Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 15:39


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 okt 2017 20:24 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
https://www.dr.dk/tv/se/afhaengighed-mo ... helvede#!/

Synes det er en forholdvis spændende dokumentar, især fordi den giver et indblik i lægemiddelstyrelsens inkompetance og mangel på kildekritisk tilgang i forhold til nye lægemidler. Det er ikke fordi jeg lærte så meget nyt om Tramadols effekter, men jeg blev da endnu mere rasende på lægemiddelstyrelsen end jeg var i forvejen.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2017 18:03 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
Det er nu engang sådan, det fungerer at få medicin godkendt. Selvom det virker til at være på et tyndt grundlag, at de siger "meget lav risiko for afhængighed". På den anden side var det måske aldrig meningen, at folk skulle have tramadol så lang tid ad gangen dengang stoffet blev godkendt. Det er det jo så endt med at være. Men det er i større grad lægernes skyld end sundhedsstyrelsens synes jeg. Det fremgår jo også, at SST ikke har fået indberetninger. Hvilket man måske kan tvivle en smule på, når tramadol er blevet udskrevet så meget :lol:

En anden ting er, at det er så problematisk en "lidelse" som kroniske smerter. Der er blevet postet åndssvagt mange penge i at opfinde effektiv smertestillende medicin, man ikke bliver skæv eller afhængig af. Men vi er stadig ikke kommet ret langt (ihvertfald ikke mht medicin, der er på markedet). Opiaterne er stadig hjørnestenen i smertebehandling. De stakkels medvirkende patienter, havde måske bare været afhængige af morfin eller andre opiater i stedet, hvis tramadol ikke var på markedet. Og er det et bedre scenarie? Langvarigt brug af Tramadol har givetvis sine problemer. Men det er også værd at overveje, hvor hidsige stoffer, det erstatter. Der har været en stigning i forbruget af tramadol de senere år, men samtidig er forbruget af flere andre opiater faldet en smule:

Billede

Kilde: http://esundhed.dk/sundhedsregistre/LSR ... agram.aspx

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2017 21:49 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2747
" Langvarigt brug af Tramadol har givetvis sine problemer."

Er det noget du vil uddybe? Tænkes der på andet end afhængelighed?
Jeg får fra lægen og regner med at det er noget jeg skal have til jeg dør, min ryg bliver ihvertfald ikke bedre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2017 13:26 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Jeg synes virkeligt at de patienter er lidt nogle klaphatte. "jeg følte allerede at jeg var afhængig efter et par uger", måske han så skulle gøre noget ved det der, i stedet for at vente jeg ved ikke, hvor mange år.
Jeg kan ikke forstå, hvordan alle patienter bare kan fraskrive sig alt ansvar omkring, hvad fuck de putter ind i kroppen.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2017 16:30 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Buttkraken skrev:
Jeg synes virkeligt at de patienter er lidt nogle klaphatte. "jeg følte allerede at jeg var afhængig efter et par uger", måske han så skulle gøre noget ved det der, i stedet for at vente jeg ved ikke, hvor mange år.
Jeg kan ikke forstå, hvordan alle patienter bare kan fraskrive sig alt ansvar omkring, hvad fuck de putter ind i kroppen.


Tjoo, men altså de har jo fulgt lægens anvisninger og de fleste mennesker tror nu altså på hvad såkaldte eksperter fortæller dem. Jeg ville da heller ikke selv købe det budskab råt, men ved da at folk som har haft en mindre refleksiv og samfundskritisk opdragelse end mig (og hvad jeg formoder flertallet herinde har) har en ret stor autoritetstro. Hvis man så samtidig begynder at kunne lide en form for medicin og ikke forventer at den kan gøre dig afhængig går der jo ikke længe før kroppen har magten over fornuften. Det ved jeg da i hvert fald selv fra dengang jeg røg for meget cannabis. Min fornuft vidste vel hele tiden at det var dumt, men når kroppens dopamin system har let adgang til aktivering, så udnytter vi det jo for faen allesammen! Jeg synes det er et kæmpe problem at lægemiddelsstyrelsen ikke forsøger at oplyse om den slags. For jeg tror sgu det havde været en anden historie hvis de her borgere havde gået ind i behandling med afhængighedspotentialet i mente. Men det er da altid noget at medicin.dk har ændret deres beskrivelse.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2017 17:44 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
Fso skrev:
" Langvarigt brug af Tramadol har givetvis sine problemer."

