Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 22:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
To bagmænd har brugt kvinder mellem 19 og 26 år til at smugle 50 kg hård narko.
d. 10/9 - 2012
http://politiken.dk/indland/ECE1749191/ ... m-kurerer/

Citat:
Politiet har optrævlet en større narkotikaring, der har benyttet sig af unge kvinder som narkokurerer.

Det er Syd- og Sønderjyllands politi, der har sammen med Sydøstjyllands politi og Rigspolitiets Rejsehold har slået kløerne i en gruppe, der har indsmuglet omfattende mængder af amfetamin og kokain.

Bagmændene er ifølge politiet to personer på henholdsvis 41 og 25 i Vejle og Esbjerg, der sigtes for indsmugling af op til 50 kg hård narkotika fra Holland og Tyskland. Det skriver politiet i en pressemeddelelse.

Sigtes for indsmugling
Flere af ringens kurerer er unge kvinder mellem 19 og 26 år, der blevet benyttet til selve transporten. De sigtes for nu for indsmugling af op til 10 kg hård narkotika.

»Vi håber, at de meget lange fængselsstraffe i sagen, der reelt betyder at disse unge mennesker vil afvikle store dele af deres ungdom bag tremmer, i den grad vil få andre, der føler sig fristede, til at tænke sig endda meget godt om«, siger efterforskningsleder, vicepolitiinspektør Hans Roost fra Syd- og Sønderjyllands Politi i en pressemeddelelse.

»Det kan undre, at så mange unge mennesker har valgt at være involveret i den organiserede narkotikakriminalitet. De har accepteret en stor risiko for opdagelse og domme, der vil få betydning for resten af deres liv«, siger Hans Roost.

Første anholdelser i februar
Politiet anholdte de første personer den 26. februar 2012 i Vejle, hvor fire personer i ringen blev anholdt og 3,9 kg amfetamin blev beslaglagt.

Foreløbig har ni personer mellem 19 og 26 år fået domme på i alt 53 års fængsel. De første på henholdsvis 21 og 25 år blev ved Esbjerg Byret den 22. marts 2012 idømt straffe på ni års fængsel.

Derudover er en kvinde på 26 år fra Esbjerg, der har haft en afgørende rolle i sagen, blevet idømt 12 års fængsel.

http://politiken.dk/indland/ECE1749292/ ... ige-piger/

Citat:
Unge kvinder kunne køre over grænserne uden at blive standset. Det troede en bande narkosmuglere tilsyneladende, da den hvervede en række kvinder til at køre stoffer fra Tyskland og Holland til Danmark.

Og alle på nær en af kurererne var helt almindelige kvinder, der ikke før var kendt af politiet, fortæller vicepolitiinspektør Hans Roost fra Syd- og Sønderjyllands Politi, der nu har slået til mod narkotikaringen.

»Det er tankevækkende, at kvinderne har taget chancen. Det er ikke narkoman-piger eller noget i den stil. Det er kvinder, der har haft et netværk, der strækker sig ind i den kriminelle underverden, men derudover er det helt almindelige kvinder, der ikke har været kendt i politiets system før«, siger vicepolitiinspektør Hans Roos til politiken.dk.

Løn: 5.000 per tur
Ifølge politiet er 12 personer involveret i smugleriet, heriblandt fem kvinder og syv mænd. De to formodede bagmænd, der er sigtet, men endnu ikke dømt, er mænd.

LÆS OGSÅ Unge kvinder brugt som kurerer

En 26-årig kvinde fra Esbjerg er efter en tilståelsessag blevet idømt 12 års fængsel. Hun har spillet en »større rolle« i narkotikaringen end de øvrige kvindelige kurerer og er kendt af politiet. De øvrige kvinder sigtes for indsmugling af op til 10 kilo hård narkotika.

»Det drejer sig om i alt fem kvinder, der er blevet spurgt, om de ville køre en eller flere ture. Det har de følt sig fristet til, selvom de har fået et forholdsvis lille beløb på op til 5.000 kroner for en tur«, siger Hans Roost.

»De har været nyttige i den henseende, at det har set helt tilforladeligt ud, når unge har kørt mellem Danmark og Holland eller Danmark og Tyskland. Og derfor har kvinderne nok bildt sig selv ind, at den aktive rolle i det hele ikke har været særlig stor, når de blot har kørt en tur i en bil«, siger vicepolitiinspektøren.

Transporterne planlagt nøje
Politiet mener ikke, at bagmændene selv har kendt alle pigerne, og derfor har der også været mellemled og kontakter, der har været med til at arrangere det hele.

Selve transporterne har været planlagt ned til mindste detalje, og kurererne er blevet udstyret med både gps'er og mobiltelefoner med indkodede telefonnumre, de kunne ringe på, hvis de eksempelvis kørte forkert. Men politiet mener ikke, kurererne har mødtes med de mennesker, der har haft narkoen. Hverken i udlandet eller i Danmark.

