Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 23:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey folkens...

ja hopper bare lige til sagen...

en ven og jeg har snakket en del om af skulle prøve svampe sammen.. har selv gjort det en del gange, problemet er dog bare af min ven har sukkersyge, og derfor er lidt i tvivl om hvor vidt han skal gøre i rent frygt for hvad det kan medføre...

jeg ved ikke selv hvad bivirkningerne skulle være ved det, derfor henvender jeg mig til jer i håb om nogle af jer skulle vide om der er øget risici for evt, psykoser, forværrelser af hans sygedom eller andre ubehagelige bivirkninger netop begrund af hans sygedom...

på forhånd tak ;)

- Seedake

Junior medlem

og undskylder hvis tråden allerede er igang her inde, men syntes ikke af kunne finde den da jeg lige søgte lidt rundt her inde ;)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Der er ikke øget risiko for psykiske komplikationer. Hvis han holder blodsukkeret stabilt, burde der heller ikke være risiko for fysiske komplikationer. Så vidt jeg ved er det ikke beskrevet, at mennesker med sukkersyge bør tage særlige foholdsregler ift. andre mennesker.

Det er blevet (og bliver vist igen) brugt til døende mennesker (i sælige forsøg) med ret svære fysiske lidelser og er derfor ret indgående studeret på meget syge mennesker med meget forskellige lidelser. Den eneste kontraindikation jeg mindes er epilepsi og hjerteproblemer.

Det er altid en god idé, at ha et benzodiazepin med lang halveringstid liggende til nødstilfælde (svære psykiske kriser, som man ikke kan komme ud af på naturlig vis). Det bedste er dog selvfølgelig at gennemgå krisen og få den afsluttet på naturlig vis.

Hold blodsukkeret stabilt og vær ekstra opmærksom, så kan jeg ikke forestille mig, det skulle give særlige problemer.

Most of the physical world is unseen.

Junior medlem

arpheus

- jeg takker :) - vil vise ham din besked og så må vi se hvad han siger til det ;)

vi ville lige være sikre før vi bevægede os ud hvor det kunne ende grueligt galt ;) - men igen tak for det :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Har fået fortalt at sukkersyge og hjertesygdomme kan hænge sammen fra tid til anden. Mange kan få hjertebanken af svampen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg har læst en artikel fra et eller andet psykologisk tidsskrift (mindes intet andet end det og så indhold, så kan ikke pege på den), hvor det hævdedes, at traumer efter psykotiske episoder blev betydeligt værre jo længere der gik fra psykosens onset til det, at man terminerede den eller mildnede den medicinsk. Det var vidst i forbindelse med skitzofreni. Det taler lidt imod den sædvanlige vise med, at man skal møde sine dæmoner, og at psykosen er et medium, hvori man møder dem og kan besejre dem. Det er meget tvivlsomt, at en regelret psykose har noget som helst med "spirituelle rejser" at gøre, ud over at en sådan kan fremprovokere en, og derfor er det kun fornuftigt at have lidt beroligende midler ved hånden, så man kan anvende dem hvis uheldet skulle ske, at man får en psykose. Angst og ubehag kan nok riddes af.

Mht. sukkersyge, så mindes jeg kun, at et par stykker fra et svensk board (som slet ikke er HR-mindet - tråden er her: https://www.flashback.org/t229585) snakkede om deres sukkersyge og narkoforbrug. De fleste oplever ingen problemer, og de, der gør, oplever bare øget insulinfølsomhed og mindre fald i blodsukker. Men prøv at læse derinde og se, om der er beskrevet nogle ubehagelige bivirkninger. Hvis der ikke er det, så husk lige HR-ånden, der siger, at du skal kende din krop og ikke bare overføre andres erfaringer ukritisk.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg har læst en artikel fra et eller andet psykologisk tidsskrift (mindes intet andet end det og så indhold, så kan ikke pege på den), hvor det hævdedes, at traumer efter psykotiske episoder blev betydeligt værre jo længere der gik fra psykosens onset til det, at man terminerede den eller mildnede den medicinsk. Det var vidst i forbindelse med skitzofreni. Det taler lidt imod den sædvanlige vise med, at man skal møde sine dæmoner, og at psykosen er et medium, hvori man møder dem og kan besejre dem. Det er meget tvivlsomt, at en regelret psykose har noget som helst med "spirituelle rejser" at gøre, ud over at en sådan kan fremprovokere en, og derfor er det kun fornuftigt at have lidt beroligende midler ved hånden, så man kan anvende dem hvis uheldet skulle ske, at man får en psykose. Angst og ubehag kan nok riddes af.

