det er et ganske kendt faktum at der opstår en slags omvendt tolerance ved mange stoffer. man mener at det spiller en stor rolle ved flere typer afhængighed, f.eks. alkoholisme. i farmakologi taler man om sensitization. NMDA receptorerne har fået en del opmærksomhed i denne forbindelse, fordi man mistænker dem for at spille en rolle i udviklingen af mange typer afhængighed. NMDAR, en subtype af glutamatreceptore, er f.eks helt centrale i forb. med nikotinafhængighed, og nikotin er som bekendt et af de mest afhængighedsskabende stoffer der findes. nikotin øger glutamatsignaleringen i hjernen, og man har fundet ud af at NMDAR antagonister (dissociativer som ketamin, MXE, DXM) gør nikotin virkningsløs, og derfor kan afhjælpe afhængighed, da brugeren simpelthen ikke får nogen belønning ud af sit stof. det samme gør sig muligvis gældende for sensitization till alkohol. ligeledes findes der også mange studier om sensitization til stimulanser. man ser både en behavioristisk tendens til at brugeren får øget nydelse af stoffet og øget trang til at tage det, samtidig med at der er øget neurologisk respons.
anyways, det er et spændende emne. denne artikel fungerer godt som introduktion:
http://scienceblog.com/community/older/ ... 00153.html jeg oplever iøvrigt, ligesom mange andre, at et dissociativ som MXE, har en generel humørløftende virkning i adskillige dage efter brug. fantastisk til at afhjælpe depression IMO. det skal lige understreges, at effekten kommer ved en enkelt dosering (lav til moderat) og ikke ved daglig brug. jeg eksperimenterede med bittesmå doser (<5 mg) dagligt, hvilket gav den modsatte effekt, et ekstremt ubehageligt depressionscrash ved ophør efter 4-5 dage. selve rusen finder jeg ikke specielt behagelig må jeg sige. meget mørkt, dysforisk stof IMO.