Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 apr 2024 03:30


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 maj 2017 09:22 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
http://ekstrabladet.dk/nyheder/videnskab_og_teknik/magiske-svampe-er-sikrere-end-hash-og-alkohol/6680662

Psykedeliske svampe er det sikreste stof af alle ifølge ny stor undersøgelse, der dækker 50 forskellige lande.

Citat:
- Magiske svampe er et af de sikreste stoffer i verden, siger psykiater Adam Winstock til The Guardian, ifølge Videnskab.dk.

Han står bag den årlige Global Drug Survey, der i 2017 konkluderer ovenstående.

Formålet med surveyen, der er verdens største undersøgelse af stofbrug, er at kortlægge, hvor mange der tager stoffer, samt hvilke positive og negative effekter forbruget har.

På sigt vil folkene bag surveyen, uanset aktuel lovgivning om et givent stof, gøre det mere sikkert for brugerne at tage dem.

Global Drug Survey 2017 indeholder data fra mere end 120.000 deltagere i 50 forskellige lande, der er blevet spurgt om, hvilke stoffer de har indtaget, deres forbrugsmønstre og deres oplevelser med stoffet.

Fokus har i år været på, hvor mange der har søgt akut medicinsk behandling efter indtagelse af et stof.

Ud af mere end 12.000 mennesker, der i løbet af året har indtaget hallucinogene psilocybinsvampe, rapporterede kun 0,2 procent, at de efterfølgende havde brug for at opsøge akut medicinsk behandling.

Det tal er fem gange lavere end for stoffer som MDMA (i tabletform kendt som Ecstasy), LSD, der som svampe er psykedelisk, og kokain.

Det mest risikable stof er ifølge surveyen syntetisk cannabis - en betegnelse, der dækker hundredvis af kemiske produkter, der efterligner det psykoaktive stof i hampplanten (THC).

Mere end en ud af 30 brugere søgte akut medicinsk behandling efter indtag af syntetisk cannabis, og det tal overgåes kun af methamfetamin, der, hvis forbruget overstiger 50 doser om året, sender en ud af ti i akut medicinsk behandling.

Surveyen har dog en indbygget svaghed, idet den bygger på folks egne indrapporteringer. Der er ingen garanti for, at deltagerne ikke har været påvirket af flere stoffer på samme tid, og det kan muligvis svække resultaterne.

Desuden er der markant forskel på, hvilken type akut medicinsk behandling, der gives til de forskellige former for stoffer. Hvor en heroin-overdosis kan være et spørgsmål mellem liv og død, så findes der, så vidt vides, ingen dødelig dosis for hverken psykedeliske svampe eller LSD. Her kan den akutte behandling bestå af beroligende samtale.

Ifølge forskere kan resultatet af surveyen dog stadig bruges til at revurdere, om psykedeliske stoffer og de allerfarligste stoffer skal skæres over én kam lovgivningsmæssigt.

De psykedeliske stoffer er ikke på samme måde afhængighedsskabende, og flere brugere rapporterer om positive effekter af svampene. Desuden har kliniske forsøg med svampe tidligere vist en positiv effekt ved både depression, angst og posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD).

Adam Winstock understreger dog, at det ikke er helt ufarligt at indtage svampe. I kombination med alkoholindtag eller i utrygge omgivelser kan det give både panikangst, forvirring, disorientering og følelsen af, at man mister forstanden. Man kan desuden lettere komme ud for større og mindre ulykker i den situation.

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2017 11:43 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Det er heller ikke afhængighedspotentialet eller den fysiske skade svampe kan have som man skal være nervøs for, det er sgu mere om du kan håndtere trippet. Jeg har heldigvis kun oplevet det i mindre grad, men efter at have snakket med flere som tager ikke kun svampe, men også andre psykedeliske stoffer, ja så er der altså en reel risiko for at rede sig en omgang PTSD mere eller mindre.

Jeg er i hvert fald glad for jeg ikke startede med svampe som mit første psykedeliske stof det 100%.

Det er ganske vist ofte et spørgsmål om at man har anvendt stoffet uhensigtsmæssigt, men jo flere der tager dem, jo højere risiko er der for at det bliver taget uansvarligt, f.eks. for høje doser eller forkert set & setting som de klassiske eksempler på det kan gå galt.

Jeg er af gode grunde stor fan af psykedelisk terapi, men jeg syntes man skal passe på med at få det til at lyde som om det er ufarligt, ufarligt for din krop men så sandelig ikke for dit sind.

Yderligere så bliver stoffet her også kaldt "ufarligt" ud for et spøjst kriterium, nemlig hvor mange der har søgt akut medicinsk behandling som følge af indtagelsen af stoffet.

Jeg er temmelig sikker på tallene ville se anderledes ud hvis svampe var ligeså udbredt i samfundet som alkohol.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2017 12:19 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
BasicReality skrev:
Yderligere så bliver stoffet her også kaldt "ufarligt" ud for et spøjst kriterium, nemlig hvor mange der har søgt akut medicinsk behandling som følge af indtagelsen af stoffet.

Jeg er temmelig sikker på tallene ville se anderledes ud hvis svampe var ligeså udbredt i samfundet som alkohol.

