Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 22:04


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 jul 2016 05:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 jun 2010 17:13
Indlæg: 2690
Geografisk sted: over stok og sten
Ja......... en smugle clickbait måske, men snart i et af de kommende afsnit ser det ud til at han vil prøve det. (ud fra introen at dømme men jeg er ikke helt sikker) I dette her afsnit handler det om stråling og folk der lider af EHS. Det ved jeg der er nogle stykker herinde der går op i så den er til jer. Jeg vil prøve at huske at poste de næste afsnit i tråden herinde til dem der ikke så tit er på DR's hjemmeside men psy. Hyg jer.

https://www.dr.dk/tv/se/mellem-himmel-o ... -6#!/01:40

_________________
Because Im a faggot alright
Skal du have et gok i nøden din skidespræller ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2016 18:53 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 dec 2012 23:06
Indlæg: 110
Jeg necro'er lige denne gamle tråd. Så er det nu, på mandag d. 15. august, DR2 kl. 21:30.

Fra omtalen:
DR skrev:
Jeppesen og Ayahuasca
Med ét eneste syretrip kan man fjerne alvorlige psykiske lidelser såsom angst, depression og afhængighed. Eller kan man? I programmet undersøger Jeppesen fænomenet på egen krop og følger en rækker personer, der trodser loven og sundhedsvæsenets anbefalinger og tager på en dyb og voldsom rejse ind i underbevidstheden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 aug 2016 12:21 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2009 23:51
Indlæg: 274
Geografisk sted: Kbh.
Tak for påmindelsen, det skal da helt klart ses!

_________________
"Turn on, tune in, listen carefully." - Simon G. Powell


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 aug 2016 23:55 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 jun 2010 17:13
Indlæg: 2690
Geografisk sted: over stok og sten
https://www.dr.dk/tv/se/mellem-himmel-o ... g-jord-6-6

så var den der :) god fornøjelse.

_________________
Because Im a faggot alright
Skal du have et gok i nøden din skidespræller ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 aug 2016 02:37 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 dec 2004 01:40
Indlæg: 1021
Geografisk sted: Right behind you...
Et udemærket program, men er du gal hvor blev jeg træt af at høre Jeppesen sige "syre-trip" og fortælle om at en mand på svampe havde slået familien ihjel, og at det var det samme...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 aug 2016 02:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 dec 2012 23:06
Indlæg: 110
Jeg bed mærke i at man serverede ostemadder (og sagde det!) for en flok mennesker der har indtaget MAOI. Det er nok ikke lige det bedste HR-move jeg kan komme i tanker om, selvom det vist mest er lagret ost, der er problematisk (tyramin + MAOI = risiko for hypertensiv krise).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 aug 2016 13:36 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Det skærer mig i ørerne, når en fra psykiatrien, der er højtstående nok til at udtale sig på TV (husker ikke hans titel) siger at indholdet i svampe og DMT mere eller mindre det samme. Ligeledes, når Jeppesen gør det, men han har ikke samme baggrund for at vide det, selvom han burde have sat sig ind i det.
Og hele hans snak om 'syretrip' var også ret irriterende.

Men ellers et ganske interessant program. Jeg vidste ikke hvordan, og at, det foregik i DK. (gjorde det overhovedet det, eller er jeg måske lige blevet afbrudt?)

Jeg synes dog desværre vi hører for lidt om folks oplevelser, og hvad de synes de kan bruge dem til.

At Jeppesen ikke kan finde andet i sit liv at ville udfordre, end at han hader folk, især konen, der smasker - er bare lidt tyndt.
Han kunne også have fortalt lidt mere om sine egne oplevelser, og måske have dykket lidt mere ned i, at han oplevede sin datter brænde.

Men udemærkede interviews af nogle relevante personer, men jeg kunne også godt have tænkt mig at høre noget mere fra de interviews

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 aug 2016 13:55 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Enig med jer andre, de kunne sagtens have gået mere i dybden, og der var mange elementer der var lidt irriterende, det virkede heller ikke til at han være åben overfor oplevelsen "nu tager jeg et trip der forandre mig for altid" - det lyder helt sarkastisk - før selve trippet. Tilgengæld var det ret spændende at se at han kunne mærke en forskel, da han kom hjem, bare ærgeligt det kun var de sidst 5 minutter, og så virkede det godt nok lidt demonstrativt at vi skulle se det med hans kone... :roll: Synes også der var andre klip hvor jeg tænkte, hvorfor i alverden har de valgt at klippe det ind.

