Citat:
der burde så f.eks. være en eller anden ordning der gjorde det muligt at stige i graderne
Jeg er helt enig med jer omkring dette. Min pointe var ikke, at tjansen var en fin fidus til både at spare penge og aflønne de ekskluderede så minimalt, at de forbliver i deres situation uden at være til last for de fine borgere. Jeg ser det nok mere som en mulighed for at give staklerne noget at stå op til og måske få dem til at anerkende, at de også er med til at gøre en forskel - både for dem selv og samfundet. 10 euro om dagen er jo ingenting, og det kan jo ligefrem virke som hån. Men jeg kan godt se pointen i ikke at overfosse de mennesker, som lider af kronisk alkoholisme, fordi de ikke tænker to dage frem, og derfor vil bruge hver en mønt på at købe våde varer ind og drukne deres lidelser, så de ikke er i stand til noget som helst. - får man egentlig bistand i Holland på samme måde som i DK?
Der skal helt sikkert ske en udvikling, og der er i min optik ikke meget udvikling i at give de sværeste ramte en pose penge, som de kan knalde af med det samme.
Jeg kan godt se det problematiske i at styre alkoholikernes økonomi, for det jo er et indgreb på deres frihed. Men som jeg læser det, er de fleste misbrugere godt tilfredse med strukturen. Det er blot vigtigt, at det ikke stopper her, men at der fortsat bliver taget hånd om problemerne.
"The aim is to keep them occupied, to get them doing something so they no longer cause trouble at the park,"
- dette er selvfølgelig ikke et godt nok argument. Det er som om, der ikke fokuseres nok på, hvordan ordningen kan videreudvikles, så alkoholkikerne kan tage vare på sig selv. Kommunen kunne oven i daglejerlønnen evt. kvittere med et varmt sted med bad og seng til dem hver - jeg ved ikk? Synes nu ordningen er en meget god måde at starte ud på.