Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 00:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

Politiken - 15. nov 2004 kl. 15:07

Ny vidunderpille kan kurere narkomani

Det viser sig nu, at en ny pille der nedsætter trangen til cigaretter, alkohol og fedende mad også kan hjælpe mod narkomani.
Af Mads Pinholt

Forsøg på dyr peger på, at en ny pille der både reducerer trangen til alkohol, cigaretter og fed mad har endnu en opsigtsvækkende egenskab. Den vil også kunne bruges i behandling af narkomaner.

»Jeg tror midlet vil få en stor indflydelse på behandlingen af narkomani«, siger Doktor Charles O’Brien, som er misbrugsekspert på Pennsylvania Universitet til CNN.

Han fortæller, at forsøg på dyr peger på, at pillen kan modvirke tilbagefald under behandling for blandt andet kokainmisbrug.

Pillen er i Danmark om et par år
Pillen er allerede på vej til at blive godkendt og ventes at kunne fås på recept i Danmark i løbet af et par år.

Baggrunden for pillen er forskeres observationer af den voldsomme appetit vi mennesker ofte udvikler, hvis vi ryger hash.

Der findes et cannabislignende stof i hjernen, der vækker appetitten og giver trang til søde sager, når det stimuleres af hashrygningen.

Pillen blokerer for disse cannabislignende stoffer, som giver os et kick og følelsen af tilfredsstillelse og glæde, når vi ryger, drikker og spiser.

Kilo'erne raslede af forsøgspersonerne
Pillen blev oprindeligt udviklet for at nedsætte risikoen for hjertesygdomme hos overvægtige og rygere.

Under testning af præparatet tabte de involverede forsøgspersoner i gennemsnit otte kilo på lidt under et år, samtidig med at en tredjedel af rygerne holdt op med at ryge.

Ny vidunderpille:
Bag pillen står det franske medicinalfirma Sanofi Synthélabo.

Pillen kommer til at hedde ’Acomplia’ og består af stoffet rimonabant.

Pillen påvirker hjernen og nedsætter trangen til fedende mad, cigaretter og alkohol.

Pillen er også effektfuld i behandlingen af narkomani.

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=345167

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Saa bliver vi vel bare afhaengig af den pille. Da den er noedvendig for ikke at foele trang til fed mad, cigaretter, alkohol. Hmm :roll:
Men ok, det har de kontrol over, og er godt til at skovle en masse penge ind.

Og er cannabisrygere ikke genrelt ret sunde og sjaeldent fede ? Og hvis der saa er tykke cannabisrygere, viser det faktum at mange cannabisrygere er tynde at det alligevel ikke holder som argument og at cannabislignende stioffer er skylden.

Men ja, lad os blive ved med at indfanges i deres net og aede flere og flere vidunderpiller der goer at vi bliver sunde, raske, lever laengere og er glade!!! Weeeee!!!!!

Titel:
Insane psychedelia user!

Der er ingen som tvinger dig til at købe de piller.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Hehe sandt, men jeg er bare traet af at de lader mig faa et valg med hensyn til at koebe den slags pille. Og ikke giver lig saerligt meget af et valg hvis jeg oensker at indtahe andre ting, andet end at kalde mig kriminel og straffe mig, hvis jeg bliver taget i at praktisere mine valg.

Titel:
Insane psychedelia user!

Så dem som gerne vil tage hånden om deres misbrugsproblemer, men ikke mener at de kan det uden hjælp udefra (hvad end der er tale om en psykiater, eller piller), skal ikke have det valg, fordi du ikke ønsker det? Den sidste del af dit indlæg kan jeg ikke forstå, eller kæde sammen med producenterne af pillen.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Joda, men hvorfor vaelger de at give folk valget for muligheden af en "Vidunderpille"? Og ikke evt en Iboga-kur?
Folk maa goere hvad de vil, men de skal vel bare vide at afhaengighed, og sund levevej nok ikke kommer gennem en pille, der, med det de skriver, ser ud til kun at aendre afhaengighedsobjektet til den pille.

Jeg er skideligeglad, men jeg ved ogsaa det er noget pis med den pille, og det er nogert pis vi faar lov at vaelge den og ikke Iboga eller andre substanser for den sags skyld.

Og hvis vi virkelig skal gaa i dybden angaaende afhaengighedens natur, som ikke tilhoerer denne diskussion, saa vil vi nok ogsaa kunne se at afhaengighed gaar dybere psykologisk end hvad en "vidunderpille" nok kan klare. Ergo er den eneste "kur" vi kan snakke om i denne sammenhaeng ret falsk, og goer at man kun gaar fra en afhaengighed af noget kriminelt f.eks. heroin til den lovlige afhaengighed...

Men du har ret, folk maa selv vaelge. Men jeg vil ogsaa have lov at vaelge uden at skulle vaere i risikozonen for straf af mine valg.
Saa det er nok mest den loegn og det hykleri der fik mig til at reagere irrationelt og ikke saerlig dybdegaaende paa det umiddelbart.
Og du har ogsaa ret i at det er folks eget ansvar at uddanne sig om viden bag de ting de vaelger og evt. ogsaa fravaelger at tage.

Titel:
Medlem

Jeg synes da det lyder som en fornuftig pille.
Det er et kendt fact at rygning er skadeligt, i adskillige tilfælde med døden til følge.
Så det ville i mine øjne være bedre at være afhængig af en pille som ikke er endvidere skadelig, end det er at være plaget af rygning, kraftig overvægt, alkoholisme eller narkomani.
Alt afhængigt af prisen, er det nok noget mange mennesker vil vælge for at kvitte smøgerne.

Titel:
Dedikeret medlem

føj for satan CB1 og CB2 blokkere... det er jo blasfemi...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Jeg foreslår at man fremstiller en pille der blokere for samtlige receptore i hjernen. På den måde undgår man al uønsket, og sikkert ganske overflødig hjerneaktivitet. :shock:
Hjernen har trods alt kun nogle milliarders tilfældig udvikling på bagen, hvorimod vi har flere årtiers intelligens forkning bag os. :twisted: :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]