Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 13:21


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 93 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 feb 2018 23:19 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jun 2007 15:11
Indlæg: 2500
Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Escobar-El Patrón: Læs denne tråd, og læs for guds skyld artiklen: https://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=83&t=54506
Synes du stadig MDMA er at spille russisk roulette med sit helbred, selvom du med egne ord ikke aner noget som helst om det? Er det at sidestille med at skyde Krokodil direkte i pikken?

_________________
Halose findes ikke. Han bevæger sig under radaren, sætter sig imellem stole og vandrer alene rundt, imens du sover.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2018 04:15 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
@Imp
Jeg er meget enig, både i at det ikke er let, og i de to nævnte problemstillinger. Jeg er nok også noget out of touch med den spæde ungdom, der  er den målgruppe, der især kunne have gavn af en opdragelse i skadesreduktion, men der er formentlig rigeligt med unge mennesker herinde, samt nogen med kommunikationsuddannelser, som kan biddrage med viden herom. Mht. manglende autoritet på grund af anonymitet, så mener jeg det kan opvejes gennem saglighed, kildehenvisninger, samt at henvise til hvor man kan læse nærmere, og blive klogere. Når det er sagt kan vores autoritet næppe komme op og konkurrere med sundhedsstyrelsen, men der er jo mange saglige argumenter, forskning og erfaringer, at tage fat i, så vi behøver jo ikke genopfinde den dybe tallerken.

Jeg tror man skal gøre det nemt og overskueligt at gå til og blive klogere på doser, do's and don'ts. Jeg synes en appversion af vores wiki vil være en glimre start, og sikkert en god vej at nå ud til ungdommen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2018 17:36 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Jeg kan godt lide ideen med en app, hvor vi kan have HR information for de mest gængse stoffer samt aktuelle advarsler. Meget ligesom den hollandske Red Alert app, hvor der deles aktuelle advarsler. Det ville være en god start, og vi i administrationen skal jo bare få lettet røven og gjort noget ved det :P
Det første spørgsmål, der byder sig, er hvordan det skal finansieres og hvem der skal lave appen. Jeg kan sagtens skrive materiale til den, men at skrive apps ved jeg intet om. Det næste spørgsmål er, hvordan vi udbreder kendskabet til den. Flyers? Facebook? Snapchat?

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2018 17:52 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Måske det er på tide, at psychedelia.dk kommer på instagram, twitter og andre sociale medier for at nå bedre ud. Vi må desværre erkende at forumer som disse er lidt gammeldags og ikke når ud til de unge mere

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2018 18:01 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jun 2008 15:07
Indlæg: 424
Imp skrev:
Jeg kan godt lide ideen med en app, hvor vi kan have HR information for de mest gængse stoffer samt aktuelle advarsler. Meget ligesom den hollandske Red Alert app, hvor der deles aktuelle advarsler. Det ville være en god start, og vi i administrationen skal jo bare få lettet røven og gjort noget ved det :P
Det første spørgsmål, der byder sig, er hvordan det skal finansieres og hvem der skal lave appen. Jeg kan sagtens skrive materiale til den, men at skrive apps ved jeg intet om. Det næste spørgsmål er, hvordan vi udbreder kendskabet til den. Flyers? Facebook? Snapchat?


Hvis du skriver teksten skal jeg nok skrive appen. Nogen der er god til grafik?
Imp, tjek evt. denne tråd: https://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 15&t=54496


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2018 18:03 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 feb 2018 16:54
Indlæg: 4
Er der nogen der ved, hvad der foregår?
Jeg fik at vide fra en bekendt, at nogle venner tæt på den afdøde har udtalt sig nærmere om (på facebook), hvad er skete i forbindelse med tragedien, da de mente at medierne beskrev forløbet helt forkert. Jeg har ikke kunnet finde denne information. Anyone?

Folk har så mange meninger. Hvad er jeres referencer? Hvad er jeres erfaringer?

Jeg ved ikke så meget om MDMA, men jeg har forsøgt at indsamle al den viden, jeg kan, da jeg 3 gange med 4 måneders mellemrum har indtaget enorme mængder MDMA (2x1000/1200mg, og 1x700mg) i én single dosis og været bekymret for, om jeg (gennem overophedning) har gjort varige mén på min hjerne. Dette var i øvrigt min første omgang med hårde stoffer overhovedet.

Jo tak, det var en heftig affære som jeg helst ville havde været foruden, hvis man tager i betragtning, hvor fordelagtigt stoffet kan være, ved 80-120mg grænsen - men jeg sidder her i dag. Trippene var i øvrigt entydigt absolut fantastiske og helt udenfor verbal beskrivelse.

