Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 10:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Site Webmaster
Brugeravatar

Citat:
Skrevet af Morten Bødskov, Justitsminister
Lovlig hashhandel vil med stor sandsynlighed medføre et generelt øget forbrug af rusmidlet og dermed flere skader
Tænk, hvis man kunne løse kapacitetsproblemerne i fængslerne blot ved at legalisere hash.

Og tænk, hvis kortere straffe alene kunne rehabilitere dømte. Det ville da være let, hvis man kunne løse kriminalforsorgens udfordringer med så enkle greb.

Desværre ervirkeligheden langt mere kompleks, og de snuptagsløsninger, som etnograf Karen Ellen Spannow foreslår i sit debatindlæg (16.11.), savner enhver realitetsfornemmelse.
Spannow åbner sit indlæg med at antyde, at regeringen fører populistisk retspolitik styret af mavefornemmelser.

Men lad mig slå fast, at jeg og mine regeringsfæller i høj grad lytter til fagfolk, når vi laver politik.
Vi mener, at der skal være en fornuftig balance mellem hårde og bløde tiltag, og det afspejles helt tydeligt i den nye aftale for kriminalforsorgen, som vi netop har vedtaget sammen med Enhedslisten, Liberal Alliance og Konservative.

I den nye aftale for kriminalforsorgen – som i øvrigt bygger på grundige analyser og forskningsarbejde – har vi afsat midler til, at fængslerne i højere grad kan bremse indsmuglingen af hash i fængslerne med flere narkohunde og skannere.

Samtidig styrker vi indsatsen mod rocker- og bandekriminalitet og opprioriterer bande-exit-programmerne, så vi kan få færre gengangere i fængslerne og dermed færre ofre for kriminalitet.

Det pudsige er, at Spannow gerne vil lytte til fagfolk, når de er kriminologer, men ikke, når de er fra sundhedsvæsenet.

Hun mener nemlig, at vi skal legalisere hash uden tanke på skadevirkningerne.

Men den sundhedsfaglige baggrund for opretholdelsen af forbuddet mod hash er imidlertid, at hash er forbundet med en lang række skadevirkninger.
Sundhedsstyrelsen har blandt andet peget på øget risiko for angst- og panikreaktioner ved den enkelte hashrus, og længerevarende forbrug indebærer øget risiko for rygerlunger, psykiske sygdomme, forringet hukommelse og opmærksomhed.

Lovlig hashhandel vil med stor sandsynlighed medføre et generelt øget forbrug af rusmidlet og dermed flere skader.
Vi vil ikke legalisere hash, fordi det er stærkt sundhedsskadeligt. Punktum.

Vi skal i stedet bekæmpe den ulovlige hashhandel, og derfor har regeringen fra dag 1 prioriteret kampen mod organiseret kriminalitet, som hashhandlen er en del af.

Samtidig vil vi opfordre til ikke at støtte organiseret kriminalitet ved at købe hash – det får bare bagmændenes guldkæder til at vokse sig endnu større.
Der findes mig bekendt ingen klar dokumentation for, at eksempelvis bandekriminalitet stækkes af legalisering af hash.

Til gengæld er det bevist, at hash er skadeligt.

Derfor skal hash være ulovligt. Og derfor ønsker regeringen at bremse de kriminelle hashbagmænd.
MORTEN BØDSKOV
http://politiken.dk/debat/ECE1820540/vi-vil-ikke-legalisere-hash----for-det-er-sundhedsskadeligt/

Der er et par gode indlæg i debatten.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Hvor er manden fra Detektor?

Medlem
Brugeravatar

Puha, det er godt nok sølle skrevet det der...

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Suk...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Hvorfor kun kigge på sundhedsaspektet, når vi snakker om samfundet? Det er da noget snævertsynet. Hvorfor ikke snakke om økonomi og kriminalitet? Hvis sundhedsstyrelsen sagde, at den eneste måde samfundet kunne fungere på, var hvis man hævede skatten til 90% og gav samtlige penge til sundhedsvæsnet, ville Bødskov og co. så også klappe i hænderne, og ignorere samtlige andre argumenter? Hvia ja, så er de deciderede dumme. Hvis ikke, så er de hyklere.

