Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 17:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har her på det sidste lagt mærke til at de fleste herinde nærer en dyb respekt til bl.a. diazepam.
Og ikke mindst hvad angår afhængighedspotentialet.

Hvorfor skal man være så varsom?

Og nej, jeg har ikke prøvet det...

Senest rettet af R. Girk 24 aug 2006 17:57, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Folk kan blæse fuldstændigt ud og ikke ane eller huske hva de har lavet - overhovedet i en blanding af benso og alkohol, specielt de flour holdige der optages hurtigt er farlige på den måde.... Bruger selv benso og nyder det når det er, men har haft få ture med total hukommelses-svigt - det undgår jeg nu ved at begrænse alkohol!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Jeg tror mange herinde har lidt aversioner mod brugen af benzodiazepiner som 'lammemiddel' da rusen, særligt i kombination med alkohol sjældent lægger op til noget konstruktiv, snarere tværtimod. Desuden er der flere (mig selv inkl.) som har brændt nallerne på benzo'ernes vanedannende effekt og yderst ubehagelige abstinenser. Særligt er de længevirkernde eks. diazepam, som du nævner, tricky, da de bliver i systemet så længe at man f.eks. godt kan tage 2-3 'clean' dage uden at føle trang til at redosere (da man stadig er lam af metabolitter) og derfor ikke føler sig afhængig, og dermed måske fortsætter et misbrug i 'god tro'.

Titel:
Admin
Brugeravatar

Jeg nærer dyb respekt for benzoer fordi det virkelig er noget af det der kan fucke mig mest op. Jeg var engang ved at sætte det hele over styr pga et benzomisbrug. Jeg havde ikke de vilde abstinenser. Det var mest fordi jeg tit glemte hvad jeg havde lavet. Jeg begyndte at blive bange for mig selv og dummede mig meget overfor venner og familie. Til sidst blev jeg dog endelig enig med mig selv om at det måtte stoppe. Jeg har ikke rørt benzoer eller andre stærke downers i over et år nu og det er jeg sgu gald for :) Benzoer er de stoffer jeg har følt overtog mit liv mest, men selvfølgelig er det jo individuelt hvordan folk har det med misbrug og sådan. Man skal bare passe på med benzoer, det kan hurtigt ende grueligt galt. Den optimale måde at tage benzoer på er at indtage det og derefter gå direkte i seng, ikke noget med at blive oppe!

-Jimmy Carter

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvor tit kan man indtage benzodiazepiner uden at være i farezonen?

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Malkavian skrev:
Hvor tit kan man indtage benzodiazepiner uden at være i farezonen?

Som ThirdEye også er inde på, har benzodiazepiner meget forskellig udskilelsestid. Nogle af dem - som f.eks. diazepam - er flere døgn om at blive udskilt. Du kan se specifikke tider på den her side: http://web4health.info/en/answers/bio-benzo-overview.htm

Hvis vi taler diazepam tror jeg max. at man bør indtage det en gang om ugen, hvis man vil være på den sikre side. Hvis man tager det hver dag, bør man stoppe efter 14 dage og så holde en pause på over en uge, for at være sikker på at alt er ude igen.

Det skal dog siges, at jeg selv har haft et ret heftigt misbrug af benzodiazepiner (stortset dagligt i tre måneder) uden at lide af de ubehagelige abstinenser - der iøvrigt ifølge flere Bluelightere er værre end dem heroin producerer :shock:

Titel:
Relativistisk båthorn

Er det korrekt af mig at antage at et moderat dagligt forbrug ikke ville være fysisk skadeligt på nogen måder (altså organ-forandrende som feks ved lever- eller nyre-skader)?

_Og_ at en eventuel tilvænning ikke nødvendigvis ville være et hæmmende problem i-sig-selv, hvis stof-tilgængeligheden ellers er optimal (altså at man ka' re-dosere efter subjektivt behov)
(@psyko; havde du nogle problemer specifikt forbundet med den 3-måneder's periode du nævner?)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
JEL Der er risko for permant hukommelse forværring ved brug af benzoer dagligt i længere tid hvilket egenligt ikke er særligt længe vi snakker en 3-4 uger hverdag.

