Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 05:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 69 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Citat:
"We was only 'avin a bit of fun, that's all."
- - US soldats forsvar ved 1999 tribunal.
Anklage, efter tilståelse: med tre kammerater, gruppe-voldtægt og gennemtævning af 12-årig lokal, Japansk skolepige i grøft, på vejen hjem fra druk-bytur ved Okinawa Air Base.
Ikke for at sammenligne forbrydelserne ;), men at illustrere pointen: selvfølgeligt er det bare for sjov, så godt som alt er altid bare for sjov. Det er bare ikke alle der prøver lige hårdt at undgå, at deres sjov går ud over andre. Især ud over udsatte og nemme mål, som iøvrigt giver udtryk for, at de synes "sjoven" er nederen...

*
Selv spiser jeg økologisk kød/mælk hvorom muligt, og køber gerne direkte fra Økogårde. Økokød spiser jeg dog ret lidt af; forhåbentligt ret nært niveauet blandt jægere/samlere i vores naturlige (omnivoriske, det betyder vi er udviklede til at kunne spise alt :)) tilstand.
Økologisk kød fordi:
    Sundere. Stress hormoner - når et dyr fx lever dets liv i smerter eller frygt - skader kødets kvalitet. Samt, at stress hormoner ikke nedbrydes fuldstændigt ved spisning, og kommer over i dig.
  • Etisk effekt. Krig dehumaniserer, humanitært arbejde forædler, og slagtemetoden/graden påvirker slagteren/spiseren. Økologi kræver humane slagtemetoder, og det er mit primære argument for økologi; det gør udøverne af økologi til mere principfaste og humane mennesker. I kontrast afskyr jeg fx Kosher - den ortodoks-Jødiske slagtemetode - der bl.a. går ud på at "rengøre" dyret igennem en sadistisk proces, der nok er medvirkende til at ortodokse Jøder bliver... ja, som mange ortodokse Jøder nu engang er.
  • Næring. At spise overvejende grøntsager er sundt. Sådan er det bare; vi er udviklede fra planteædende aber, og har først lige vænnet os til at fordøje tilberedt kød. Imidlertid argumenterer jeg imod at droppe alt kød, af den årsag, at kød er sundt i små kvalitetsdoser. Kød har nutrienter, som er meget svære at finde ellers (om det end er muligt).
  • Karakterformning. Jeg mener det er sundt for sjælen at spise kød, man selv har været med til at slagte, eller enddog fange. Det former ens karakter og selvbevidsthed om, hvad man er, og giver en respekt for dyret/kødet at have set dets liv blive taget. Dette er dog en luksus, som ikke alle har, så fair hvis man ikke lige får myrdet sin mad. Bare man (som Dex siger) har tænkt over og ville magte at myrde det, hvis situationen opstod. Altså, at man er sammenhængende.
  • Hedonisme. Økosteaks kan være noget af det lækreste. :)

Titel:
Insane psychedelia user!

..Vegetar betyder dårlig jæger på indianer sprog :P

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Persoligt er jeg vegetar og der vil nok være dem der påstår at jeg er blevet manipuleret til det eftersom mine forældre valgte at blive vegetare før de fik mig. Jeg er flyttet hjemmefra men har valgt at fortsætte mine spisevaner. Grunden er til dels det økologiske perspektiv som vist er udpenslet her. Dels det princip omring retten til frihed for alle individer, og ja jeg tager liv fra planter, men det fysiske liv kræver føde. For at kunne forklare det bedre skal jeg forklare hele mit livssyn som langt hen af vejen er skabt af indsigter fra lsd, hash og psilosybin. Jeg finder personligt at det er problematisk at spise ting med feks. geletine eller E120 (skjoldlus), det er fordi at jeg finder det er lavet på et forkert grundlag og at idet at jeg er bevidst om det er jeg også tvunget til at reagere på det for at undgå negativt karma...

Og hvis i har lyt til at kalde mig hykler, hippie, idiot eller lign gør i det bare !

