Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Danmark
Hvis man nu gerne vil i gang med at spille som DJ til techno fester, hvor og hvordan skal man så starte?? Findes der hjemmesider med info omkring hvordan man kommer igang. Hvad kræver det af udstyr, og hvordan får man et gig til en fest? Musikken og lysten er der, men hvad gør man?? [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

Medlem

Godt og billigt udstyr: www.elevator.de
Der er altid flere djs end fester. Så hvis du vil være dj så lav din egen lille fest og start derfra.

[ 31 2003: Besked ændret af: Dank ]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvis du har det i dig, så behøver du ingen vejledning...

Dedikeret medlem

Geografisk sted: aarhus. (fra djurs)
ja som dex siger, ellers spørg cafeer bruger tit dj,s, når du ved noget om at spille musit vil du osse vide noget om hvilket udstyr du skal bruge, og hvordan det bruges, kort sagt lav din egen fest eller lær nogle folk at kænde, mine venner ved jag har rigtig mange venyl pladder som er fede så jeg bliver da jævnligt spurgt om ikke jeg vil spille til en fest, det er sovt for så tror pigerne man er smart, og der er gratis bar, vh. doeneg

Junior medlem

Det jeg mener at det er sådan lidt "back to basics". Jeg har adgang til det fede tråd, men så er det også det. Jeg vil gerne øve mig i at mixe numrene sammen evt. på anlæg hjemme så jeg kan give folk en god oplevelse når jeg trykker den af. Så jeg tror selv at jeg skal starte ud med en mixepult som har 2 cd'afspillere, men jeg er ikke sikker....????? De fester jeg gerne vil spille til er Psytrance fester rundt omkring i landet i weekenderne. Det er kun for at have det fedt, indtjening betyder ikke noget.

In our memories
Brugeravatar

Stort set alle DJs jeg kender, bruger Pioneer's CD-100S... 2 styks af dem og en mixer, så burde du være godt kørende.

Medlem

Geografisk sted: et eller andet sted
altså til at begynde med er det rart at have noget ordentlig gear, 2 styks cdj100s (pionner) en eller anden billig mixer kan gøre det, du kan også købe EN CDJ, det er bare lidt kedeligt i længden men det har da virket for mig [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

Mine råd

Udstyr.:
2* Pioneer CDJ100s (køb evt hos elevator.de)
1 Billig Mixer
1 par gode høre ørebøffer til DJ brug, Sennhesier, Technics eller Pioneer.

Know How / Teknik
Sæt dig også lidt ind i lydkvalitet og hvad man helst skal undgå der. Både mht til betjening af EQ på mixer, men også de CDer du har tænkt dig at anvende.
Lær at beatmixe og lave stille og rolige fades imellem numre, træn det til du kan det med bind for øjnene. Mix en masse, optag nogle mix og lyt til det, det hjælper.

Lad være med at falde for hypede tracks eller musik snobberi - Keep it simple, der er musikken og dig, andre meninger kan du ikke bruge til noget - i sidste ende kommer du til at stå alene og så har du brug for en god smag der er din egen.

Gigs
Fedt dig ind hos folk der laver fester, hvis du bliver god til at mixe så lav en en demo cd.
Virker det ikke for dig, så kan du selvf altid lave din egen fest, få nogle større navne til at spille som du så kan sige du har spillet med. Desuden er der større chance for at andre lader dig spille til deres fester, hvis de kan se frem til at spille til dine.
Lav dit eget pladelabel hvis du har penge/tid til det, det hjælper også en del.
Hvis du søger gigs, så beskrænk dig ikke kun til Danmark, der er også chancer andre steder f.eks. det østlige europa.

Du skal ikke regne med at få nogle gigs fordi du er skide god til at mixe eller har den rette musik - Det hjælper, men der er desværre en del andre faktorer der spiller ind. Lær de folk at kende der tager beslutningerne mht til lineups, dyrk dem og sørg for de får en cd med et godt mix + at de ved at du meget gerne vil spille til en af deres fester.

