Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 19:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Citat:
Af KENNETH SKOV JENSEN
Offentliggjort 20.02.11 kl. 14:04
Tidligere forskning var mangelfuld, mener forskere. De afviser, at Ecstasy giver hjerneskade.

Ecstasy giver ikke hjerneskader. Det er konklusionen på en af de største forskningsrapporter om stoffet, amerikanske forskere har offentliggjort. Tidligere studier af stoffets virkning har draget konklusioner uden tilstrækkelig data, og farerne ved ecstasy er voldsomt overdrevne, lyder de fra forskerne.

”Jeg har altid ment, at når en grundig forskning var gennemført, ville vi opdage, at ecstasy ikke giver hjerneskade,” siger Professor David Nutt fra Harvard Medical School til magasinet Addiction.

Ecstasy er beskyldt for at kunne fremkalde hukommelsestab og give permanente hjerneskader, hvis man sluger de små piller. Forskerne fra Harvard Medical School mener dog at have påvist, at hjerneskaderne i stedet skyldes andre faktorer end ecstasy.

Forskruede resultater
”For mange af de tidligere studier har ikke været omfattende nok. For eksempel har man undersøgt brugere af stoffet som gik på natklub næsten hver nat. Det giver væske- og søvnmangel. To faktorer som i sig selv er skadeligt. Samtidig var ikke-brugerne udvalgt blandt folk som ikke gik i byen på samme måde. Alene det, giver jo forskruede resultater,” siger John Halpern, som står i spidsen for forskningen ifølge The Guardian.

Han påpeger også, at det ikke er medtaget, om brugerne tog andre stoffer eller drak meget alkohol. Derfor har den nye forskning udelukkende anvendt forsøgspersoner, som ikke tog andet end ecstasy.

Det resulterede i et eksperiment med 52 ecstasy-brugere. Som blev sammenlignet med 59 ikke-brugere.

”Vi tog endda hårprøver fra deltagerne for at teste, om de talte sandt, når de sagde, at de ikke tog andet end ecstasy,” siger Halpern:

”Vi fandt ud af, at der ikke var nogle forandringer i de to gruppers kognitive evner. Med andre ord, har tidligere studier fremhævet problemer og skader, som fremkom fra andre faktorer. Det kan være alkohol og andre stoffer eller søvn- og væskemangel over længere tid,” siger han.

Det betyder dog ikke, at det er ufarligt at tage ecstasy. Ulovligt fremstillede piller indeholder ofte andre stoffer, som kan have skadelige bivirkninger, advarer John Halpern.

Ecstasy – eller 3,4-Methylenedioxymethamphetamine – blev for alvor kendt I 1980’erne på verdens natklubber. Alene i USA har mere end 12 mio. mennesker prøvet at tage ecstasy.

http://jp.dk/indland/article2345603.ece

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
http://www.addictionjournal.org/viewpre ... 0of%20MDMA

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Xun: Artikelen er flyttet

Citat:
Det betyder dog ikke, at det er ufarligt at tage ecstasy. Ulovligt fremstillede piller indeholder ofte andre stoffer, som kan have skadelige bivirkninger, advarer John Halpern

Det ville være interessant om sundhedsmyndighederne og/eller lovgivere gad forholde sig til dette udsagn - for forbuddet er vel for at beskytte os... eller :?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Haha - for at beskytte os? .. Eller beskytte de kapitale interesser der nyder godt af at folk går rundt i mistrivsel og elendighed ;)? .. hvor de eneste to rusmidler der er tilladt er hhv et hjerneopløsende middel der fordummer (indtaget på den måde vores kultur gør det til) og kræft inducerende, tjæreholdigt tobak med så mange tilsætningsstoffer at man får kuldegysninger? ..

tobak er fint - hvis det var rent - det er jo natskygge .. det kan være ganske hyggeligt :) .. hvorfor mon indianerne brugte det?:)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
QuaZ skrev:
tobak er fint - hvis det var rent - det er jo natskygge .. det kan være ganske hyggeligt :) .. hvorfor mon indianerne brugte det?:)

OT: Jeg forstår ikke hvor du vil hen. N. tabacum hører til natskygge-familien, men indholdsstofferne har intet at gøre med de hallucinogene natskygger. Tomat- og kartoffelplanterne er også natskygger. Og petunia. Jeg kan ikke se hvorfor det gør dem til gode eller dårlige planter.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Prometheus skrev:
QuaZ skrev:

OT: Jeg forstår ikke hvor du vil hen. N. tabacum hører til natskygge-familien, men indholdsstofferne har intet at gøre med de hallucinogene natskygger. Tomat- og kartoffelplanterne er også natskygger. Og petunia. Jeg kan ikke se hvorfor det gør dem til gode eller dårlige planter.

Jeg erklærer mig gerne lidt på løs grund lige på det her område - natskygger ved jeg bare ikke nok om endnu ^_^ vil tilgengæld herre gerne ..
Well ja ok, den kultiverede tobak N. tabacum som bruges i cigeratter har måske ikke er ... men N. quadrivalvis har det ikke hallucinogene effekter? :-)
Og er der ikke nikotin i begge? :-)

Jeg har ikke sagt noget om gode eller dårlige planter - alle planer er Guds børn :-P ....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Denne tråd handler om KEX, ikke tobak.

