Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 01:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
(Sakset fra Politiken d. 9. apr 2004 kl. 18:40)

Ejeren af værtshuset Fedtebrød i Aalborg stiller nu forslag til Folketinget om en forsøgsordning med coffee shops i Danmark. Han foreslår, at hans eget værtshus, Fedtebrød, skal agere flagskib som Danmarks første coffeshop.

Af Lea Wind-Friis og Martine Lind Pedersen

»En stor fadøl og en joint, tak«.

En sådan bestilling skal gæsterne på værtshuset Fedtebrød i Aalborg kunne afgive, hvis ejeren Bent Ove Rasmussen får sin vilje.

Efter påske sender han en ansøgning til samtlige medlemmer i Folketinget om en forsøgsordning med coffeeshops i Danmark. Det er inspireret af ordningen i Holland, hvor der sælges hash under kontrollerede og lovlige former på de såkaldte coffee shops.

Den allerførste forsøgskanin i Danmark skulle være Bent Ove Rasmussens eget værshus, Fedtebrød.

Aalborg har den rette størrelse til eksperimentet
»Nu vil jeg sende en nærmere redegørelse for, hvorfor jeg ønsker den her coffeshop, og der skal være tilknyttet samfundforskere og misbrugskonsulenter. Og jeg tror, det kan lade sig gøre - Aalborg har lige størrelsen til det eksperiment«, siger restauratør Bent Ove Rasmussen.

Beslutningen om at foreslå en forsøgsordning med coffeeshops i Danmarks bliver stillet efter en tur til Amsterdam, hvor Bent Ove Rasmussen blev overvældet over, hvor integreret systemet med det legaliserede, kontrollerede hashsalg er.

»Det er jo god stil at gå på coffeshop i Amsterdam. Det er ordentlige mennesker, der kommer der«, siger han.

Kritik fra leder af misbrugscenter
Lederen af det aalborgensiske misbrugscenter Bixen, Johnny Friis, er ikke begejstret ved tanken om at få en coffee shop i Aalborg.

»Vi møder mange unge med langvarige og massive misbrugsproblemer, fordi de har røget hash, og hvis hash bliver mere tilgængeligt, er der en risiko for, at endnu flere vil begynde at ryge stoffet«, siger han til Nordjyske Stiftstidende.

Speciallæge ser fordele ved legalisering
Peter Ege, speciallæge i samfundsmedicin, kan dog se flere fordele ved en legalisering af hash efter den hollandske model.

For det første tvivler han på, at en delvis legalisering ville gøre misbruget mere omfattende, end det er i dag. Det skyldes, at det er i dag er muligt at få fat i hash, hvis man ønsker det. For det andet ville man med et legaliseret salg kunne undgå at kriminalisere en stor mængde unge.

»Og for det tredje er de eneste, der ville protestere, de sælgere, der i dag sælger hashen som en del af den sorte økonomi«, siger Peter Ege.

Han tilføjer dog, at forslaget er fuldstændig urealistisk, og at det kun kan ses som en provokation.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Tror ikke på der sker en skid ved det, men man har vel lov at håbe :)

Jeg kender Bent Ove Rasmussen's to sønner lidt. De kan ikke li at ryge hash :D

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Godt initiativ, men muligheden for at delvist legalisere hash, er allerede blev outrulet af folketinget. Noget med FN, såvidt jeg husker..

-Psyko

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Psyko skrev:
Godt initiativ, men muligheden for at delvist legalisere hash, er allerede blev outrulet af folketinget. Noget med FN, såvidt jeg husker..

-Psyko

Det er fandme til at åbne munden og brækker sig over.

Jeg fatter ikke at det hedder demokrati... de eneste tidspunkter hvor vi rent faktisk har indflydelse, er når der er afstemning. Ellers skal vi holde vores fede kæft og finde os i de ting de laver.

Så sørgeligt...

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Sådan er demokrati Ali. Jeg forstår ikke at det kan overraske dig? Det betyder jo bare at man stemmer om nogen der skal tage beslutninger om dit liv, ikke at du har nogen indflydelse på hvilke beslutninger de tager.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
dankdawg skrev:
Sådan er demokrati Ali. Jeg forstår ikke at det kan overraske dig? Det betyder jo bare at man stemmer om nogen der skal tage beslutninger om dit liv, ikke at du har nogen indflydelse på hvilke beslutninger de tager.

Det overrasker mig ikke.. jeg mener bare at man bør ha mere indflydelse på de beslutninger der foregår i folketinget, og ikke bare stemme på et eller andet parti. Jeg er udemærket klar over at det foregår på den måde, men det er jo ikke ensbetydende med jeg ikke synes det er pisse neder ikke at have mere indflydelse.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
dankdawg > Nå ja, men man kan jo stemme på nogle andre, og håbe på at det hjælper. Det er absolut ikke nogen wonder-løsning, men ellers så må man jo bare bryde loven - det virker fint for mine kæledyr ;)

Mvh. Psyko

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Ali -> ja, det burde man, men det har man ikke.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: odense
Desvære kommer det nok ikke til at ske, men ja det er godt intiativ.
Det ville jo være for fedt hvis de accepterede det, og udvidede med coffeeshops hele landet rundt *drømmer*

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Universets Kerne, we all float down here.
så vidt jeg husker går dansk folkeparti ind for fri hash

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

psytrancer nope det gør de ikke... VU gør men hverken DF eller DFU gør... kun som marinol til schlerose og kræft patienter!

Medlem

BankErot skrev:

Ang. Politik :så har vi de politikere vi fortjener

tjah, det ka godt være du fortjener dem, men jeg har sq aldrig gjort nogen noget (næsten)..

Titel:
Junior medlem

Det kunne være så fedt hvis de fik lov:D men tror jeg næppe med den regering vi har!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]