Hvis man vil se mere i samme dur fra dansk fjernsyn, så tog Karsten Green og Jøden også et ayahuasca trip i sydamerika, i første afsnit af et program for TV2 der hedder "Tåber på eventyr", der er den samme lemfældighed til stede, dog.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 aug 2016 14:53 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 jun 2010 17:13
Indlæg: 2690
Geografisk sted: over stok og sten
Ja jeg må melde mig enig med jer andre, Michael var lidt træls at høre på igennem programmet men jeg havde egentlig ikke forventet andet af ham når det kom til at skulle vurdere effekten af euforiserende stoffer, selv om han er en mand der sikkert er meget modsat den person jeg er kan jeg faktisk godt lide ham, jeg synes han er et hyggeligt og roligt gemyt, lidt gammeldags måske. Selv om der var tåbelige udtalelser som : at det var det samme som svampe, og alt det andet der har gjort de mere uvidende der så det dummere, synes jeg stadig det var et fint program, og jeg tror at det der smaske problem bare var den nærmeste undskyldning han kunne finde for at han rent faktisk skide gerne ville prøve at "få sin hjerne smeltet sammen" :D Han synes jo tydeligvis at det var rigtig interessant at høre om dem der havde prøvet det og det så ud som om det vakte noget interesse i ham.

_________________
Because Im a faggot alright
Skal du have et gok i nøden din skidespræller ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 aug 2016 18:37 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Var jeg forresten den eneste, der synes det var temmelig paradoksalt, at han han synes det var en tosset tanke at drikke afkog af plantemateriale, hvor man ikke kendte den eksakte koncentration eller mængden af andre alkaloider - mens han sidder og skænker en kop kaffe? :D

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 aug 2016 20:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 dec 2015 12:04
Indlæg: 164
Enig med jer andre. Fair nok, alle skal kunne følge med. Men er det ens betydende med at programmet skal være direkte fordummende? Jeg mener, at DR burde være i stand til, at lave et 45 minutter langt program, der både er underholdene og bare en smule lærerigt. De kunne i det mindste have fundet en anden vært, end den Frank Hvam wannabe. Eller bedt ham om at lade være med at opføre sig, som om han var i færd med at optage et nyt afsnit af Klovn.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 aug 2016 20:42 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Frugthat skrev:
Var jeg forresten den eneste, der synes det var temmelig paradoksalt, at han han synes det var en tosset tanke at drikke afkog af plantemateriale, hvor man ikke kendte den eksakte koncentration eller mængden af andre alkaloider - mens han sidder og skænker en kop kaffe? :D

Ha, godt spottet! Selv havde jeg travlt med at være sur over, at hans argument for at det var farligt, indirekte var, at det var ulovligt, da alle de ting han nævnte var noget man kunne komme let og elegant omkring med en legalisering, og da især på sådan et sted hvor de afholder sessioner. Vor herre bevare os! :roll:

Nej, men det nu godt nok med sådan nogle programmer, og jeg synes heller ikke Jeppesen er den værste, ihvertfald repræsentere han da en god del af den almene kritik og skeptisisme overfor emnet, og taget hele situationen i betragtning, så tror jeg vi skal være glade for at vi får noget der i det mindste er tæt på neutralt. Hvem ved, de har jo også lige lavet et program både for, og imod spiritualisme, måske kommer der mere, hvor de tør gå lidt tættere på, når de har tjekket responsen. Kan da se der popper flere tråde op på den danske reddit side om psykedeliske trips end for et halvt år siden...

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 aug 2016 15:38 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Ganske fint indslag, men lidt manglende på en håndfuld punkter efter min mening... Synes det var vildt fedt at høre om David Erritzøe og hans alt for fede forskning! Bliver jo absurd fedt at få mere og mere viden på det her område, så vi kan gå mere rationelt til værks, i stedet for at "bede til grandmother ayahuasca". Har det værtfald personligt lidt stramt med begrebet "healing" og "healer".

Synes desuden også det var ret tamt at "ønske at fjerne hadet for smaskeri" og at der ikke var nogen ayahuasca-psykose-ramte der gad stille op i programmet og snakke lidt. Kunne jo være lidt spændende at høre hvordan og hvorledes, og om det er kommet out of nowhere, eller om de rent faktisk har haft noget latent-psykose som har været nedarvet eller lignende.

Ganske fint program ellers og kan sagtens relatere til Jeppesens voldsomme mareridt scenarie. Hvis han laver en ny programserie, kunne det måske omhandle tortur, for tror vitterligt IKKE han hellere vil waterboardes end at opleve et bad trip igen...

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 aug 2016 17:11 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Synes overordnet det var et okay program, der skulle dog have været mere forudgående research, fremstillingen mindede af og til om noget man kunne forvente af en forvirret gymnasieelev.

