Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 17:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Tallet FI
Medlem

Geografisk sted: århus
Er der andre som har hørt om tallet FI (ikke Pi)! Jeg læste en artikel i illustreret videnskab for et stykke tid siden om "tallet FI" (tror det er noget med 3,16 med uendeligt antal decimaler)!
Nogle forskerer har fundet ud af at en masse ting på kloden og i universet går op i dette tal (bl.a Alle galaksers rotation, blomsterblades placering i forhold til hinanden osv.) Ville godt vide noget mere om det, så hvis der er nogen som kan bidrage med noget så fyr løs.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Der står en del om fi / phi herinde på Phi for Neo-phi-tes
btw Φ = 1.618033988749895...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hulka..

Jeg ved ikke meget om matematik, men jeg mener det har noget med fibonacci-tal at gøre.

http://da.wikipedia.org/wiki/Fibonacci_tal
http://www.hannelindquist.dk/Fibonacci/fibonacci.htm
http://www.mcs.surrey.ac.uk/Personal/R. ... ibnat.html
http://ccins.camosun.bc.ca/~jbritton/fi ... bslide.htm

Øje-guf
http://www.moonstar.com/~nedmay/chromat/fibonaci.htm

Titel:
Dedikeret medlem

Talet Phi er også kendt som det gyldne-snit, den guddommelige proportion osv. Som Ashoka siger er Phi udledt af fibonacci talrækken. fibonacci talrækken er en kendt serie enkelte tal hvor summen af to tilstødende dele er lig med den følgende del. Og kvotienterne af to tilstødende dele gradvist nærmer sig 1,618

Phi kan ses som en stor del af den verden vi lever i. Mange plante, dyriske og sågar menneskelige træk besidder dimensioner der ligger sig meget tæt op ad Phi.

For at tage nogle klassiske eksempler: (nogle er måske stødt på disse i Dan Browns "Da Vinci Mysteriet" :) )
I en bikube er der altid flere hunbier en hanbier og hvis man deler antallet af hanbier i en tilfældig bikube, fundet hvor som helst på verdenen, får man et tal der tilnærmelses vis er lig phi.

I en nautil (spiral formet konkylie) er forholdet mellem hver spirals diameter Phi.

En solsikkekerne vokser i modsatgående spiraler, og her er forholdet til hver omgangs diameter lig med Phi.

Mennskekroppen er sammensat af elementer hvis proportionale forhold altid er lig med Phi. Man kan tage et målebånd og f.eks. måle afstanden fra toppen af hovedet og ned til gulvet. Del tallet med afstanden fra jeres navle og ned til gulvet og man får Phi. Samme gælder for skulder til fingerspids. Del tallet med afstanden fra albuetil fingerspids - Phi igen :)

Senest rettet af DeF 28 okt 2004 16:08, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Ja ham Pythagoras var ikke helt dum alligevel :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydjylland
Matematik er smukt!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
*Def* Ok, jeg hader også mig selv for at være så nørdet, men: En nautil (Nautilus spec.) er ikke en snegl, men derimod medlem af slægten Cephalopoda -blæksprutter! :) Undskyld...

Titel:
Dedikeret medlem

Ok, var ikke lige klar over at det var en sprutte der huserede inde i skallen :) Men, anygays så tænkte jeg netop på det cephalogiske bløddyr, der generer opdrift ved udskildning af gasarter i dets kamre, under skjoldet. http://www.sacredarch.com/sacred_geo_exer_shell.htm
Man må godt være nørdet når det gælder biologi :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
*Halifax* Hvis man har set filmen "contact" kan man stille mange spørgsmål om handlingen kan lade sig gøre i virkeligheden, men én til vil jeg give hovedpersonen ret i. Det med at den mest præsise måde at kommunikere med fremmed intelligens på, vil være gennem matematiske udryk og lignende. Det er ærlig snak at sige at jeg ihvertfald ikke bliver den første der kommer til at komunikere med dem, da jeg sucks til matematik big time!

Lidt blæst kendsgerning fra mig :roll:

/Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Fibonaccis talrække:

0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55 og så videre - jo længere du kommer op i tallene jo tættere vil forholdet mellem et tal og det tal til højre komme på phi.

Tag hvilket som helst to hele tal og læg dem til hinanden og læg det største af de tal du lagde sammen med det tal du fik ved sammenlægningen og fortsæt - forholdet vil ligeledes nærme sig phi.

Det er sgu ret mærkeligt at sådanne bestemte forhold går igen så mange steder i naturen...

Treasure skrev:

Hvad har Pythagoras med Fibonacci og phi at gøre?

Titel:
Insane psychedelia user!

AoD skrev:
Fibonaccis talrække:

0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55 og så videre - jo længere du kommer op i tallene jo tættere vil forholdet mellem et tal og det tal til højre komme på phi.

Tag hvilket som helst to hele tal og læg dem til hinanden og læg det største af de tal du lagde sammen med det tal du fik ved sammenlægningen og fortsæt - forholdet vil ligeledes nærme sig phi.

Det er sgu ret mærkeligt at sådanne bestemte forhold går igen så mange steder i naturen...

Treasure skrev:

Hvad har Pythagoras med Fibonacci og phi at gøre?

Pythagoras var af den overbevisning at alt kunne beskrives med tal.

Titel:
Insane psychedelia user!

Man han var en nar for at stjæle credits for a^2 + b^2 = c^2, det var egypternes værk.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: My Place
Det lyder interresant... har aldrig hørt det før, nogen dokumentation?!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]