Jeg har selv haft store problemer med benzo misbrug , det værste var for mig var at jeg blev meget psykisk ustabl da jeg stooppede fordi min krop bare ville ha dzp og den opfandt alle mulige psykiske tilstande for at jeg skulle stoppe det i den.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
JEL skrev:
Er det korrekt af mig at antage at et moderat dagligt forbrug ikke ville være fysisk skadeligt på nogen måder (altså organ-forandrende som feks ved lever- eller nyre-skader)?

Det vil jeg tro. Min far tog det hver dag igennem 30 år, og hans organer har så vidt vides ikke taget skade.

Citat:
_Og_ at en eventuel tilvænning ikke nødvendigvis ville være et hæmmende problem i-sig-selv, hvis stof-tilgængeligheden ellers er optimal (altså at man ka' re-dosere efter subjektivt behov)

Nu har jeg sikkert et temmelig farvet og negativt syn på benzodiazepiner, på grund af min fars misbrug... men tror alligevel ikke mine erfaringer er så enestående... så here goes:
Der er mange eksempler på folk, der har haft et længere misbrug, har "sluppet jordforbindelsen" og derfor har været svære at nå for de pårørende. I min fars tilfælde udviklede han et "jeg har altid ret"-ego hvor han ikke behøvede at blive usikker på sig selv, når han trådte på andre. Selvfølgelig er det en tilbøjelighed han havde i forvejen, og det er bestemt ikke alle misbrugere, der udvikler den slags ubehagelige sider.
Men man må også spørge sig selv, om angsten og usikkerheden ikke har en funktion som man ikke bør pille ved. Når vi bliver usikre på vores handlinger, er det jo netop, at vi reflekterer over os selv og stiller spørgsmål. Ved et misbrug af benzodiazepinern kan man godt miste denne selv-kritiske sans.
Selvfølgelig er der mange, som netop lider af alt for meget anst og selvkritik, som vil mene at det er godt at tage benzodiazepiner. Problemet er bare, at pillerne ikke løser problemet men kun symptombehandler. Dette kan føre til, at man bliver endnu mere angst, nærvøs og fikseret på om man har husket sin pille, hvis man ser dem som den eneste løsning på angstfølelsen.
Selvfølgelig kan der være akutte situationer hvor benzodiazepiner kan være berettiget. Ved traumatisk hændelser kan det tage toppen af nerverne, som ellers ville overbelaste systemet på en ukonstruktiv måde.

Da min far holdt op med benzodiazepinerne startede han med at tage lykkepiller i et halvt år. Derefter holdt han også op med det. De første 3 måneder sov han ikke meget, -havde krampe/uro i kroppen, og ondt i "angsten". Det føltes som om alt i hans følelser krampede sammen.
Selv efter 2 år, kunne han stadig få denne abstinensfølelse, når han blev presset psykisk. Han var klar over at abstinenserne hængte meget sammen med det psykiske. Det var som om der bare blev lagt lidt oven i den almindelige angst, når den meldte sig.

Men jeg tror det handler meget om indstilling. Hvis man er meget bange for abstinenserne, bliver det også et helvede, da det er selve den "normale" angst at abstinenserne bider sig fast i.

Hilsen Fanny

Titel:
Moderator
Brugeravatar

præsict Fanny jeg tog dem , fordi jeg havde nogle føelser jeg ikke kunne holde ud, benzoerne holdt dem rigtigt nok væk og holdt mig fra at springe ud fra vinduet. men da jeg så stoppede have følelserne hobet sig op det var som om jeg havde levet i en osteklokke. Man kan godt tænke på de ting der gør ondt, men det er som om de er ligegyldige mens man er påvirket. Man er en slags supermand ikke som når man er på stimulanser med overskud osv. man er bare super fordi alting er så pisse ligegyldigt, alle andre betyder ikke en skid for en. man kan pisse på alt og alle og det gør ikke ondt på en.
Det var hårdt at komme tilbage til den normale føelses verden, men det andet var helvede.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

ThirdEyeFlood skrev:
Særligt er de længevirkernde eks. diazepam, som du nævner, tricky, da de bliver i systemet så længe at man f.eks. godt kan tage 2-3 'clean' dage uden at føle trang til at redosere (da man stadig er lam af metabolitter) og derfor ikke føler sig afhængig, og dermed måske fortsætter et misbrug i 'god tro'.

