Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 11:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Først vil jeg sige dette ikke har, for at være helt ærlig, en skid med stoffer at gøre, men jeg har sgu brug for nogle råd... Og et par links;)

Jeg står i den situation at jeg nok snart skal flytte hjemmefra, og da jeg ikke er myndig, er kommunen jo indblandet i det... Det beløb jeg får stilt til rådighed fra kommunen ( 2700 kr i måneden ) lyder latterligt lille...
Jeg synes sgu ikk helt det kan passe...

Så mit spørgsmål går ud til jer som gjorde det samme som mig... Der må være nogle af jer som er flyttet inden de fyldte 18...
Hvad fik i fra kommunen i måneden?

Og så lige noget helt andet... Er de danske love et sted på nettet så man kan slå dem op? Det ville være lækkert hvis der var nogle som havde et link...

Jeg ved godt dette ikke har en skid med boardet her at gøre, men jeg har sgu brug for noget information...
Hvis dette topic blir slettet så kontakt mig venligst over PM eller IRC...

På forhånd tak, Alcoholic

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

hmm jeg gårselv og tænker over at skride hjemmefra... men jeg er kun 16(17 inden jeg flytter) kan jeg så få 2700 om måneden? Det er lidt men jeg ka sq godt leve for det... hvis jeg lige får et fritidsjob oveni...
*kigger på hus annoncer nu* :;D

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Kbh. Nv.
2700,-? Det lyder temmelig suspekt.. Hvis du skal leje et værelse eller noget i den stil kan du nok regne med at skulle slippe (minimum!) 2000 om måneden for leje og strøm ( i hvert fald her i kbh) og så at leve for 700 om måneden? 700:30 = 23.333
Øhh.. 23,- om dagen? Er jeg bar en overdrevet spasser til matematik? :D
Arj, henvend dig til en socialrådgiver, det kan ikke være rigtigt at du som umyndig skal leve for under 3000 om måneden.

+Karma til alco, der skal leve for de samme penge som N|DK bruger på sprut over en måned:P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Creatif, du kan OVERHOVEDET ikke sammenligne boligpriserne i kbh. med andre steder i landet. Jeg har boet i en 2-værelses lejlighed i odense, med køkken og bad, 43 m2, til 1800,- pr måned inklusive varme! Boligpriserne i kbh. er sådan ca det dobbelte af de fleste andre steder.

Alco : Jeg har en veninde som flyttede hjemmefra som 17-årig, hun fik vidst heller ikke særlig mange penge før hun fyldte 18. Jeg har ikke kunnet få fat på hende, men prøver lidt senere igen, og så får du lige hendes historie.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Hvis du går i skole eller noget kan du sikkert søge om "førtids" SU, og da du er under særlige vikår vil du få den højeste sats, ca 4000kr pr. mdr.

..Har selv en husleje på 1700kr. jeg lever i gennesnit for 1500kr. plus eventuelle penge fra sort arb. i måneden.. 1500 fucking kroner, det er ikke en skid, men hey det er det værd, jeg flyttede en måneds tid efter min 18 års fødselsdag og jeg hygger mig sku :twisted:

Jeg ser du bor i odense, der skulle være rige muligheder for at få en ungdomsbolig eller klubværelser til billige penge, det er sku bare at søge, og hvis komunen er blandet ind i sagen burde det være et mindre problem!! (men med den satans regering kan man jo aldrig vide :evil: )

Titel:
Dedikeret medlem

Først og fremmest, tak for svarene... Jeg forklarer lige lidt om min situation, og om den kontakt jeg har haft med kommunen indtil videre...

Altså min far døde i 97, jeg blev selvfølgelig boende hos min mor... Min mor døde så for lidt over 1 måned siden, og jeg har stadig ingen værge. Jeg skulle så have boet hos min stedfar, men det kører bare ikk... Jeg har så fået nogle psykolog hjælp + en ungdomskonsulent, bedre kendt som sagsbehandler. Jeg har så snakket med ham om at flytte hjemmefra, og han sagde kommunen vil hjælpe mig, og at det intet problem bliver.
Jeg fyldte 16 d 22 oktober 2003, så jeg er jo ikk så gammel... Jeg fik at vide jeg ville få 2700 kr i måneden + jeg har mit fritidsjob hvor jeg tjener ca. 2000

Det er sgu da næsten ikke til at leve for, selvom jeg bor i en forholdsvis mindre by ( Fredericia ) hvor der er gode boligmuligheder. De 2700 kr jeg får fra kommunen kan kun dække husleje + varme + el.