Ontopic:

Gode nyheder indeed, det med at MDMA ikke tydeligt hæmmede deres kognitive evner. Men det er nok ikke grund til pludselig at sænke paraderne - respekter stoffet, så kan det meget vel være at studiet ikke kontradikteres af dine erfaringer. Overforbrug kan, vil jeg våge at påstå, med sikkerhed sløve hovedregningen. Men mere forskning til vores alle sammens bedste, tak! Man burde lægge fokus på HR, så man kan vurdere hvilke parametre der er inde over, for en regelret konstatering af skadesvirkning er ikke altid brugbar. "MDMA smadrer hjernen!" - godt, så ved vi det, men vi ved ikke hvor meget det nødvendigvis smadrer, ved fornuftig brug, og hvor meget af smadringen som skyldes idioti. Lidt ligesom den indsigt, at alkohol leder til leversvigt, kun gælder for en minoritet, der jo består af storforbrugere.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Og bare fordi, at de kognitive evner ikke påvirkes, betyder det jo ikke, at ens hukommelse og humør ikke kan påvirkes negativt af overforbrug af MDMA.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Morten på 14 skrev:
Og bare fordi, at de kognitive evner ikke påvirkes, betyder det jo ikke, at ens hukommelse og humør ikke kan påvirkes negativt af overforbrug af MDMA.

Hvilket er præcis hvad studiet fortæller os?
Jeg ved ikke, hvorfor I siger: "MEN det er ikke sundt ved overforbrug" Nej? Det har vi jo hele tiden vidst, og det er heller ikke det, studiet fokuserer på.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I helvede.
[/quote]Jeg erklærer mig gerne lidt på løs grund lige på det her område - natskygger ved jeg bare ikke nok om endnu ^_^ vil tilgengæld herre gerne ..
[/quote]

http://www.stenlarris.dk/HALU/HNATSKYG.HTM .

Dedikeret medlem
Brugeravatar

:D  skrev:
Morten på 14 skrev:

Hvilket er præcis hvad studiet fortæller os?
Jeg ved ikke, hvorfor I siger: "MEN det er ikke sundt ved overforbrug" Nej? Det har vi jo hele tiden vidst, og det er heller ikke det, studiet fokuserer på.

Jeg tror bare, det er vigtigt at pointere, da en del fjanter ikke burde have kørekort til livet. HR-forum er det jo, trods alt, også selvom tråden ikke handler specifikt om andet end artiklen om studiet. Men selvfølgelig har studiet ikke sagt, at overforbrug er ufarligt, men den glædelige konklusion kan hurtigt give et skævt billede, hvis den tages for sig selv.

knus

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Det komme nu ikke som nogen special stor overraskelse for mig. Har taget ecstasy og mdma regelmæssigt i ca. 10 år nu, og jeg føler ikke at jeg har fået nogen form for hjerneskade eller hukommelses tab.

Jeg vil derimod gerne ha et link til den omtalte rapport, som man kan smide i hovedet på personer og der er komplet hjernevaskede.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hjernevaskede har rene hjerner, så lad være med at nedsmutse dem!

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
edeeo skrev:
Det komme nu ikke som nogen special stor overraskelse for mig. Har taget ecstasy og mdma regelmæssigt i ca. 10 år nu, og jeg føler ikke at jeg har fået nogen form for hjerneskade eller hukommelses tab.

Jeg vil derimod gerne ha et link til den omtalte rapport, som man kan smide i hovedet på personer og der er komplet hjernevaskede.

Hvis du følger mit tidligere postede link kan du finde et link videre til den fulde rapport.
For at gøre dit liv nemt får du dog det direkte link lige her:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 252.x/full

Medlem
Brugeravatar

edeeo skrev:

Ecstasy og MDMA... er det ikke en og samme ting? Det siger min gode ven wikipedia mig :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Puma skrev:
Ecstasy og MDMA... er det ikke en og samme ting? Det siger min gode ven wikipedia mig :)

Nej, det er det ved gud ikke! Har du hørt om at der også kommer andre ting i ecstasypillerne?

Junior medlem

Halose: Netop.

Puma: Hvis man læser litteraturen omkring sundhedsaspekterne ved MDMA/Ecstasy, så vil man se at lægerne skelner skarpt. Ecstasy er de piller, der sælges på gaden med mere eller mindre kendt
indhold, mens det de bruger i kliniske forsøg er MDMA, underforstået det kemisk rene stof.

Rettet: Tydeliggjort første forekomst af "MDMA"... :lol:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ecstasy er MDMA, det er ikke meget at diskutere der. At ecstasy-tabletter sjældent kun indholder MDMA er en anden snak.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Ontopic igen gutter... den diskussion fører ingen vejne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
http://jp.dk/nyviden/article2345603.ece

Den anden virkede ikke :)

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]