Jeg har haft det fysisk fint efterfølgende, men har døjet med angst og depression i perioder som jeg dog har kunnet tøjle, og som må være forventelige ved så ekstremt høje doser. Jeg kan kun ryste på hovedet af al den misinformation der er omkring MDMA, og hvad det gør ved bl.a. kroppens organer ved f.eks. doser på 1 gram. Forskningen er for ufuldstændig til at konkludere, hvorvidt der er varige mén ved sådanne doseringer, men det antages, at man skal op på omkring 2-3g før det for alvor, bliver farligt. Folk er, som i ved, også forskellige. Dødsfald er ofte i forbindelse med set og setting (kroppen bliver for varm).

Det får mig tilbage til historien.
Drengen er 15 år gammel, så der skal formegentlig ikke så meget til som ved f.eks. mit tilfælde (29 år), men han skulle alligevel havde indtaget enorme mængder (af et stof som smager absolut forfærdeligt), for at det ville havde givet ham de symptomer, der er beskrevet.

Men nuvel, jeg ved ikke nok om dette og er i det hele taget bundforvirret. Kan nogle hjælpe mig?

Er der tale om ren MDMA? Hvad ved vi om mængden?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2018 18:59 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 feb 2018 16:54
Indlæg: 4
Mr. Gone skrev:

1200 mg MDMA kan sagtens være en dødelig dosis. Vi ved ikke hvad LD50 er for MDMA i mennesker, men man gør vist klogt i at regne med 10-20 mg/kg, eller mellempunktet 15 mg/kg.

Et eksempel kunne være en mand der vejer 80 kg:
80 kg x 15 mg = 1200 mg. Det betyder, at en mand på 80 kg vil have 50% risiko for at dø af 1200 mg MDMA. Men fordi vi ikke har undersøgt hvor høje doser MDMA der skal til før mennesker dør (det ville være pænt uetisk), og fordi der er mange andre faktorer der spiller ind end bare kropsvægt og dosis, så kan vi ikke vide det med sikkerhed.


Du har misforstået hele mit indlæg - det handler ikke om mig, men om drengen.

Jeg ved ikke meget, men jeg er heller ikke uvidende på området. Jeg har kropslige erfaringer med stoffet i så høje doser, og mine oplevelser har skabt en dyb uro og dermed også motivation for, at få klarlagt hvad MDMA gør ved kroppen i så store mængder. Jeg har med andre ord været drevet af en dyb dyb bekymring for mit eget ve og vel, som få herinde deler med mig, når de som du, udtaler at 15mg/kg MDMA sagtens kan være en dødelig dosis.

Dine 15mg/kg har du formodentlig fra dette studie; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17359360

Her indsprøjtede de 15mg/kg MDMA direkte ind i blodbanerne på en rotte, hvilket er en helt anden måde at indtage stoffet på end oralt. Det ville helt sikkert også dræbe mig, hvis jeg fik sprøjtet så meget MDMA ind i blodet.

For det andet er det svært at overføre disse dyreforsøg på mennesker, da man ikke ved, hvor godt mennesker omsætter stoffet og hvor meget vi kan klare (som du selv siger). Dette kan gå begge veje selvfølgelig, men det skaber uklarheder på området, der gør det svært at sige entydigt hvor farligt MDMA er ved doser på 1000mg og opefter.

Der er ingen tvivl om at du udsætter din hjerne og krop for utrolig meget fare ved at indtage så store mængder. Ingen bør udsætte sig selv for den slags. Der er heller ingen tvivl om, at det også kan føre til døden ved så højre doser, da mennesker er forskellige. Her er mange variabler.

Dette er også et interessant read: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3137208/

Artiklen diskuterer også den problematiske måde, man har undersøgt "neurotoxicity" på. Den påviser at der ved samtlige markers (f.eks. sølv) for celledød og aksoner der slukker, ikke er kommet positive resultater ved doser på 10mg-30mg/kg MDMA. Men igen, kun ved dyreforsøg.

Hvad jeg er ude efter er mere præcist hvad drengen har indtaget, både stof og mængde. Det er min formodning at 1000mg MDMA ikke kan dræbe en 15 årig knægt som det er beskrevet i artiklerne - men jeg står på usikker grund! og det ville være virkelig nyttig viden (for mig og andre) hvis vi fik klarlagt, hvad der dræbte ham!

Jeg vil utrolig gerne vide, hvad er sket.