Mht. sukkersyge, så mindes jeg kun, at et par stykker fra et svensk board (som slet ikke er HR-mindet - tråden er her: https://www.flashback.org/t229585) snakkede om deres sukkersyge og narkoforbrug. De fleste oplever ingen problemer, og de, der gør, oplever bare øget insulinfølsomhed og mindre fald i blodsukker. Men prøv at læse derinde og se, om der er beskrevet nogle ubehagelige bivirkninger. Hvis der ikke er det, så husk lige HR-ånden, der siger, at du skal kende din krop og ikke bare overføre andres erfaringer ukritisk.

Jeg er sgu lidt pas på det første afsnit du skriver. Jeg anser dig for ret fornuftig og gennemtænkt, så det afsnit undrer mig lidt. Er det til mig og i givet fald, kan du så ikke tydeliggøre en forbindelse mellem det jeg skriver og det du skriver om psykoser og skizofreni?

Nå men det du har læst lyder ellers spændende. Psykosen behøver ikke nødvendigvis at blive "termineret" medicinsk, det afhænger af sværhedsgraden, men det vil ofte være nødvendigt og den skal selvfølgelig bringes til afslutning, hvis man gerne vil leve et normalt liv. Undersøgelsens har næppe indeholdt to forsøgsgrupper, hvor den ene er blevet behandler med medicin og den anden uden, men med intensiv terapi. Mit bedste gæt vil være, at der har været tale om ingen behandling ift. medicinsk behandling og så kan det ikke konkluderes, at man ikke kan bruge psykosen til noget. Jeg har selv haft samtaler med svært skizofrene om deres oplevelser og jeg vil ikke påstå at jeg kurerede dem, men jeg vil påstå at de fik større forståelse for, hvorfor de hørte de præcis de stemmer, med præcis de holdninger og at de lærte at håndtere det bedre. Nå, det kan jeg jo bare påstå og det bliver en længere OT disk.

Det er dog vigtigt at sondre mellem psykoser og skizofreni på den ene side og de oplevelser man har på psykedeliske stoffer på den anden.

Når man indtager psykedeliske stoffer, så er det ikke unormalt at opleve fænomener, der almindeligvis ville blive opfattet af mange som psykotiske. Nogle af oplevelserne er slet ikke ubehaglige, de kan endda være yderst behagelige, mens andre kan opleves meget ubehagelige og pinefulde. Langt de fleste vender tilbage til en normal tilstand, helt af sig selv og uden at gøre noget særligt for det. Man kan dog også helt bevidst arbejde med "svære tilstande" og bringe dem til afslutning på en sund og naturlig måde. Det er der utallige beretninger om, blandt andet fra Stanislav Grof.

At opleve psykotiske symptomer (at man fx hører noget ingen andre hører), er helt normalt på LSD og svampe og bør kun give anledning til bekymring, hvis det varer ved i flere dage efter trippets afslutning. I tilfælde af problemer, ville det derfor også være ideelt, at have flere dage efter trippet i trygge omgivelser. Man tager vel blandt andet netop psykedeliske stoffer for at få de oplevelser og derfor er det ikke egnet til party drug (selvom jeg godt ved, at mange efter min mening, er totalt uansvarlige hvad det angår).