Det der gik mig mest på var ham lægen, der sagde man altid skulle være for forbeholden, når det omhandlede naturlige stoffer, fordi at naturen indeholder mange giftstoffer. Det er fin respons overfor tankegangen at naturligt=ufarligt, det er det naturligvis ikke, men det virker små-retarderet at sige løsrevet herfra. Dels er det meste medicin er enten en direkte kopi af stoffer der forfindes i naturen eller er inspireret herfra, dels så er der fremstillet overdrevent mange syntetiske stoffer (bredt forstået) som har vist sig at være uhyrligt sundhedskadelige. Jeg vil tro at hvis man undersøger andelen af sundhedsskadelige stoffer overfor (umiddelbart) uskadelige stoffer, så har syntetiske stoffer en meget højere andel sundhedsskadelige stoffer end naturlige har. Det giver derfor ikke rigtig mening at advare på den måde overfor naturlige stoffer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2016 12:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 okt 2008 01:42
Indlæg: 361
Jeg glædede mig over at der var lavet et tv-program der omhandlede Ayuhuasca. Efter at have set et program tidligere der omhandlede svampe hvor værten var ret useriøs, så forventede jeg ikke særlig meget af dette program. Det virkede som om at det havde forandret Jeppesen efter sessionen. Programmet gav mig lyst til at prøve det endnu mere.

Jeg kan sagtens følge jer i at det var ret tyndt det med konesmaskeriet. Der har helt sikkert været noget mere dybdegående i mareridtet med datteren der brændte, lidt skræmmende hvis han ikke har tænkt mere over det. Jeg tænker de fleste mennesker ikke er specielt bevidste, og ikke engang er klar over udfordringer de i virkeligheden har eller at de slet ikke reflekterer.

Jeppesen minder forfærdelig meget om Frank Hvam. Synes at han var ret useriøs når han taler med Bjarne Roursgaard (Stifter af healingsrejser), dette blik beskriver det meget godt:

Billede

_________________
“I think of going to the grave without having a psychedelic experience is like going to the grave without ever having sex. It means that you never figured out what it is all about." - Terence McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 aug 2016 20:19 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Det er første gang i flere år at jeg ser et DR-program og jeg blev desværre skuffet. Jovist, der var enkelt lyspunkter, men de druknede i en retarderet tilrettelæggelse og en generel useriøs tilgang til emnet, som folk her også allerede har nævnt. Jeg bliver ikke kun skuffet over de ting, men også provokeret, jeg føler mig som en 12-årig i en specialklasse hver gang Michael laver en voiceover og når han selv snakker, minder han også om en 12-årig. Det bliver 2/6 stjerner herfra - 1 for at tage emnet op og vende det med eksperter og brugere og 1 for at værten rent faktisk går Dr.Gonzo og indtager ayahuasca.

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 aug 2016 00:54 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 dec 2012 23:06
Indlæg: 110
Hvis vi skal tale om hvad der irriterer mest, må jeg absolut sige det der speak, der blev lagt på i både starten og slutningen. "Det er farligt, det er ulovligt, DR anbefaler ikke, bla bla bla". Programserien er jo lavet af et eksternt firma, og har formentlig i udgangspunktet ikke haft de advarsler (idet de står på med DR som afsender).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 aug 2016 16:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
MrPlanter skrev:
Jeg kan sagtens følge jer i at det var ret tyndt det med konesmaskeriet. Der har helt sikkert været noget mere dybdegående i mareridtet med datteren der brændte, lidt skræmmende hvis han ikke har tænkt mere over det. Jeg tænker de fleste mennesker ikke er specielt bevidste, og ikke engang er klar over udfordringer de i virkeligheden har eller at de slet ikke reflekterer.

Billede


Ja! Tænkte præcis det samme med datteren! Synes også det var så mærkeligt at der ikke blev kigget mere på det. Kunne også have gloet på de trippene folk i de senge i flere timer tror jeg, men det måske ikke helt så oplysende...

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 okt 2016 23:32 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 aug 2016 19:30
Indlæg: 4
Selvom det er noget tid siden udsendelsen var på Tv, vil jeg gerne lige give mit besyv med angående udsendelsen og lidt af de tanker og observationer, jeg har gjort mig efterfølgende:

For det første blev udsendelsen pillet ned fra DR.NU meget hurtigt efter.... DR må være i lommerne på noget medicinalindustri eller nogle politikere, der ikke ønsker kendskabet til psykedeliske stoffers potentiale udbredt hurtigere end højest nødvendigt. Det bliver spændende at se, hvad der sker på området, når Davids resultater kommer frem.
Heldigvis ligger udsendelsen nu på Youtube, hvis nogen ikke fik set den.

For det andet fandt jeg det utrolig irriterende, at DR var nødt til at smøre tykt på den kæmpe store advarsel imod DMT i både starten og slutningen af udsendelsen. Den slags synes jeg ALDRIG man ser på tv, så de har VIRKELIG fået læst lektionen fra direktionsgangen om, at hvis udsendelsen overhovedet skulle have lov at køre på TV, blev det med så kæmpestore advarselslamper, at enhver uindviet sjæl ville løbe skrigende bort.

