Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 22:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2011/05/05/05180335.htm?rss=true

Så kom der endnu en reprimande! Det manglede sgu også bare... Der mangler fandme noget tværfaglighed indenfor psykisk sundhed, det er som om at psykiatrien og medicin bliver set som den eneste behandlingsmulighed... :whogives:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Fornuftigt. Det er om noget en udvikling og behandlingsform som skal tages op til revision, i hvertfald i dens nuværende form.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Det er skisme uhyggeligt, at der tilsyneladende er så mange inkompetente læger, der finder det fornuftigt, ja faktisk tilrådeligt, at give børn ned til fireårsalderen antidepressiver! Det manglede da bare, at de gjorde noget aktivt for at få det stoppet...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg har længe gået med en mavefornemmelse af, at det hele behandles lidt for firkantet. På den ene side, er der mystikere, med hang til shamanisme og blomster, og på den anden side er der de naturvidenskabeligt skolede, der vil forklare hele menneskets psykologi ud fra 4-5 receptorer i hjernen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
En del af grunden til, at det er endt hvor det er, skal formentlig også findes i at det er langt billigere at fodre folk med stoffer, end sende dem til psykolog. Jeg tvivler på, der er mange med en ordentlig naturvidenskabelig baggrund der vil "forklare hele menneskets psykologi ud fra 4-5 receptorer i hjernen".

Men det er klart det er fuldkommen forskruet når man giver små børn antidepressiver. Når det er sagt, så er det satme også forældrenes ansvar at tænke bare en smule selvstændigt.

Moderator
Brugeravatar

faldt lige over den her... http://www.dr.dk/P4/Syd/Nyheder/Soenderborg/2011/05/31/140436.htm
Citat:
Børn på piller
En undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed, viser, at 40 procent af de 15-årige drenge og 60 procent af de 15-årige piger har taget smertestillende piller mindst en gang inden for den seneste måned. Til sammenligning gjaldt det kun 17 procent af drengene og 37 procent af pigerne i 1988.

Det er alligevel en rimelig heftig stigning... :?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Synes virkeligt også at det er for galt at så mange unge piger får medicin mod angst og depression som alligevel ikke virker.

Her mener jeg at psykedelisk psykiatri kunne hjælpe mange mennesker.

Det er også bevist at psilocybin virker fremragende mod OCD (tvangstanker)
Mine erfaringer siger mig at den medicin som bliver udskrevet til ocd-ramte i dag heller ikke virker.

Flere svampe til folket!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Visias, der skal nok noget mere forskning til, og min egen mavefornemmelse er, at psykedelika ikke er for alle. Det kan sikkert hjælpe en del, men det er for uhåndterbart til, at det kan blive standardbehandling. Jeg ville nok ikke tage i mod behandlingstilbuddet. Dertil har jeg for lidt tillid til vores viden om sindet.

Moderator
Brugeravatar

Eller også har vi for meget tillid til videnskaben? Sindet kan konstruere mange virkeligheder for os, og sidste ende handler det vel om et fornuftigt, og et for patienten, 'rationelt' valg? Jeg mener heller ikke vi kan tilbyde psykedelisk terapi med den viden vi har til rådighed nu, men jeg synes klart at flere burde begynde at forske i det - hmm ja, tror da også at det er på vej, har ikke fulgt meget med på det sidste. En ting jeg i hvertfald godt synes man kunne åbne op for, er tilbud om psilocybin til terminalpatienter...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Paul Muad Dib skrev:
Visias, der skal nok noget mere forskning til, og min egen mavefornemmelse er, at psykedelika ikke er for alle. Det kan sikkert hjælpe en del, men det er for uhåndterbart til, at det kan blive standardbehandling. Jeg ville nok ikke tage i mod behandlingstilbuddet. Dertil har jeg for lidt tillid til vores viden om sindet.

Ordet standartbehandling falder ikke i min smag.

Det er jo netop et problem i den nuværende psykiatri. Der er for meget standartbehandling.

MDMA-seesioner mod depressioner
Psilocybinsvampe-sessioner mod OCD

Man burde hellere behandle disse lidelser med horisontudvidelser, hvilket psykedeliske stoffer er fremragende til.
I stedet for at give patienterne medicin dagligt som højest giver dem mavepine.

Medlem

visias: Har du nogen sinde set en klinisk deprimeret pige, to dage efter en emma-tur? Det er ikke for sjov.

