Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 13:26


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: ketamin
Indlæg: 25 mar 2023 16:42 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
https://www.dr.dk/nyheder/indland/overl ... bedoevelse
Gå til forsiden


INDLAND
Overlæge: Vi har et 'udbredt' misbrug af hestebedøvelse

En enorm EU-undersøgelse konstaterer høje koncentrationer af stoffet i spildevandet, og en dansk misbrugsekspert oplever flere henvendelser om det.


Ifølge misbrugsekspert er forbruget af stoffet ketamin steget i København. (Arkivfoto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix). (Foto: © Ólafur Steinar Rye Gestsson, Ritzau Scanpix)

LÆS OP

ORDBOG

TEKST
AF
Mathilde Bugge
9 MIN. SIDEN
For første gang nogensinde har Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug (EMCDDA) inkluderet rusmidlet ketamin i dets spildevandstest - og analysen viser, at Danmark er et af de lande med allerhøjest koncentration af ketamin i vandet sammen med Italien, Spanien og Portugal.
Ketamin er et euforiserende stof, der også bruges som hestebedøvelse.
Selvom EU ikke tidligere har testet for ketamin kommer resultatet ikke bag på misbrugsekspert og overlæge i Stofrådgivningen Henrik Rindom.
Det var i forvejen hans opfattelse, at misbruget af stoffet er tårnhøjt i Danmark.
- Det overrasker mig ikke. Jeg oplever et udbredt misbrug af ketamin, og jeg hører jævnligt om det. Der er slet ikke nogen tvivl om, at der har været en betragtelig stigning i brugen af ketamin inden for de seneste fem-ti år.

EMCDDA har testet spildevandet for narkotika-rester i 104 byer i 16 forskellige EU-lande.

I en uge mellem marts og april sidste år indsamlede EMCDDA prøverne, og i Danmark har man målt spildevandet ved renseanlægget Lynetten i København.
Flere henvender sig med ketamin-misbrug

Af gode grunde kan man ikke ud fra EU's omfattende spildevandsundersøgelse sige, hvor mange som tager stoffet.
Det er heller ikke et tal, Henrik Rindom sidder inde med. Han kan dog fortælle, at stadig flere personer henvender sig med ketamin-problemer i Stofrådgivningen.
- Vi ser flere og flere i København, som henvender sig til os, som har problemer med ketamin, hvilket jeg ikke så i samme grad for fem-seks år siden.
Folk mener, de kan bruge det med en slags terapeutisk effekt.
MARGIT ANNE PETERSEN, LEKTOR
Misbrugsrådgiveren forklarer, at ketamin sjældent er den primær årsag til, at personer kommer i behandling, men er oftere et slags "biprodukt" af et andet misbrug.
Antropolog og lektor ved Center for Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet Margit Anne Petersen har ligeledes set en stigende interesse for ketamin i sin forskning inden for psykedeliske stoffer.
- Jeg hører meget om ketamin i de psykedeliske kredse, som jeg ser på.
Hun mener, at interessen for ketamin kan hænge sammen med en generel stigende nysgerrighed for psykedeliske stoffer som en slags alternativ behandling.
- Ketamin er ikke som sådan psykedelisk, men det er alligevel relateret dertil, fordi folk mener, de kan bruge det med en slags terapeutisk effekt.
'Ingen fest uden hest'

