Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 13:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Skåne til Frank J.: Fri os fra jeres hash
Hashen bør ikke flyde frit i Øresundsregionen, lyder beskeden fra en stribe skånske kommuner til Frank Jensen.

09:15, 22. nov. 2012 Ritzau /Nyheder

facebook Twitter E-mail
På den anden side af Øresundsbroen er man dybt uenige i det hashprojekt, som Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), har liggende i skrivebordsskuffen.

Derfor har 19 skånske kommuner sendt et protestbrev til sine københavnske naboer - adresseret til overborgmesteren, som har kæmpet for at gøre hash lovligt på forsøgsbasis.
Læs: Hash og ecstasy flyder i København

- Vi vil vise med dette brev, at vi sammen tager afstand fra alle skridt, som indebærer en lempelse i synet på narkotika i Øresundsregionen, lyder beskeden til Frank Jensen, ifølge bl. a. Helsingborgs Dagblad.

Risiko for børn og unge
Anders Åkesson, som kommer fra Miljøpartiet og står i spidsen for Region Skåne, er medunderskriver på brevet.

- Det er en åbenlys risiko for at flere børn og unge bruger midlet, hvis det sælges i statslige butikker i København. Det bliver legitimeret, siger han til avisen Sydsvenskan.

Men det lader ikke til, at de skånske politikere behøver at bekymre sig alt for meget for, at den euforiserende tobak slippes løs i den danske hovedstad.

Helle Thornings 180 grader
Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) slog i sidste uge fast, at fri hash ikke er en farbar vej, men kan føre unge i uføre.

Dermed har hun skiftet holdning 180 grader, for hun foreslog i 2003 et pilotprojekt med at tillade hash på Christiania for at bekæmpe hårde stoffer og hård kriminalitet blandt rockere. Men det mener hun ikke længere.

- Jeg har markant skiftet synspunkt på det felt. Jeg har set, hvor farlig hash er. Regeringens politik er soleklar på det område, sagde Helle Thorning-Schmidt.

Frank J.: Skrue uden ende
Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), har kaldt det 'skruen uden ende', at politiet forgæves forsøger at stoppe hashhandlen på Pusher Street i Christiania, Folkets Park på Nørrebro og i Nørrebroparken.

Frank Jensen har foreslået at gennemføre et forsøg med at sælge hash lovligt. Det skal fjerne markedet fra bander og rockere. Men overborgmesteren får slet ingen støtte fra statsministeren.

- Regeringens holdning er fuldstændig klar på det område. Jeg har set hashskader, og jeg er meget nervøs for hash i det hele taget. Regeringen går på ingen måde ind for fri hash, sagde Helle Thorning-Schmidt.

facebook Twitter E-mail
  Beta
7 kommentarer
Lars L.
+ 9 for 23 minutter siden
Svensken har ikke noget imod at placere et atomkraftværk lige op og ned af Danmarks hovedstad, men lidt fri hash i København som måske får lidt flere svenskere hinsidan til at ryge, SÅ ryger de på barrikaderne...

Beklager svenskere, I har INTET at skulle have sagt i den sag. Det har I ikke fortjent.

Jeg synes selv det kunne være spændende med et forsøg på at afkriminalisere pot og hash, så vi kan se hvad det gør ved bandemiljøet og skyderierne som vi københavnere er ved at være ret trætte af...

M B.
+ 5 for 19 minutter siden
Nu bor jeg i Sverige og kan sige, at de ryger deres fede deroppe, fra Danmark, også selv om det er ulovligt i Danmark.

Så kære svenskere, det får ingen negativ indvirkning på jeres ynkelige borgere om hashen bliver lovlig i København...

Mikael E.
+ 2 for 14 minutter siden
Skånske politikere bør holde sig fra dansk politik. Regler for Øresundsregionen skal ikke dikteres af svenskerne.

