Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 17:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Lyd-"psykose"
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh + Roskilde
Hehe, okay, psykose er måske et lige lovligt kraftigt ord at bruge! Men det, som det handler om at jeg idag har oplevet to tilfælde af at opleve lyd der "ikke var det". Det skal lige siges at jeg ikke er påvirket på nogen måde! ;)

Det første tilfælde var umiddelbart efter jeg kom hjem fra arbejde idag. Havde lige været i bad og kommer op på mit værelse hvor min computer står tændt, og jeg kan se den står og spiller noget meditationsmusik (et nummer jeg kender ret godt). Der er skruet næsten helt ned for forstærkeren, men da jeg lytter efter kan jeg sagtens høre musikken, dog MEGET lavt. Jeg går hen til forstærkeren og skruer op, men får lidt af en overraskelse, for da jeg skruer op blæser en eller anden fuldstændig fremmed sang ud af højtalerne, og da jeg kigger på forstærkeren står den ikke til computeren, men til radio. :? bare det var i sig selv ret interessant!

Men! Nu sidder jeg her foran min computer, og kommer så forbi denne her side på nettet hvor der blandt andet er noget animeret øjenguf. Sidder og trykker mig videre et par gange indtil der kommer en animation frem af en mand der rejser sig fra sin seng, skriger og ligger sig ned igen (http://www.bluehoney.org/Cybertrip04.htm). Dette kører i en løkke, så det giver en glidende bevægelse af manden der bliver ved med at rejse sig op og lægge sig ned. Det ret interessant at sidde at kigge på, idet animationen er gentaget en 40-50 gange ved siden af sig selv (se linket). Det underlige er så at jeg faktisk pludselig kan høre manden skrige. Jeg blev først i tvivl om, om det var noget animationen ligesom var "født med", men jeg har slet ikke noget lydkort i denne her computer, så det er ihvertfald ikke DER lyden kommer fra! Jeg hælder mest til at den kommer fra mit eget hovede, altså at hjernen "finder på den". Og det er ikke noget engangstilfælde. Nu har jeg et par gange mens jeg har skrevet denne tekst bragt siden frem, og hver gang jeg har betragtet animationen uden at tænke på noget kan jeg høre manden skrige. Det er ganske vist meget lavt, men det er der, ingen tvivl om det. (altså i mit hovede er det der ;) ). Det er er ret interessant, og jeg kunne godt tænke mig at udforske det lidt mere med andre typer animationer sat op på samme måde!

Har nogen oplevet noget lignende? Eller vil jeg forevigt være stemplet som personen med defekt hørelse på dette forum? ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
det der med at du ka høre manden har jeg os' tit oplevet hvis noget er skruet helt ned så tror man stadig at man lige ka fornemme hvad der blir sagt :wink:

Titel:
Dedikeret medlem

kender ikke det lægevidenskabelige ord for det, men lyd-hallucinationer kan godt forekomme ret ofte hvis man, som du, tænker på en bestemt sang alt imens noget andet kører så lavt at du ik kan hører det.

det forekommer f.eks. hos døve, at de ofte misforstår ting, hvis de ikke rigtig kan hører dem ordentlig, så tolker hjernen lyd impulserne til noget man "tror" det er. Og deraf opstår lydhallucinationerne

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Hehe. . . Totalt fedt

Et mere passende ord vil nok være hørelsesbedrag eller lyd/sonisk-illusion, ligsom optisk-illusion/synsbedrag

½sort

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Nu har jeg siddet og betragtet manden et stykke tid, og det er rigtig nok at ens hjerne prøver at lave et skrig. Men det er mere et skrig inde i mine tanker. Men selvfølgelig, hvis jeg var lidt træt eller bare havde trippet lidt for hårdt den sidste tid, så kunne det da godt være at jeg ville tro at jeg hørte det i virkeligheden!

Imens jeg så manden, var der også en svag summen fra min computer. Nu er det sådan at alt "lyserød støj" -dvs. støj på mange frekvenser (lige som når man instiller radioen mellem to stationer), kan ens hjerne godt "trække" de toner ud af lyden som den ønsker. Således har jeg engang hørt musik da jeg vognede i et nattog, og jeg undrede mig over hvor den kom fra, indtil jeg blev klar over at det var mig selv som "producerede" den ud fra togets støj.

Efter den oplevelse har jeg mange gange gjort det bevidst når jeg f.eks. kørte bil. Man skal bare ikke køre bilen selv når man gør det, fordi det bringer ens opmærksomhed ned på et mediativt plan, som ikke er så godt når man skal køre.

Hilsen Fanny

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: havnen
kan i så også "høre" lyde hvis i ikke ser noget!!!

nogen gange tror jeg, at jeg hører den der jingle fra "nyhederne" fra DR1. ret besynderligt!
eller at tlf'en ringer uden at den gør det, ligeså med ringeklokkeknappen

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the globik atmosphere. or around there?.
engang da jeg kom hjem fra en heftig amf tur gik jeg ind på mit værelse og lige da jeg åbnede døren kunne jeg høre en høj techno sang og fik et kæmpe chok, det varede i 2-4 sekunder og et par uger efter fik jeg en amf\hash psykose, så du skulle måske tage den med ro i et stykke tid?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
PsyForce skrev:
engang da jeg kom hjem fra en heftig amf tur gik jeg ind på mit værelse og lige da jeg åbnede døren kunne jeg høre en høj techno sang og fik et kæmpe chok, det varede i 2-4 sekunder og et par uger efter fik jeg en amf\hash psykose, så du skulle måske tage den med ro i et stykke tid?

