Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 16:25


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 mar 2021 10:29 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
https://www.dr.dk/nyheder/indland/stort ... merter-hos

Thc lindre ikke smerter hos mennesker sku overskriften vist ha været - men fx tramadol virker vel heller ikke ved det lindre man bliver bare ligeglad eller noget :roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 mar 2021 11:37 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 16 jun 2009 18:51
Indlæg: 543
Geografisk sted: NV
A punch in the gut... Har nu aldrig troet for meget på det, det er nok også det er fordi mine hash'er venner siger de er godt mod alt.. Men der er vel stadigvæk, som sklerose og sådan?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 mar 2021 13:11 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
læste den og tænkte betalt "undersøgelse"..... men pattedyr. yes. Somom Homo Saltpastil ikke er patteDYR :D

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 mar 2021 13:42 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Artiklen strammer dere konklusioner helt sindssygt (dr plejer at være bedre), læs deres egen udlægning her: https://www.iasp-pain.org/PublicationsN ... Number=643 De er meget mere beskedne (som man også bør i et metastudie) og ligger vægt på at der er begrænset med god forskning på området, og ikke nok til at konkludere at cannabis smertestiller. Det er på ingen måde det samme.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 mar 2021 13:50 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
Så man har undersøgt tilgængelig viden omkring emnet og fundet det mangelfuldt. Bingo
Bare vent til en politiker bruger det imod en normalisering af cannabis, helt ude af kontekst :D

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 mar 2021 14:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
Nogle dage bliver jeg vildt psykoaktivt skæv, nogle dage er det mere bare en fornemmelse lig en smag. Kan også huske det fra en periode med for meget kokain, til sidst var det ikke længere en rus eller en stimuleret fornemmelse men bare en slags mæthedsfornemmelse.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 mar 2021 14:28 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
https://ekstrabladet.dk/nationen/raser- ... is/8507712


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2021 07:55 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Episode 3
https://ekstrabladet.dk/nationen/flemmi ... is/8508079


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2021 12:17 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
Billede

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2021 21:06 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010 23:00
Indlæg: 1268
Geografisk sted: Køleskabet
Virker ellers glimrende mod mavesmerter og kvalme imo.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2021 22:17 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Det sjove er, at al den reaktion fra folk der har anekdotal evidens passer perfekt med den reaktion der er på al mulig pseudo medicin. Intet af det, er jo brugbare argumenter for, at noget stof eller produkt virker generelt. Ikke engang, at det virker for dem selv..

Det værende sagt, så tror jeg da også rent kemisk at det er fuldstændig absurd hvis ikke nogle cannabinoider har nogle rigtig brugbare effekter medicinsk. Endocannabinoidsystemet er jo intimt involveret i homeostase... Men udmeldingen om, at man ikke kan støtte eller anbefale generel brug af medicinsk cannabis er da lige efter bogen. Man kan jo ikke bruge et stof, hvor man ikke ved hvem det gavner og hvem det ikke gavner, hvis overhovedet, som en behandling man bare deler ud til højre og venstre..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2021 01:51 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Ja okayokay, SELV hvis det ikke lindre smerter kan det hjælpe folk med PSTD, rystelser fra alzheimer og gud ved hvad, TING SOM SLET IKKE SMERTER FOLK JO hæh... inb4 bæfolkene siger "hurrrdurrr farligt farligt farligt nææ gi bander flere penge jeg mener puha nej det er farligt det her stof psykose og øøø ulovligt." Hvem kan lige definere den konkrete smerte der er tale om i den artikel? Anyone?

Det er som om de totalt frakobler "hjernen fra kroppen", så smertestillende = den her smerte den er reduceret, hvor der da 100% er folk der har det lidt mere sådan "smerten er det samme, men jeg kan bedre tolerere den i den her tilstand".

Mby not, lugter bare af politisk hit-job...

