Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 14:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

http://www.timeslive.co.za/world/article10413118.ece

5 bajer, ½ pakke rulle tobak og €10, for at feje Amsterdams gader i daglejer løn.

i stil med fri heroin/metadon og fixerum, bare for problem-alkoholikere.

Smurf siger thumps up Amsterdam, byen over alle byer. :rocking:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Ja thumps up!

-John Rooney.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
hmm... tjah... har det lidt ambivalent med det... Det er da en meget praktisk løsning og det er sikkert godt nok for de alkoholikere som alligevel ikke har tænkt sig at blive clean, men er bange for at det også godt kunne fastholde nogen - det er jo ikke ligefrem ligesom en heroinklinik hvor man også kan få hjælp til at trappe ud... I dunno...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

De får desuden lidt mad til middag. Smukt. Og så kommer der lidt struktur ind i deres hverdag.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Man kunne også give dem en overenskomst løn eller nogle deltidsordninger...

(Baudelaire 1860).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Synes det er giga smart.
Man inkluderer menneskerne (alkoholikerne) i samfundet, og viser sine medmennesker (ikke-alkoholikere, børn & unge specielt), at alle mennesker er noget værd.
Som jeg opfatter i hvert fald Istedgade og Vesterbro pt., så hænger drankerne meget ud med hinanden, og er ligesom en gruppe der er "uden for samfundet".
Men de er lige så meget med i samfundet som os andre. Og vi skal hjælpe dem, de skal hjælpe sig selv, og til slut skal de også hjælpe os (altså, deres medmennesker).
For mig er det simpelt, inkluderer man alkoholikerne vil de føle sig mere værd og accepteret, og det vil i det lange løb formentlig højne deres chance for at blive sober markant.
Eller man kan ekskludere dem fra samfundet, og de får sværere ved at få bajere (kriminalitet måske), dødsraten ville formentlig ikke være aftagende og vi ville hænge fast i det samme menneskesyn.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Moderator
Brugeravatar

^Så meget jeg med på. Det er mere forholdene det sker under, sådan som Hodja så fint påpeger... De bliver "en del af samfundet" men så alligvel ikke, for det er jo ikke på lige vilkår? Men det er da et skridt på vejen kan man sige...

Man kunne også give dem en overenskomst løn eller nogle deltidsordninger...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Men sådan nogle ting tager simpelthen bare lang tid, det er et dogme vi har kørende lige nu, og mentalitetsændringen blandt ikke-alkoholikere og alkoholikere skal ændres og det tror jeg, tager rigtig lang tid.

Jeg er enig i, at de godt kunne få meget bedre forhold, netop såsom overenskomster og deltidsordninger, men det tror jeg umiddelbart er rimelig store ting for en alkoholiker, at have styr på selv - så skulle vi have nogle til at hjælpe dem med det, og det ville være fint, men altså, imo er det et virkelig smart skridt i den rigtige retning for at hjælpe de udsatte.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Insane psychedelia user!

Jeg synes det er usmageligt. Jeg kan ikke sr hvorfor nogen skal arbejde til lavere løn end andre, blot fordi de har et misbrug. I øvrigt så synes jeg det lyder farligt, at smide fulde mennesker bag rattet i fejemaskinerne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er det usmageligt fordi, de ikke får den samme løn - som hvem? De bliver aktiveret, får noget at spise, har det bedre socialt, generer ikke andre. Hvis du gav dem en fed løn, ville den nok blive brugt på elefanter, hvis ikke stærkere sager. Hvordan skal de så kunne gøre andet end at sidde fast der, hvor de er nu? Penge hjælper ikke alle ligegodt. Misbrugerne udtaler jo også selv, hvad det er, de bruger deres dagløn på - brewskies.

Denne ordning er en fin start for misbrugerne til at sætte hverdagen lidt i perspektiv og få lidt kvalitet tilbage i livet. Små skridt kan på fremtidig sigt nedsætte misbruget, måske endda slukke det helt.

Fejemaskiner?

Insane psychedelia user!

Er det usmageligt fordi, de ikke får den samme løn - som hvem?
Fejemaskiner?

Sguda som dem der tidligere har udført jobbet. Eller som dem der ellers kunne score jobbet og få en helt almindelig mindsteløn.

Ja, fejemaskiner. I Amsterdam er det fejemaskiner som kører rundt og fejer gaderne. Ikke folk som render rundt med en kost.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nårh nu forstår jeg, hvad du tænker på. Altså at alkoholikerne måske overtager andres arbejde fordi, de er billigere at ansætte? Det kan jeg godt følge dig, men det er jo ikke det, der står i artiklen. Når jeg kigger ned på gaden fra mit eget vindue, så ser det ikke ud som om, den kommunale fejemaskine samler alt op. Folk sviner jo gader og natur til med alt muligt crap. Der er altid noget at samle op.

