For 6½ - 7 år siden vejede jeg 160 kg. I dag vejer jeg ca. 85-90, og er normalvægtig i forhold til min højde, og har været det i 5 år. Jeg spiser moderate til store portioner, og jeg skærer de lette kulhydrater fra. Ingen, eller minimale mængder brød, ris, kartofler, pasta, bulgur, osv., De fleste af mine retter består af blandede grønsager, og kød, tilberedt med olier/saucer/dressinger baseret på vegetabilsk sundt fedtstof. Hvis jeg har en dage hvor jeg virkelig skal være meget aktiv så skruer jeg op for mængden af kulhydrater.
Jeg har dog stadig dage hvor jeg tillader mig at spise rigtig usundt, f.eks. har jeg en svaghed for is. Men det er ok, da jeg sagtens kan finde ud af at skifte tilbage til det der er alm. kost for mig nu. Jeg ligger på de alm. dage typisk ca. 4-500 kcal i underskud i forhold til hvad jeg bruger, som så er en slags opsparing til de dage hvor jeg går amok i de usunde ting. Men fordi mine måltider består af grøntsager, kød og fedt/olier, kan det sagtens lade sig gøre at fylde maven, flere gange om dagen, så jeg aldrig føler mig sulten. Jeg cykler også rigtig gerne lange ture, i sommer halvåret, op til 120 km, men mere typisk ca. 40-70 km. Og i sommer halvåret går jeg også til styrke træning 3 gange om ugen, og om vinteren 4 gange om ugen. Derudover går jeg en del lange ture. Men man kan altså egentlig ikke tabe sig af motion. Det er kosten der er afgørende. Motionen gør jeg fordi jeg har lært at kunne li' det, og er blevet lidt afhængig af det, og får det bedre både fysisk og psykisk af det. Yderligere motivation til de lange cykelture er at jeg så får lov at spise lækre energibarer(kulhydrater), og andet, undervejs.
|