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2021 01:30 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Randomname skrev:
Det sjove er, at al den reaktion fra folk der har anekdotal evidens passer perfekt med den reaktion der er på al mulig pseudo medicin. Intet af det, er jo brugbare argumenter for, at noget stof eller produkt virker generelt. Ikke engang, at det virker for dem selv..

Det værende sagt, så tror jeg da også rent kemisk at det er fuldstændig absurd hvis ikke nogle cannabinoider har nogle rigtig brugbare effekter medicinsk. Endocannabinoidsystemet er jo intimt involveret i homeostase... Men udmeldingen om, at man ikke kan støtte eller anbefale generel brug af medicinsk cannabis er da lige efter bogen. Man kan jo ikke bruge et stof, hvor man ikke ved hvem det gavner og hvem det ikke gavner, hvis overhovedet, som en behandling man bare deler ud til højre og venstre..

jeg har lidt den holdning at, hvis det virker for dig, så fint, det er da nice. Men bare fordi du får noget godt ud af det, så kan du ikke regne med at andre opnår samme effekt, så derfor skal man altså lige være varsom med at anbefale det som mirakelmiddel. Om igen synes jeg heller ikke man kan tage en positiv effekt fra nogen, selv hvis det er noget så fjollet som krystaller og homeopati. Hvis det virker for personen så er der vel ikke mere at diskutere der. At det så nok ikke virker for alle er en anden sag.
/end ramble

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2021 16:39 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Randomname skrev:
Det sjove er, at al den reaktion fra folk der har anekdotal evidens passer perfekt med den reaktion der er på al mulig pseudo medicin. Intet af det, er jo brugbare argumenter for, at noget stof eller produkt virker generelt. Ikke engang, at det virker for dem selv..

Det værende sagt, så tror jeg da også rent kemisk at det er fuldstændig absurd hvis ikke nogle cannabinoider har nogle rigtig brugbare effekter medicinsk. Endocannabinoidsystemet er jo intimt involveret i homeostase... Men udmeldingen om, at man ikke kan støtte eller anbefale generel brug af medicinsk cannabis er da lige efter bogen. Man kan jo ikke bruge et stof, hvor man ikke ved hvem det gavner og hvem det ikke gavner, hvis overhovedet, som en behandling man bare deler ud til højre og venstre..

Men jeg forstår godt at de i et metastudie konkludere, at der er begrænset med redelige videnskabelige undersøgelser, der påviser smertestillende effekt af cannabis. Jeg har selv af flere omgange, ledt efter sådanne undersøgelser, og der er nærmest blevet altid noget galt med deres forskningsdesign. Ofte bruges kroniske smertepatienter, der selv melder sig til, fordi de ikke kan smertedækkes tilstrækkeligt med anderkendte medikamenter. De er oftest en lille divers gruppe, hvor smerterne kan være afstedkommet af mange forskellige oprindelser, og tit er den ukendt. Oftest fortsætter de med at tage deres medicin løbendene, samtidig med at de skal vurderer deres effekt af cannabis. Ja der er mange problemer med de undersøgelser, og smerteforskning er i forvejen notorisk svært at bedrive ordentligt, selv hvis man laver et ordentligt forskningsdesign og holder sig til det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2021 21:14 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Helt sikkert, placebo virker også. Naturligvis skal folk have lov til at bruge alle de underlige remedier der findes, såfremt de ikke er direkte skadelige. Altså, hjemme i deres egen stue - det hører ikke hjemme på et sygehus efter min mening. Eller i forbindelse med almen offentlig sundhedspleje generelt. Det gælder både krystalkugler og, måske, cannabis når lige det kommer til smerte. Husk at der jo er mange andre lidelser, hvor cannabis er bedre studeret, og de positive effekter er indiskutable. Som f.eks sclerose.