Ketamin er oprindeligt et bedøvelsesmiddel til større dyr så som heste. Det bruges som rusmiddel, da det kan give en hallucinerende og sløvede virkning. Det er ifølge Henrik Rindom de effekter, der har givet stoffet dets popularitet.
Måske nogle har hørt ketamins catchphrase "Ingen fest uden hest", som Henrik Rindom også nævner og uddyber, at ketamin kan dæmpe noget af den paranoide og psykotiske tilstand, som kokain kan skabe.
- Hvis de er højt oppe at køre på kokain og kommer i en lidt for voldsom tilstand, ser vi det hyppigt kombineret med noget sløvende, nemlig ketamin. Vi ser det også i kombination med amfetamin.
Hvad er ketamin?
Ketamin er et bedøvelsesmiddel, der anvendes ved kirurgiske indgreb på heste.
Stoffet virker også bedøvende på mennesker, men benyttes kun i sjældne tilfælde, da det giver forholdsvist kraftige hallucinogene virkninger.
Ketaminen er netop blevet brugt som et rusmiddel på grund af dets hallucinogene effekt.
Ketamin er meget kompliceret at producere. Finder man ren ketamin på gadeplan, stammer det derfor ofte fra hospitaler eller andre institutioner, hvor det er blevet stjålet og solgt videre. Man kan selvfølgelig aldrig vide, om pusheren har blandet stoffet op med andre stoffer, eller om det overhovedet er ketamin man køber.
Stoffet fremkalder en tilstand kendt som "dissociativ anæstesi", der karakteriseres ved en følelse af afkobling fra den fysiske krop.
Kilder: Netstof.dk, Medicin.dk.

Farefuld rejse ind i 'k-hullet'

Men det er ikke uden risici at indtage midlet med de bedøvende egenskaber. Henrik Rindom peger på tre farer ved stoffet.
For det første mærker man ikke, at man kommer til skade.
- Jeg har for eksempel set folk, der har siddet med en cigaret mellem fingrene og ikke opdaget, at de har brændt fingrene, fortæller han.
For det andet tager nogle ketamin i jagten på et såkaldt "k-hul", hvor man får en ud-af-kroppen-oplevelse og en dertilhørende dårlig psykisk oplevelse.
Uanset hvilket rusmiddel vi taler om, er der altid en regning, der skal betales for den gode oplevelse.
HENRIK RINDOM, OVERLÆGE OG MISBRUGSEKSPERT
- Det kan være en meget ubehagelig oplevelse for nogle, som bagefter kan give lette traumer. Som en voldsom, voldsom, alt for virkelig drøm.
For det tredje ødelægger ketamin slimhinden i blæren over tid og kan i værste fald, så man føler, man hele tiden skal tisse, og at det gør ondt at tisse. Skaderne fra blæren kan arbejde sig op i nyrerne og smadre dem også.
- Det er uhyggeligt, hvor mange jeg møder, der har problemer med blæren, fordi de har brugt ketamin. Så jeg kan ikke stærkt nok advare mod det. Hvis du først ødelægger nyrerne, er du invalideret for resten af livet.
- Åh, sukker Henrik Rindom. Uanset hvilket rusmiddel vi taler om, er der altid en regning, der skal betales for den gode oplevelse.

Spildevandsundersøgelsen viser, at kokainforbruget tilsyneladende er stigende i Europa (Foto: dpa/AP Images). (Foto: © CHRISTIAN CHARISIUS, Christian Charisius/picture-alliance/dpa/AP Images)
Omfattende misbrugsproblemer i Danmark

Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotikas undersøgelse har også undersøgt spildevandet for kokain, cannabis, amfetamin, metamfetamin og MDMA.
Testene peger på, at kokainforbruget er stigende i Europa. De højeste værdier af kokainrester blev fundet i Belgien, Spanien, Portugal og Holland.
Generelt er der i Henrik Rindoms optik et stort misbrugsproblem - og det gælder også for Danmark.
- Det er voldsomt, så mange unge mennesker der får smadret deres liv, fordi de er på stoffer, siger han.
Toldstyrelsen har samtidig med EU's spildevandsundersøgelse udgivet dens årlige opgørelse over, hvor meget narkotika der blevet beslaglagt.
Den viser en uomtvistelig stigning på tværs af stoffer i 2022 sammenlignet med 2021:

For kokain er tallet steget fra syv kilo i 2021 til 112 kilo kokain i 2022.

For hash er tallet steget fra 146 til 555 kilo.

For amfetamin er tallet steget fra 15 til 50 kilo.

For nye psykoaktive stoffer (fx opioider og benzodiazepiner) er tallet steget fra 80 kilo i 2021 til knap 270 kilo i 2022


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team