Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 14:23


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 jun 2016 19:05 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
http://www.dr.dk/nyheder/indland/milder ... el-paa-vej

Slut med nultolerance. Nu sker der en differentiering - og det er da positivt.
Citat:
- Dansk lovgivning har i dag en nultolerance over for narkokørsel. Det betyder, at kørekortet ryger, selv hvis man kun har ganske lidt THC, der er det aktive stof i hash, i blodet.
- I den nye stemmeaftale vil partierne lave en skala med fire niveauer, hvor indholdet af THC i blodet vil være afgørende for straffens størrelse.
- Bliver bilisten taget med under 1 milligram THC pr. liter blod, svarende til en promille på 0,2, falder ingen straf.
- Mellem 1 - 3 milligram THC pr. liter blod svarende til promille 0,2 – 0,5, resulterer i bøde og klip i kørekortet.
- Mellem 3-9 milligram THC pr. liter blod svarende til promille 0,5 – 1,2, resulterer i bøde og betinget fratagelse af kørekort mindst 3 år.
- Over 9 milligram THC pr. liter blod svarende til promille 1,2, resulterer i ubetinget fratagelse af kørekortet.


Citat:
- Det er ikke et spørgsmål om at legitimere hash, det er forbudt og bekæmpes i lov om euforiserende stoffer, understrejer Jan E. Jørgensen.
- I færdselsloven koncentrerer vi os om færdsel, hvis du er til fare for trafikken, skal du straffes, men hvis du ikke er, skal du ikke straffes.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2016 19:19 
Skønt at læse, men det måtte jo også komme på et tidspunkt :P


Top
  
 
Indlæg: 30 jun 2016 19:41 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 aug 2014 00:05
Indlæg: 198
Det er sgu da et skridt i den rigtige retning. Men der er sandelig mange skridt til at vi når i mål :?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2016 19:53 
Mål? vi når aldrig i mål. Der er ikke engang noget mål, men kun en process :D :peace:


Top
  
 
Indlæg: 30 jun 2016 19:56 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Synes det er at nå i mål mht. færdslen. Om hash så var lovligt, ønskede jeg ikke hammerskæve folk bag rattet. Lige så vel som jeg ikke ønsker fulde folk bag rattet.

Men det er da udtryk for en progression, at der bliver tænkt i fornuft og differentiering fremfor unuancerede skræmmebilleder.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2016 19:58 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 sep 2006 14:03
Indlæg: 393
Geografisk sted: Sønderjylland 6000
Offtopic: Nogen der ved sådan cirka, hvordan man skal forholde sig til de promiller?...
Ligesom med øl, hvor man ved at man kan køre på en enkelt genstand?.. Hmm...
og hvis man har røget heftigt i mange år, er der så thc ophobet i kroppen som tæller med i promillen? Hmm... :peace:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2016 21:52 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2745
"ophobet i kroppen som tæller med i promillen? Hmm... :peace:"

Tænkte jeg også det bliver nødvendigt med daglig hjemme test for at finde ud af om man må køre eller om det kræver flere dages pause.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2016 21:58 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Alt i alt er det en rigtig positiv beslutning- retssikkerheden har sejret i DK på lige dét punkt, hvilket blot manglede.


Jeg tror sgu at det er forgængeren for fri medicinsk cannabis i DK.
At rekreativt brug af cannabis burde være helt legalt er en helt anden sag, men den store elefant skal jo spises i små bidder....


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2016 22:20 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Kan huske da loven blev lavet, at de havde den daværende trafikminister inde i et DR radioprogram for at diskutere det, og hans holdning til den meget lave bagatelgrænse var et stædigt og surt "så kan man bare lade være med at ryge hash". Nu er der selvfølgelig sket et regeringsskifte siden, men alligevel. Og af hvad jeg lige kunne læse mig til, så var grænsen før på 0.01mg/kg blod, så det er ikke småting.

Fedt! :mrgreen:

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2016 22:41 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Men nu kl. 22:15 er artiklen opdateret og der står ikke længere THC niveauer ift. strafudmålinger....kan godt være at den første udmelding før opdatering af artiklen, alligevel var for god til at være sand :-(

Vi vil ha nogle konkrete tal på bordet og ikke bare en sammenligning af æbler og bananer, som alkoholpromiller og THC niveauer jo er!!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2016 23:26 
Plejadestjerne skrev:
Synes det er at nå i mål mht. færdslen. Om hash så var lovligt, ønskede jeg ikke hammerskæve folk bag rattet. Lige så vel som jeg ikke ønsker fulde folk bag rattet.

Men det er da udtryk for en progression, at der bliver tænkt i fornuft og differentiering fremfor unuancerede skræmmebilleder.


