vold? Sæt straffen op. Terror? Drop kemiundervisning. Stoffer? Gør alle stoffer ulovlige.

Sprængstofforedraget er forresten helt fantastisk. Jeg var med for 3 år siden, og hvis der er noget der kan skabe interesse for kemi, så er det sku den slags hands-on-sjov.

Passer artiklen overhovedet? Der står godt nok at PET har forbudt det, men hvorfor føler de så et samtidigt behov for at true sponsorerne? Hvis de har lovhjemmel til at forbyde foredraget, så er det andet da vel irrelevant?

Site Admin

@RuneK>
Der står ikke de har forbudt det - kun at de har "presset" arrangørerne til at holde op. De truede med at kontakte sponsorerne hvis de ikke adlød.

Når der står sådan en universitets professor foran en flok PET folk der truer ham, er det desværre de færreste der siger "up yours". Gid de havde :-)

Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
KenIshii skrev:
@RuneK>
Der står ikke de har forbudt det - kun at de har "presset" arrangørerne til at holde op. De truede med at kontakte sponsorerne hvis de ikke adlød.

Nu står det sådan set i artiklen -- men det er måske Berlingskes formulering? Nu du siger det, kan jeg godt følge dig, men artiklen er lidt selvmodsigende på det punkt.
Jeg har skrevet til Berlingske for at få lidt mere afklaring i sagen (de svarer dog sikkert ikke, like the rest), og kunne også godt finde på at skrive en mail til PET for at få nogle kommentarer på sagen.

Jeg synes at det er noget så forrykt at tro at man kan afskaffe terrortruslen ved at forbyde et foredrag. Det minder lidt om da der for et par år siden var debat om at fjerne bøger om selvmord fra bibliotekerne, da man var bange for at folk fik gode idéer.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg synes det er dybt forkasteligt at PET blander sig i den slags informative, uddannende og underholdende initiativer. Jeg har også selv været til det for nogen år siden, og det var rigtig godt og spændende, uden at det efter min mening ville give nogen viden nok eller incitament til at gå hjem og lave sprængstof selv.
Jeg er spændt på hvor skruen næste gang bliver strammet... Bliver visse bøger på biblioteket (såsom alt vedrørende sprængstoffer) kontrolleret så man kun må læse dem hvis man bliver registreret i et kartotek og kan forklare fyldestgørende hvad man skal bruge informationen til? Skal man til at have have sikkerhedsclearance fra PET eller lignende før man må tage et universitetskursus i mikrobiologi?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
PET. Politiets efterretnings tjeneste. Det her arrangement har intet med efterretning at gøre. Hvis de har fået lov af politiet kan de bare gøre det. utroligt at de vælger at lytte til pet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
hold kæft det er sørgeligt

Dedikeret medlem

Moralen må vel være, at hvis man vil have lidt gang i den, så må man selv skaffe sine egne sprængstoffer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Prometheus skrev:
Jeg synes det er dybt forkasteligt at PET blander sig i den slags informative, uddannende og underholdende initiativer. Jeg har også selv været til det for nogen år siden, og det var rigtig godt og spændende, uden at det efter min mening ville give nogen viden nok eller incitament til at gå hjem og lave sprængstof selv.
Jeg er spændt på hvor skruen næste gang bliver strammet...

Det er en meget uheldig udvikling efter min mening. Jeg mener at viden tværtimod er med til at mindske fordomme og nedbryde grænser...

Hvis jeg lærte hvordan man lavede sprængstoffer i kemitimerne, så ville kemi være knap så tørt og måske give mig lyst til at lære mere og måske ville jeg ende med at finde en kur mod kræft senere i livet - dem som går hjem og springer sig selv i luften, var dem Darwin alligevel ville få ram på før eller siden... Og dem som bruger informationen til at skade andre, gør ikke dette fordi informationen er tilgængelig; men af helt andre årsager.

Vi accepterer jo netop at det er manglende viden, som gør såkaldte slyngelstater i stand til at vildlede hele befolkninger og manipulere dem efter egne politiske dagsordner.... Jeg kan ikke tro det er målet vi sigter mod (trods alt) her i lille danevang -
jeg håber alle disse tåbelige tiltag er en forfejlet måde at forsøge at redde os fra os selv... og at vi i stedet kan lære af vores fejl (fx. alkoholforbudet i starten af sidste århundrede) i stedet for at fordumme befolkningen og ende som en af de slyngelstater vi tager afstand fra :roll:

Medlem

Geografisk sted: ja
Har vi ikke ytringsfrihed i dk? Det der er censur! Det er ulovligt. Hvilket ramaskrig var der ikke dengang nogle muslimer ville have et "undskyld" for nogle kränkende tegninger? Hvor bliver ramaskriget af, nu da politistaten officielt er indfört i Danmark? Föj!

Medlem

"PET siger til P4 København, at de konsekvent ikke udtaler sig om årsagerne til deres afgørelser."

Oh my, det er vi nemlig vilde; med afgørelse, uden årsag....

Medlem
Brugeravatar

Det er fandeme ærgerligt skulle ha været inde og se det med en kammerat. Jeg tror sku ikke terrorist typerne ville gå ind til en sådan "forelæsning". hvis jeg var terrorist, ville jeg i så fald skaffe informationen mere anonymt. Hvilket formodentlig heller ikke er det sværeste..