Dedikeret medlem

Hvis der skal snakkes sundhed så ulovliggør alkohol og tobak og sukker og fedt og brændeovne og dieselbiler og sol og så videre :stupid:

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Fedt at han bliver sablet ned i samtlige kommentarer derinde!

Junior medlem

Jeg har efterhånden ret svært ved at tage politik seriøst. Jeg har nemlig aldrig hørt nogen som helst forklare, hvorfor det er i orden at straffe stof(mis)brugere. Hvordan kan man nogensinde nå frem til den konklusion? Det er for mig at se på lige fod med racisme, det er social darwisme af laveste fucking skuffe, og hold kæft hvor kan det pisse mig af, at folk prøver at undgå dette spørgsmål.

Man bortforklarer sig med at "Vi vil ikke legalisere hash, fordi det er stærkt sundhedsskadeligt. Punktum.", men det besvarer jo overhovedet ikke spørgsmålet, hvorfor det er i orden at straffe folk, der ifølge deres egen tolkning skader sig selv. Jeg har svært ved at tage politik seriøst fordi det, for mig at se, ser ud som om, man prøver at undgå de aller vigtigste spørgsmål med retoriske virkemidler. Det er noget så blødt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Følte mig nødsaget til at opdatere hans wiki side. Har tilføjet følgende:
Citat:
Den 22. november 2012, skrev Morten Bødskov et debatindlæg hos Politiken, hvor han fremførte, at det eneste aspekt man bør kigge på, i en samfundsdebat, er folkesundheden. Morten Bødskov mener altså ikke, at det er nødvendigt at kigge på andre aspekter, som økonomi og kriminalitet, når man skal lovgive. [9]

http://da.wikipedia.org/wiki/Morten_B%C3%B8dskov

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Fedt, lad hans ignorance gå over i historiebøgerne

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for København
Følte mig nødsaget til at opdatere hans wiki side. Har tilføjet følgende:
Citat:
Den 22. november 2012, skrev Morten Bødskov et debatindlæg hos Politiken, hvor han fremførte, at det eneste aspekt man bør kigge på, i en samfundsdebat, er folkesundheden. Morten Bødskov mener altså ikke, at det er nødvendigt at kigge på andre aspekter, som økonomi og kriminalitet, når man skal lovgive. [9]

http://da.wikipedia.org/wiki/Morten_B%C3%B8dskov

Den er så allerede blevet ændret på Wiki siden, men godt initiativ alligevel :lol:

Medlem
Brugeravatar

Deprimerende at vor land bliver styret af bl.a. en justitsminister med en baggrund som kvote2 ansøgende, social hæmmede, samfundsfags dumpende…. Og oven i det, har manden INGEN viden omkring cannabis kun hvad han får fortalt fra folk der heller ingen viden har omkring det, men kan sige det fordi de arbejdere i sundhedsstyrelsen og det er jo Danmark så alle statsarbejdende har jo altid ret?...

Jeg respektere ikke den danske regering, da vi ikke er et frit land vi er styret af EU som er styret af U.S.A...

”Demokrati og afhængighed af militæret og politiet er uforenelige. ”
- Mahatma Gandhi

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er jeg den eneste der mener at kunne se at legaliseringen kommer væltene snart?
Uanset hvad de stupide politikere står og fabler om, så kommer de snart til at legalisere/regulere området, simpelthen fordi legaliseringen kommer og den kommer udefra.
Stort set hele Sydamerika er afkriminaliseret. I en del af Canada skal der snart være valg om legalisering/regulering. I 2 stater i USA har de netop legaliseret og reguleret for alle over 21. De har 18 stater hvor de har ''medical'' love. Rigtig mange lande i Eu er også godt med, Tjekkiet, Spanien, Portugal, Italien, Holland.
Samtidig er der en lang række lande hvor det diskuteres livligt og oftere og oftere, så imo. er alle lande i eu afkriminaliseret/LEGALISERET/reguleret om kort tid.