Jeg er sikker på, de ikke sætter en påvirket mand bag et ret, det ville jo ret uansvarligt uanset hvilken by, man bor i. Mon ikke det også ville komme i pressen ret hurtigt, når der ligger et par fejemaskiner i kanalerne :D

Dedikeret medlem

vi snakker ikke dead drunks, de kan jo ikke engang bruge en kost, jeg er sikker på de bliver udstyret med syvtal, koste og spande, tror det er særdeles low budget. tror ikke de ville slippe dem løs med dyre maskiner.

Moderator
Brugeravatar

Er det usmageligt fordi, de ikke får den samme løn - som hvem? De bliver aktiveret, får noget at spise, har det bedre socialt, generer ikke andre. Hvis du gav dem en fed løn, ville den nok blive brugt på elefanter, hvis ikke stærkere sager. Hvordan skal de så kunne gøre andet end at sidde fast der, hvor de er nu? Penge hjælper ikke alle ligegodt. Misbrugerne udtaler jo også selv, hvad det er, de bruger deres dagløn på - brewskies.

Denne ordning er en fin start for misbrugerne til at sætte hverdagen lidt i perspektiv og få lidt kvalitet tilbage i livet. Små skridt kan på fremtidig sigt nedsætte misbruget, måske endda slukke det helt.

Fejemaskiner?

Usmageligt er nok ikke det ord jeg ville bruge, bare uholdbart tror jeg... Uanset hvad de ville gøre med en normal løn, burde de stadig være berettiget til den, at aflønne dem lavere er da blot med til at fastholde dem i den position de er havnet i. Et økonomisk frirum ville muligvis også hjælpe nogen til at finde motivationen til at kvitte stifterne, det er jo begrænset hvor mange penge man lige kan bruge på druk, selvom man er alkoholiker. Synes det er et dårligt argument, hvis du går ind for et frit samfund, hvilket jeg gætter på at du gør siden du er medlem af siden her, går du vel også ind for at folk skal have lov til at drikke ligeså tosset de vil, så længe de kan passe et arbejde? Det handler i mine øjne om, at behandle folk af alle samfundslag- og sind på samme måde, man sætter dem blot indirekte i bås som uansvarlige ved at give dem lav løn.

Det er selvfølgelig et ideal jeg argumenterer udfra her, rent praktisk syntes jeg egentlig at tiltaget er meget godt, men der burde så f.eks. være en eller anden ordning der gjorde det muligt at stige i graderne, få mere ansvar og mere løn, noget de involverede kan sigte efter så det ikke blot bliver en ordning der gavner samfundets fine fornemmelser for gadeorden...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
der burde så f.eks. være en eller anden ordning der gjorde det muligt at stige i graderne

Jeg er helt enig med jer omkring dette. Min pointe var ikke, at tjansen var en fin fidus til både at spare penge og aflønne de ekskluderede så minimalt, at de forbliver i deres situation uden at være til last for de fine borgere. Jeg ser det nok mere som en mulighed for at give staklerne noget at stå op til og måske få dem til at anerkende, at de også er med til at gøre en forskel - både for dem selv og samfundet. 10 euro om dagen er jo ingenting, og det kan jo ligefrem virke som hån. Men jeg kan godt se pointen i ikke at overfosse de mennesker, som lider af kronisk alkoholisme, fordi de ikke tænker to dage frem, og derfor vil bruge hver en mønt på at købe våde varer ind og drukne deres lidelser, så de ikke er i stand til noget som helst. - får man egentlig bistand i Holland på samme måde som i DK?

Der skal helt sikkert ske en udvikling, og der er i min optik ikke meget udvikling i at give de sværeste ramte en pose penge, som de kan knalde af med det samme.
Jeg kan godt se det problematiske i at styre alkoholikernes økonomi, for det jo er et indgreb på deres frihed. Men som jeg læser det, er de fleste misbrugere godt tilfredse med strukturen. Det er blot vigtigt, at det ikke stopper her, men at der fortsat bliver taget hånd om problemerne.

"The aim is to keep them occupied, to get them doing something so they no longer cause trouble at the park,"

- dette er selvfølgelig ikke et godt nok argument. Det er som om, der ikke fokuseres nok på, hvordan ordningen kan videreudvikles, så alkoholkikerne kan tage vare på sig selv. Kommunen kunne oven i daglejerlønnen evt. kvittere med et varmt sted med bad og seng til dem hver - jeg ved ikk? Synes nu ordningen er en meget god måde at starte ud på.

Dedikeret medlem

jeg kan ikke se hvordan et tilbud om at lave arbejde i beruset tilstand skulle være en hån, disse problem alkoholikere modtager helt sikkert offentlige ydelser lig kontanthjælp, og istedet for de bare drikker og genere folk, så giver kommunen i amsterdam dem lidt bajer og tobak + €, for at aktivere dem, de skal endda ikke betale skat, så jeg kan ikke se problemet.

kan i huske for 10år siden da man fik ekstra penge i kontanthjælp, hvis man var aktiveret? den gik ikke fordi diverse aktiverings projekter underbød de etablerede virksomheder, nu ansætter kommunen dem til jobs de ikke er fagligt kvalificeret til istedet. loose-loose

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2195364.ece

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]