Så nu er min faster sat på sagen, hun er sagsbehandler i en anden by. Hun har sagt jeg er berettiget til kontanthjælp som i min aldersgruppe ligger på 4300... Så kan det sgu da dårligt nok betale sig at arbejde...
Hun vil vist kigge lidt nærmere på paragrafferne, og komme over til et møde med mig og min sagsbehandler en dag.

Jeg skal nok lige vende tilbage når jeg ved mere, det kunne jo også være interessant for andre med samme tanker som mig.

@Child
Det lyder godt, post endelig snart:)

PS. Og husk nu, man skal ikke flytte bare fordi du har et lille skænderi med forældrene, det er sgu for dumt...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hey Alco

Jeg fik fat på min veninde, men der er desværre ikke så meget at fortælle. Hun fik ingen penge af kommunen, men hendes mor gav hende de børnepenge hun fik. Det var selvfølgelig ikke nok, så hun arbejdede for at tjene lidt ekstra penge, så hun kunne klare sig.

Jeg håber din faster kan hjælpe dig, for 2700,- om måneden er sgu ikke meget, når man har udgifter til husleje og mad.
Jeg vil dog mene at det skulle være muligt at finde et sted at bo som ikke koster mere end 2000,- inklusive forbrug.

Nåja, det med lovene. Man kan se de fleste, hvis ikke alle, danske love, på http://www.retsinfo.dk . Det kræver dog sin mand at finde hvad man leder efter, hvis ikke man kender lidt til systemet og lovenes specifikke navne, men det kan godt lade sig gøre.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
du er sgu nok nød til at arbejde hvis du vil leve nogenlunde ordentligt når du er under 18.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

nogen der ved hvordan jeg kontakte sådan en rådgiver her i Odense??
Og når begge mine forældre er i live og ikke skilt... ka jeg så overhovedet få noget...?

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Man får ikke en skid hvis man flytter hjemme fra før man er 18, medmindre man har nogen problemer i eller udenfor hjemmet som gør at man ikke kan blive boende, og det er derfor alco får 2700 kr, alle jer som bare synes at jeres forældre er irriterende får ikke en øre af staten. Og som dankdawg siger, så bliver du nok nødt til at arbejde lidt oveni for at få råd til det alco, men held og lykke med det.

Titel:
Dedikeret medlem

Nå, nu har jeg fundet ud af det...

Jeg var til endnu et møde med min sagsbehandler idag, og vi har fundet ud af det hele...
Jeg skal have lavet noget som hedder en 38'er rapport, og en anden slags rapport... Disse rapporter skal bestemme om jeg har en god grund til at flytte osv... Han siger det intet problem bliver med min baggrund, og med disse rapporter får jeg en ung udeboende kontanthjælp som er på 5260 kr. Derved "adopterer" kommunen mig også, og de tager alle mine penge fra min løn, udover de første 1000 kr jeg tjener.
Det må man da sige hjælper en hel del, og jeg regner med at jeg skal flytte om en måneds tid...

Jeg skal flytte i en 2 værelses lejlighed som jeg skal dele med en anden. Denne lejlighed ligger i en blok hvor der kun bor unge under 18, og kommunen har også en lejlighed, hvor der er dagligt pædagog opsyn.
Desværre mister jeg mit internet, men nu må vi se om der ikke kan blive presset en 300 kr ud af mit budget. Det bliver jo ikke helt så stramt igen, jeg har ved hurtig budget regning, regnet ud jeg har en 3k - 3,5 k om måneden til mad, tøj, tlf, smøger osv... Det burde jo ligesom kunne lade sig gøre. Dog vil jeg stadig tjekke det ud herinde, vi har jo internet på skolen ikk;)

Til sidst vil jeg lige sige at det ikke er alle som kan gøre det samme som mig, og få det beløb. Det kræver nogle problemer hjemmefra, og de fleste som gør det, vil sikkert kun få de 2700 kr i måneden.

@Skyd Sven
Du skal kontakte din sagsbehandler, sådan en har alle. Det er bare at ringe ned til servicebutikken på din kommune, de skal nok guide dig videre. Jeg er ikke helt sikker, da jeg jo selv blev kontaktet af dem, meeen...

Nå, jeg vil smutte Cola kosten skriger at opvasken kalder:D
Alcoho|c, out...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]