Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 05:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

Tirsdag d. 8. juni passerer Venus hen over solskiven. Det er første gang siden 1882 at en sådan venuspassage kan opleves.

Læs mere her:
http://www.tycho.dk/article/view/2101/1/174/
og her:
http://www.vt-2004.org/

( + Usædvanlig asteroide opdaget
Amerikanske astronomer har opdaget en asteroide, der kredser tæt på Solen. Kun planeten Merkur kommer tættere på.
http://www.tycho.dk/article/view/2136/1/32/ )

dEEP

Titel:
In our memories

Husk det er idag, nu, om lidt,.. og hvis du først læser beskeden efter 13:22 er det forsent:
Citat:
1: kl. 07:19: Første kontakt med solskiven
2: kl. 07:39: Venus er helt inden for solskiven
m: kl. 10:22: Passagens midtpunkt
3: kl. 13:03: Venus rører solskivens kant
4: kl. 13:22: Sidste kontakt med solskiven

Titel:
Dedikeret medlem

og ja det er ret så overskyet i randers, så spørgsmålet var om man skulle vente til 2012 hvor det viser sig næste gang :wink:

Titel:
Dedikeret medlem

til jer der har samme problem, fandt jeg lige et link med lidt billeder af passagen.

Med kun i snit to pr. ca. 120 år er venuspassager sjældne begivenheder. Den seneste fandt sted for 122 år siden. Næste gang er godt nok allerede i 2012, men her er observationsbetingelserne langt fra gode set fra vores del af kloden.

Billede
venus' rute over solen
Billede
kl 7:35
Billede

Billede

Billede
kl 8:30

http://www.dmi.dk/dmi/billeder_af_venuspassagen
http://www.dmi.dk/dmi/faa_vejret_for_tirsdagens_venuspassage

Titel:
Relativistisk båthorn

Jeg har også nappet et par billeder.
De er her: Venus passage

Her er 2 hurtige thumbnails:
Billede

Billede

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Gode billeder, JEL. Hvordan hulen har du taget dem med pap??

Jeg brugte en diskettes skive til at få øje på Venus. Det virkede helt fint.

Titel:
In our memories

sorn: den der i 2012, kan ikke ses fra vores breddegrader!!

Og til jeg der ikke kunne se den, vil jeg bare sige, at i gik ikke glip af så meget. Den var microlille, selv med kraftig kikkert. Men lidt syret fornemmelse var det da :wink:

dEEP

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Jeg var ude hos en lokal amatør-astronom et godt stykke ude på landet, som havde en kikkert med 50 til 300 gange forstørrelse, og nåede lige at få set Venus, inden den forlod solskiven. Der var ikke meget at se, selv gennem kikkert, pga. solfilteret (som kun 1/1.000.000 lys slipper igennem), men det var alligevel fascinerende. Så håndgribeligt, når man ser det igennem kikkert, og så alligevel så uvirkeligt.

Og ja, næste gang er som nævnt om otte år i 2012. Derefter vil der gå meget lang tid før fænomenet kan ses igen, lod jeg mig fortælle.

Det var desværre ikke muligt at tage gode billeder med mit digitalkamera gennem kikkerten, fordi synsarealet er svært at finde, selv med ens eget åbne øje. Satans også.

Titel:
Relativistisk båthorn

aliaarhus skrev:
Gode billeder, JEL. Hvordan hulen har du taget dem med pap??

Tak. Jeg tog dem ikke med pap, men med et kamera :P Just kidding, hehe.
Jeg satte et stykke pap op, og holdt så en kikkert imellem pappet og solen, så sollyset skinnede igennem kikkerten ned på pappet. Så tog jeg billeder af pappet :)

aliaarhus skrev:
Jeg brugte en diskettes skive til at få øje på Venus. Det virkede helt fint.

Whoa, du lever vist livet farligt!! De har advaret mod at bruge cd'er og solbriller som skærm, da de ikke filtrerer tilstrækkeligt. Jeg ved dog ikke om en diskette-skive (jeg går ud fra det er ind-maden fra en almindelig floppy-disk du har brugt?) er sikker, eller om du fremover vil ku' se visuals helt uden at spise narko, hehe (ej, det er vist ikke noget man ska' joke for meget med, for jeg mener faktisk ikke at en floppy filtrerer godt nok. Men jeg ved det som sagt ikke sikkert)

dEEP skrev:
Og til jeg der ikke kunne se den, vil jeg bare sige, at i gik ikke glip af så meget.