Men det er jo også derfor de gør brug af et relativt mål, så ud af hvor mange der tager et givent stof, hvor mange søger så akut hjælp. Jeg synes, med visse forbehold, at det er en ok målestok, i hvert fald ift. hyppigheden af at man føler behov for hjælp ved indtagelse.

Vildt at syntetiske cannabinoider slår så hårdt ud, men det overrasker ikke så meget ift. mine egne begrænsede erfaringer med det. Fik det også ringe, men heldigvis ikke noget jeg skulle søge hjælp for. Men voldsom hovedpine og opkast og en ringe rus gør at det ikke er noget jeg skal prøve igen. En gang var rigeligt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2017 12:30 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Bismann skrev:
BasicReality skrev:
Yderligere så bliver stoffet her også kaldt "ufarligt" ud for et spøjst kriterium, nemlig hvor mange der har søgt akut medicinsk behandling som følge af indtagelsen af stoffet.

Jeg er temmelig sikker på tallene ville se anderledes ud hvis svampe var ligeså udbredt i samfundet som alkohol.

Men det er jo også derfor de gør brug af et relativt mål, så ud af hvor mange der tager et givent stof, hvor mange søger så akut hjælp. Jeg synes, med visse forbehold, at det er en ok målestok, i hvert fald ift. hyppigheden af at man føler behov for hjælp ved indtagelse.

Det tager så ikke højde for at svampe er væsentlig mere niche, de fleste falder ikke bare over dem, hvis man vil have svampe så er det noget man skal opsøge og bruge energi på det, så er det måske også mere forventeligt at folk har lavet bare et minimum af hjemmearbejde først - ved godt ikke alle gør det, det bevidner historier på psychedelia om, men der er immervæk stadig forskel på det og så have det åbenlyst tilgængeligt for alle.

Misforstå mig ikke, jeg er fortaler for afkriminalisering som minimum, men jeg syntes vi gør os selv en kæmpe bjørnetjeneste hvis vi begynder at påstå psykedeliske stoffer er decideret ufarlige. Ved godt det ikke er det som undersøgelsen påstår, men man kan hurtigt få det indtryk - det var blandt andet også derfor DR valgte at fjerne deres udsendelse Operation Menneskejagt, det blev ganske enkelt for unuanceret. Ja det er sikkert nok at tage psykedeliske stoffer hvis hele checklisten er krydset af, men du kan virkelig få dig en slem oplevelse hvis der bare er noget der ikke er i orden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2017 14:11 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Omvendt så er der forventligeligt også en del, der ikke ved særligt meget om svampe før de indtager det, ift. cannabis og alkohol, og derfor må det også formodes at flere søger hjælp, fordi de ikke har sat sig ind i hvad indtagelsen indebærer og bliver overrumplet. Så den bias gælder begge veje.

Jeg er enig i at vi ikke har nogen interesse i at gøre det mere 'ufarligt' end det er, det ligger vel lidt i 'Be informed, then choose'-mentaliteten i HR-øjemed, og det er vigtigt at gøre opmærksom på diverse skadesvirkninger. Jeg synes dog det generelt er lidt passe at sammenligne farlighed/skadelighed i forskellige stoffer med forskellig virkningsprofil, der belaster forskellige organer forskelligt, og yderligere kan have forskellige socioøkonomiske skadesvirkninger.
Jeg er dog ret uenig i dig omkring 'operation menneskejagt', det var ikke en for/imod diskussion af stoffet legalitet, ikke en promovering for at indtage psykedeliske stoffer, men en antropoligisk undersøgelse og et forsøg på en livagtiggørelse af en litterær klassiker. Jeg synes det var ret misforstået og nosseløst at den blev trukket tilbage, man skal have lov til at vise forskellige aspekter af den menneskelige oplevelse, uden at komme med en lang advarselsliste om hvilke negative følgevirkninger denne oplevelse kan medføre. Det gør man jo heller ikke når man skildrer forskellige riter i stammer hvor man stikker spyd gennem kroppen og danser soldans i timevis i den bagende sol,, eller hvor man kaster sig ud fra store højder for at faceplante jorden på vejen ned. Man skal have lov til, at skildre forskellige aspekter af den menneskelige oplevelse, fra en anden vinkel end bare hvilke skadesvirkninger det har. Det er interessant, men det er ikke det eneste interessante.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2017 14:51 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Du har ret i det første, omvendt kan man sige at konsekvenserne ved at drikke en kasse øl i uvidenhed (hvis man overhovedet kommer så langt inden man har brækket sig) er til at overskue for de fleste mennesker.

Psykedelisk crash er noget som kan forekomme ved en relativ lav dosis, for den uvidende hvor stor forskel er der på 2g cubensis og 5g cubensis? Det ligner jo ikke meget når man står med det i hånden.
Det kan godt være de ikke tager på skadestuen, men der er fandeme mange som har brændt nallerne noget så gevaldigt på den lange bane, psykiske nedturer som tager langt tid at komme oven på igen.