Alprazolam har fx. en halveringstid på 6-12 timer (i modsætning til diazepam som har en halveringstid på 20-100 timer). Er det godt, eller dårligt i denne sammenhæng?
Som jeg ser dét har man måske en større tilbøjelighed til at redosere oftere, men på den anden side vil ens moral (hvis man ejer sådan én) måske modarbejde et evt. begyndende misbrug.

Bonusspørgsmål: Har alle benzodiazepiner samme virkning (indenfor et rimeligt spektrum)?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
R. Girk skrev:
ThirdEyeFlood skrev:
Særligt er de længevirkernde eks. diazepam, som du nævner, tricky, da de bliver i systemet så længe at man f.eks. godt kan tage 2-3 'clean' dage uden at føle trang til at redosere (da man stadig er lam af metabolitter) og derfor ikke føler sig afhængig, og dermed måske fortsætter et misbrug i 'god tro'.

Alprazolam har fx. en halveringstid på 6-12 timer (i modsætning til diazepam som har en halveringstid på 20-100 timer). Er det godt, eller dårligt i denne sammenhæng?
Som jeg ser dét har man måske en større tilbøjelighed til at redosere oftere, men på den anden side vil ens moral (hvis man ejer sådan én) måske modarbejde et evt. begyndende misbrug.

Bonusspørgsmål: Har alle benzodiazepiner samme virkning (indenfor et rimeligt spektrum)?

Der findes overvejende anxiolytica og hypnotika indenfor benzoerne. Diazepam er overvejdende et anxiolytica. Samtlige benzoer har vist en muskelafslappende virkning.
Afhængighedsmæssigt skaber de korttidsvirkende benzoer de største problemer ved pludseligt stop. De er meget hurtigere ude af systemet, end f.eks. diazepam. Derfor bruges diazepam også til afvænning hos personer, der er afhængige af korttidsvirkende benzoer.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydjylland
Jeg gider ikke lige til at skrive en masse, men fordi man bliver fuldstændig tosset oven i bøtten!

Titel:
R. Girk skrev:

Ja, sådan mere eller mindre. Alle benzodiazepiner er bygget op ud fra det samme benzodiazepin-skelet, altså en særlig grundstruktur, ligesom phenethylaminer og tryptaminer. Alt efter hvilket stof der er tale om varierer de i forskellige atomer eller grupper i bestemte positioner og denne variation ændrer således ting som biotilgængelighed, plasmahalveringstid, aktive metabolitter osv. Benzodiazepinerne har alle samme virkningsmekanisme ved at forstærke virkningen af GABA (lader chlor-ionkanalen være åben i længere tid og sænker derfor spændingsforskellen over membranen, i forhold til normalt). Der er dog forskellige bindingssteder for de forskellige stoffer, men over en bred kam er virkningsmekanismen den samme.

Håber det gav lidt mening :)

Titel:
Relativistisk båthorn

hyene skrev:
JEL Der er risko for permant hukommelse forværring ved brug af benzoer dagligt i længere tid hvilket egenligt ikke er særligt længe vi snakker en 3-4 uger hverdag.

Når du si'r permanent, mener du så at tilstanden forbli'r Uændret selv _efter_ at brugen stoppes? Eller får man normal hukommelse tilbage igen efter brugen stoppes?

Fanny skrev:
Der er mange eksempler på folk, der har haft et længere misbrug, har "sluppet jordforbindelsen" og derfor har været svære at nå for de pårørende.

Blev de asociale i den forbindelse? Indadvendte og sekluderede? Handlings-lammede? Passive eller passificerede? Zombie-agtige? Apatiske? Eller hvordan mener du "sluppet jordforbindelsen"?

Fanny skrev:
I min fars tilfælde udviklede han et "jeg har altid ret"-ego hvor han ikke behøvede at blive usikker på sig selv, når han trådte på andre. Selvfølgelig er det en tilbøjelighed han havde i forvejen, og det er bestemt ikke alle misbrugere, der udvikler den slags ubehagelige sider.

Så han blev ikke in-aktiv og lad, eller til en tåget 'couch-potato'?

Fanny skrev:
Men man må også spørge sig selv, om angsten og usikkerheden ikke har en funktion som man ikke bør pille ved. Når vi bliver usikre på vores handlinger, er det jo netop, at vi reflekterer over os selv og stiller spørgsmål. Ved et misbrug af benzodiazepinern kan man godt miste denne selv-kritiske sans.

