Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 01:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Anklagemyndigheden hos Østjyllands Politi har fået en ordentlig begmand af Vestre Landsret.

I forbindelse med en narkosag fra Randers gav anklagemyndigheden forkerte oplysninger, der blandt andet betød, at forsvarerne ikke fik adgang til alt politiets materiale.

I marts blev tre mænd ved Retten i Randers dømt i en sag om 2,5 kilo kokain. En fik tre år, mens de to andre blev idømt hver seks års fængsel.

Ophævede dommen

Mændene ankede dommen til Vestre Landsret, som i en kendelse mandag højst usædvanligt ophævede byrettens dom og forlangte mændene løsladt.

Ifølge terrorbestemmelserne kan anklagemyndigheden forlange at dele af dets materiale bliver holdt tilbage for forsvarerne. Selv om bestemmelsen er en del af terrorlovgivningen bruges den nu på flere områder - og altså også i denne sag om narko.

- Det drejer sig om to ringbind med materiale, fortæller den ene mands forsvarer, Michael Juul Eriksen.
Efterforskningen var slut

I et forsøg på at holde materialet hemmeligt for forsvarerne fortalte anklagemyndigheden, at materialet indeholdt oplysninger om andre personer, som blev efterforsket i sagen.

- Men det viste sig ikke at passe, for efterforskningen mod de personer var slut, siger Michael Juul Eriksen.

Når myndighederne får lov til at tilbageholde materiale for forsvarerne, skal tilladelsen "fornys" umiddelbart før retssagen går i gang. Det skete heller ikke.

Vestre Landsret kalder det en alvorlig fejl, at anklagemyndigheden oplyser noget forkert, at man ikke har fået rettens godkendelse af at tilbageholde materialet umiddelbart før sagen skulle i gang og, at det "nye" materiale indeholder vigtige oplysninger om sagen.
Indkaldt sigtet som vidne

I byretten begik anklageren endnu en meget alvorlig fejl, da en mand blev indkaldt som vidne i sagen. Han var nemlig selv sigtet og under intens overvågning. Både hans telefon og hjem blev aflyttet, og politiet havde desuden sat et kamera op i hans hjem.

Ifølge retsplejeloven kan man ikke tvinges til at vidne i en retssag, hvis man selv er sigtet.

- Men hverken han, forsvarerne eller retten vidste, at han var sigtet i sagen, siger Michael Juul Eriksen.

Det er nu op til anklagemyndigheden, om man vil forsøge at få sagen for retten igen.

/ritzau/

kilde
Og lidt mere her:

Synes vores retssikkerhed stille og roligt falder mod 0... aflytninger og kamera i private hjem og anklagere som ikke selv følger loven... Det er en trist udvikling her i bananrepublikken :-(

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Er jeg den eneste der tænker at de kære efterforskere snupper guldkorn fra div film og serier?
Dybt skandaløst!!

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Er også ved at brække mig over, at de tillader sig at bruge terrorlovgivningen alle mulige steder, hvor den ikke hører til..

Medlem
Brugeravatar

Hvad laver terrorlovgivning i en sag om narkotika? :hm:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Udvidet rettigheder til de kære ordenshåndhævere!

Mange fluer med ét smæk!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Terrorlovgivningen er bare et "smut hul", for politiet til at overvåge dig, ransage under kendelse osv.
Synes de skal pakke deres lort samme og fyre dem selv, politiet bryder regler på regler på regler, og det har ingen konsekvenser for dem, personligt synes jeg at man skal tage politiet op til revidering, da de er så lorte korrupte.
måske skulle der tages en lille hårprøve af alle politifolk i danmark for egentlig at se hvor mange politibetjente der selv fylder sig med narko. nogle gange er vi bedre foruden politiet.
De er mennesker og skal følge reglerne sammen med os andre, men nok 7% gør det.

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Terrorlovgivningen er den juridiske parallel til pædofil i den "offentlige" domstol - er der restriktioner man ønsker indført, så er det med at spille pædofil-kortet og det meste af befolkningen klapper straks hælene sammen og ønsker stramninger omkring alt fra DNS blokeringer til ransagelser og hårdere straffe... Det er jo for børnene skyld!

I samme boldgade, så frygter jeg lidt for konsekvenserne af denne nyhed.
For hvis man kan skanne folk for pædofil, så er det jo en glimrende indgangsvinkel til et kommende tankepoliti :roll:

Stodder
Brugeravatar

Man må da håbe at anklageren som det mindste står til en fyreseddel, men det kommer nok ikke til at ske...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

For hvis man kan skanne folk for pædofil, så er det jo en glimrende indgangsvinkel til et kommende tankepoliti :roll:

Lidt off topic, men forskere fra USA har også fundet ud af nogle bestemte tegn ved en MRI skanning som alle psykopater (de har testet indtil videre), har udvist forhøjet aktivitet.
Det lidt ironiske er så, at forskeren der overordnet stod bag projektet lavede en MRI skanning af sig selv. Her viste skanningen at han havde præcis de samme forhøjede aktivitetscentre i hjernen som voldspsykopater og mordere.
Humlen af historien er jo så at social arv og miljø er en afgørende faktor, for om man udvikler sig til en massemorder, eller blot en stræbende forsker. :roll:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Lidt off topic, men forskere fra USA har også fundet ud af nogle bestemte tegn ved en MRI skanning som alle psykopater (de har testet indtil videre), har udvist forhøjet aktivitet.
Det lidt ironiske er så, at forskeren der overordnet stod bag projektet lavede en MRI skanning af sig selv. Her viste skanningen at han havde præcis de samme forhøjede aktivitetscentre i hjernen som voldspsykopater og mordere.
Humlen af historien er jo så at social arv og miljø er en afgørende faktor, for om man udvikler sig til en massemorder, eller blot en stræbende forsker. :roll:

Har man ik længe vidst at centre i hjernen der f.eks. stod for empati var anderledes hos psykopater, contra normale mennesker?