Får du et gig, så forbered dig godt - Find en masse numre der holder 110%, polér din mixning af og spark røv. Lad være med at tage nogen former for stoffer, hash, øl, kokain osv - Nogle af de værste DJs jeg har hørt spille har været blæst fra sans og samling.

Find dig et navn, ikke noget plat (dk pikansjos), ikke noget arrogant (dj megasej) og ikke noget alt for eventyrlig (DJ Waka Ni Puku No Tuchistan) - Snarere noget nede på jorden, nemt at huske/stave (mange kan sgu ik finde ud af at stave jo:-/)... Ligemeget hvad, skal dit navn på en flyer, så stav det for dem og tjek de har skrevet det korrekt ned :-)

Lyt til en MASSE musik og få styr på det hele...

Held og lykke med det :-)

mvh

Bart

[ 01 September 2003: Besked ændret af: Bart ]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
@ Bart

godt skrevet [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

hvis man nu bare havde nogle penge...

Junior medlem

Total sejt indlæg Bart, tusind tak - nu er jeg virkelig hooked på at komme igang!!! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] Jeg tror at man med en masse ihærdighed og lysten til at trykke den af, kan komme langt ;-)

Medlem

Den nemme og hurtige måde at blive kendt/stor dj på, er at lave en promo som hitter på clubberne/festerne. Hvis du har nogle venner som har et studie, så lav en fed sang og håbe på det bliver et hit. Selvom det ikke blive det store hit, så vil folk fra branchen ligge mærke til dig og måske give dig muligheden for et dj gig. Det er den nemme og lette måde, men med hård arbejde kan man også komme langt. Det handler om du ikke skal ligne alle de andre djs, lav din egen stil og lyd, så du skiller dig ud fra mængden.

[ 02 September 2003: Besked ændret af: Dank ]

In our memories
Brugeravatar

Når man laver promoer, så er man ikke kun DJ, men musiker.
DJ's skal jo sådan set "bare" mixe musikken sammen.
Jeg har set andre få succes, uden at lave musik.

In our memories
Brugeravatar

Dex Check din PM!

Medlem

Nu sagde jeg den nemme og hurtige måde at blive en kendt dj på. Men ja de fleste djs laver også musik og den anden vej rundt. De fleste andre kendte dj har spillet/øvet sig i 10-15 år inden de nu kan leve af det eller bare får betalte gigs engang imellem. De fleste folk tror det er nemt bare lige at mixe et par plader. Men det kan tag mange år inden de får skills nok til at spille til fester hvis de vil have en andenledes lyd så folk også gider at høre på dem.

Men jeg har også større respekt for folk der har en fed teknik og har øvet sig i mange år end en dj der "bare" er blevet kendt på en promo han har lavet. Men det er tit tilfældet i DK, fordi de får den nødvendige opmækrsomhed og den rigtige dj kultur er så lille i DK.

Medlem

@ Dank hvilke DJs tænker du på ?

kotumen her i KBH for tiden (ved ikke om det altid har været sådan?) er som regel at man har en eller anden kontakt til party promotere / arrangøre, så booker de hinanden, eller deres venner.

Ang. Psytrance, så er vejen stille og rolig op,
man får til de første 10 fester kun lov til at spille i starten,
lige indtil folk er sikre på at man kan levere varen,
og man har fået et navn blandt fest folket
(de skulle jo allerhelst tænke Århvad fedt han spiller iaften der vil jeg hen)

Ellers en god måde at blive hurtigere anderkendt på er da helt klart at have et Label i ryggen så ved folk hvad man representere, og har en idè om hvad de kan forvente.