Dedikeret medlem

Ah tror det er lidt for optimistisk, for så meget har Tjekkiet, Spanien, Portugal, Italien og Holland ikke at skulle have sagt overfor Tyskland, Frankrig og England.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Helt enig Mr.Cookie, den moderne informationsalder gør at folket ikke længere må nøjes med at stole blindt på staten - og således må tilpas tåbelige forhold, som fx forbuddet mod hash, langsomt men sikkert give op trods et halvt århundredes misinformationer og løgne...
Og når selv USA efterhånden må give op trods de mange "fordele" ved forbuddet; så skal resten af den industrialiserede verden nok falde til patten og følge med som sædvanlig...
Vores egne knap 179 tåber (der er trods alt enkelte æbler i tønden der ikke er rådne endnu) kan så på et tidspunkt kaste håndklædet i ringen og sandsynligvis give EU skylden for at det sker; men så er ansvaret jo også fraskrevet...

Så i øvrigt den (semi)dokumentariske "Weed" fra 1972 for nylig - det er lidt en trist oplevelse at se fagfolk skråsikkert udtale at forbuddet må blive ophævet meget snart fordi det simpelthen ikke hænger sammen og der ikke er noget belæg for det... allerede i 1972... og så i 2012 har vi stadig folk som Karsten Nonbrain og Tom Bæhnke, der aktivt prædiker for et forbud på trods af de langt fra er fagfolk (for at sige det mildt) :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ah tror det er lidt for optimistisk, for så meget har Tjekkiet, Spanien, Portugal, Italien og Holland ikke at skulle have sagt overfor Tyskland, Frankrig og England.

I Tyskland er samtlige delstater afkriminaliseret, og det er tilladt at have forskellige mængder på sig alt efter hvilken delstat du befinder dig i. De fleste steder er grænsen vist 6 gram, i Berlin er den vist 15 gram.
Den anden dag læste jeg at politiet i England har gjort det til en mindste prioritet at gå op i besiddelse af cannabis. Det har jeg dog ikke kunne bekræfte andre steder, så det er muligvis ikke rigtigt, eller muligvis er det kun dele af england, en enkelt by, eller en kommune.

Dedikeret medlem

Jeg tror bare ikke der sker noget i den nærmeste fremtid, men perspektivet med at hvis det sker så kommer det fra EU det kan jeg godt tilslutte mig. For herhjemme hedder det et skridt frem og to tilbage - sidst set i helles øh sagde jeg ja jeg mente altså nej :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er jo ikke et eneste af de moderne vestlige lande hvor diskussionen ikke er udtalt. Presset er stigende og hver eneste gang der bliver lempet på loven i et land så stiger presset på prohibitionisterne i alle de andre lande.
Politikerne herhjemme når nok nærmest ikke at opdage hvad der ramte dem, og jeg glæder mig personligt meget til at se politikerne manøvrere over på den anden side når det går op for dem at der ingen vej er tilbage. Og når de så gør det, så er det vigtigt at vi tager i mod dem med åbne arme. Selv Behnke, selvom han nok vælger at gå ned med det synkende skib.

Medlem
Brugeravatar

Hvis politikerne bare åbne øjene lidt op....

Rå Data fra ekstrabladet. Ved godt det ikke er den mest troværdige kilde - men dette kommer ud af et "spørgeskema"(et felt hvor alle lige kunne svare let) de havde på deres side.

"Burde det være lovligt at købe hash":
Ja - 91 %
Nej - 9 %

"Hvad er farligts?"
alkohol - 57 %
Hash - 5%
de begge er farlige - 16 %
de er helt uskadelige for ansvarlige - 22 %

"Tror du en legalisering af hash vil standse bandekrigen?"
Ja - 53 %
Ved ikke - 19 %
Nej - 28 %

Er Danmark et demokratisk land?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
http://kathrine.blogs.berlingske.dk/201 ... uldkaeder/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]