Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 00:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fandens Ferieparadis...
Så havde du sgu ret, min dreng :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
noname skrev:
Ashoka skrev:
Folk har desuden store problemer med r-endelser. Det er pisse irreterende.

Kan i så lærer det? ;)

Det hedder irriterende, ikke irreterende... :P

Faktisk så hedder det pisseirriterende. I et ord.
En anden ting, der er pisseirriterende, er, når folk forveksler sammenfatningen af så gud, sgu, med forkortelsen af at skulle, sku'. De sku' sgu skydes :) .
Mht. jer/Jer har jeg nemlig også hørt de samme argumenter som Indigo Spinx fremfører, men hvis Jensus' ordborg siger det...
Det sidste minder mig om folk tendens til at voldbruge apostroffer i ejefald. Det hedder Jensus' ordbog og nonames tudse.

Ah...

Go' aften! (Royal begivenhed => Lamning!)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Mht. jer/Jer:
Citat:
Både jer og jeres skrives med lille j, og sådan har det været i officiel retskrivning lige siden den første retskrivningsordbog udkom i 1872. I, De, Dem og Deres skrives derimod med stort i tiltale. Grunden er ikke - som mange vistnok tror - at man med de store forbogstaver udviser høflighed. Det er derimod for at man kan skelne dem fra ordene i, de, dem og deres.

http://www.dsn.dk/oss_faq.htm

Så skulle det være slået fast.

Mht. genitiv:
Citat:
Spørgsmål: Det er meget forskelligt hvordan folk skriver genitiv. Nogle gange er det med apostrof + s, fx Jan's Bodega, andre gange er s'et bare sat direkte på ordet. Hvad er det korrekte?

Svar: Reglerne for genitiv er forklaret i Retskrivningsordbogens retskrivningsregler, § 21. Hovedreglen er at genitiv-s sættes direkte på et ord - uden brug af apostrof: Danmarks nationalsang, Peters fødselsdag, mors hjemmebag, døgnets timer - og Jans Bodega.

Ord der ender på -s, -z eller -x
har genitiv på apostrof: dette hus' indretning, Jens' arbejde, Alex' bil, Schweiz' skisportssteder, Bordeaux' vine.

Forkortelser der ender på forkortelsespunktum
har genitiv på -s: en cand.mag.s beskæftigelsesmuligheder, Kbh.s gader, Margrethe 2.s regeringstid.

Forkortelser der skrives uden forkortelsespunktum
har genitiv på apostrof + s: USA's præsident, EU's lagre, tv's sendetider. Når sådanne forkortelser kan udtales som rigtige ord, er det også tilladt at sætte -s direkte på forkortelsen: UNICEF's el. UNICEFs julekort, en cd-rom's el. en cd-roms kapacitet.
For forkortelser der ender på -s, -z eller -x
gælder den samme regel som for hele ord der ender på disse bogstaver. De har altså genitiv på apostrof: SAS' personale, aids' følger, Føtex' kundekreds, Jensen A/S' overskud.

Samme kilde som foregående.

Titel:
Er der nogen der kan sige hvorfor dysleksi er så kompliseret stavet at de folk der nu lider af det ikke har en jordisk chance for selv at skrive det?

MVH
Piercer :twisted:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
En eller anden ondskabsfuld spøg...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Piercer skrev:
Er der nogen der kan sige hvorfor dysleksi er så kompliseret stavet at de folk der nu lider af det ikke har en jordisk chance for selv at skrive det?

MVH
Piercer :twisted:

Alt skal starte et sted, også ironi.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Apropos sprogspasser: http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?mode=showmessage&master_id=3497&message_id=395007&forum_id=8200

Og lad os så lige få slået fast, at der ikke er andet end almen fornuft bag ønsket om, at alle bestræber sig på at arbejde efter efter de samme sproglige regler.

Særligt manglende viden om brugen af de personlige pronominer hans og sin kan skabe misforståelser.
Sproget er noget, man kan lege med, sålænge man leger med det på præmisser, som er ens modtager bekendt. Det giver således ikke nogen mening at præsentere mig for en leg med pronominer, hvis ikke jeg kender til deres korreklte brug. Man kan bytte nok så meget rundt på fx. "hans" og "sin" for et publikum, der ikke aner den sproglige forskel. Vores humor, ja hele vores begrebsverden, er funderet i sproglig erkendelse.
Spørgsmålet er så, om sproget (og dermed erkendelsen) er begrænset af almene konventioner?

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Citat:
Vores humor, ja hele vores begrebsverden, er funderet i sproglig erkendelse.

Minder mig om et digt på spansk der eksemplificerer forskellen mellem amerikanere og latinamerikanere ved den sproglige forskel mellem to be og ser / estar. Skrevet i 70´erne, men ligeså aktuelt idag i forbindelse med irak-krigen:

Citat:
Ser y estar

Oh marine
oh boy
una de tus dificultades consiste en que no sabes
distinguir el ser del estar
para ti todo es to be
así que probemos aclarar las cosas

por ejemplo
una mujer es buena
cuando entona desafinadamente los salmos
y cada dos años cambia el refrigerador
y envía mensualmente su perro al analista
y sólo enfrenta el sexo los sábados de noche

en cambio una mujer está buena
cuando la miras y pones los perplejos ojos en blanco
y la imaginas y la imaginas y la imaginas
y hasta crees que tomando un martini te vendrá el coraje
pero ni así

por ejemplo
un hombre es listo
cuando obtiene millones por teléfono
y evade la conciencia y los impuestos
y abre una buena póliza de seguros
a cobrar cuando llegue a sus setenta
y sea el momento de viajar en excursión a Capri y a París
y consiga violar a la gioconda en pleno louvre
con la vertiginosa polaroid

en cambio
un hombre está listo
cuando ustedes
oh marine
oh boy
aparecen en el horizonte
para inyectarle democracia.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Gachine skrev:
Spørgsmålet er så, om sproget (og dermed erkendelsen) er begrænset af almene konventioner?

Det kommer vel an på, om man betragter sproget som værende deskriptivt eller normativt. Skal sproget beskrive hvordan, vi kommunikerer, eller skal det beskrive hvordan, vi skal kommunikere?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg citerer fra en anden tråd:

Rocco Siffredi skrev:
Okay, her kommer dagens filologiske lektion :D

Narko er en forkortelse af narkotika, hvilket er pluralis af narkotikum. Narkotikum kommer fra det græske ord narkōtikón, der er neutrum af narkōtikós. Narkōtikós betyder bedøvende, og er afledt er narkún, der betyder at lamme eller bedøve. Min ordbog definerer narkotikum således: "et stof som har en bedøvende el. smertestillende virkning", og narkotisk "som virker bedøvende, smertestillende el. opstemmende". Alligevel står der under narkotika følgende: "en rusgift som er stærkt vanedannende, fx heroin, kokain, lsd, og som misbruges pga. rusvirkningen". Men det hænger jo slet ikke sammen med ordets betydning. Nogen (jeg måske?) burde tage kontakt til Dansk Sprognævn og gøre dem opmærksomme på problemstillingen. Jeg mener bestemt ikke at man kan bruge narko som en betegnelse for alle stoffer!

Der er vel tale om en etymologisk lektion, Jensus!? (Sorry, jeg keder mig...)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]