Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Ja, dette har nok ikke så meget med psykedeliske stoffer at gøre, men jeg har sq brug for gode råd!

Jeg står i en situation hvor jeg skal overveje om jeg skal til psykolog eller psykiatriker...

Udfra hvad jeg ved ville det give mest mening hvis jeg skal til psykolog, men kan en psykolog snakke om badtrip med stoffer osv? Eller kan en psykiatriker snakke om det samme som en psykolog?

Jeg tror min stedfar vil glo lidt hvis jeg tar til psykiatriker, mén en psykiatriker må jo vide det samme som en en psykolog, da det er en overbygning af uddannelsen, right?

Men hjælp mig lige her...

Hvis denne post ïkke hører sig hjemme her, så lad den lige stå en dags tid før i sletter den, så jeg kan føre samtaler over PM.

Ja sikkert et par stavefejl i [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

På forhånd tak, Alcoholic

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
En psykiater ved ikke det samme som en psykolog. De fleste psykiatere er læger der har taget en psykiatrisk overbygning. De er ikke kvalificerede til at yde samtaleterapi, men derimod til at medicinere.

Vil du have en samtale, så skal du gå til en psykolog, IKKE til en psykiater, da du bare risikerer at gå derfra med en pakke Zoloft i hånden som de efterhånden udskriver for et godt ord.

Medlem
Brugeravatar

jeg ville også vælge en psykolog! jeg gik til en da jeg tog mange stoffer, og det hjalp meget, med at få en væk fra miljøet ovs..

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Psykolog, for fanden! Medmindre du bare er ude på at få nogle piller der kan pacificere dig.

Selvfølgelig kan du snakke med en psykolog om badtrip osv, men ofte vil sådan en person være rimeligt opsat på at du ikke må tage stoffer mere. Jeg har selv været til tre psykologer i mit liv, den første var godtnok i 5-6. klasse, så det handlede ikke så meget om stoffer. Men da jeg gik i 10. klasse var jeg også til psykolog og hun var godtnok noget bedrevidende når det kom til stoffer. Den sidste psykolog jeg var til, imens jeg gik på højskolen, synes det var mit eget valg om jeg ville tage stoffer. Han var rigtig rigtig fed, men tilgængæld kostede det mine forældre 700/timen at jeg gik dér.

God bedring! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Mvh. Psyko

Dedikeret medlem

Hmm troede en psykiater var en psykolog med overbygning, godt jeg ik valgte sådan en [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Hmm ja jeg får det heldigvis gratis af kommunen, så ingen problemer der...

Vil bla. snakke stoffer, men ikke det som er så vigtigt...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Psychedelia er også en god psykolog [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] fyr løs, vi har helt sikkert været igennem det samme alligevel

Dedikeret medlem

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af wOODY:
Psychedelia er også en god psykolog [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] fyr løs, vi har helt sikkert været igennem det samme alligevel<HR></BLOCKQUOTE>

Hehe ja det meste, men det har nu ikke noget med stoffer at gøre at jeg skal til psykolog... De gamle mener jeg har brug for noget professionel hjælp ( nej er ikke psykopat osv, har bare oplevet for mange ting )

Og inden Dankdawg forslår det, nej det er ikke pædafilisme [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: København
Alcoho/ic, der er faktisk 3 muligheder hvis du er på udkig efter hjælp til at bearbejde forskellige tanker og følelser.

Der er psykiater, som er en læge der har taget nogle fag, han kan som den eneste komme med en faglig dianogse, og udskrive medicin, nogle af dem kan også tilbyde samtaleterapi.

En psykolog har gået på universitet i 5 år og har en titel som Cand.psyk. Der er mange forskellige slags psykologer, de arbejder ikke ens. En psykolog må IKKE komme med en dianogse og kan ikke udskrive piller.(Kun i få tilfælde, hvor de feks arbejder på et hospital eller lign.)

En psykoterapeut, der er flere uddannelser i DK, hvor de modtager undervisning i 4-5 år. De kan, i modsætning til en psykolog, arbejde med nogle andre metoder/redskaber, som har en meget god og stærk virkning. De må hellere ikke give en dianogse eller udskrive piller. Undersøg hvor en psykoterapeut er uddannet før du kontakter dem, da mange kalder sig terapeut efter meget kort uddannelse (1-2 år). Der ER mange gode terapeuter og de har den uddannelse på 4-5 år bag sig.

Og du kan sagens tale om stoffer o.l., de har tavshedpligt!!!!

Ønsker dig held og lykke. Har du andre spørgsmål, er du velkommen til at skrive til mig.

Knus

Psychedelia Gay Overlord

Øh, det er lidt forkert det du siger Cirkel.

En psykolog må gerne komme med diagnoser. Det er rigtigt at de ikke må udskrive medicin, men de må gerne bruge en hvilken som helst teurapeutisk metode.

En psykoterapeut er ikke en beskyttet titel, og jeg kan slå mig ned som psykoterapeut imorgen. Det kræver INGEN uddannelse, men de fleste har dog en.

In our memories

Jeps, der har været en del om pengegriske selvbestaltede psykoterapeuter på det seneste, hvoraf nogle af dem havde et 2 ugers kursus i samtaleterapi og andre ingen havde. Jeg ville sige at en psykolog var en fin ide, da medicin er den sidste udvej IMO.

