Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 12:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
SF: Regeringens narko-politik er forfejlet
22-04-2012
http://politiken.dk/indland/ECE1335411/ ... forfejlet/

Citat:
SF foreslår nu, at der nedsættes en kommission, der skal se den nuværende misbrugspolitik alvorligt efter i sømmene.

Partiets retsordfører, Karina Lorentzen (SF) mener, at de sidste mange års retspolitik på narkotikaområdet har slået fejl.

Det konkluderer hun blandt andet oven på denne uges offentliggørelse af en ny undersøgelse fra EU's analyseinstitut, Eurobarometer.

Undersøgelsen viser, at unge danskere er de europæere, der har allerlettest ved at skaffe sig hårde narkotiske stoffer på meget kort tid.

»Regeringens narkoindsats er slået fejl. Vi har et stigende forbrug af både hårde stoffer og hash, mens andre lande har formået at bremse udviklingen. Vi må gå nye veje, hvis vi vil løse den udfordring«, siger Karina Lorentzen.

Hun kræver, at regeringen nedsætter en kommission, der både behandler de sociale, retslige, sundheds- og politimæssige aspekter af det stigende misbrug af narkotiske stoffer i Danmark.

»Måske kommissionen siger, at forbud, politi og straf stadig er den bedste vej frem. Men det kan jo også være, at vi faktisk får en række nye forslag til, hvordan indsatsen bliver mere effektiv. I hvert tilfælde er situationen alvorlig nok til, at vi ikke kan tillade os at vende det blinde øje til. Det, mener jeg, er at svigte de udsatte unge«, siger SF's retsordfører.

Hun peger på, at andre lande som Portugal og Amsterdam har haft succes med at begrænse forbruget af hårde narkotiske stoffer ved at afkriminalisere små dele af narkotikaområdet.

Ingen legalisering på tapetet
Den retspolitiske ordfører fra Venstre, Kim Andersen, er ikke enig i Karina Lorentzens angreb på regeringens misbrugspolitik. Og han ser absolut ikke legalisering som en løsningsmodel.

»Narkotiske stoffer er forbudte i Danmark. De er forbudte at importere, de er forbudte at omsætte og sælge, og det er forbudt at indtage dem. Politiet skal håndhæve forbuddet, og folk skal sigtes og dømmes. Det er regeringen og Venstres politik, og det bliver der ikke ændret ved«

Men han er ikke afvisende for, at der skal ses alvorligt på problemet.

»Jeg opfatter spørgsmålet om udbredelsen narkotika og illegale stoffer som et særdeles stort problem«, siger han.

I lyset af Eurobameters undersøgelse åbner Kim Andersen op for, at han efter sommerferien vil lægge op til en drøftelse mellem retsordførerne og justitsministeren.

Kim Andersen svarer ikke en gang på forslaget om legalisering, han opremser blot loven som et argument for loven.. Sikke et sørgeligt niveau

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
"SF foreslår nu, at der nedsættes en kommission" AKA der kommer ikke til at ske en skid ud over spildte penge.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

"SF foreslår nu, at der nedsættes en kommission" AKA der kommer ikke til at ske en skid ud over spildte penge.

Du har da sikkert ret, meen det varmer altid når debatten tages op af mainstreampolitikere!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
"SF foreslår nu, at der nedsættes en kommission"

Jeg husker at have hørt Villy Søvndal komme med lign. udtalelse i et interview år tilbage.. Jeg tror heller ikke der kommer til at ske en skid, men altid positivt nyt..

Cannabis entusiast

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Dekriminalisering er et fornuftigt første skridt, men problemet er at PR er mere vigtigt i dansk politik end egentlig handlekraft. Så vinder de lidt stemmer ved at sige "vi vil gerne se på sagen" og skuffer igen når de er blevet valgt ind igen. Der er ikke meget tillid mellem folket og regeringen længere, ligegyldig hvilket fløj der er ved magten.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Tror sku en kommision er et meget godt tegn. Hvis regeringen gik ud og sagde. Vi afkriminalisere hash, så ville der være rigtig mange kritiske røster. Hvis de derimod nedsætter en kommision der anbefaler afkriminalisering om 5 år. Så er der større chance for at det kan gennemføres med befolkningens støtte.

Medlem
Brugeravatar

Hvis kommissionen taler mod legalisering, udnyttes resultatet, men hvis den taler for, ignoreres det.

Medlem
Brugeravatar

Hvad fanden, nyheden er fra den 13. jul. 2011?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvad fanden, nyheden er fra den 13. jul. 2011?

Nårh, ja! Hvad fanden, den blev vist på politikens forside..? Ihvertfald undskyld de falske gode nyheder.

Mht. nyheden må jeg egentlig også erklære mig enig i de pessimistiske røster, selvom at dette er bedre end ingenting

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Når jeg hører politikere snakke om at nedsætte en kommision, tænker jeg straks at det ikke bliver til noget. Specielt inden for dette felt. Vi har set det igen og igen.

Hvorfor er der overhovedet brug for en kommision? Al information er allerede tilgængelig, fuldt ud tilgængelig for politikeren.

Kommisionssnakken er jo bare udenomssnak. Hvornår har vi nogensinde hørt om et resultat fra disse kommisioner? Og i hvor mange tilfælde ser vi rent faktisk at regeringen handler herefter?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sandt, alt sammen! Politik har en ærgelig tendens til at gøre mig apatisk og deprimeret..

Det er godt at der findes en verden uden for Christiansborg!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]