Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 00:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
http://modkraft.dk/blogindl%C3%A6g/en-s ... %A6ngsling

Citat:
Om politiets pressestrategi og hvorfor det er smart at kigge sin garderobe igennem, når kriminelle medsammensvorne forsvinder.

En 18-årig dreng er i dag blevet væretægtsfængslet efter han indrømmede at have kastet tre sten under balladen på Christiania nytårsaftens dag. Det fik mig til at analysere lidt på politiets valg af varetægt og deres pressestrategi.

Nogen vil måske huske nogle nyhedsklip nytårsaftens dag, hvor politiet kom til at tåregasse sig selv. Ingen blev anholdt under urolighederne, selvom politiet var i relativt hårde kampe i lang tid. En af betjentene trak endda sin pistol. Hverken trukne tjenestepistoler eller længerevarende gadekampe er unormalt på Christiania.

Farlige kameraer
Under urolighederne filmede politiet ivrigt med deres egne kameraer. Det er sandsynligvis disse optagelser der førte til anholdelsen selvom videooptagelser alene sjældent afgører retssager.

Det er derudover meget sjældent at man varetægtsfængsler nogen for at kaste tre sten. Varetægtsfængslinger er ikke noget der tages let på at retssystemet. De finder jo sted inden de reelle domsforhandlinger og derfor er varetægtsfanger i princippet uskyldige. At kaste tre sten er ikke noget man sidder lang tid i fængsel for. En dom kan i det tilfælde være betinget eller afsones med fodlænke. Derfor er det ikke meningen at folk skal sidde i fængsel før de får dom selvom det alt for ofte sker alligevel.

Derfor skal der være en række betingelser til stede og politiet skal have en særdeles god grund. I går udtalte politiet til ritzau at man ville forsøge at få den 18-årige varetægtsfængslet, fordi der stadig kan være "gerningsmænd på fri fod". Politiets påstand er derfor, at den fængslede vil kunne advare andre ballademagere eller på anden måde ødelægge politiets efterforskning hvis han løslades. En påstand politiet havde held til at overbevise dommeren om.

Oberbevisende betjente

Når der er tale om uroligheder hvor mange har kastet ting efter politiet, vil der altid være gerningsmænd på fri fod. At en person forsvinder og bliver varetægtsfængslet er en rimelig klar advarsel til andre stenkastere om at politiet leder efter dem.

Alle der deltog i urolighederne nytårsaftens dag ved derfor nu, at de skal skynde sig hjem og smide tøjet ud de havde på nytårsaften og eventuelt klippe deres hår. Gør ballademagerne det, har de gode chancer for at ungå dom, uanset hvilket videomateriale politiet måtte have. Politiet har med andre ord givet eventuelle medsammensvorne al den advarsel de har brug for. Normalt i situationer med mange mistænkte ville man forsøge at anholde mange samtidig. Det er der intet der tyder på.

Der er derfor ikke nogle reelle efterforskningsmæssige grunde til at smadre en 18-årigs liv med en pludselig fængsling, selvom det lykkedes politiet at overbevise en dommervagt. Det ved politiets efterforskere også godt, hvis de tænker sig om.

Kriminalitetsbekæmpelse eller signalpolitik

Det er heller ikke hver dag politiets sender pressemeddelser ud om varetægtsfængslinger for mindre alvorlige forbrydelser. De to ting indikerer derfor at varetægtsfængslingen handler om signalpolitik.

Politiet vil sende et signal til ballademagerne om, at man altid kan blive fanget og fængslet hvis man angriber politiet, ligemeget hvor bagatel-agtig ens deltagelse har været!

Moraleboost

Derudover har poltiets egen moral brug for et boost. Efter en timelang indsats på christiania i stenregn og tåregas fra kollegaerne lykkedes det ikke at anholde en eneste ballademager og indsatsen var generelt formålsløs. Man fandt ikke meget fyrværkeri og det bragte dem ikke tættere på at opklare det store fyrværkerirøveri de efterforskede.

Det mest interessante ved politiets pressemeddelelse er den linie der er gået igen i medierne både igår og idag. Politiet siger, at de oplever »en stigende grovhed i de kriminelles adfærd ved Christiania«.

Upopulære betjente

På Christianshavn og i Københavns hashrygermiljø er historien dog en anden. Man oplever en stigende chikane fra politiet der tilsyneladende visiterer ud fra folks udseende, eller bare tjekker alle i bestemte områder. En facebookside der advarer om politiets færden har næsten 6500 likes. Antallet alene svarer til næsten halvdelen af det samlede antal ansatte i det danske politi (14.000).

Politiet har i forvejen gjort sig særdeles upopulære ved at peberspraye unødigt når de lugter hash. Det lader faktisk til, at politiet har formået at chikanere danmarks ellers så passive hash-rygere så meget, at de er ved at organisere sig imod politiet. I det perspektiv giver politiets skræmmekampagner pludselig mening. Hashrygerne skal skræmmes fra aktiv modstand mod politiet. Resten af danskerne skal igen og igen læse i medierne, at dem der modarbejder politiets arbejde omkring Christiania er organiserede kriminelle. Ikke tilfældige mennesker der handler naturligt på en uretfærdig behandling.