Senest rettet af throwaway88 19 feb 2018 20:36, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2018 19:05 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 feb 2018 16:54
Indlæg: 4
32 årig formegentlig død efter indtagelse af MDMA

https://www.tv2lorry.dk/artikel/32-aari ... se-af-mdma

Det kan da ikke være et tilfælde? Hvad sker der?

Det er dybt tragiske nyheder det her. Dybt tragisk! :(:(:(

-----
En 32-årig mand, der søndag aften afgik ved døden, havde muligvis indtaget MDMA.
Det oplyser Københavns Politi i en pressemeddelelse.
Manden blev fundet liggende i kramper på gaden i Vanløse og bragt til Rigshospitalet, hvor han blev erklæret død.
Siden har politiet talt med en af mandens kammerater.
Han havde talt i telefon med den 32-årige, kort før han blev fundet på gaden. I telefonen havde den nu afdøde fortalt, at han havde taget MDMA, og at han havde det dårligt.

-----


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2018 20:27 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 feb 2018 16:54
Indlæg: 4
Mr. Gone skrev:
Ah beklager at jeg har misforstået dit indlæg..!

De 15 mg/kg er ren spekulation, det skulle jeg nok have skrevet klarere.
Jeg ved intet om tilfældet med drengen udover hvad jeg har læst i medierne, og det er ikke meget.

Og når jeg tænker over det, så har jeg faktisk ikke hørt om nogle synderligt troværdige tilfælde hvor folk er døde udelukkende af MDMA.
Hvad jeg har hørt, er at min gamle ven fik konstateret en alvorlig hjerneskade efter han havde overforbrugt MDMA. Men igen er det meget løst, jeg ved ikke hvor meget MDMA han indtog, hvor hyppigt eller over hvor lang en periode, og jeg ved ikke hvilken hjerneskade, eller andet end at lægerne sagde at det var pga. MDMA indtag... Jeg ved bare at det tydeligt kunne mærkes på ham.


Det jeg skriver er også ren spekulation, eller rettere, forskningen er ikke entydig og meget peger på, at der skal helt vanvittige mængder MDMA til, før du dør af det. Jeg vil dog vurdere, ligesom du, at man sagtens kan komme galt af sted på f.eks. 1g MDMA - men at stoffet alene i disse mængder ikke burde give dig en hjerneskade, nyre eller organsvigt som man mener er tilfældet med drengen her.

Så jeg kan bare ikke få det til at passe.

Det ville være interessant at vide lidt mere om hvad din ven havde foretaget sig. Det lyder forfærdeligt! Jeg har ikke en reference ved hånden, men forskningen understreger især, at det er farligt at tage store mængder MDMA i en længere periode frem for et enkelt tilfælde med én stor dosis. Edit: bliver nødt til at understrege, at det selvfølgelig er helt vanvittigt farligt med så store mængder! Her er tale om 8x-10x normal dosis. Aldrig indtag så meget MDMA!

En sidste ting;
I min bekymrings-søgen fik jeg det indtryk, at der i Storbritannien og Irland især er en kultur med, at folk indtager helt uhyre mængder MDMA gennem redosing henover en aften (internette er fuld af historier om folk der tager 1g, ja endda 2g MDMA henover en aften).

Der dør vel omkring 20-30 mennesker om året i Storbritannien, langt størstedelen (alle?) pga. sekundære variabler som f.eks. dehydrering, overophedning eller især blanding med andre stoffer.
Taget i betragtning hvor udbredt stoffet er, og hvor lidt viden der er omkring det, burde vi se langt større tilfælde af hjerneskader, funktionelle lidelser eller lign. rapporter fra brugere af stoffet - og det er ikke mit indtryk, at det er tilfældet. Tværtimod!


Senest rettet af throwaway88 19 feb 2018 20:32, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2018 20:30 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jun 2008 15:07
Indlæg: 424
Der er næsten nogen der burde opsøge nogen af hans venner for at få det klarlagt bare en smule, og evt. se om vi kan få fat i noget fra samme batch..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2018 00:39 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 16 okt 2011 00:36
Indlæg: 1364
Herminator skrev:
Der er næsten nogen der burde opsøge nogen af hans venner for at få det klarlagt bare en smule, og evt. se om vi kan få fat i noget fra samme batch..

ja! få fat i en mængde fra batchet, og så sende det til analyse! der er jo måske et urent parti der er i omløb?.. hmmm mon padderne kryds-tester det, eller blot går ud fra at det er en mdma-forgiftning?!..