Medlem

Geografisk sted: ja
Hvis du var terrorist kunne du melde dig ind i hären, modtage träning i håndtering af våben... så kunne du evt. opdatere din kemiske viden (hvis den ikke er tilsträkkelig)/ finde en opskrift på nettet og lave nogle eksplosive godterier.

Hvad kommer den nye trend sig af? Altså at PET kan anholde folk og dömme dem uden retssag, udöve uforbeholden censur baseret på gätterier etc.? Har vi ingen retssikkerhed i Dk? De forhindrer markedsföring af et produkt... Åh.

Jeg vil tage lidt djävle-narko og väre udansk.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg synes godtnok PET er ved at have næsen langt fremme efterhånden. Nu vil de have lister over hvilke elever af udenlandsk nationalitet som tager hvilke fag på universiteterne:
[iframe]http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-20478166.html[/iframe]

TV2 Nyhederne skrev:
PET får ikke navne på studerende

16-02-09: 11:45 | af: jely / ritzau

De danske rektorer vil ikke uden vide­re give PET, navne på studerende, fordi de har en bestemt nationalitet eller læser et bestemt fag.

"Jeg synes ikke, at vi blot kan udle­vere navne på en bestemt nationalitet til PET. Vi skal have en klarere be­grundelse, og vi bør også se på lov­hjemlen til at udlevere disse navne," siger Jens Oddershede, rektor på Syddansk Universitet og formand for rektorerne på landets universiteter.

PET har bedt om navne på alle iranske studerende i Danmark.

Frygter for forbindelser til hjemlandet

Udleveringen skal ske for at undgå, at de hjælper deres hjemland med at fremstille masseødelæggelsesvåben, som man har set det med udenlandske studerende i andre lande, oplyser Berlingske Tidende.
Registreringen kommer, efter at PET med den omdiskuterede terrorpakke i 2006 fik lov til at indhente oplysninger hos offentlige myndigheder uden en konkret mistanke.

Rektor Jens Oddershede har ikke selv set henvendelsen til Syddansk Universitet, men på Roskilde Universitetscenter afviste rektor Henning Salling Olesen at udlevere navne. Dog fortalte han efterretningstjenesten, hvor mange iranske studerende, RUC havde, og hvilke fag, de studerede, oplyser Politiken.

Tog sin start i 2007
Danske Studerendes Fællesråd har kendt til PET's henvendelse, som fandt sted i 2007, i et stykke tid, og har både over for Justitsministeriet og rektorerne gjort opmærksom på, at det set fra de studerendes side er meget problematisk, når efterretningstjenesten beder om navne på studerende med en bestemt nationalitet.

"Jeg stiller mig tvivlende over for, at der er lovhjemmel til det, og der er i hvert fald et behov for at få det afklaret. Det er ikke rimeligt, at man bliver mistænkeliggjort, alene fordi man har en bestemt nationalitet eller læser et bestemt fag," siger næstformand i Danske Studerendes Fællesråd, Laura Toftegaard Pedersen.

Rektorformand Jens Oddershede er enig:

"Mistænkelig adfærd kan give anledning til mistanke, men jeg synes ikke, at et statsborgerskab alene kan give anledning til en mistanke," siger Jens Oddershede og fortsætter:

"Det er klart, at PET har en opgave med at forsvare nationens sikkerhed, også før det bliver et problem, så jeg kan godt forstå, at de gør, hvad de kan for at sikre sig mod terror. Men i denne konkrete sag er de gået et skridt videre, end jeg personligt ville gøre," siger Jens Oddershede.

Både SF og de Radiale kræver nu en redegørelse fra justitsminister Brian Mikkelsen (K) i sagen.

Heldigvis lader det ikke til at universitetene blindt føjer PET endnu.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Ja det er sku en skræmmende udvikling!!!
Jeg tænker også lidt om det ikke er på kant med følgende: http://www.mangfoldighed.dk/?ID=501

Uddrag:
Lov om etnisk ligebehandling forbyder både direkte og indirekte forskelsbehandling på grund af:
Race, eller etnisk oprindelse
Overfor:
Alle
I forbindelse med:
uddannelse

Det er vel on forskelsbehandling da folk fra Europa ikke skal i noget register, hvorimod PET ønsker iranerne samlet i et register.

Dedikeret medlem

Jeg synes, at alle PET agenter skal samles i et register, som gøres tilgængelig for offentligheden. På den måde kan vi holde øje med dem, hvis de skulle finde på noget samfundsundergravende virksomhed. Der er trods alt tale om en organiseret gruppe af folk med masser af viden om terroristiske aktiviteter.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Blæst at man nu er suspekt bare fordi man tager en uddannelse. Hvad?!? Indvandrere der ikke kører taxa eller er grønthandlere!? Det må være terrorister!

Dedikeret medlem

Uddannede mennesker er til fare for staten. Det er jo derfor SUen skal skæres ned. Kun den stenrige, ariske overklasses børn, som aldrig gør noget galt, skal have adgang til viden

(Over the top? :wink: )

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]