Jeg er meget Uenig i det statement der. Det man gik glip af, var ved selvsyn at ku' konstatere at astronomien er den bedste videnskab indenfor evnen til at ku' forudsige ting. At astronomien rent faktisk virker, og at sol-systemet rent faktisk gør som vi tror det gør. Ingen anden videnskab ka' med så stor sikkerhed og præcision, sige at en 'lille mørk plet' vil ku' ses mod sol-skiven på et bestemt tidspunkt om så og så mange år.

Det særlige i dét, er at det viser at vi mennesker forstår det miljø vi lever i, på en meget bedre måde end man gjorde tidligere (da man mente jorden var flad feks, eller da man mente solen sad på en vogn der blev trukket henover himlen af heste, osv). Plus at det forhåbentlig bevidstgør folk om det faktum at jorden svæver rundt i dette enorme svimlende virvar af klumper af forskellige materialer. Og at man så forstår hvor skrøbeligt og småt det hele 'hernede' er. Hvor latterligt det er at mennesker bekriger hinanden indbyrdes, når jord-kloden er _så_ lille og let at overse i universet (ligesom et støv-korn man ser virvle rundt i en sol-stråle, blandt millioner andre mikroskopiske støv-korn. Tænk på at hele menneskeheden (for ikke at nævne også alle dyr og planter) er 'fanget' på sådan et enkelt mikroskopisk støv-korn. Alle steder folk rejser på ferie, ligger på dette ene lille støv-korn. Hele menneskeheden's eksistens står og falder med dette ene lille-bitte støv-korn)
Det er som om mange folk tror den blå himmel er et eller andet loft over virkeligheden, og at alt udenfor denne blå 'top' ikke vedkommer os 'hernede'. Som om vi er isolerede fra det der foregår 'deroppe'.

Men rent visuelt har du selvfølgelig ret; der var ikke meget action-packed pee-wee og spræl over event'en, hehe. En lille mørk plet på en større lys plet :D
Havde astronomerne ikke fortalt folk om det, så ville de færreste overhovedet ha' opdaget at det skete. Hvilket egentlig er ret tanke-vækkende, synes jeg ihvertfald, når man tænker på at en enkelt klump materiale, feks en asteroide/komet, tusinder af gange mindre end den lille mørke næsten Usynlige plet idag, Venus, ville ku' lamme hele menneskeheden hvis den strejfede jorden, vores allesammen's lille fælles støv-korn, i et tilfældigt Uheldigt træf.

dEEP skrev:
Men lidt syret fornemmelse var det da :wink:

Absolut enig. Og det er omkring os 24 timer i døgnet, hver eneste dag, sommer og vinter :)

Titel:
Dedikeret medlem

rejser jorden rundt for at se det i 2012 så.. fik ik så så meget idag andet end omkring kl 11, pga solen var rimelig dækket af skyer først på dagen

Titel:
In our memories

JEL skrev:
Citat:
Men rent visuelt har du selvfølgelig ret; der var ikke meget action-packed pee-wee og spræl over event'en, hehe. En lille mørk plet på en større lys plet :D
Havde astronomerne ikke fortalt folk om det, så ville de færreste overhovedet ha' opdaget at det skete. Hvilket egentlig er ret tanke-vækkende, synes jeg ihvertfald, når man tænker på at en enkelt klump materiale, feks en asteroide/komet, tusinder af gange mindre end den lille mørke næsten Usynlige plet idag, Venus, ville ku' lamme hele menneskeheden hvis den strejfede jorden, vores allesammen's lille fælles støv-korn, i et tilfældigt Uheldigt træf.

Jeps, det var bare det jeg mente, resten af af dit indlæg er jeg absolut 110% enig i. Er en mand af få ord, og vil mest skærpe folks interesse, så de selv kunne dykke ned/ud/ind i det :wink:

og så skrev "the 24hours acidhead":wink: også:
Citat:
Absolut enig. Og det er omkring os 24 timer i døgnet, hver eneste dag, sommer og vinter :)
...du har det i dig,... lækkert at flyde ud/ind i 8)

dEEP

Titel:
Relativistisk båthorn

dEEP skrev:
"the 24hours acidhead":wink:

It takes one to know one ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]