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Vidste ikke at de kunne finde på at smide skjoldlus i fødevarer :shock:
Men der er vel heller ikke særlig mange produkter det er tilsat, men vil da lige holde øje med e120 fremover. Derimod er jeg godt irriteret over at langt de fleste oste bliver lavet med animalsk osteløbe når de lige så godt kunne laves med vegetabilsk osteløbe.

Skrev lige til Arla for at høre om man som vegetar kan drikke deres milkshake fordi der står at den indeholder valleproteinkoncentrat.
Det kan man ikke!
Det er lavet med animalsk osteløbe og kan godt indeholde rester af det :(

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Jeg er ikke selv vegetar, men lever hovedsageligt af humle og pulver så jeg er vel delvis. Synes det er helt fint at nogle vælger at blive det, af hensyn til dyrene. Forventer bare også at disse folk holder sig fra hårfarve, sæbe, deodoranter og medicin, da disse produkter som regel er testet på dyr inden vi mennesker får lov til at prøve dem.
Det synes jeg personligt er mere forrykt, end at dyrenes formål med tilværelsen bliver at holde mig mæt.

Nå nok om det.

Sad lige og bladrede i MedicinSkabet og stødte på B12-vitaminer

Citat:
B12-vitamin eller kobalamin findes i en række dyriske produkter, især lever, hvorimod det ikke findes i planteprodukter........
....
B12-vitaminpræparater kan fremstilles ud fra leverpræparater eller i laboratoriet..........
.....
Fanatiske vegetarer kan ligeledes få B12-vitaminmangel, fordi planteprodukter ikke indeholder vitaminet.
.....

Står desuden at man ved B12mangel bl.a får perniciøs anæmi (farlig blodmangel) som uden behandling medfører døden i løbet af få år.

Tænkte så bare hvis menneskeheden var skabt til udelukkende at spise planteprodukter, burde vi så ikke være døde ???
Eller har man siden tidernes morgen taget et syntetisk fremstillet B12-vitamin præparat, som med garanti har holdt 1000vis af laboratoriemus beskæftiget?

Editet: MedicinSkabet er godt nok fra 99 så jeg ved ikke om man har fundet en plantekilde til B12 i mellemtiden?!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dextrose skrev:
Inderne har jo ikke noget problem med vegetarianisme uden import... så vidt jeg ved, er ca. 80% af indiens befolkning vegetarer.

Her havde jeg så tænkt mig at svine lidt, for i min fordomsfulde verden var jeg overbevist om der var mange indere der sultede, havde et billede i hovedet af de her udmargede kør der render rundt derovre.
Men tog mig lige tid til at check sagen ud med TFSE inden, thank god.

For siden den sidste hungerskatastrofe i 65-66, har Indien gennemgået en grøn revolution. Og tog moderne teknologi til sig.
GMO-crops, maskiner og masser af pesticider.

Fra en artikel i Landbrugsavisen:
http://www.landbrugsavisen.dk/siab.asp?o_id=69127

Ved bare ikke helt om jeg synes at det er udelukkende godt, tror ihvertfald økologi for svært ved at harmonisere med vegetarisme.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Tang og alger indeholder B12 vitamin! Derudover er der også B12 vitamin i mælk..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nå for dælen, fuck MedicinSkabet så.

Bio Chlorella for life!!!

Titel:
In our memories

Ang. B12, så fandt jeg lige den her i "Naturens vitaminer og mineraler" af Lisbeth Hagrup, ISBN 87-982486-9-3:

Citat:
Bemærk: I meget begrænset omfang findes B12 i planteriget, idet planter sandsynligvis kan optage B12 fra god kompostjord, bakterier på rødder i ærtefamilien producerer ligeledes B12. Muligvis findes også lidt B12 i mælkesyregærede grønsager, men det er meget små mængder og ingen sikker kilde til B12-vitamin, hvorfor veganere bør bruge kosttilskud, f.eks. B-vitamingæreflager, som er en speciel gær - eller B12-tabletter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 69 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]