Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 10:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh + Roskilde
Citat:

Misbrug kontra storforbrug

Sundhedsstyrelsen anvender ikke betegnelsen misbrug om de legale rusmidler – nikotin og alkohol. I stedet taler man om storforbrug.

(http://www.sst.dk/publ/publ2000/rus_bio ... logi-3.htm)

:?

Fik næsten et chock da jeg læste dette! Hvordan kan en organisation som sundhedsstyrelsen nægte at bruge ordet "alkoholmisbrug" om personer der er direkte afhængige. Jeg kan da personligt ikke se en anden betegnelse for det end netop MISbrug.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
lol :lol:

Endnu en grund til ikke at tage statens små afdelinger seriøst :P DO THE KNARK!

Titel:
Insane psychedelia user!

Ned med regeringen og staten! The anarchy is here to stay :x :roll:

Titel:
Insane psychedelia user!

At nedlægge staten er nok, ingen stat = ingen regering :P

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Misbrug er jo et svært ord at definere, da det er op til den enkelte at vurdere hvornår der er tale om et misbrug. Tjek evt. ordbogens definition.

-Psyko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg vil personligt deffinere en person afhængig af hero og en person afhængig af alkohol, som misbrugere. Når man ikke er fysisk afhængig af et stof, er man ikke misbruger.
Min mening...

/Cope

Titel:
In our memories

Infected Cope skrev:
Jeg vil personligt deffinere en person afhængig af hero og en person afhængig af alkohol, som misbrugere. Når man ikke er fysisk afhængig af et stof, er man ikke misbruger.
Min mening...

Jeg er uenig! Din smalle definition udelukker muligheden for at man kan være kokain-misbruger!

-Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!

Et misbrug kan vel defineres som en vane, hvor man indtager et stof til trods for at man godt er klar over at vanen er degenererende både fysisk og psykisk.

Misbrug lyder jo ikke så godt om lovlige stoffer - det er mere en term der skal bruges om illegale stoffer, så i stedet kalder man bare alkohol og nikotin for "stormisbrug" selv om det kan være lige så skadeligt som et tilsvarende forbrug af de illegale.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Politikens Nudansk Ordbog skrev:
misbrug [Zmis-] subst. -en el. -et, ~brug, -ene 1. forkert el. overdreven brug af noget, fx alkohol, narkotika el. medicin e misbrugsproblem e alkoholmisbrug · narkomisbrug · stofmisbrug 2. uheldig el. lovlig udnyttelse af en ret, en position el.lign. d misbrug af ens tillid e magtmisbrug · voksnes seksuelle udnyttelse af børn d hun var udsat for misbrug som 8-årig

misbruge [ZmisYbruOS; bøjn. -YbrågdS, -Ybrågt] verb. -r, misbrugte, misbrugt 1. misbruge ngt bruge noget forkert el. i overdreven grad, fx alkohol 2. misbruge ng udnytte nogen på en uheldig el. ulovlig måde = UDNYTTE d misbruge nogens tillid · misbruge børn som arbejdskraft · udnytte børn seksuelt d hun blev misbrugt af sin stedfar

misbruger [ZmisYbruOP] subst. -en, -e, -ne 1. en person der misbruger medicin, alkohol el.lign. e stofmisbruger

narkomani [nHkomaZniO] subst. -en 1. en tvangsmæssig trang til og afhængighed af stimulerende midler = STOFMISBRUG, EUFOMANI, NARKOMISBRUG

Og lige det her :D

Politikens Nudansk Ordbog skrev:
]lsd subst. lsd'en el. lsd'et 1. en vanedannende rusgift som giver hallucinationer og bevirker psykotisk adfærd; forbudt i Danmark siden 1974; engelsk fork. af lysergic acid diethylamide = SYRE

Nu ved jeg hvor min eks har udtrykket "psykosestoffet" fra :roll:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Psyko skrev:
Misbrug er jo et svært ord at definere, da det er op til den enkelte at vurdere hvornår der er tale om et misbrug. Tjek evt. ordbogens definition.

-Psyko

Jeg tror nu ikke at denne tråd handler om hvordan du definere brug og misbrug, men derimod de offentlige instansersers brug af ordet.
Altså at de har en tendens til at knytte ordene brug eller misbrug semantisk sammen med ordene lovligt eller ulovligt, hvilket efter min mening er misbrug af ordet misbrug.
Altså at de har en tendens til at være mere aksepterende over for brugen af lovlige stoffer, mens de har en tendens til at sætte lablet misbruger på en hver som bruger ulovlige, eller ikke socialt aksepteret stoffer.

Altså istedet for at være et oplysningssted om stoffer og sundhed, bliver det en oplysning om dette samfunds morale normer og juridiske love, og det er vel ikke det sundhedsstyrelsens opgave burde være! :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Psyko skrev:
Infected Cope skrev:
Min mening...

Jeg er uenig! Din smalle definition udelukker muligheden for at man kan være kokain-misbruger!

-Psyko

Jeg mener alt fra nikotin, alkohol osv. til heroin :wink:

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
tror psyko mener at man ikke bliver fysisk afhængig af kokain..

Titel:
In our memories

Dizzy skrev:
tror psyko mener at man ikke bliver fysisk afhængig af kokain..

Det er nemlig lige det jeg gør!

Støt Ninja > Jaeh, det kan der måske være noget om. Alligevel mener jeg, at det er vigtigt at man definerer ordet, før man begynder at diskuttere hvorvidt det er brugt forkert eller ej. På den måde undgår man misforståelser og deslige.

Mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Storforbrug? hmm... Se lige hende her :D :lol: http://www.apexphotos.com/pages/Thailan ... 20Lady.htm

Hun spiser bare lidt betel nød hehe

/Cope

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]