_________________
legaliser frihed! °ºª -og løs problemerne istedet!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2018 01:20 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jun 2008 15:07
Indlæg: 424
Hvis nogen herinde har noget kendskab til nogen pårørende, må de meget gerne henvise vedkommende til denne tråd, så vi kan komme lidt nærmere hvad der er sket. Ellers går jeg selv igang med at research lidt på det, man må vel kunne finde de oplysninger et sted. EB har vel navnene fra en politirapport?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2018 01:23 
Jeg har selv engang indtaget 900mg MDMA oralt på en aften i uvidenhed. Jeg havde ret slemme ubehagelige symptomer i en uges tid, som nedsat appetit, kvalme, lidt angst og andet fysisk ubehag. Men det føltes absolut ikke, som var jeg tæt på døden. Jeg føler heller ikke, at det har haft varige konsekvenser overhovedet.

Jeg synes også, det ville være interessant at vide, hvad der egentlig er sket.


Top
  
 
Indlæg: 20 feb 2018 10:08 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
STWOD skrev:
Herminator skrev:
Der er næsten nogen der burde opsøge nogen af hans venner for at få det klarlagt bare en smule, og evt. se om vi kan få fat i noget fra samme batch..

ja! få fat i en mængde fra batchet, og så sende det til analyse! der er jo måske et urent parti der er i omløb?.. hmmm mon padderne kryds-tester det, eller blot går ud fra at det er en mdma-forgiftning?!..


Altså jeg hørte engang et oplæg fra en retskemiker og på ham lød det som om de går ret grundigt til værks når der er stoffer involveret. Tror i hvert fald ikke på at de blindt tror på at det er MDMA og MDMA alene (før at deres test viser dette). Men om deres information bagefter ryger ud i offentligheden, det skal jeg ikke kunne sige. Det ville jo være meget rart for alle os, men politiet følger måske også en etik omkring familien og andre pårørende.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2018 14:32 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jun 2008 15:07
Indlæg: 424
Did some digging:

https://www.tveast.dk/artikel/mor-til-afdoede-15-aarige-adam-skriver-roerende-besked-til-sin-soen
https://www.tveast.dk/artikel/efter-15-aarigs-doed-nu-arbejder-kemikere-paa-spore-doedsstof-fra-haslev
TV ØST :hjerte:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2018 12:18 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jun 2008 15:07
Indlæg: 424
"Adam vil blive bisat fra Kapellet i Ringsted, Køgevej 8, 4100 Ringsted på mandag den 26. Februar kl. 13.00. Alle som har lyst at sige et sidste farvel til Adam er meget velkomne. Kh.Adams far, mor og søskende :hjerte: " -
https://www.facebook.com/katharina.buk/posts/1620834911339436

Hvis nogen skulle have lyst til at vise deres sympati.
Jeg køre fra Aarhus samme dag, hvis i vil have et lift.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 feb 2018 02:11 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jun 2008 15:07
Indlæg: 424
Jeg har forresten føet kontakt med Adams mor Katharina og hun fortæller at jeg er velkomne til bisættelsen, så tænker at det samme gælder jer.
Hun fortæller også at de boykutter medierne, grundet den heksejagt de køre på dem, ind til videre.

Hun fortæller også noget ganske foruroligende, men desværre ikke overraskende...
Katharina skrev:
Ps. Vi ved der var rottegift, salmiak spiritus og ADHD medicin i Adams stof


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 feb 2018 07:44 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Altså hvis det er sandt, finder jeg det da rimelig overraskende. Spørgsmålet er hvor hun har den oplysning fra.
Det lyder som noget hun antager, eller noget en uoplyst betjent har bildt hende ind er en sandsynlighed

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 feb 2018 14:05 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
^^Jeg synes også det lyder suspekt med rottegift ect. Den anden dreng blev jo knapt så 'ramt' som den afdøde.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 feb 2018 15:03 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Kan ikke se nogen logisk rationel forklaring på hvorfor der skulle være rottegift i stofferne.

Ja det kunne i teorien være endt der pga. virkelig elendig hygiejne, men det lyder stadig yderst usandsynligt.

Tror langt mere på det enten er fordi dosis af MDMA har været astronomisk høj, personen har været overfølsom eller decideret allergisk overfor stoffet eller, der er tale om at det slet ikke har været MDMA eller stoffet er cuttet op med andre farlige stoffer som f.eks. PMA.

At det bogstavelig talt skulle være rottegift lyder sgu som noget af en røverhistorie.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 93 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team