Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 jul 2025 20:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://politiken.dk/indland/ECE1529357/ ... ristiania/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Personligt synes jeg hashsalget skal stoppes på Christiania. Det er et barskt miljø, der ikke hører hjemme på staden, og det går udover indbyggerne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Lad os nu bare få dekriminaliseret hash, så vi kan få noget ro til at ryge

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Problemet med volden løses nok ikke af en afkriminalisering, Xun. En afkriminalisering virker aflastende for brugere og misbrugere, og kan måske bevirke, at en del af den sociale stigmatisering forsvinder (selvom jeg tror, at sådan nogle forestillingsforandringer går ad andre veje end lovgivningen, som nok mest er et udtryk for folkebevidstheden, end omvendt). Volden, derimod, som jo er et symptom på, at der er et milliardmarkede, der er ukontrolleret, så konkurrenceevne ikke blot handler om reklame, kunderelationer etc., men også om muskler, kan kun løses ved at fjerne markedet. Der findes der to hovedstrategier, med en masse nuancer, hvoraf den ene hovedstrategi er legalisering, hvilket trækker hashmarkedet ud af mørket og op i lyset, og dermed (i teorien) undermineres volden, da den ikke længere kan finansieres.

Er det bare mig, eller er der kommet lidt mere fokus på, hvor farligt hash og hashmarkedet er, efter prohashkampen er kommet frem i lyset? Det er som om, der er journalister, der vil balancere billedet, så alt ikke bliver for positivt. Sjovt nok er hashvolden lige netop et argument for legalisering. Men nu må vi se. Uanset hvad, så er der kommet større fokus på problemerne ved lovgivningen, og det lader til, at der er flere nu end inden, der tør vise modvilje mod lovgivningen. Om 20 år er der nok ikke længere et forbud, medmindre man er normand eller svensker.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men argumentet er jo fuldstændig latterligt. Hash skal legaliseres, fordi det fortjener at blive det (I kender jo argumenterne i forvejen, så remser dem ikke op), ikke fordi vi har bandeproblemer.
Jeg vil gå ind på en lovlig hashcafé og vide jeg kan købe mit pot med god samvittighed, fordi det er et helt okay stof, og ikke fordi det skal holdes legalt for at undgå kriminalitet.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Jeg er bestemt ikke enig. En legalisering bakkes op af mange forskellige gode argumenter, hvor et af dem lige præcis går på, at det kriminelle miljø svækkes og at politiet samtidig vil få frigivet enorme ressourcer. Disse kan bruges til at bekæmpe kriminalitet med ofre, hvor f.eks. indsatsen mod bandekrige, gadekriminalitet og indbrud kan øges uden ekstra omkostninger for samfundet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Lige præcis... Med en dekriminalisering vil vi se et sort milliard-marked, kontrolleret af nådesløse kriminelle blive minimaliseret. Jeg er sikker på at en afkriminalisering vil begrænse volden en del. Selvfølgelig kan man ikke stoppe det hele, fordi der altid vil være illegale substanser, men der er SÅ mange der kun bruger hash og de mennesker vil ikke længere være en økonomisk støtte til de kriminelle organisationer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg er efterhånden virkeligt bekymret for vores fristad... Det er et fantastisk sted, men så kom der en bunke kapitalistiske voldpsykopater og er nu godt i gang med at smadre alt! Måske er det eneste der kan redde Christiania en hashlegalisering?

Dedikeret medlem

Jeg tror desværre du har ret - så vi må krydse fingre for at det går den vej.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]