Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 01:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Aktivt Kul
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Vi tager et anonymt eksempel!
Lad os nu sige at "Kaj" havde destileret en bunke alkohol med sit nye destilationsaperat. Kaj ville gerne have noget aktivt kul til at rense sit produkt, og derfor fandt han denne side http://www.zwicky.com/aktivt_kul.html som sælger netop det. Men Kaj ved ikke hvilken type kul han skal købe til dette.
Er der nogle af jer der kan hjælpe Kaj? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Dumme Kaj slår sig selv, de sælger jo kun til industriel brug... *Slår sig selv gentagne gange*
GLEM DET! [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
kan du ikke bare bruge almindelige grill-kul?? det siger min mor at hun brugte til at fjerne denaturerings middel fra husholdningssprit da hun var ung (så man ikke brækker sig når man drikker det) [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Kan man ikke købe aktivt kul i Matas? Det kan bruges til ret mange forskellige ting.

Site Admin

yes, man kan sagtens få aktivt kul i Matas, som Pro siger. Grillbriketter virker IKKE. Ved ikke helt hvad forskellen er, men det er noget med overfladen af kullet.

Man kan forresten ikke fjerne denatureringsmidler med kul mere. Det var kun i "the good old day's"...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
nej det kan ikke fjernes med kul mere, men man kan fjerne det ved at fryse spritten sammen med mælk og et eller andet jeg ikke kan huske hvad hedder...det fandt vi frem til da jeg gik på efterskole [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
T^T> Så vidt jeg ved, bruges der nu flere forskellige denatureringsmidler i husholdningsspritten. Jeg mener at vi fik 3 små toppe udover ethanoltoppen engang vi kørte gaschromatografi på stadset. Pyridin kunne nok godt være et af stofferne, men da pyridin først koger ved 115 grader, kan den skilles fra ved destillation. De andre stoffer ligger nok lige omkring ethanol's kogepunkt.

Site Admin

miss84> Det med mælken du'er heller ikke mere(ved ikke om det nogensinde har duet). Ideen kommer fra jørgen munkebys hjemmebrænder bog, som er meget god på nogle områder, men også er lidt "flyvsk" på andre punkter.

TT> Det lyder ikke helt dumt det du siger? Har aldrig helt vidst hvilke denatureringsmidler der bruges, men det lyder plausibelt. En god ide kunne så være at tilsætte lidt saltsyre og så bare destillere spritten... Har du evt nogle referencer på din påstand omkring pyrridin?

MVH
KI

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
min fysiklærer ævlede noget om at det man brugte som denaturerings middel er noget der hedder Pyredin (hvis det staves sådan) - og så kan man hælde konc. svovlsyre i, hvorved der bliver dannet pyredinsulfat - dette skulle enten kunne destilleres fra, eller skilles fra ved at lade det løbe gennem noget aktivt kul..... mener det var det med kullet.... men der skal meget kul til - han havde taget et nedløbsrør på 2m og fyldt det med kul, og så ellers bare hælde i fra toppe...

- jeg ved ikke om det stadig virker - det er 4-5 år siden han var alkoholiker
Edit: Pyredinsulfaten skulle være en gullig væske, så der vil være nemt at se hvis det virker - og det der kommer ud, når det er løber igennem kullet, skal selvfølgelig være helt klat, ellers må det ha en tur gennem kullet mere...

[ 04 April 2003: Besked ændret af: T^T ]

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
nej, jeg har ingen kilder på mine udsagn P.T. men kan såmend hurtigt skaffe det.... problemet at nok bare at det er datid - jeg prøvede i går (for hurtigt at teste om det skulle virke). Jeg hældte en gang konc. svovlsyre i husholdninsspritten - og ingen reaktion syntes at fremhærske, andet end at skidtet begyndte at boble, hvilket jeg går ud fra skyldes at ethanolen begyndte at koge, da svolvsyren blev fortyndet deri... Jeg lod det stå i ½ time, for at se om der skulle ske noget, men det gjorde der ikke, og det lugtede af helt normalt husholdningssprit...
måske skulle man lytte lidt til Prom. det virker som om han har undersøgt det lidt nærmere.
Det fungerede for 5 år siden, for da praktiserede min fysik/kemi lærer fra folkeskolen det, i bedste velgående -
Jeg ved ikke videre omkring det, det er noget han har brugt 15 min. på at fortælle min om...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er en eller anden form for brækmiddel i det denaturerede sprit så det er svært at drikke det uden at knække sig eller få max ondt i mavsen... ved ikke om det er pyridin eller hvad det er.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]