Citat:
Ecstasy og amfetamin er blevet en fast del af bymiljøet i Frederikshavn. Nye tal viser, at flere unge end nogensinde bliver tilbudt stoffer, og teenagere helt ned til 15 år er involveret i narkohandlen.
Siden jul er narkoproblemerne eksploderet i Frederikshavn. Anden juledag gik en 20årig frederikshavner i koma efter at have spist en ecstasypille, og siden er to andre unge blevet indbragt bevidstløse på sygehuset.
"Det er unge, tilsyneladende velfungerende mennesker, der dels går i skole, på handelsskolen eller er i et læreforhold. Så det unge, vi ikke før har haft kendskab til, der er ude i narkoproblemer. Det er så omfattende, at det er svært at beskrive det," vurderer kriminalassistent Carl Johan Andersen fra
Frederikshavn. De alvorlige tilfælde har fået politiet til at skærpe indsatsen på narkoområdet, og det har ført til adskillige anholdelser.
"Vi har fået dømt en ung mand, der fik ni måneder for salg af ecstasy. Og så har vi i øjeblikket to syttenårige siddende for omfattende salg med amfetamin, og en 21årig der er varetægtsfængslet for omfattende handel med ecstasy," oplyser kriminalassistenten. Derudover har politiet også fundet amfetamin hos en 15årig, der opbevarede narkoen for en pusher. En metode som bagmændene bevist bruger for at undgå selv at blive taget.
"En pæn 15årig er jo ikke en, man tænker så meget på, som har stoffer. Han tager det heller ikke selv, fordi han er fuld en dag, så det er sikkert, at gemme det der. De får penge, så de kan gå ned og købe en ny Armani-trøje eller nogle Diesel-cowboybukser, så har de stil i deres skole, og vi får vores stoffer gemt på et sikkert sted," forklarer en lokal pusher.
Han har igennem længere tid siddet på en del af ecstasy- og amfetaminhandlen i Frederikshavn. Under sig har han ti andre unge, der sælger stofferne på gadeplan.
"Hvis du er til en fest, og du skal ha noget, så har jeg jo en masse under mig, der helst skal være over alt, så man ikke behøver at ringe. Jeg sørger for, at de kommer ind de rigtige steder, det er en del af mit job at give dem nye venner, så de er over alt i byen," fortæller pusheren.
Station 2 har talt med de unge, der bruger stofferne. Mange af dem har eksperimenteret med alt fra sovepiller til lightergas, kokain, amfetamin og ecstasy. En 19årig specialarbejder forklarer, hvorfor det på trods af risiciene er så svært at lade stofferne være.
"Sommetider tænker jeg på, at jeg kan dø af det. Når jeg har spist piller tænker jeg på, om jeg dør, for der er mange, der dør af, det det er jo forskelligt fra pille til pille".
Hvorfor gør du det så?
"Det er for at få det trip sammen med de andre, det kan ikke beskrives, det skal prøves,"forklarer den 19årige.
LINK