Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 17:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!

TimeKiller skrev:
Ved godt det er en gammel tråd, men jeg tænkte at jeg lige så godt kunne fortsætte denne, i stedet for at oprette en ny..

Jeg er lige begyndt at læse The Doors Of Perception af Aldous Huxley, hvor der er en forklaring på hvordan Meskalin virker biologisk på hjernen. Men bogen er jo fra 1954 så jeg tænkte, at det kunne være at det ikke passer længere..
Derfor kiggede jeg lige Rusmidlernes biologi igennem for at se om der var en forklaring der. Men der står faktisk ikke rigtig noget om det..
I stedet faldt jeg over den tabel der er nederst på siden, hallucinogener, over rusmidlernes inddeling.

http://www.sst.dk/publ/publ2000/rus_bio ... .htm#51960

Er det bare mig eller er den helt forkert?? Jeg tror dog det har noget at gøre med at der mangler nogle mellemrum, så det ikke står på linie. Men jeg synes nu stadig det ser rimeligt forkert ud..
Det undre mig lidt at der ikke er andre som har kommenteret det.

Btw. er der ikke nogen som har et link til en side, hvor der står noget om hvordan meskalin virker?

Hvad er det ved det skema du synes er forkert?

Først står der hvilket stof der er tale om. Så står der hvilket transmitterstof det indvirker på og sidst hvilken type receptor det virker på. F.eks. hvis du ser på kokain så står der hvilke transmitterstoffer det indvirker på, nemlig serotonin og dopamin og i næste kolonne hvilken receptor, nemlig transport-protein-receptoren, dvs. re-uptake mekanismen. Det kunne godt have været lavet en smule mere pædagoisk og overskueligt, men helt til rotterne er det da heller ikke.

Mht. meskalin virker det, ligesom LSD og lidt af vejen også ligesom psilocybin, som partiel agonist til de serotonerge 5-HT2A og 5-HT2C receptorer. En partiel agonist er et stof som binder sig til receptoren ligesom en normal receptor ligand, men som blokerer receptoren ligesom en antagonist. Den udøver dog stadig agonistisk effekt.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Skulle LSD og Psilocybin ikke stå under "Efterligner naturlige transmittere" ??
Og skulle nikotin ikke også stå under "Blokerer naturlige transmittere"?
Er godt nok ikke helt sikker på det med nikotin..
Men hvis man nu kigger på f.eks THC så står der jo GABA ud for.. Det gør der måske ikke i din browser?

Men tak for forklaringen på hvordan meskalin virker! Jeg troede kun det var tryptaminer som virker ved at efterligne sorotonin, men jeg har åbenbart misforstået noget..

Titel:
Insane psychedelia user!

TimeKiller skrev:
Skulle LSD og Psilocybin ikke stå under "Efterligner naturlige transmittere" ??
Og skulle nikotin ikke også stå under "Blokerer naturlige transmittere"?
Er godt nok ikke helt sikker på det med nikotin..
Men hvis man nu kigger på f.eks THC så står der jo GABA ud for.. Det gør der måske ikke i din browser?

Men tak for forklaringen på hvordan meskalin virker! Jeg troede kun det var tryptaminer som virker ved at efterligne sorotonin, men jeg har åbenbart misforstået noget..

Jo den er lidt forkert med LSD og psilocybin men jeg mener også at det er rimelig nye undersøgelser, der har vist noget andet.

Mht nikotin efterligner den acetylcholin som stimulerer frigivelsen af dopamin i belønningssystemet (ligesom heroin). Dvs. nikotin binder sig til de kolinerge receptorer og fungerer altså som en kolinerg ligand. Mht. GABA og THC skal jeg ikke kunne vide mig sikker at det også virker der, for THC har mange virkninger, men at GABA er en af dem, skulle ikke undre mig.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Hvorfor er det kun lidt forkert det med LSD og Psilocybin?
Jeg synes da det er en rimelig stor fejl..

Det med THC og GABA har jeg godt nok aldrig hørt om.
I tabellen skulle der jo ud for THC stå, hvilken transmitter den efterligner, hvilket er Anandamid.
Jeg synes det er ret tydeligt et der er noget helt galt med den tabel. Ud for GHB står der også Endorfiner og nikotin står der GABA..
Så et eller andet helt galt er der altså! Men jeg tror som sagt noget af det er en fejl på siden, som er skyld i at transmitterne ikke står ud for de rigtige stoffer. Så det et nok ikke noget Rindom er ansvarlig for.
Men det er det med LSD'en og psilocybinen må man da gå ud fra..
Ellers må vedkommende som lavede html udgaven, godt nok ha været sjusket.
Nogen som har en trykt udgave, og som gider se om den er magen til online versionen?

Titel:
Insane psychedelia user!

Tilføj mellemrum mellem Opioider og alkohol, alkohol og benzodiazepiner, og til sidst GHB og nikotin, sådan står den i bogen.

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg vil godt give dig ret i at tabellen er lidt rodet og om muligt lidt misvisende, men så er det nemmere at kigge på figurerne nedenunder. De er dog heller ikke helt korrekte, men what the heck :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
læs den.. den er sgu go nok, helt sikkert... læs evt. "hjerne året" "hjernens kemi"... ok objektiv viden!

Titel:
In our memories

Hjernens Kemi - en temabog om transmitterstoffer,...
Jane Brinch, er cand. Comm. med molekylærbiologi og kommunikation fra Roskilde Universitetscenter, udgivet af Nucleus, Foreningen af Danske Biologers Forlag ApS.
ISBN: 87-90363-04-3
http://www.nucleus.dk

omdrejningspunkt og udvidelse, lidt dybere indgang på Hf-niveau et seriøst tillæg til Henrik's Lovelace's bog om den slags ting og sager...

lækker smootie og let måde, at forstå forskellige mekanismer på, med eksempler på virkning af mærkværdige og stadig illegale kemikalier…. Stadigvæk kun de mest kendte substanser,.. massere af spørgsmålstegn, men det eneste af den slags på dansk indtil nu…

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]