Benzodiazepin er ikke et middel mod psykoser, men gør bare, at man slapper af eller falder i søvn. Man ophæver ikke trippet, men får det ned i et tempo, som er til at håndtere og så tager det effektivt hånd om hjertebanken og angst. Men vær varsom med dosis og tag det kun i normale anbefalede daglige doser. Virker det ikke, så vent til der er opnået maksimal effekt før redosering og redoser igen varsomt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Det var ikke ment polemisk, og jeg er også enig i det du siger. Grunden til at det virker rettet mod dig er, at jeg kom i tanke om det på grund af din besked. Men det var kun ment som et indskud til tråden og ikke som et forsøg på at sige, at der ikke er hold i det, du siger. Som sagt mindes jeg ikke rigtigt andet end, at det hævdedes, at der er en sammenhæng mellem hvor tidligt en psykotisk patient medicineres og hvor store psykiske spor psykosen sætter sig. Det er nok, som du siger, et statistisk studie, hvor man helt enkelt har kigget på folk, der er blevet indlagt, og så undersøgt tiden fra psykosens onset til patienten er kommet i psykiatriske behandlingen, hvor man så det med de efterfølgende sygdomsudviklinger. Men når det så er sagt, så er det de færreste herinde, der sidder med en person, der har kompetencer til at håndtere et psykotisk tilfælde. Så mit umiddelbare bud ville være, at det altid er smart at have benzoer ved hånden, hvis man tripper på høje doser psykedelika. Selvom det ikke afbryder psykosen, så burde det gøre situationen lettere at håndtere (jeg ved, at mange har oplevet dette). Men som sagt, så er jeg enig i hvad du skriver.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det var ikke ment polemisk, og jeg er også enig i det du siger. Grunden til at det virker rettet mod dig er, at jeg kom i tanke om det på grund af din besked. Men det var kun ment som et indskud til tråden og ikke som et forsøg på at sige, at der ikke er hold i det, du siger. Som sagt mindes jeg ikke rigtigt andet end, at det hævdedes, at der er en sammenhæng mellem hvor tidligt en psykotisk patient medicineres og hvor store psykiske spor psykosen sætter sig. Det er nok, som du siger, et statistisk studie, hvor man helt enkelt har kigget på folk, der er blevet indlagt, og så undersøgt tiden fra psykosens onset til patienten er kommet i psykiatriske behandlingen, hvor man så det med de efterfølgende sygdomsudviklinger. Men når det så er sagt, så er det de færreste herinde, der sidder med en person, der har kompetencer til at håndtere et psykotisk tilfælde. Så mit umiddelbare bud ville være, at det altid er smart at have benzoer ved hånden, hvis man tripper på høje doser psykedelika. Selvom det ikke afbryder psykosen, så burde det gøre situationen lettere at håndtere (jeg ved, at mange har oplevet dette). Men som sagt, så er jeg enig i hvad du skriver.

Jeg er med og i lige måde.

Edit: Jeg vil bare supplere med, at man bør holde sig fra antipsykotisk medicin til at dæmpe trippet med. Det kan efter sigende være meget ubehageligt og potentielt farligt.

Jeg ville også foretrække benzoer, fremfor en uduelig tripsitter. Jeg har prøvet begge dele og at sidde med en inkompetent tripsitter er virkelig forfærdeligt.

