Hvor hippieagtigt det end lyder, er jeg enig med Halifaxxx med hensyn til "karma-teorien" vedrørende psykedeliske stoffers risiko for at inducere bad trips - for de fleste psykedeliske substansers vedkommende. Hvis du underbevidst godt ved at du er et dumt svin af og til, kan den bortgemte "dårlige samvittighed" sagtens finde på at "straffe" dig ved at give dig dårlige oplevelser med psykedeliske stoffer.
Dog mener jeg ikke at der er den store risiko for bad trip på lige netop 5-MeO-DMT; i gennembrudsdoser kan man opnå totalt egoloss ~1 minut efter man er begyndt at vaporisere stoffet, være "tilbage" efter under 10 minutter, og være tæt på baseline efter 20 minutter. Hvad man oplever er efter min mening så abstrakt, at langt størstedelen er svært for vores sind at bearbejde i "umodificeret" tilstand - hvilket for de fleste da også betyder at det er svært at beskrive oplevelsen, og erindringerne fra "den anden side" forsvinder let, på samme måde som de fleste drømme hurtigt "fordamper" fra den bevidste erindring.
N,N-DMT er lidt mere i stil med "gængse" psykedeliske stoffer (hvis noget sådan findes...), hovedsageligt på grund af den længerevarende virkning. Her vil man ved gennembrudsdoser være i "multiverset"/"tripverdenen" omtrent ½ time, hvis stoffet er røget (50 mg af det stads er MEGET røg!)eller taget intramuskulært (IKKE en anbefaling!). Den længere varighed giver bedre mulighed for at fordøje bare en SMULE af den strøm af input som sindet modtager. Dog tror jeg at relativt få af de som kaster sig ud i den slags eksperimenter vil reagere med panik/rædsel på de ting de oplever; det ER ekstremt, og det ved folk med adgang til substanserne som regel også på forhånd. Desuden er jeg i tvivl om hvorvidt ego'et er intakt nok til at fortolke hvad end man oplever som noget rædselsvækkende eller ubehageligt.
Ayahuasca har aldrig bragt mig til den form for "gennembrud" som man kan opnå ved rygning af DMT eller 5-MeO-DMT, og jeg tror at det er svært at opnå den sindstilstand ved oral indtagelse; her bliver man ikke fluks kastet ind i en anden, og helt surrealistisk virkelighed, men effekten kommer forholdsvist stille og roligt. IMO er effekten af ayahuasca mest sammenligneligt med psilocybin, og indebærer dermed omtrent de samme (mentale) risici.
...Men som de andre også nævner, er "mindset" den afgørende faktor for hvor stor risikoen for at få en dårlig oplevelse er. Hvis du er bange for stoffet (eller har moralske skrupler over at indtage det), og forestiller dig hvor galt det kan gå, vil trippet ofte blive drejet over i en dårlig "åh-nej,hvad-har-jeg-gjort-ved-mig-selv"-agtig retning

. Jeg ved dog ikke om denne effekt vil kunne dominere selv et gennembrud på 5-MeO-DMT, hvor ego'et må regnes for så godt som ikke-eksisterende. Hvis man ikke ved hvem, hvad og hvor man er, og da absolut ikke kan tænke på noget så banalt som det hylster af kød og blod sindet normalt transporteres rundt i, er der ikke meget at frygte...
Altså: Hvis du er utryg ved at indtage en vis substans, vil du oftest være best tjent med at vente til du føler dig HELT klar - eller så klar som man nu kan føle sig på den slags... Ellers vil risikoen for et dårligt trip være langt højere.