Medlem
Brugeravatar

Har man ik længe vidst at centre i hjernen der f.eks. stod for empati var anderledes hos psykopater, contra normale mennesker?

Det har vel været en hypotese, indtil forskere helt konkret har kunnet måle noget anderledes ved psykopater.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Sgu da altid noget at retfærdigheden sejrer, og de anklagede slipper for at blive politiske gidsler, for en offerløs forbrydelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Det her, er et tydeligt eksempel på at de højer magter i vores samfund står for, at påvirke den her sag. Jeg kan simpelthen ikke tro på, at anklageren, som har taget en uddannelse, hvor man lære om lovgivningen og måden at bruge den på, vil tag en lov i brug, som på ingen måde har med sagen at gøre, men kun fordi at den kan bruges, så gør de det. Det lugter langt væk af PET som presser på og tilbageholder vigtige detaljer i sagen, for at få skovlen under på dem som de mener er skyldige.

Dedikeret medlem

Sgu da altid noget at retfærdigheden sejrer, og de anklagede slipper for at blive politiske gidsler, for en offerløs forbrydelse.

Ah offerløs.. Ved handel med hårde stoffer opstår der en del følgekriminalitet så helt offerløs er kriminaliteten ikke i mine øjne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ah offerløs.. Ved handel med hårde stoffer opstår der en del følgekriminalitet så helt offerløs er kriminaliteten ikke i mine øjne.

Hva' så med når Carlsberg producerer og sælger millioner af øl, er det så også skyld i den kriminalitet, der kommer som følge af de miljøer det bliver indtaget og/eller solgt i? Og er chaufføren der fragter det også det?
Eller hvad med når Lamborghini sender en ny hurtig bil på gaden? Eller når tøjproducenten sælger dyrt mode tøj, som de unge stjæler, fordi de ikke har råd, men samtidig bare MÅ være med på moden?
Hvis man begynder at bruge sådan nogle følgevirkninger når man definerer om en handling har et offer, så er man i mine øjne ude på en meget farlig glidebane, som du nok kan fornemme på mine eksempler ;-)

Dedikeret medlem

Jeg kan sagtens følge dig især mht alkohol eksemplet - men jeg vil ikke give dig ret.
Tænker på nogle af de svigtede børn jeg har set rundt omkring, hvor forældre var fucked up på stoffer og eller alkohol.
Så er der lige detaljen med lovligheden.

Kan vi være enig om at det ikke er sundt at have et misbrug af hårde stoffer - den som sælger stofferne til misbrugerne og ikke til de få som kan hygge sig en gang imellem - sælger jo sådan set dårlig livskvalitet - og køberen er dig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kan sagtens følge dig især mht alkohol eksemplet - men jeg vil ikke give dig ret.
Tænker på nogle af de svigtede børn jeg har set rundt omkring, hvor forældre var fucked up på stoffer og eller alkohol.
Så er der lige detaljen med lovligheden.

Kan vi være enig om at det ikke er sundt at have et misbrug af hårde stoffer - den som sælger stofferne til misbrugerne og ikke til de få som kan hygge sig en gang imellem - sælger jo sådan set dårlig livskvalitet - og køberen er dig.

Ja, det er naturligvis ikke sundt at have et misbrug af hårde stoffer. Men du kan dø af alt, og intet er sundt i overdrevne mængder.
Det du prøver at sige, er at folk bliver narkomaner, fordi der er nogle der smugler stofferne ind i landet. For hvis de ikke var her, ville der ikke være nogle afhængige af stoffet, ikke?
Hvis det er det, så er vi ikke enige nej. For stoffet kommer hertil, fordi der er en efterspørgsel på det. Og folk bliver ikke narkomaner, fordi stoffet er her. Folk bliver ofte narkomaner pga. nogle personlige problemer, som f.eks. depression, skilsmisse, seksuelt misbrug osv.
Dermed er den gerning der er blevet gjort mod dem, også medvirkende til kriminalitet i sidste ende.
Men hovsa. Så skal kærlighed jo lige pludselig også gøres ulovligt? For tænk nu hvis at Kim gik fra Marianne: så ville hun blive dybt ulykkelig, muligvis begynde at tage stoffer, og endda måske også begå selvmord!

Der er bestemt også mange børn der er fucked up, pga. deres forældre er arbejdsnarkomaner. Men det er sjovt nok dem som vi ofte betegner som hr. og fru. danmark, der bor nede bag ligusterhækken i rødstens villaen .
Jeg har faktisk kammerater der tilhører begge yderkanter, af de to typer. Og det er overraskende nok, dem der har haft den "hårde" opvækst, med narkomisbrug fra forældres side af, der klarer sig bedst den dag i dag.

Kan du følge mig?

Dedikeret medlem

Sagtens - spørgsmålet med hvad der kommer først narkoman eller narkoen - kunne lige så godt besvares med uden narko ingen narkomaner.
Min grundtanke kom egentlig fra hvordan jeg selv har oplevet at sælge knark.
Nemlig der var masser af følge kriminalitet for at få tingene til at løbe rundt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Så lad folk blive dømt for følgekriminaliteten. Hvis jeg som pusher, sælger stoffer til dig, så er der ingen der føler sig som et offer. Ergo burde det ikke være kriminelt. Hvis jeg så bagefter går over og tæver en rival, der prøver at sælge stoffer til dig, så skal jeg selvfølgelig dømmes for det.

Dedikeret medlem

Vi er enige i det burde være lovligt og billigt, så ville følge kriminaliteten så og sige ikke eksistere. Men det er det jo ikke.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]