idag så jeg et program på nat geo, det var vist ved at slutte da jeg zappede over på det men fik set noget om bier der nu skulle blive brugt som de nye "narkohunde"
jeg kan intet finde om klippet men det gik kort forklaret ud på at man spænder bien forsigtigt fast i en lille box som ikke skader den, kun dens hoved vil stikke ud af, du udsætter den i kort tid for lugten af det stof du vil søge efter (det kan vist gøres i løbet af minutter) og belønner den med det samme med sukkervand på en vatpind, den lære lynhurtigt og vil i løbet af kort tid begynde at stikke sin tunge automatisk ud når den mærker lugten af f.eks kokain, man sætter derefter et par bier på række i en "pistol" lign ting, der vistnok fungere som en lille... støvsuger ? hvis jeg husker rigtig, når bierne lugter narko stikker de tungen ud og rammer en sensor der aktivere en lille alarm (you know the rest)
måske var jeg bare for skæv og dum til at lave en effektiv google søgning men det eneste jeg lige kunne støvsuge op om det var det her
http://www.thenakedscientists.com/HTML/ ... -security/ gad ikke lige at søge nat geo's hjemmeside igennem.
btw - ved ikke lige om den høre inde under "stoffer i medierne" eller off topic.
hvis nogen støder ind i klippet på youtube eller andre steder hvor man ser de "træner" bierne må i meget gerne smide det op... hvad bliver det næste.. bier med små kamera/sendere på der flyver rundt i landet og opsnuser narko

men uanset hvor blæst det lyder er det jo genialt