Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 01:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Ohm...??
Junior medlem

Geografisk sted: Lolland
Hvad står dette for..? Er der en historie bag det..?
Har lige købt en Tjubang i Prag hvor tegnet også er på...

Nogen der ved noget om det... [img]C:/dokumenter/jonas/omfromhenrikrytter.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Nu må satori slå mig og kalde mig far hvis jeg tager fejl, men jeg mener det er lyden af en universiel vibration, som hedder Aum. Desuden er Ohm ham der har opfundet noget med elektrisk modstand og den slags men jeg tvivler på det har noget at gøre med det.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ohm på sanskrit er noget man bruger før og efter hver eneste mantra eller bøn, og betyder; det evige uforanderlige, det endegyldige.

-Satori

Medlem

Geografisk sted: Sjælland
Ohm er bandet der blev stiftet efter Chinga Monkey gik i opløsning.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ohm bliver også brugt til at beskrive en form for elektrisk belastning.F.eks en højtaler der er på 8 ohm,trækker mindre strøm end en på 4,så den er en nemmere belastning for forstærkeren. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ja, det er så det græske Ohm-tegn der er tale om der...

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Er (det indiske tegn) Ohm ikke også lyden af det mantra som mange bruger ? Eller siger de "auuuuuhm" fordi de "opnår" Ohm ? Eller er jeg bare totalt misinformeret ?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
tænk på f.eks. Ohm mani padme auhm. det første og det sidste betyder det samme...lyden og tegnet er anderledes fra hinanden...det har noget at gøre med det gammel-indiske skriftsprog, kan ikke huske den nøjagtige forklaring, men måske Ashoka ved det...

ASHOKAAA!!! vi har brug for hjælp!!!

-Satori [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Junior medlem

Geografisk sted: Lolland
Det er de tegn der er på siden her, jeg er i tvivl om.... http://chillout.shop.free.fr/ohms.htm

Corny

[ 25 April 2003: Besked ændret af: Corny ]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ja, det er det indiske tegn... Prøv evt. at UTFSE og søge på "Ohm" - vi har diskuteret det tegn før i forbindelse med frimærker.

Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: Vejle
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Zarathustra:
Er (det indiske tegn) Ohm ikke også lyden af det mantra som mange bruger ? Eller siger de "auuuuuhm" fordi de "opnår" Ohm ? Eller er jeg bare totalt misinformeret ?<HR></BLOCKQUOTE>

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Citat fra en tekst om Magick:
Et rimeligt simpelt men kraftfuldt mantra er det magiske ord 'OM' . Dette ord har i Indien i lang tid blevet forbundet med guddom og harmoni. Brug det for at hjælpe med at 'stille ind' på universelle vibrationer som fremkalder følelser som fred, harmoni og godtbefindende. Brug det før magiske ritualer for at 'komme i humøret', og bagefter for at 'afskedige kræfterne'.
<HR></BLOCKQUOTE>

Så nej, OHM og OM mantraet har vist ikke noget at gøre med hinanden. Men jeg kender ikke så meget til det, så det kan godt være jeg tager fejl. Har ihverfald aldrig hørt om det.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
(fra Religion/Livsanskuelse) "Om,Aum:hinduismens helligste stavelse og lyd siden vedisk tid, ophav til ethvert mantra. Skrevet med sanskrit-bogstaver er O symbol for selve hinduismen. Regnes på mystisk vis for at rumme det universelle brahman; er forbeholdt de 3 højeste kaster og fremsiges som en sagte mumlen før og efter recitation af en Veda-tekst; anvendes desuden ved meditation og tjener til at bringe den mediterende i lydlig samklang med universet. De 3 lydelementer, A U M, tydes bl.a. som enheden af Brahma, Vishnu og Shiva."

Der er et billede af det 3-tals-lignende tegn et andet sted i bogen, hvor der henvises til dette opslag, så der burde ikke være nogen tvivl om at det er "3-tallet" der er tale om.

Så fik vi det opklaret !

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]