Slap nu af. Selvom billederne er fake, så er pointen legitim nok: rygning øger risikoen for cancer, som er en forfærdelig sygdom både for den ramte og familien. Samtidig øger det risikoen for tidlig død via hjerteproblemer. Det er seriøste risici man løber, når man ryger fast. Hvis cannabis var lovligt, så ville samme slags kampagner være iorden. Jeg mener, at man burde gøre samme ved alkohol etc. Tilgengæld burde man supplere med information om, hvordan man minimerer de forskellige farer. I den udstrækning, som sundhedsstyrelsen forvrænger billedet på en urealistisk måde, er det forkert. Men det, at selve billedet er falsk, er altså ikke et problem. Mere forskning om, hvordan folk reagerer på information, samt hvordan man serverer sandheden med bedst effekt på handlingslivet ud fra et samfundssundhedsmæssigt perspektiv, tak!
Edit: skrev "derimod" istedet for "samtidig" et forkert sted. Hehe.
'Nu ved jeg godt at det er en ualmindelig dårlig kilde, men argumentet der bliver præsenteret syntes jeg sådan set er fint.
http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1709257.eceIkke for at vrisse, men den artikel, som du henviser til er et helt andet og meget mere sagligt argument end det, jeg reagerede på (jeg læste dog ikke den første artikel, men forsøgte at forholde mig til den indledende kommentar og den efterfølgende diskussion). Trådstarten lagde op til, at fordi reklamekampagnen gjorde brug af redigerede billeder, så var den dårlig, idet man ikke kan tage den seriøst.
Som jeg skrev, så synes jeg, at man burde forske udfra et samfundssundhedsmæssigt perspektiv i, hvordan folk reagerer på information. Du linker til en artikel, der netop henviser til, at forskningen peger i retning af, at kampagnen virker modsat hensigten. Og det er jo et rigtig godt argument for, at man bør stoppe kampagnen. Så i den forstand er jeg enig i, at kampagnen er noget lort. Men begrundelsen, at billederne ikke er billeder af rigtige svulster og lignende, er stadig irrelevant i forhold til om kampagnen er god eller dårlig. Ellers burde vi også mene, at kampagnen mod hustruvold, der gik for nogle år siden, var uetisk. Hovedpersonerne i den var nemlig barbiedukker. (Siger ikke, at falske billeder ikke kan være et problem, men blot at de ikke nødvendigvis er det)