Flere af dem, jeg har henvist til at se udsendelsen har meldt tilbage, at hvis det ikke var fordi de havde hørt om mine erfaringer med Ayahuasca, og hvis det ikke var fordi jeg havde bedt dem se bort fra advarslen, da Ayahuasca jo ikke er mere farligt end at drikke kaffe, hvis man ellers har nogenlunde styr på sin hjernekemi, så ville de ikke have lagt mærke til andet i udsendelsen end at dette her er et super farligt stof, som man skal holde sig fra. Sikke en skam, at sådan en disclaimer kan skræmme dem, som måske har allermest behov for at vide mere om Ayahuasca.

Jeg gad godt spørge nogle af "eksperterne" på de psykiatriske hospitaler og skadestuer, om de egentlig kender mekanismerne bag psykoser.... For det lød i udsendelsen bare som om de ikke ved et hak om, hvad der faktisk sker rent biokemisk i kroppen.

Så vidt jeg har studeret mig til, KAN en psykose "bare" en tilstand af for meget dopamin i kroppen (jeg er bevidst om, at der sikkert er andre typer psykoser, som har andre årsager). Dopamin nedbrydes til noradrenalin og adrenalin når kroppen udsættes for stress/kamp-flugt responsen, kulde, chok, traume, og som jeg ser det, kunne nogle af de angsttilfælde, mange får på "bad trips" godt være kroppens eget forsvar imod den for høje mængde dopamin i kroppen. Kroppen mærker, at der er for meget dopamin og sender alle celler i kroppen i alarmberedskab for at skabe fight/flight-respons, hvilket nedbryder dopamin meget effektivt og hurtigt. Det må jo også være derfor, at folk på overdosis modtager et skud adrenalin direkte i blod eller hjertet.

Problemet med folk, der eksperimenterer med stoffer hjemme i stuen, at omdannelsen af dopamin til noradrenalin er afhængig af bl.a. tryptofan og B3-vitamin. Så mangler man vitaminer eller mavesyre og har man dermed mangel på vitaminer og frie animosyrer i kroppen, ophobes for meget dopamin.

Jeg har selv været heldig at behandle nogle et par tilfælde af begyndende psykose med tilskud af "Zenbev" græskarkernepulver (højt tryptofanindhold) samt B3 (Niacin) PLUS at sætte den påvirkede på en kondicykel eller et løbebånd for at stresse kroppen, men jeg har selvfølgelig ikke afprøvet teorien nok gange til at kunne vise en tendens. Dette håber jeg da at kunne komme til, da jeg er ved at starte et studie herom i samarbejde med en Phd-studerende psykolog.

Jeg har selv enormt god erfaring med Ayahuasca, og efter blot at have prøvet det 7 gange, håber jeg at kunne være med til at gøre en forskel indenfor udbredelsen af kendskabet til Ayahuasca og øvrige psykedeliske stoffers potentiale. Jeg arbejder til daglig med mennesker, og har mange i behandling med fysiske og psykiske skavanker. Desværre kan man ikke bare lufte ideen om et psykedelisk stof til alle og være sikker på, at de tør se mig i øjnene igen en anden gang. Folk er utroligt bange for alt andet end det, deres læge anbefaler, grundet den hjernevask de fleste er vokset op med de sidste mange mange år. Jeg forstår at vi er nødt til at gå forskningens vej, før menigmand indser, hvordan industrien bag psykopharmaka fungerer, og at vi mennesker er nødt til at åbne vores øjne og tage ansvaret tilbage i egne hænder.

Jeg fandt forresten det dokument, som David Erritzøe henviser til i udsendelsen... Direkte link til dokumentet findes her:
http://rsif.royalsocietypublishing.org/ ... 3.full.pdf

For nylig talte jeg med en politibetjent, og jeg fortalte ham om alt den forskning, der er igang på området med psykedeliske stoffer som Ayahuasca, Psilocybin osv. Han var målløs og sagde, at jeg jo burde undervise politiet, fordi man ikke engang inde hos politiet kender til virkningen af psykedeliske stoffer. Politiet tror bare, at ALLE der prøver cannabis, bliver kriminelle, og at cannabis og Ayahuasca i øvrigt er det samme... Det mest tragiske var, at JEG måtte fortælle betjenten, at man ikke er hverken skæv eller på anden måde påvirket af cannabis 3 uger efter at have røget eller indtaget det... "Jamen man kan jo måle det i blodet...?", var hans svar.... Er det ikke tragisk, at dem, der håndhæver loven arbejder ud fra uvidenhed og fordomme omkring stereotyper?

_________________
It's Not A War On Drugs, It's A War On Consciousness


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2016 00:04 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
God skriv :peace:

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team