De rammer helt plet i artiklen med den konstatering. Der er ret tyndt med ordentlig data omkring cannabis i mange aspekter, men særligt som medicin. De respektable rører det ikke meget, og meget forskning er sådan noget medico-psykologi 'lala' forskning i stedet for rigide dobbelt blændede forsøg fokuseret på epidemiologi, kombineret med molekylære studier - man kunne dykke ned i så meget ift. receptoraffinitet af cannabinoider. Meget af det forskning, der findes på området, er gamle studier eller af begrænset omfang. I hver fald det jeg er stødt på. Min intuition er klart også, at der utvivlsomt findes cases og formål hvor der er en definitiv og påviselig effekt af cannabis mod smerte. Men måske det er et meget små subset af hele puljen af patienter der smertelindres. F.eks. ifm. virkeligt smertefulde sygdomme som f.eks. knoglecancer har jeg været stødt på yderst positive cases.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2021 21:48 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Det grundlæggende problem med artiklen er dog, at den konkludere at mangelfuld evidens for et fænomen er ensbetydende med at fænomenet ikke finder sted. Det er en klassisk logisk fejlslutning, du kender selv eksemplet med sorte svaner. Det minder mig om, da jeg blev undersøgt for mine rygsmerter, hvor en læge, der ikke kunne finde nogen årsag til mine rygsmerter, derfor konkluderede at jeg ikke havde ondt i ryggen. :eyes: :lol:

Der er vildt mange cases hvor kroniske smertepatienter, har kunnet mere end halvere deres opoidforbrug, ved enten at bruge cannabis i i tilskud, og i færre tilfælde, helt substituere deres opoidforbrug. Det er altså mere en blot anekdotisk, og hvad man kan tilskrive placebo, det tør jeg godt at påstå.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2021 22:09 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Der er ingen tvivl om at thc arbejder sammen opioder og potenter virkningen når man vil være skæv, hvorfor sku det være anderledes mht smertedækning?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2021 00:04 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Randomname skrev:
Helt sikkert, placebo virker også. Naturligvis skal folk have lov til at bruge alle de underlige remedier der findes, såfremt de ikke er direkte skadelige. Altså, hjemme i deres egen stue - det hører ikke hjemme på et sygehus efter min mening. Eller i forbindelse med almen offentlig sundhedspleje generelt. Det gælder både krystalkugler og, måske, cannabis når lige det kommer til smerte.


Yeah det var egentligt også der jeg ville hen. Hvis det virker for dig fint, men man skal ikke begynde at prøve at kurere sin syge moster med krystaller og vand med hukommelse.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2021 01:02 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Buttkraken skrev:
Randomname skrev:
Helt sikkert, placebo virker også. Naturligvis skal folk have lov til at bruge alle de underlige remedier der findes, såfremt de ikke er direkte skadelige. Altså, hjemme i deres egen stue - det hører ikke hjemme på et sygehus efter min mening. Eller i forbindelse med almen offentlig sundhedspleje generelt. Det gælder både krystalkugler og, måske, cannabis når lige det kommer til smerte.


Yeah det var egentligt også der jeg ville hen. Hvis det virker for dig fint, men man skal ikke begynde at prøve at kurere sin syge moster med krystaller og vand med hukommelse.


Du kan altså sagtens tænke dig rask, bare spørg Martin Hejlesen.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2021 03:58 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
spaffeh skrev:
Buttkraken skrev:
Randomname skrev:
Helt sikkert, placebo virker også. Naturligvis skal folk have lov til at bruge alle de underlige remedier der findes, såfremt de ikke er direkte skadelige. Altså, hjemme i deres egen stue - det hører ikke hjemme på et sygehus efter min mening. Eller i forbindelse med almen offentlig sundhedspleje generelt. Det gælder både krystalkugler og, måske, cannabis når lige det kommer til smerte.


Yeah det var egentligt også der jeg ville hen. Hvis det virker for dig fint, men man skal ikke begynde at prøve at kurere sin syge moster med krystaller og vand med hukommelse.


Du kan altså sagtens tænke dig rask, bare spørg Martin Hejlesen.

Fandme ikke med fucked up ting jeg tænker på

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team