Der er mange som tror at bare man har alt det musik der endnu ikke er udgivet endnu at så er man sej, sådan ligger landet bare ikke, nogen af de djs jeg kender personligt, har da nogle promoer osv, men det er ikke dem de spiller allermest, størstedelen spiller musik som allerede er udgivet og de kan sagtens få jorden til at skævle.
Men det er da klart en fordel også lige at have et par goodies i plade tasken [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

@ Trip N Good

Der var lige noget jeg glemte at skrive, nemlig hvem der arrangere de lidt større fester:

Janus (Camp E)
Omid (Vega)
Saint Janus (Amager Bio)
Dj NiS (Bastionen)
Peace Center Corp. (blandet)

og så er der de små grupper af folk som holder små fester og enkelte større undergrunds fester
(et godt sted at starte)

Nektar
Gerningstedet
Ristelauget
Psy-Fi

De fleste af dem kan du få kontakt til via ww.trancetunnel.dk [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

@ poke-1-kenobi
Hvis du mener hvilket djs der er blevet kendte igennem en promo. Så kan jeg nævne beatchuggers, den ene fra brother brown og funkstar deluxe. De var ikke ret kendte djs før de lavede et hit. Det er bare inden for house scenen men det hjælper også indenfor de andre scener at man kan lave godt musik hvis man vil komme hurtig frem som dj.
Men ellers er det da meget almindelig for djs også at lave musik idet det ofte hænger sammen.

Helt klart hvis man kender dem der laver festen så er man tæt på men det kræver stadig hårdt arbejde at blive god nok.

Selvfølgelig skal man spille udgivet musik hvis det rykker, men det vigtigst er man har sin egen stil og lyd. Der er ikke noget være end en der siger Tiestö er for sej og jeg vil spille alle de plader han spiller. Folk gider ikke høre på en der bare efterligner en anden djs lyd.
Jeg ved det er fra en engelsk radiostation og udtalelsen fra et engelsk musik-blad men jeg er helt enig og tror også det kan bruges selvom vi er i DK: http://www.bbc.co.uk/radio1/onemusic/guides/djing/tapes1.shtml?OMSID=733215 332031249938812255859374

Men held og lykke med det, Trip'n good. Vinteren er perfekt til at øve sig, der er sgu ikke så meget andet at lave [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Er er lidt info/guide fra samme side du måske kan bruge: http://www.bbc.co.uk/radio1/onemusic/guides/djing.shtml?OMSID=733215332031249938812255859374

Junior medlem

Tusind tak for alle indlæg, nu har jeg noget at gå ud fra ;-)) Men jeg kom til at tænke på at det vel egentlig i sidste ende drejer sig om at være god til at finde det der rykker på et dansegulv. Man skal selvfølgelig kunne mixe numrene uden at der kommer hak og pauser, men det kommer vel i anden række....eller hvad???

Relativistisk båthorn

Jeg synes det er slemt hvis man er til en fest og dj'en ikke ka' mixe. Jeg har ikke noget imod at der kommer musik jeg ikke kender, men hvis det bli'r præsenteret dårligt, så er dj'en bare elendig, og så er det IMO ligegyldigt om musikken er nok så hip eller ej.
Jeg si'r ikke et set ska' være super-perfekt hele vejen igennem, men det ska' være mere end bare Umotiverede cross-fades uden sans for rytme eller situation.

Medlem

Til Trip N Good

"Tusind tak for alle indlæg, nu har jeg noget at gå ud fra ;-)) Men jeg kom til at tænke på at det vel egentlig i sidste ende drejer sig om at være god til at finde det der rykker på et dansegulv. Man skal selvfølgelig kunne mixe numrene uden at der kommer hak og pauser, men det kommer vel i anden række....eller hvad???"

Jo, det vigtigste er track selection (ihvertfald for mig) - Men, der skal jo være en balance i tingene. Eller, det kommer an på hvilken del af publikum du vil tilfredsstille - Folk er nemlig ikke ens, nogle fokuserer blindt på hvordan DJen mixer, andre på hvilken musik han spiller - Det er 2 ekstremer blandet publikum og så er der dem imellem...
Der findes også folk der tænder helt af når der bare er noget dyb bass der hamrer derudaf, hvorimod andre ligger vægt på mere intelligente detaljer i musikken og udviklingen.

En god DJ er en perfektionist, der konstant stræber mod perfektionisme ved alle aspekter af hans arbejde. Vejen mod perfektionisme, er dog en balancegang.... En tommerfingerregel er vel altid at træne det man har sværest ved mest intenst:-)

MVH

Bart

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]