Desuden er Helle en regulær kujon. Selvfølgelig kan hun se den logiske fordel ved en legalisering, men hun har åbenbart skiftet holdning, efter hun har fået magten og derved ansvaret. Ren berøringsangst overfor den eneste fornuftige løsning af et problem, der kun er tiltaget ved kriminalisering. Men måske var hendes udmelding i 2003 ren valgpropaganda? Der er i dag tiltagende tilslutning til legalisering.

Argumentet om børn og unges risiko for at få fat på hash efter legalisering er helt igennem sludder og vrøvl. Det er lettere for disse at købe hash, når det er forbudt. Pusherne har ingen aldersgrænse. Hvis man efter legalisering indfører strenge straffe for videregivelse af lovlig hash til børn, kan jeg ikke se hendes problem. Så længe hash er ulovligt, er det ikke mere strafbart at sælge til børn end til voksne. Det kriminelle marked er for uoverskueligt til at myndighederne kan skelne mellem aldersgrupperne.

Philip J.
+ 1 for 14 minutter siden
lovligt eller ej, det er et "problem" der aldrig kommer til livs, så hvorfor kan staten ikke spinde noget mønt på det ?

Michael G.
+ 1 for 12 minutter siden
Sidst klagede svenskerne over grænsebomme - og så byggede de selv toldskure og lagde faste vejbump. Schengen?

Måske svenske politikere istedet skulle prøve at kigge på elforbruget rundt omkring i landet.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/731 ... -marijuana

Jonas L.
0 for fem minutter siden
Det gør det jo allerede.

Tanja H.
0 for fem minutter siden
Fuck svensken. Så må de jo blive i Skåne, og se om de kan finde billige bajere derovre. Hvorfor skal DK lade sig diktere af hvad et andet lands holdning til tingene er? Fjollet!

LEGALISER NU!

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 869546.ece

Synes godt om kommentarene - fuck svensken og Helle.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Edit.. glem det.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Slipper vi ikke snart for artikler fra ekstrabladet?

Dedikeret medlem

Tja hvis det ikke er interessant/fagligt relevant, nok for dig hvad der skrives, så synes jeg bare du skal lade være at læse det.
Så vidt jeg forstår ekstra bladet er det et medie og med antallet af læsere er det vel også med til at præge debatten.

Men selvfølgelig hvis det er en generel holdning så stopper jeg self med at poste dem?

Admin
Brugeravatar

Personligt synes jeg bare ikke det er så skide interesasant, at nogen har brugt en vej-tromle til at smugle deres narko, en pusher hjælper folk efter en orkan, eller at en random lottomillionær vil hjælpe en forening for legalisering.
Naturligvis er nogle af dine postede artikler relevante for debatten, men imo er ekstrabladet med til at fordumme den debat, der evt måtte være. Konsultér kommentarerne på en hvilken som helst artikel på deres site, for at se min pointe.

Dedikeret medlem

Ok så kigger vi lige på de kommentare som er under den her artikkel - og så spørger jeg fordummende? De lyder primært som de er lavet af psychedelia brugere.

Admin
Brugeravatar

Fair nok, måske ikke alle kan skæres over én kam. Overdrivelse fremmer forståelsen.
Jeg mener dog stadig, at langt de fleste på nationen! ikke lyder for skarpe.. Og at langt de fleste artikler på eb.dk, hvor narko bliver nævnt, er fuldstændigt ligegyldige for narkodebatten herhjemme.
Citat:
Emner af denne slags der er meningsløse, sjove, Ekstrabladet-tænkeniveau, osv. hører til Off-Topic.

Dedikeret medlem

Hvor finder du citatet fra?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg må altså tilslutte mig Frugthat, Fso.. Det er selvføgelig sjovt nok at læse en gang i mellem. Men de kommer (næsten) aldrig med noget sagligt, som kan ligge op til debat. Men ja, det er jo også et offentlig medie, lige såvel som politikken er.

Dedikeret medlem

Fred være med det jeg er overbevist - så heller spare lidt tid til det væsentlige :joint:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]