Helt enig. Det var ment til Heysan, som ironi igen... Også alligevel med et budskab, nemlig at hvis man nåede i mål, så ville vi stoppe op, da der ikke var mere at forbedre. Det vil aldrig ske, derfor bliver der lavet nye, anderledes og forandringer af regler hele tiden. Fordi det der er bedst nu, er ikke nødvendigvis bedst om 10-50 år. Derfor en process :P

Processen er målet i sig selv :)

Men jeg håber sgu ikke at du har ret CannaChem, selvom det godt kunne lyde til at være for godt, til at være sandt.


Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2016 01:07 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010 13:59
Indlæg: 54
Geografisk sted: Deep in your brain
Selvfølgelig ville det være totalt uforsvarligt at have bong-slammere, der lige havde afsluttet deres triathlon i henholdsvis pot, skunk, og hash, til at køre rundt i deres F150 i sognet, men få nu alligevel armene ned over denne udmelding. Indtil videre er det bare sammenligning af æbler og bananer (som der så fint er nævnt) og det kan stadig vise sig at være totalt ulogiske regler når det kommer til stykket.

Det er et massivt skridt fra nultolerance-reglen, men jeg er bange for at vi ikke er i mål endnu. Bare vent til den nye lov træder i kraft, og den første sag kommer med en person der er blevet taget, efter at have røget en joint et par dage forinden.

Citat:
- I fremtiden går vi kun ind og straffer, hvis bilisten er så påvirket, at han eller hun er til fare for trafikken.

Dette giver næsten alt for god mening for en politiker at udtale!
Desværre er deres måde at dømme dette på alt for vag. At de bliver nødsaget til at sammenligne THC med ethanol (som der i virkeligheden er en sammenligning af æbler og leverpostej), viser hvor langt bagud de stadigvæk er. Først når der sker en komplet legalisering af cannabis vil der komme et reelt standpunkt, som der både giver mening for bilisten samt de resterende borgere i samfundet.

_________________

      Psychedelia                   Open Your Mind      
      Psychedelia                   Open Your Mind      
      Psychedelia                   Open Your Mind      


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jul 2016 19:48 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Jeg er godt nok også skeptisk efter det stunt. Vi har vel ikke rigtigt en seriøs politiker der tør tale åbent om emnet endnu? Og selvom det er meget oppe i medierne i tiden, så frygter jeg stadig at Danmark er et af det lande der kommer til at gå bagerst på det punkt, men lad os nu se. Jeg tænker også at hvis det skal starte et sted i Danmark, så er det ved den lov, fordi så mange bliver klemt af det, og straffet for hårdt, og det er der blevet gjort opmærksom på i medierne.

Nogen der er stødt på nogle nyheder om det idag?

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jul 2016 12:27 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 jun 2016 22:00
Indlæg: 7
Faldt over denne artikel, hvor man får et større indblik i hvad de har tænkt sig med reglerne:
https://www.information.dk/indland/2016 ... -koere-bil


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jul 2016 13:36 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Er jeg den eneste der ser et stort problem i det, at sammenligne effekten af en given cannabisrus med en given promille (1-3 mikrogram THC/L blod vs 0,2 - 0,5 promille alkohol) men differentiere markant i straffen?

Hvis den indvirkning 1-3 mikrogram THC/L blod har på ens evne til at føre et motorkøretøj er den samme som den en alkohol promille på 0,2 - 0,5 har, giver det ingen mening at den ene er sanktioneret med et klip samt bøde, mens den anden er straffri, såfremt man ikke forulykker.
Det er muligt at det er en forbedring af en ugennemtænkt lovgivning, men i min optik er det nye udspil stadig ultimativt blottet for både fornuft og viden - og stadig klistret ind i holdning og følelser, som den slags så ofte er..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 sep 2016 18:18 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2000 01:01
Indlæg: 28
Kære venner.

Jeg har lige fået en fra email fra ordensmagten det fortæller jeg får mit kørekort tilbage! "Ny lov er på vej og til den forligger.."

Det synes jeg er rigtigt godt :-)

Med venlig hilsen.
Thomas.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 sep 2016 18:40 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
Fedt mand! Tillykke!! :rocking:

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 sep 2016 19:29 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2000 01:01
Indlæg: 28
Ja selvtak.

Tænker nu på at købe en knallert 45 og så få den tunet ned til knallert 30 hvis jeg alligevel ikke må beholde det.

Bilen blev solgt da det hele rablede.

Mvh.
PS: Jeg ved ikke om jeg skal ønske jer andre det samme held. :peace:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2016 12:05 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2000 01:01
Indlæg: 28
Stadigt ikke modtaget kørekort. Har lige kigget i postkassen.

Sikkert en chef der har besluttet sig for at give medarbejderne goooooood tid..

Bare det altså snart var hjul.

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2016 13:40 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2000 01:01
Indlæg: 28
Modtaget i dag. Takker!

Mvh.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team