Sådan er amf... helt generelt... så det har nok ikke så meget med dette at gøre.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Saadan er det sgu ikke i det omfang jeg har dyrket det (hvilket ikke er helt beskedent efterhaanden), har aldrig oplevet egentlige hallucinationer.
Grov paranoia maaske, vrangforestillinger, men ikke visuals/lyd.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Dex, har du aldrig hørt musik, fodtrin, snak e.l. efter nogle døgn? Så må det da være, fordi din tramp overdøver dine lyd-hallu'er/sanser... hehe... eller også har du bare ikke været vågen længe nok, men den tror jeg ikke rigtig på.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh + Roskilde
Fanny skrev:
Imens jeg så manden, var der også en svag summen fra min computer. Nu er det sådan at alt "lyserød støj" -dvs. støj på mange frekvenser (lige som når man instiller radioen mellem to stationer), kan ens hjerne godt "trække" de toner ud af lyden som den ønsker. Således har jeg engang hørt musik da jeg vognede i et nattog, og jeg undrede mig over hvor den kom fra, indtil jeg blev klar over at det var mig selv som "producerede" den ud fra togets støj.

Ja, det med lyserød støj kunne selvfølgelig godt være en årsag. Kan da også huske her for ikke så lang tid siden da jeg var på vej hjem fra en rimelig heftig nat, hvor jeg kunne høre infected mushroom i alting. Stort set alle lyde, lige fra vinden ruskede i træer/buske til toge/biler der kørte forbi og fodtrin. På vej hjem var jeg forbi hovedbanen, hvor de på McDonals (i radioen) spillede en eller anden sang, der blev fuldstændig forvredet. Min hjerne lavede stort set al lyd om til noget der lød som en infected sang!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

nfotx skrev:
Ja, det med lyserød støj kunne selvfølgelig godt være en årsag. Kan da også huske her for ikke så lang tid siden da jeg var på vej hjem fra en rimelig heftig nat, hvor jeg kunne høre infected mushroom i alting. Stort set alle lyde, lige fra vinden ruskede i træer/buske til toge/biler der kørte forbi og fodtrin. På vej hjem var jeg forbi hovedbanen, hvor de på McDonals (i radioen) spillede en eller anden sang, der blev fuldstændig forvredet. Min hjerne lavede stort set al lyd om til noget der lød som en infected sang!

Puha... kunne det så ikke bare have været noget andet end lige Infected? Det bliver man jo sindssyg af at høre på efter et stykke tid.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
hmm.. dengang jeg var mindre hørte jeg ofte med mellemrum nogle stemmer.. somom nogen der snakkede lidt ved siden af mig, men har aldrig fundet ud af hvad det var.. tænkte bare at det var nok vinden der havde bragt den stemme et langt stykke der fra og hen til mit øre, men nu jeg tænker over det ka det sku ik rigtig lade sig gøre.. for der var ik nogen i miles omkreds :shock:

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Jeg har et lignende problem. Det hænder dog kun når jeg er skæv eller i timerne efter rusen egentlig er slut.
Hvis jeg alene hjemme hører jeg tit døren åbne uden den gør det. Hunden gø uanset om den er hjemme eller ej og tit osse min telefon hvor jeg hører en nokia lignede SMS lydtone og på trods at min SMS tone er en hest der vrinsker reagerer jeg alligevel på det som om det er min telefon.

Det er problem der er opstået i løbet af den sidste måneds tid hvor mit hash forbrug osse er steget markant (men faldet meget i løbet af de sidste par dage)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Frelseren skrev:
Dex, har du aldrig hørt musik, fodtrin, snak e.l. efter nogle døgn? Så må det da være, fordi din tramp overdøver dine lyd-hallu'er/sanser... hehe... eller også har du bare ikke været vågen længe nok, men den tror jeg ikke rigtig på.

Jo, det passer ikke helt... Alle der har vaeret paa amfetamin-ture har oplevet onde tunger snakke faele ting om en.
Men det haenger igen som regelt sammen med de vrangforestillinger man ellers kan vaere uheldig at blive den ulykkelige vinder af.
Men det er godt nok en del aar siden, jeg er generelt blevet meget paapasselig med at ikke holde mig vaagen i meget mere end 24 timer ad gangen. (Og mistaenker heller ikke folk om at snakke ondt om mig medmindre der sku vaere end grund til det, hvilket nok er derfor jeg ikke har oplevet faenomenet i mange aar).

Jeg faar dog aldrig rigtigt soniske hallucinationer, selv jeg meget nemt faar visuals, her snakker vi baade s0vnunderskud og LSD and friends.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Denmark
Guro:Fun:Djai skrev:

Et mere passende ord vil nok være hørelsesbedrag eller lyd/sonisk-illusion, ligsom optisk-illusion/synsbedrag

½sort

Ja eller for mange snitter :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the globik atmosphere. or around there?.
ja eller folk der hele tiden siger ens navn, eller bil motore der spiller techno :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]