Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 apr 2024 06:28


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 18 feb 2018 11:10 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
https://www.technologynetworks.com/neur ... nds-297389

Citat:
"When you look at these studies going back years, you see that one study will report that marijuana use is related to a reduction in the volume of the hippocampus. The next study then comes around, and they say that marijuana use is related to changes in the cerebellum or the whatever."

"The point is that there’s no consistency across all of these studies in terms of the actual brain structures."

To combat this misconception in the existing literature, the researchers gave a fresh look at some existing neurological imaging data from the MRIs of both adolescents and adults to see how, using the same variables and controls, the influence of cannabinoids on the brain compared to or contrasted with alcohol.

"With alcohol, we’ve known it’s bad for the brain for decades," said Hutchison. "But for cannabis, we know so little."

To see any potential difference, the researchers used the data to examine the most important neurological components: gray matter and white matter.

Gray and white matter are the two main types of tissue that make up the brain and central nervous system. Gray matter is the "stuff"—the cell bodies, dendrites and axon terminals—that enable functionality. White matter, then, is how the grey matter communicates between clusters. Any loss of size or integrity in either can make the brain not work quite like it should.

The study found that alcohol use was significantly associated with a decrease in gray matter size and white matter integrity, particularly for adults who may have decades of exposure. Marijuana and associated cannabinoid products, on the other hand, were not shown to have any long-term impact on the amount of gray matter in the brain or on the integrity of the white matter.

The research demonstrated that, "while marijuana may also have some negative consequences, it definitely is nowhere near the negative consequences of alcohol," according to Hutchison.

Despite marijuana not being as harmful as once thought, and definitely not as damaging as other legal and illegal products, the research has not yet proved any possible benefits. This is particularly the case as it relates to the different products on the market (both THC and non-THC-containing cannabinoid products), their usage with pain and addiction treatment and the effect on different ages — especially as cannabinoid usage is on the rise among older populations.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2018 10:34 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Randomname skrev:
(...)
Despite marijuana not being as harmful as once thought, and definitely not as damaging as other legal and illegal products, the research has not yet proved any possible benefits. This is particularly the case as it relates to the different products on the market (both THC and non-THC-containing cannabinoid products), their usage with pain and addiction treatment and the effect on different ages — especially as cannabinoid usage is on the rise among older populations.

Jeg har lidt svært ved at gennemskue den artikel der. For selvom forskningen er i sit spæde, så er cannabis da længe blevet anvendt mod grå stær, epilepsi, PTSD, kvalme hos kræftsyge og meget mere - og navnlig ang. grå stær mindes jeg at have læst en del artikler omkring hvordan cannabis letter blodtrykket i øjnene, og dermed lindrer og stagnerer udviklingen af grå stær.

De mulige fordele skal de strengt betragtes medicinsk? Hvis så - er det som artiklen figurerer på udelukkende med henblik på grå og hvid substans (hjernemasse)?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 feb 2018 15:53 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Den originale artikel er et meta-studie af en masse MRI data (altså hjerne-skanninger) af stor-brugere af cannabis eller alkohol (groft sagt, hvert studie de har inkluderet i meta-studiet, har givetvis haft visse variationer i formål.)
Artiklen handler alene om, hvordan disse to stoffer påvirker hjernemasse ved vedvaret brug. Ud fra det, kan man udlede viden om kognitive forhold. Grå substans er fyldt med neuron-somaer og hvid substans er primært axoner (altså "nerve celler" og "samlinger af nerver.")

Man skal huske, at dét at noget bliver brugt (f.eks. cannabis,) ikke betyder, at det virker. Mig bekendt er der heller ikke specielt solid evidens for brug af medicinsk cannabis til noget som helst - endnu, det kommer så småt, nu hvor forskningen kan tage fart.
Mine anekdotiske erfaringer, samt hvad der kan udledes rent biokemisk, gør dog, at jeg (og mange andre) finder det oplagt, at det kan hjælpe på f.eks. smerter og ubehag (og sikkert også meget andet, når man kan lave bedre stoffer / kontrollerede blandinger, der virker på endocannabinoid-systemet.)

Det værende sagt, tror jeg ikke der er nogen solid evidens for brug af cannabis ved PTSD (tænker det må være meget individuelt, og sikkert yderst kontraproduktivt i mange tilfælde). Ved glaukom kan cannabis hjælpe lidt ved akut højt tryk, men da det har en kort effekt er det ikke et brugbart middel, da det vil kræve en dosering hver 3-4 time hele døgnet (så vidt jeg er bekendt, i hvert fald)

Men alt i alt handler det studie, som artiklen citere, overhovedet ikke om eventuelle medicinske fordele ved cannabis, men om mulige skadelige effekter. At en eller anden ansvarlig i studiet så udtaler sig om det alligevel, er lidt ved siden af pointen. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 feb 2018 17:57 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Alf'n skrev:
Jeg har lidt svært ved at gennemskue den artikel der. For selvom forskningen er i sit spæde, så er cannabis da længe blevet anvendt mod grå stær, epilepsi, PTSD, kvalme hos kræftsyge og meget mere - og navnlig ang. grå stær mindes jeg at have læst en del artikler omkring hvordan cannabis letter blodtrykket i øjnene, og dermed lindrer og stagnerer udviklingen af grå stær.


Bare lige for at fluekneppe...så er det grøn stær (glaukom), hvor væsketrykket i øjet typisk er forhøjet. Har aldrig mødt eller hørt om nogen i DK, som er medicineret med cannabis for dét. Typisk får man øjendråber, som sænker trykket.
:peace:

Edit:
Kan se randomname var inde på det. Cannabis hver 3-4 time er sgu hård kost, hvis man ikke er vant til at være skæv. Hehe

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 feb 2018 23:41 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Ok - Tak.
Det giver mening :)

@Bo dega - Nå ja, grøn stær selvfølgelig. Det har jeg heller ikke, jeg har bare læst et par artikler her og der, hvor det nævnes, og også set det omtalt i en eller anden dokumentar.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team