Det er også derfor at Task Force Pusherstreet er nødt til at udsende flere pressemeddelelser end nogen anden politiindsats i Danmark. Også selvom det kræver en meningsløs varetægtsfængsling at få medierne til at viderebringe politiets syn på tingene.

Jeg ved ikke nok om politiets arbejde og retsystemet til at jeg kan udtale mig om varetægtsfængslinger af stenkastere. Men jeg er helt enig i delen omkring at politiet chikanere hashrygere som aldrig før. Det er ikke mærkeligt at hashmarkedets bagmænd bliver hårdere og mere brutale, når politiets optrapper deres metoder. Hashmarkedet består, men der kommer flere ofre. Og selvom jeg ikke er meget for at man drager for hastige konklusioner udfra facebook-siders likes. Så er det vildt nok at så mange gerne vil vide hvornår der er razzia.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Ved nu ikke om jeg vil kalde det vildt... 6500 faste kunder der ikke vil tages i røven for at fyre en fed, lyder meget plausibelt i mine ører, byens størrelse taget i betragtning... Jeg tror også der er flere end bare faste kunder, jeg har f.eks selv liket den side, da jeg godt kan finde på at handle på staden hvis jeg er i kbh, så er det rart nok med en service der måske kan redde en fra en bøde...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sådan lidt off topic så er den danske brug af lange varetægtsfængslinger og specielt isolationsfængsling blevet kritiseret mange gange fra flere steder bla. Amnesty International, da de lange varetægtsfængslinger/isolationsfængslinger er tortur. Der er blevet lidt bedre de sidste par år, men bliver stadigvæk brugt alt for meget. Mennesket er et socialt væsen og nogle vil kende sig skyldig i hvad som helst efter at være isoleret et par måneder.

Dedikeret medlem

Puha 18 år og 3 ugers varetægt bringer mig minder om en lorte aften hvor jeg smadrede min fremtid ;( vi startede ud med 4 ugers varetægt. Første gang jeg havde været med til at lave noget mere kriminelt end at stjæle æbler og ryge hash.

Sad 26 dage før anklageren fandt ud af længden af varetægten ikke kunne harmonere med den sigtelse han endte ud med.

I grundlovsforhør fik mig og min kammerat udpeget samme advokat til forsvar (ulovligt) og det eneste svinet sagde det var puha det er noget rigtigt lort mine klienter har lavet og det kan give op til 10 års fængsel.

Sådan et røvhul han stod på min døds liste (folk som skulle dø, hvis jeg blev alvorlig syg eller før et eventuelt selvmord) i mange år.

Jeg kan godt mærke jeg stadig hader svinet - måske jeg skulle spørge krak af - og køre ud og spørge ham hvad fanden han fik ud af hans ulovlighed? Og give ham en generel sviner - men nej det handler om at give slip - for det vi gjorde var langt i orden det vi gjorde, men det blev da i den grad misforstået og blæst op ude af proportion (var med i dronningens nytårstale).
Helt sort er det at hverken dommer eller anklager har noget at indvende mod at vi får beskikket samme forsvar - det gav mig i prene efter tanken om at hvis de begår ulovligheder - puha så må jeg også gøre hvad der passer mig.
Sorry for oftopic delen ville bare dele min oplevelse af rets systemnet og varetægtsfængsling.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sorry Fso, hvis jeg fik dårlige minder frem, men jeg tror de færreste der ikke har været igennem systemet er klar over i hvor høj grad vi lever i en frivillig politistat. og oven i det hvor tit vores retssys og for den sags sociale sys blæser på de love der skulle holde dem i skak. Og tanken om at Danmark er en af de bedre steder gør mig....trist..
Og det gør det ikke bedre at folk ser de l.... politiserier i tv, og hvis i siger det ikke påvirker folk så tænk på hvor mange penge virksomheder bruger på tv reklamer som alle er enige om er platte.
Shit Fso, dronningens nytårstale!! Der kan jeg ikke følge med, den værste jeg har lavet er at hænge ud af et vindue i en BZ'at hus med en slangedasker på tv.... Men har dog altid undgået fængsel.

Dedikeret medlem

Bindegal det skal du ikke undskylde for - minderne er mine egen og dumheden også min ;)

Mht nytårs talen var det selvfølgelig ikke med navns nævnelse og husker det kun fordi gamle venner godmodigt driller mig med det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Skal mine skatte penge gå til varetægtsfængsling af en eller anden sten kastende skod knægt? Det høre da ingen steder henne. Hvis de vil ødelægge hans liv så plet dog hans straffeattest.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside

Mht nytårs talen var det selvfølgelig ikke med navns nævnelse og husker det kun fordi gamle venner godmodigt driller mig med det.

Hvis det ikke var med navns nævnelse så sig da hvad det var?!! :D Nu er jeg jo skide nysgerrig!

Dedikeret medlem

Måske hvis katten kommer tilbage for at blive ;) men så høre den vist hjemme i fuck ups tråden.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
Generalt er politiet nogle svin. Boede en årgang derhjemme, hvor de kom og anholdte mig fordi jeg ikke var mødt op i retten mod ham jeg havde vidnet imod. Jeg har havde haft ringet til dem og sagt jeg ikke gad, men alligevel kommer de og henter mig. Fuck dem! Og ld være med at melde noget med mindre det gælder! jeg gjorde det kun fordi de stjal mit DK kort og var bange for de gik amok med det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]