»De har enten fået stillet en bil til rådighed eller selv stillet med en og har så fået en gps som har vist, hvor de skulle hen samt en telefon med numre i tilfælde af, at de skulle fare vild. De er så kørt ned til gps-destinationen, har stillet bilen, eventuelt overnattet og vendt tilbage til bilen, og kørt tilbage til enten Esbjerg eller Vejle, hvor de så igen har forladt bilen«, fortæller Hans Roost.

»Vi ved, at narkoen ikke er blevet gemt synderligt meget i bilerne. Man har simpelthen satset på, at det så helt tilforladeligt ud, at to unge kørte bilerne«, siger Hans Roost.

Politiet på sporet af narkoringen i januar
Politiet begyndte efterforskningen af narkoringen i starten af året, og allerede i slutningen af februar anholdt man bagmændene, som politiet havde haft i kikkerten siden midten af januar.

Det var blandt andet tip fra folk i nattelivet om, at bestemte personer havde usædvanligt mange penge og et stort forbrug og informationer fra politiets specialpatrulje, der havde lagt mærke til unormal trafik., der ledte politiet i retning af narkoringen.

»Vi kom ind i sagen, fordi både Sydøstjyllands Politi og Syd- og Sønderjyllands Politi havde nogle ting, der pegede i den retning. På grund af den internationale vinkel koblede vi rejseholdet på, og så kom der rimelig hurtigt styr på, at der foregik omfattende smugleri«, siger Hans Roost

Politiet mener, at narkoen er blevet videredistribueret i hele Sydjylland og muligvis også andre steder.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Alle kender nogen der tager narko i dag, står man pludselig og mangler penge p.g.a krisetider og er man naiv nok er dette jo en let løsning... Tror ikke det er sidste gang at vi kommer til at høre om almindelige mennesker der gør sådan noget...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

fra bt.dk
Citat:
- Nogle af pigerne har fortalt, at de troede, de måske ville kunne slippe med en advarsel. I stedet har de nu fået lange straffe, der vil følge dem resten af livet, siger Hans Roost.

Det er jo helt igennem tragisk, at de ikke har været i stand til at overveje konsekvenserne ved sådanne handlinger. Samtidig har de kun fået håndører for at smule store mængder stof. Jeg er målløs....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det her kommer kun ud i en pressemeddelelse fordi politiet har set slappe ud over for stoffer. Sproget er til hr. og fru Hansen og ikke til folk der er interesseret i stof politik. Hård narkotika og narko, er jysk, ikke dansk. Men et skulderklap til de Jyske Dragoner der skal bruge stikkere til at gøre deres arbejde og sætte unge pir' i fængsel.
Personlig tager jeg det som endnu en cautionary tale om hvor vigtigt det er at holde kæft, det kunne andre tydeligvis også lære af.

Senest rettet af bindegal 11 sep 2012 12:38, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Deter noget svineri. Den eneste forbrydelse der er blevet begået her, er at fængsle kurrerene for at skaffe et produkt andre mennesker frivilligt køber!!

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Medlem

Geografisk sted: Min sækkestol
En 26-årig kvinde fra Esbjerg er efter en tilståelsessag blevet idømt 12 års fængsel. Hun har spillet en »større rolle« i narkotikaringen end de øvrige kvindelige kurerer og er kendt af politiet. De øvrige kvinder sigtes for indsmugling af op til 10 kilo hård narkotika.

I dont get it.. 2 bagmænd - 1 mellem mand (kvinden ?) - og kurene !Right ?, hvorfor får mellemmanden 12 år og bagmændene 9 ? Der mangler da vist nogle oplysninger, hvis altså ikk jeg har misforstået det...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
fra bt.dk
Citat:
- Nogle af pigerne har fortalt, at de troede, de måske ville kunne slippe med en advarsel. I stedet har de nu fået lange straffe, der vil følge dem resten af livet, siger Hans Roost.

Det er jo helt igennem tragisk, at de ikke har været i stand til at overveje konsekvenserne ved sådanne handlinger. Samtidig har de kun fået håndører for at smule store mængder stof. Jeg er målløs....

har du ligefrem har ondt af dem? hvis jeg blev stoppet i at fragte narko, ville jeg jeg også påberåbe mig rollen som udnyttet, naivt pigebarn. jeg ville ikke have succes med det, ser du, jeg har nemlig fuldskæg og kan derfor ikke være SÅ naiv. de vidste jo godt det var ulovligt. hvis et tilbud lyder for godt til at være sandt, så er det det nok også.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har ikke ondt af dem. Selvfølgelig vil alle påråbe sig sådan en form naivitet. Men set i lyset af, at de samtidig har taget imod småbeløb, for at smugle større mængder stof, så virker de ikke som de hurtigste knallerter på havnen. De kan selvfølgelig have været i ekstrem pengenød, men det tvivler jeg nu på.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Jeg har ondt af dem. Med de straffe de har fået skulle man tro de havde slået nogen ihjel!

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ganske enig, selvfølgelig er det synd for dem! Hvorfor skulle det ikke være det, når de nu er blevet fængslet i mange år for handlinger der IKKE gik ud over andre?

Sørgeligt spild af menneskeliv

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]