Så du mener ikke stoffet ka' bruges til almindeligt fornøjelses-potentiale? (ligesom når man fyrer en fed for at hygge sig feks :) )

Titel:
Moderator
Brugeravatar

JEL @ ja jeg mener selv efter brugen er stoppet, det er ihvertfald hvad nogle ting jeg har læst tyder på er lidt for træt til at finde nogen kilder nu :) self snakker vi ikke om at tilstanden er det samme som mens du tager det, men du riskiere en for evigt svækket hukommelse. efter hvad jeg er kommet frem til

Titel:
JEL skrev:
Så du mener ikke stoffet ka' bruges til almindeligt fornøjelses-potentiale? (ligesom når man fyrer en fed for at hygge sig feks :) )

Nu har de fleste benzodiazepiner ret lang halveringstid og virker derfor også i pænt lang tid. Det eneste benzodiazepin der har rimelig kort virkningstid er triazolam, der har halveringstid på 3 timer. Men derefter ligger de fleste på mellem 10 og 72 timer. Så man er påvirkert i ret lang tid ad gangen. Hvis du f.eks. tager 10 mg diazepam mandag morgen, så har du stadig 5 mg i kroppen onsdag morgen.

Du kan selv se halveringstider mm. her:

http://www.lmk.dk/(e5oiu455u0zpmfmqmataqp55)/show.aspx

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
hyene skrev:

Det er muligt at det forholder sig sådan. Min far har idag svært ved at huske det liv han havde i 30 år på benzodiazepiner.

Jel skrev:
Citat:
Fanny skrev:
Der er mange eksempler på folk, der har haft et længere misbrug, har "sluppet jordforbindelsen" og derfor har været svære at nå for de pårørende.

Blev de asociale i den forbindelse? Indadvendte og sekluderede? Handlings-lammede? Passive eller passificerede? Zombie-agtige? Apatiske? Eller hvordan mener du "sluppet jordforbindelsen"?

Ved begrebet "sluppet jordforbindelsen" mener jeg, at misbrugere af benzodiazepiner kan have en tendens til at blive urealistiske i forhold til hvad de kan tillade sig (uden selvkritik), og de kan blive nogle deciderede røvhuller over for andre i den forbindelse. Empatien er minimal, så dårlig samvittighed og andre selvregulerende følelser, eksisterer ikke. Arogancen kan i den forbindelse tage overhånd.
Dette har jeg dels erfaret fra min far, men så også et program for nogle år siden som handlede om benzodiazepin-misbrugere. Der var mange som havde en lignende historie bag sig.

Jel skrev:
Citat:
Fanny skrev:
I min fars tilfælde udviklede han et "jeg har altid ret"-ego hvor han ikke behøvede at blive usikker på sig selv, når han trådte på andre. Selvfølgelig er det en tilbøjelighed han havde i forvejen, og det er bestemt ikke alle misbrugere, der udvikler den slags ubehagelige sider.

Så han blev ikke in-aktiv og lad, eller til en tåget 'couch-potato'?

Nej.

Jel skrev:
Citat:
Så du mener ikke stoffet ka' bruges til almindeligt fornøjelses-potentiale? (ligesom når man fyrer en fed for at hygge sig feks :)

Jeg synes det er en dårlig ide, da det er stærkt vanedannende, og afhængigheden kan komme snigende, specielt ved de langsomt virkende benzodiazepiner. Det er også alt for let at bruge det til at komme væk fra ubehagelige følelser man ikke ønsker at se på.
Når man ryger en fed (som du sammenligner med) kan det godt være man bliver lidt mere afslappet, men hashen får en til at tænke over de evt problemer der kan være i ens liv. Det gør benzoer ikke.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Pharm skrev:
JEL skrev:

Nu har de fleste benzodiazepiner ret lang halveringstid og virker derfor også i pænt lang tid. Det eneste benzodiazepin der har rimelig kort virkningstid er triazolam, der har halveringstid på 3 timer.

Både triazolam og ketazolam har en halveringstid på omkring 2 timer ifølge WikiPedia.

Endvidere er det interessant at observere at hvor triazolam virker hypnotisk (søvninducerende), så virker ketazolam anxiolytisk (angstnedsættende - ligesom diazepam).

Titel:
Relativistisk båthorn

ok

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]