Så forleden en ret så linær sammenhæng mellem antallet at psykiatere og adhd dianocer. Problemet er zombie-piller, de skal bare holde folk tilbage. Og så forstå at en uudviklet psyke ikke kan være syg, men være på vej i en farlig retning.

Mvh
Anarkrig

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har læst om MAPS forskning omkring OCD og Psilocybin og det ser ud til, at patienterne ikke bliver kureret af en horisontudvidelse, men derimod af noget rent kemisk halløj, i hjernen.

En dosis Psilocybin under Threshold, gav samme mængde symptomlindring, som en høj dosis. Så vidt jeg husker ville 0.1 gram svampe virke optimalt. Eller, ligeså optimalt som 2 gram, osv.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Luftkaptajnen skrev:
Jeg har læst om MAPS forskning omkring OCD og Psilocybin og det ser ud til, at patienterne ikke bliver kureret af en horisontudvidelse, men derimod af noget rent kemisk halløj, i hjernen.

En dosis Psilocybin under Threshold, gav samme mængde symptomlindring, som en høj dosis. Så vidt jeg husker ville 0.1 gram svampe virke optimalt. Eller, ligeså optimalt som 2 gram, osv.
Det er ikke hvad jeg læste mig frem til i sin tid. Har du et link?

Anarkrig skrev:
visias: Har du nogen sinde set en klinisk deprimeret pige, to dage efter en emma-tur? Det er ikke for sjov.

Så forleden en ret så linær sammenhæng mellem antallet at psykiatere og adhd dianocer. Problemet er zombie-piller, de skal bare holde folk tilbage. Og så forstå at en uudviklet psyke ikke kan være syg, men være på vej i en farlig retning.

Mvh
Anarkrig

Jeg har aldrig set en klinisk pige to dage efter en tur på mdma nej. Point taken.
Fatter dog ingenting af resten af din post? Hvad mener du med zombie-piller? Og hvilken sammenhæng?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://www.maps.org/media/view/psychede ... e_for_ocd/ klik på "findings" i tredje linje

Medlem

Ville I mon sige det samme hvis det var "Sundhedsstyrelsen i skarp kamp mod morfikaudskrivende læger"?

Moderator
Brugeravatar

der er lidt en forskel... Morfin bruges til fysiske smerter og er et relativt sikkert stof. Anti-depressiv medicin, bliver ofte udskrevet til mennesker, som ikke er i anden terapi end den deres læge formidler og som lyder således: "Æd dine piller eller vi tager dine dagpenge fra dig" Jeg ved godt det er groft skåret, men pointen er, at visse patienter ikke får noget fornuftigt ud af deres anti-depressiver og det nægter visse læger at anerkende.

Medlem

simpzon3: morfika har været anvendt lægemiddel i +200 år, meget antipsykotisk og anti-despressivt har været brugt i 10-20 år.

Så er der noget af det Snoezel er inde på.

Men har du opfattelsen af, at morfika bliver promoveret herinde, for det synes jeg overhoved ikke.

Mvh
Anarkrig

Medlem

Jeg har den opfattelse, at lægestanden herinde kun bliver omtalt positivt når man kan få noget guf lokket ud af sin læge. Jeg håber selvsagt det er mig der er lidt for fordomsfuld.

Medlem

I den enkelte sitation, hvor man fx får bup plaster hos vagtlægen, er det jo dejligt for indiviet. Men det betyder jo ikke at lægestanden bliver rost eller det modsatte. Jeg har været heldig med min forrige læge, som desværre begik selvmord pga. eget misbrug. Men han kunne finde på at bestille hydracondon hjem i ampuller, og så finde på en god undskyldning til at jeg skulle prøve dem. Eneste problem var, at jeg boede ret langt fra min tidligere læge.

Ellers har vagtlægen altid været et godt sted, havde kraftig maveinfektion og omkring de 40 i feber. Sagde bare jeg ikke kunne tåle NSAID produkter, og så fik jeg 6x 10 mg morfin dak. Har før fået bup-plaster, dakpiller mm. også fra vagtlægen.

Men det er ikke en ros til lægestanden, snarer mit held. Kan du se forskellen?

Mvh
Anarkrig

Medlem

Jeg kan se hvad du mener, Anarkrig. Jeg går selvfølgelig ud fra du virkelig ikke kan tåle NSAID'er. I modsat fald er min fordom jo just blevet bekræftet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]