-Psyko

Dedikeret medlem

@Cirkel

Takker for en uddybning [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Jeg har tidligere været til psykolog ( skolepsykolog ) og fandt for nylig ud af jeg også har været til psykoteraput.

Jeg har altid troet hun var en psykolog, men det fandt jeg ud af forleden hun ikke var [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Hun var nu ellers meget god og snakke med, men tror jeg vil have en "rigtig" psykolog denne her gang.

Alcoholic [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

Hvorfor er folk på nakken af psykiatrien? Der er en underlig stemme i befolkningen imod psykiatere. Jeg har fået 100 gange mere ud af at tale med min gamle psykiater end med min psykolog. Psykiatere udøver også samtaleterapi, selvfølgelig. Psykologer er ikke specielt behagelige mennesker. Faktisk tvært imod. Jeg kender absolut ikke nogen, der har fået noget ud af samtaleterapi uden dertilhørende medicinsk behandling.

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Psyko:
Psykolog, for fanden! Medmindre du bare er ude på at få nogle piller der kan pacificere dig.<HR></BLOCKQUOTE>

haha... "så du har taget 4-5 styks magiske piller hver aften? jeg foreslår at du tager 1-2 istedet.. her er en recept der kan give dig tilladelse".

Vælg en psykolog [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img]

Psychedelia Gay Overlord

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Jonas X:
Hvorfor er folk på nakken af psykiatrien? Der er en underlig stemme i befolkningen imod psykiatere. Jeg har fået 100 gange mere ud af at tale med min gamle psykiater end med min psykolog. Psykiatere udøver også samtaleterapi, selvfølgelig. Psykologer er ikke specielt behagelige mennesker. Faktisk tvært imod. Jeg kender absolut ikke nogen, der har fået noget ud af samtaleterapi uden dertilhørende medicinsk behandling.<HR></BLOCKQUOTE>

Folk er på nakken af det fordi de ikke får samtaleterapi. Jeg ved godt at NOGLE psykiatere tilbyder samtaler, men det er de færreste. Langt de fleste taler med dig i 20 minutter og giver dig så en recept.

Jeg kender massere der har gode erfaringer med psykologer, og også nogle der har gode erfaringer med psykiatere. Men jeg anbefaler en psykolog først, så kan man altid ty til medicinen hvis det andet ikke virker...medicin tager folk alt for meget af, og i min erfaring er det ren symptombehandling, selv om jeg ved at det virker for nogen.

In our memories

Yeah, jeg har engang snakket med en psykiater, men det var udelukkende fordi jeg gerne ville havde en recept på benzodiazepiner. Han prøvede dog at spise mig af med cipremil, hvilket jeg pænt takkede nej til. Måske er jeg bare dum, men jeg tror min stolthed ville lide et knæk, hvis jeg tyggede medicin for at blive glad. Jeg dømmer nu ikke nogen, hvis de gør det.

-Psyko

Medlem

Faktum er, at antidepressiv medicin virker. Eller gør det? Det kommer an på definitionen af depression, selvfølgelig. Jeg ville heller ikke dope mig med latterlig medicin hver eneste dag, hvis det ikke var fordi, jeg rent faktisk følte, at det hjalp.

Psychedelia Gay Overlord

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Jonas X:
Faktum er, at antidepressiv medicin virker. Eller gør det? Det kommer an på definitionen af depression, selvfølgelig. Jeg ville heller ikke dope mig med latterlig medicin hver eneste dag, hvis det ikke var fordi, jeg rent faktisk følte, at det hjalp.<HR></BLOCKQUOTE>

Faktum er at antidepressiv virker, FOR NOGEN. Faktum er også at mange mennesker er nødt til at tage det lort resten af livet fordi de ikke vil se deres problemer i øjnene og tage ansvar for deres eget liv. Er det en god ting at være bange for at føle for meget resten af sit liv og bruge den slags medicin som en krykke? Jeg synes det ikke, men det er selvfølgelig op til hver enkelt at afgøre selv.

Jeg er nok bare den gammeldaws type der synes at problemer det er noget man løser, også selv om det gør ondt. Det er for mig en alt for nem udvej bare at tage en pille, og som sagt så behandler det jo kun symptomerne og ikke årsagen.

Men, jeg anderkender at det er en god løsning for nogle, jeg synes bare at der er ALT for mange der tager den slags efterhånden.

Medlem

Geografisk sted: my secret garden
Faktum er, at antidepressiv medicin virker. Eller gør det? Det kommer an på definitionen af depression, selvfølgelig. Jeg ville heller ikke dope mig med latterlig medicin hver eneste dag, hvis det ikke var fordi, jeg rent faktisk følte, at det hjalp.<HR></BLOCKQUOTE>

Enig. Jeg tror at I nogle tilfælde er f.eks. en depression noget rent fysisk i hjernen - og bør derfor behandles fysisk, dvs med medicin.
Hvis det er arveligt, er der en god chance for at det er fysisk (selvom det selvfølgelig også kan være social arv!)

Man må selv dømme.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]