Medlem

Geografisk sted: byen
Lol der kommer lige en kort historie om et gammelt trip :P, var en 10 stykker ude i en skov og vi trippede spidsnøgenhat undtagen 2 tripsittere og jeg trippede så sygt at jeg ikke engang kunne kende min egen fætter XD anyway så var der et tidspunkt i mit trip hvor jeg havde det som om der var nogen der råbte om hjælp og jeg vidste at nogen af de "Nye trippere" var gået en tur ude i skoven sammen med nogle andre ( for os der var lidt mere øvet var det sku lidt svært at holde styr på alle) når, jeg kan en råbe om hjælp og jeg beder tripsitterne om at skrue ned for musikken og håndtere situationen og de kikke bare baskede på mig og sagde ej ikke lige nu, de var så fucking udulige... det lykkedes mig at finde Ipoden og efter en lang kamp mellem sind og ipod for jeg stoppet musikken og kan nu tydeligt høre råben, jeg løber ud mod stemmen og pludselig falder jeg ned igennem et sort hul (næste dag kunne jeg se det var sådan en udendørs trappe) jeg faldt sku ikke engang jeg havde bare gledet hele vejen ned af den, var fulstændig blæst XD <3 endelig kommer jeg ud blandt nogle træer hvor jeg kan kikke igen er sikker på stemmen kommer herfra men kan ikke se en skid skal lige siges at jeg har det cool og ikke den mindste smule nøjer på, er bare lidt bekymret for nogle af de nye trippere, specielt fordi tripsitterne ikke gjorde en skid... Det ender med jeg ser en af de nye trippere J oppe i et træ og jeg forstår stadig i dag ikke hvordan fanden han kom der op men der sad han med et rolle spils våben og råbte og skreg.
Pga. jeg havde slukket musikken var flere venner kommet ned og vi fik vores ven op til bålet og efter dette havde han en fantastisk oplevelse, ville bare lige pointere det der med uduelige tripsittere, de er bogstavlig talt en belastning imo.

Medlem

Geografisk sted: byen
Lol der kommer lige en kort historie om et gammelt trip :P, var en 10 stykker ude i en skov og vi trippede spidsnøgenhat undtagen 2 tripsittere og jeg trippede så sygt at jeg ikke engang kunne kende min egen fætter XD anyway så var der et tidspunkt i mit trip hvor jeg havde det som om der var nogen der råbte om hjælp og jeg vidste at nogen af de "Nye trippere" var gået en tur ude i skoven sammen med nogle andre ( for os der var lidt mere øvet var det sku lidt svært at holde styr på alle) når, jeg kan en råbe om hjælp og jeg beder tripsitterne om at skrue ned for musikken og håndtere situationen og de kikke bare baskede på mig og sagde ej ikke lige nu, de var så fucking udulige... det lykkedes mig at finde Ipoden og efter en lang kamp mellem sind og ipod for jeg stoppet musikken og kan nu tydeligt høre råben, jeg løber ud mod stemmen og pludselig falder jeg ned igennem et sort hul (næste dag kunne jeg se det var sådan en udendørs trappe) jeg faldt sku ikke engang jeg havde bare gledet hele vejen ned af den, var fulstændig blæst XD <3 endelig kommer jeg ud blandt nogle træer hvor jeg kan kikke igen er sikker på stemmen kommer herfra men kan ikke se en skid skal lige siges at jeg har det cool og ikke den mindste smule nøjer på, er bare lidt bekymret for nogle af de nye trippere, specielt fordi tripsitterne ikke gjorde en skid... Det ender med jeg ser en af de nye trippere J oppe i et træ og jeg forstår stadig i dag ikke hvordan fanden han kom der op men der sad han med et rolle spils våben og råbte og skreg.
Pga. jeg havde slukket musikken var flere venner kommet ned og vi fik vores ven op til bålet og efter dette havde han en fantastisk oplevelse, ville bare lige pointere det der med uduelige tripsittere, de er bogstavlig talt en belastning imo.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Ja, hold kæft hvor langt ude. Det er sgu et ansvar man påtager sig og man skal tænke sig om, inden man siger ja.

Det mindste man kan gøre er, at "skærme" tripperen mod fald i huller, ned af trapper, ladte skydevåben, farlige kemikalier, hustage mm. Evt. tage samtaler hvis "almindelige" mennesker pludselig dukker op og forstyrrer trippet, sørge for mad og drikke mm.

Det behøver man altså ikke ha en længerevarende universitets uddannelse for at gøre. Og alene den hjælp er uvurderlig.

Det værste er, hvis sitteren forsøger sig med dybdeanalyser (og ikke har styr på det), eller sidder og stirrer på tripperen, eller er helt stiv og påtaget. Tripperen vil som regel se med det samme. Hold det enkelt, men afvis ikke en tripper som beder om hjælp.

Man kan altså rode sig ud i nogle dilemmaer som tripsitter og det er en god ide, at være forberedt på lidt af hvert.

Junior medlem

.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]