Er det noget du vil uddybe? Tænkes der på andet end afhængelighed?
Jeg får fra lægen og regner med at det er noget jeg skal have til jeg dør, min ryg bliver ihvertfald ikke bedre.


Jeg tænker kun på, hvad jeg har hørt/læst og folkene i programmet. Jeg har ingen særlig viden om tramadol :)

Men når et drug kommer på markedet, ved man jo som regel ikke hvad kronisk brug vil medføre. Med det sagt så blev Tramadol lanceret i 1977 i Tyskland, så vi burde have data nok til at kunne drage nogle konklusioner. Jeg har ikke lige ledt i litteraturen, men jeg synes egentlig det er underligt, hvis der ikke findes nogle studier af effekterne ved kronisk brug af tramadol.

Hector Salamanca skrev:
Buttkraken skrev:
Jeg synes virkeligt at de patienter er lidt nogle klaphatte. "jeg følte allerede at jeg var afhængig efter et par uger", måske han så skulle gøre noget ved det der, i stedet for at vente jeg ved ikke, hvor mange år.
Jeg kan ikke forstå, hvordan alle patienter bare kan fraskrive sig alt ansvar omkring, hvad fuck de putter ind i kroppen.


Tjoo, men altså de har jo fulgt lægens anvisninger og de fleste mennesker tror nu altså på hvad såkaldte eksperter fortæller dem. Jeg ville da heller ikke selv købe det budskab råt, men ved da at folk som har haft en mindre refleksiv og samfundskritisk opdragelse end mig (og hvad jeg formoder flertallet herinde har) har en ret stor autoritetstro. Hvis man så samtidig begynder at kunne lide en form for medicin og ikke forventer at den kan gøre dig afhængig går der jo ikke længe før kroppen har magten over fornuften. Det ved jeg da i hvert fald selv fra dengang jeg røg for meget cannabis. Min fornuft vidste vel hele tiden at det var dumt, men når kroppens dopamin system har let adgang til aktivering, så udnytter vi det jo for faen allesammen! Jeg synes det er et kæmpe problem at lægemiddelsstyrelsen ikke forsøger at oplyse om den slags. For jeg tror sgu det havde været en anden historie hvis de her borgere havde gået ind i behandling med afhængighedspotentialet i mente. Men det er da altid noget at medicin.dk har ændret deres beskrivelse.


Derfor er det jo ikke forbudt at tage noget ansvar for sig selv, når man tydeligvis oplever alvorlige bivirkninger/afhængighed.
Det er en typisk dansk mentalitet, at forvente myndighederne tænker og tager ansvar for en selv. Almindelig sund fornuft og selvansvar er desværre lidt af en mangelvare i dagens Danmark. Og det ville klæde folk at tage lidt mere ansvar for deres liv og medmennesker i stedet for bare at forvente myndighederne træffer de rigtige beslutninger.

Ja undskyld det sure opstød på denne højhellige mandag :D :hjerte:
Men nogle gange får jeg lidt spat af alle de folk, der siger deres ulykke er samfundets skyld.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2017 20:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 dec 2012 23:06
Indlæg: 110
Imp skrev:
Men når et drug kommer på markedet, ved man jo som regel ikke hvad kronisk brug vil medføre. Med det sagt så blev Tramadol lanceret i 1977 i Tyskland, så vi burde have data nok til at kunne drage nogle konklusioner. Jeg har ikke lige ledt i litteraturen, men jeg synes egentlig det er underligt, hvis der ikke findes nogle studier af effekterne ved kronisk brug af tramadol.

Det minder mig om Ritalin, hvorom det også altid hedder "vi kender ikke langtidsvirkningerne" når man skal begrunde begrænset adgang til det. Opfundet i starten af fyrrerne, markedsført i 50'erne. Nej, begrundelsen er jo nok snarere narkolovgivningen. På lige det felt er uvidenhed dobbelt så godt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team