http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=278270Mere heroin, mor?
Billeder af barn, der hjælper sin mor med et fix, chokerer i England
Af Carl Johan Albrechtsen - 9:07 - 30. jan. 2005
Et barn, der forsøger at holde mors hånd rolig. En barnehånd, der forsøger at hjælpe mor med at få heroinen ind i blodet uden at spilde alt for meget.
Det er billeder, der forfærder Storbritannien.
De blev bragt i avisen Daily Mirror, og de er taget af en mand, der tilfældigt kom forbi en parkeret vogn i London-bydelen Poplar og undrede sig.
Lad folk selv dømme
Han tog fem fotoer. Knips, knips, knips, knips, knips. Ingen statsbetalt kampagne mod narko-misbrug har haft større virkning end de fotoer.
- Jeg var forfærdet over, hvad jeg så. Jeg ønskede at ringe til politiet eller kommunen, men jeg vidste jo, de ville komme for sent. Jeg tænkte så, det var bedre at dokumentere, hvad der sker, og så lade folk selv dømme, siger fotografen.
Ingen griber ind
Hun eller han tør ikke stå frem med navn.
I bydelen Poplar er ingen, der griber ind mod narko-misbrug, populær. Slet ikke hos bagmændene.
17 lejligheder i kvarteret, hvor misbrugere søgte hen for at få det daglige fix, blev lukket sidste år, oplyser politiet.
Da politiet nåede frem efter fotografens oplevelser, var mor og barn forsvundet fra den p-plads, hvor moderen tog stofferne. I dag foregår det nok et andet sted.