Vi har adskillige medlemmer herinde fra, selv oplyste folk som har været turen igennem. Når man ved dette syntes jeg det er fuldstændigt sindsygt at få det til at lyde som om det er "ufarligt" at tage svampe. Når folk ser at det er "mindre farligt" end at drikke alkohol så kan du virkelig misforstå situationen noget så grusomt.

Jeg kender sgu ikke nogen som har taget skade af at drikke en 6 pack, jeg kender til gengæld personligt flere som har taget langvarigt psykisk skade af et enkelt psykedelisk trip.
Hver ærlig med dig selv, de fleste psykedeliske stoffer er seriøst potente i det de kan og gør. Ja det er et fantastisk redskab hvis det kan bruges korrekt, men for pokker hvor kan det gå galt hvis det bruges forkert.

Til det sidste må vi bare være lodret uenige, hvis det var en uafhængig aktør som havde lavet programmet var snakken en anden, men det er et statsligt medie som også skal forholde sig til at produktet er a: ulovligt og b: kan have alvorlige konsekvenser hvis det bliver misbrugt.

Edit og tilføjelse: Til sidst vil jeg igen gøre det meget klart - jeg er fortaler for afkriminalisering, evt. legalisering, men jeg syntes det skal gøres ærligt med alle kort på bordet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2017 16:04 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Tjah, i min spæde ungdom var der ret ofte en eller flere der kom til udpumpning, jeg er da ikke sikker på at de alle ville have overlevet, hvis ikke de var kommet afsted og fået pumpet maveindholdet ud. Især spinkle piger kunne hurtigt drikke mere sprut end hvad deres små kroppe kunne håndtere. Jeg kender flere alkoholikere, der ikke er forskånet for hverken psykiske eller fysiske skadesvirkninger, inklusiv depression, kroniske skader på organer, nerveskader mm. Alkoholisme er en folkesygdom, jeg synes ikke ligefrem at noget bliver uskadeligt bare fordi det er mindre skadeligt end alkohol. Jeg synes dog det er lidt at sammenligne æbler og pærer, og jeg synes ikke det giver så meget mening at fokusere på hvad der er mere eller mindre farligt. I stedet bør man have fokus på hvor faldgrupperne ligger for forskellige euforiserende midler, og her lader det til at vi er enige. Her synes jeg det kan være fint at inddrage hvor hyppigt der søges akut hjælp ved indtagelse. Det kan give et fingerpeg om hvor ofte rusen udvikler sig problematisk.

Ja der er vi uenige, en af mediernes vigtigste roller, og det gælder især for statsfinansierede medier, er at problematisere det bestående samfund og samfundets magthavere og det gælder også den lovgivning de vedtager. Så jeg mener ikke af princip at mediene altid skal følge lovgivningen og udlægge sagens kerne så det er i oveenstemmelse med denne lovgivning.
Derudover ser jeg en væsenlig rolle for medier i at udbrede kendskab til andre måder at leve sit liv på, og udbrede kendskab til mennesker, der ikke er som en selv. Som jeg ser det, var det denne rolle som DR spillede, og ikke en propagandistisk indlæg i legaliseringdebatten. Var sidstævnte tilfældet ville det måske være på sin plads at sørge for at høre flere sider af sagen. Men helt ærligtt, forbudssiden er den klart mest domminerende og forestillinger om evighedstrip, evighedspsykoser og dødelige overdoseringer er uforholdsmæssigt godt repræsenteret blandt mennesker, der ikke normalt beskæftiger sig med dette emneområde. man må da kunne lave et program, der går ud over at have en fra hver side af legaliseringdebatten til at slå hinanden i hovedet med de samme gamle argumenter, hvoraf størstedelen alligevel ikke holder. Når vi konstant bombaderes med information om hvor skadeligt ulovlige stoffer er, er der nok ingen der glemmer det, bare fordi man laver et program, hvor det ikke nævnes.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2017 16:42 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Jamen du har ret, vi er blevet fodret med en masse propaganda som er direkte løgn, f.eks. at psykedeliske stoffer er vanedannende og det gør dig psykotisk bare du lugter til det.
Jeg syntes bare der mangler balance og sandfærdighed når man kommer med den her slags informationer - det kan i sidste ende vildlede folk til at tro det at spise svampe er ligeså ufarligt og uden risiko som det er at proppe et stykke tyggegummi i munden.

Folk er altså vokset op med at det er relativt ufarligt at drikke en øl, de fleste mennesker kan godt administrere det, sågar at gå i byen og drikke langt mere end de burde. Når du så får at vide at svampe er mindre farlige end det, så åbner det op for problemerne da folk kan risikere at indtage stoffet på en lemfældig måde og modsat alkohol eller cannabis for den sags skyld, så skal der ikke særligt meget til før man får meget mere end man havde regnet med...

Sandheden ligger et sted i mellem de to ekstremer, personligt ville jeg dog ikke have noget problem med at lade folk suge lidt på en joint eller drikke et par øl, men jeg ville have det MEGET skidt med at stikke folk en pose svampe og så sige held og lykke.

I sidste ende efterspørger jeg bare nuance og påpasselighed.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2017 19:57 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Det kan jeg kun være enig i.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team