Her er forklaret hvordan du taler med en kryptering på MSN. Se linket længere nede i indlægget.
Der har været et andet topic her på psy, som gav folk mulighed for at snakke med vennerne igennem et krypteringsprogram. Dvs at man skiftede program for at kunne tale med sine venner, og det program kan eksempelvis være X-IM.
Det dårlige ved dette program er, at ikke alle ens venner har det eller gider ha det. Så det er relativt få personer man kan snakke med på X-IM, og hver gang man vil snakke med dem om noget privat, så beder man dem om at skifte til X-IM, hvilket de til tider ikke gider.
Så sidder jeg her og tænker: Hvorfor skifte til X-IM og diverse andre krypteringsprogrammer, når man bare kan kryptere MSN?
Jeg begyndte at lede og spørge hos venner, og jeg fandt et program som rent faktisk virker. Programmet virker kun, som X-IM, hvis den person man vil snakke med, har det installeret. Når programmet kører og MSN er online, så vil programmet altid checke om den person du skriver med, har programmet på sin computer, så I kan oprette en 128bit (tror jeg) krypteringslinie. Programmet finder automatisk ud af om personen har det, og hvis vedkommende har det, vil der automatisk blive oprettet en krypteringslinie, og det vil du få at vide i højre hjørne på processlinien, hvis du har valgt den funktion.
Så mit forslag er, til jer der har MSN, etc: Drop X-IM og hold jer til MSN. Giv jeres venner dette link, og bed dem om at sende det videre til deres venner. Er der mange af dine venner der har programmet, så vil man til sidst uafbrudt tale under en stærk kryptering, og så er man fri for at tænke på om man bliver overvåget et sted fra.
Hent kryptering til MSN her:
SimpLite to MSN MessengerHvordan virker denne kryptering:Når en af dine venner, som også har SimpLite MSN-kryptering, skriver til dig eller omvendt, så har i automatisk to forskellige nøgler:
- En hemmelig nøgle
- En offentlig nøgle
Disse to nøgler har i begge to. Når du sender en besked til din ven, så krypterer du beskeden (gør den ulæselig) med din offentlige nøgle. Din hemmelige nøgle har din ven i forvejen, og den skal han bruge for at kunne de-kryptere din besked som er krypteret med en offentlig nøgle.
Hvis folk opsnapper din besked inden den bliver sendt, så er den fuldstændig uforståelig. Den vil måske se således ud:
"x893mcj829jka900iko2j82uhiods908a8xz978767x"
Det er en krypteret besked. Jeg har ikke én eneste chance for at finde ud af, hvad der står. Men har jeg en hemmelig nøgle, som passer til din offentlige nøgles kryptering, så kan jeg åbne beskeden og oversætte den:
"Hvis du bruger dette program, så kan du sende krypterede beskeder"
Disse to beskeder, som i virkeligheden er én besked, har man ikke mulighed for at sammenligne. De ligner på ingen måde hinanden, og folk kan ikke de-kryptere den krypterede besked, fordi de ikke har en hemmelig nøgle der passer til din hemmelig nøgles kryptering.
Fuldstændig samme proces sker, når det er din ven der sender en besked. Alt dette klarer programmet automatisk, mens du kan sidde og chatte på MSN ligesom før.
Har brugeren du chatter med ikke programmet, så vil du få at vide at I chatter ukrypteret. Har han programmet, så vil du få at vide at en krypteringsforbindelse er oprettet. Har han programmet, og har du eller ham annulleret den krypterede forbindelse, vil du også få dette at vide. Tre forskellige informerende beskeder.
Har brugeren ikke en krypteringsforbindelse fordi han ikke har programmet, så kan du sende programmet til ham. Efter installationen vil alt ske automatisk.
Så forlad de dårlige programmer som er gode til kryptering, og brug deres funktionalitet på MSN istedet.