Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 19:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
Hårde stoffer udbredt blandt unge rygere
Publiceret: 14:16, 1. december 2011
Cigaretter kan være vejen ind i et misbrug af hash og hårde stoffer. Sammenhængen overrasker forskere.

Hold dig fra cigaretter, for de kan være begyndelsen til et misbrug af illegale stoffer. Langt flere 16 til 20-årige rygere end ikkerygere har prøvet hash og hårde stoffer, viser en undersøgelse.

- Vi vidste godt, at der var en sammenhæng mellem rygning og stofmisbrug, men at den er så stor, kommer bag på os, siger Ola Ekholm, seniorrådgiver på Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet.

Undersøgelsen viser, at blandt unge, som ryger dagligt eller af og til, har tre ud af fire drenge og knap to ud af tre piger prøvet at ryge hash. Til sammenligning gælder det kun for hver fjerde ikkeryger-dreng og hver syvende ikkeryger-pige.

Rygende unge er også i langt større risiko for at havne i et misbrug af hårde stoffer som kokain, amfetamin og heroin. Mere end hver femte rygerdreng og knap hver femte rygerpige oplyser, at de har prøvet hårde stoffer.

Blandt drenge og piger, der ikke ryger, er de tilsvarende andele 4,2 procent og 2,8 procent, viser undersøgelsen.

- Det her viser, at der er mange gode grunde til at lade være med at ryge. Hvis vi kan begrænse rygning blandt unge, ser det ud til, at vi også kan forhindre, at de begynder at ryge hash og tage hårde stoffer, siger Ola Ekholm.

Undersøgelsen er en del af en landsdækkende undersøgelse af unges livsstil. Den omfatter i alt 12.000 16 til 20-årige, som har svaret på spørgsmål om deres vaner med alkohol, tobak, hårde stoffer, kost og motion.

Omkring hver fjerde i aldersgruppen ryger, heraf 16,2 procent dagligt.

http://www.information.dk/telegram/286673

Medlem

Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
Citat:
Hold dig fra cigaretter, for de kan være begyndelsen til et misbrug af illegale stoffer.

Spøjs konklusion er det ikke? Bare fordi den samme persontype tit både har prøvet smøger og stoffer tror de at chancen bliver mindre fordi man quitter smøgerne. Det er jo ikke just fordi man automatisk skifter persontype bare fordi man quitter smøgerne. Tror sgu der bliver overfortolket lidt for meget på resultaterne nogle gange. Man kunne sikkert lave samme mystiske fejl-knytning til f.eks. at være længe oppe om aftenen eller noget.

Medlem

Hmm interessant undersøgelse. Dog tror jeg at de laver en fejlfortolkning.

Citat:
Det her viser, at der er mange gode grunde til at lade være med at ryge. Hvis vi kan begrænse rygning blandt unge, ser det ud til, at vi også kan forhindre, at de begynder at ryge hash og tage hårde stoffer, siger Ola Ekholm

Jeg synes at den her passage lyder som det rene vås. Jeg tror ikke man kan konkludere at folk begynder at tage stoffer pga. at de har røget cigaretter. Jeg tror nærmere at der er en sammenhæng, fordi dem der begynder at ryge generelt har en større nysgerrighed omkring rusmidler. Ergo tror jeg at en begrænsning af cigaret-forbruget, kan ske at få dem til at prøve stoffer/alkohol tidligere (fordi de stadig vil søge at beruse sig). Men dette er selvfølgeligt bare min egen personlige tolkning.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
tænkte faktisk lidt det samme... Lugter lidt af propaganda at konkludere, at dem der ryger cigaretter også har en højere tendens til at begynde på andre stoffer... Hvad med at kigge på de forhold der gør, at de begynder at ryge i første omgang?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det blev jo også for nyligt vist at rygere får mere ud af kokain. Noget med receptorerne. Så jo, der kan sagtens være noget i det.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Hold dig fra mælk det kan føre til alkoholiske drikkevarer.
/ritzau/

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er altså en dårlig undersøgelse, at folk der tager stoffer også ryger cigaretter siger da intet om at smøger = drågz?

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Hvad med at kigge på de forhold der gør, at de begynder at ryge i første omgang?

+1

Stofmisbrug i alle former bunder i sociale problemer. Det er jeg i hvert fald ret sikker på. Kender sgu ingen der tager hårde stoffer jævnligt uden mangel på opdragelse eller en dårlig omgangskreds. Det er der problemet ligger. Man begynder sku ikke at tage Heroin bare fordi man har røget en cigaret. Og at tendensen er større blandt rygere er nok fordi at der også er flere rygere der har sociale problemer end ikke rygere.

Det synes jeg i hvert fald at kunne konkludere ud fra egne observationer.

Junior medlem

Hold dig fra mælk det kan føre til alkoholiske drikkevarer.
/ritzau/

Den kommentar kunne jeg ikke lade være med at grine af, for jeg drikker omkring 30-50 genstande om ugen og jeg har altid tømt et par liter mælk om dagen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]