Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 13:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Gør som mig: Bliv hjemme og hyg dig med skolebøgerne. Den vildeste måde at fyre den af på er at blive klogere! Og de eneste eftervirkninger du oplever den 1. er god samvittighed. :)

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Halifaxxx hvorfor vil du sidde hjemme og læse nytårs aften? Håber du har en satans god undskyldning.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Random skrev:
Halifaxxx hvorfor vil du sidde hjemme og læse nytårs aften? Håber du har en satans god undskyldning.

Jeg kan udemærket forstå Halifaxxx, hvis altså ikke han tager pis. Hvorfor er det lige d. 31. december man skal fyre den af? Hvorfor er det lige d. 24. december man skal være god mod alle og give gaver?

En gave jeg får udenfor december måned betyder 1000x mere for mig end en gave jeg får i december måneden. Dybe familiekriser bliver lagt til siden, og folk der ikke kan klare hinanden skal sidde med hinanden, danse om et træ der er blevet slået ihjel, hevet indenfor og pyntet, og lade som ingenting. Når højtiden er overstået, er man igen uvenner. It makes no sense.

Udover det, så er der millionvis af studerende der bliver rippet i hoved og røv, for at få råd til at give gaver væk. Mange sidder med gæld resten af året. For slet ikke at nævne, at priserne på alle ting i november og december på magisk vis stiger med 1200%.

Jeg er ude og er sammen med vennerne nytårsaften, men den aften er ikke mere speciel for mig end årets resterende dage eller end weekenderne og ferierne. Jeg synes bare det er fedt, når folk gider med ud og hygge.

D. 24. december er jeg alene. Ingen gider ringe eller skrive til mig, hverken venner, familie eller bekendte, gaderne er tomme, stilheden hersker udenfor, butikkerne har lukket (udover 7-11, thank heaven!), ingen biler er på gaderne og vejene, næsten ingen er aktive på nettet (MSN, IRC, osv)... og jeg elsker det. Jeg er blevet tilbudt at fejre jul med min familie, mine venner og kærester - alle gangene har jeg takket pænt nej.

Juleaften er den eneste dag på året hvor jeg kan være 100% alene og uforstyrret. Jeg kan lamme mig brutalt med narko og gå udenfor og lægge mig midt på hovedvejen, der som hvert eneste år er fuldstændig tomt og ubefolket. Ingen får ondt i røven over noget som helst, jeg er 100% ustresset og 100% mig selv.

Så julen har også sine gode sider :)

Håber ikke jeg har stødt nogle danskere med min holdning :P

Senest rettet af syreperlen 04 dec 2005 16:23, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Dedikeret medlem

Der er jo ingen, der siger, det KUN er den 31., man skal fyre den af. Nu er det bare sådan, at der ofte bliver holdt nogle kanonfede fester nytårsaften, og eftersom det er en god mulighed for at være sammen med en masse venner på en gang, synes jeg da, at det er en skide god tadition. Jeg får tit snakket med en masse mennesker den aften, som jeg ellers ser enormt sjældent.
I øvrigt er det bare generelt hyggeligt med en dag, hvor stort set alle fester. Kan jeg helt ærligt ikke se noget galt i.

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Jeg synes det lyder meget fornuftigt, Ali.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

TheBo skrev:
I øvrigt er det bare generelt hyggeligt med en dag, hvor stort set alle fester. Kan jeg helt ærligt ikke se noget galt i.

Selvfølgelig.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Ali@ Jeg giver dig ret i at julen forlængst er blevet en farce. Der er stort set altid krise i min familie i december måned, og i år har jeg så taget konsekven og holder jul hos min kærestes familie.

MEN... jeg holder faktisk meget af højtider, og føler at der er stor mening og energi i at vi fejre ting på samme tid. Den kristne Jul er jo i virkeligheden en gammel hedensk årstids-rite (ordet jul betyder fra gammel tid faktisk hjul -dvs årets hjul), og de nisser vi hygger os med har oprindeligt været jord-ånder, dvs vætter og gnomer, -kraftvæsener som ofte er knyttet til det sted man bor.
Den kristne jul er lagt lidt efter vintersolhverv (som er de 21. dec). Det tror jeg man gjorde helt bevidst, for at bønderne kunne få lov til at dyrke deres hedenske solhvervsfest først. På den måde kom de gamle traditioner ikke i vejen for de nye, og man kunne bortforklare julens symboler som værende til ære for kristi.

Jeg har i mange år helligholdt adskillige årstidsriter. Faktisk er der otte. De første fire danner et kryds hvis man ser året som en cirkel. Det er sommer og vinter solhverv og de to jævndøgn (21. december, 21-22. juni, 20-21. marts og 22-23. september) se precise datoer her: http://www.hermetic.ch/cal_sw/ve/ve.htm
De resterende fire danner et x oven på det første kryds: den 2. februar (kyndelmisse), 30. april (Beltane eller Valborgs aften), 1. august (Luchnasad), 31. oktober (shamhein, eng: halloween). Disse dage er milesten i jordens dans omkring solen, og mennesker har fra gammel tid troet at det var nødvendigt at deltage i denne dans, for at den fortsatte. Derfor festede man for frugtbarhed og god høst, men festen var samtidig et alvorligt ritual, hvor alle blev en del af mysteriet: Guden og gudindens dans, død og genfødsel opbygning og nedbrydning, sort og hvidt, menneskets forskellige livsstadier osv. Alt i universet afspejler sig i denne dans, den er en evig cyklus eller spiral som til stadighed udvikler og forvandler os.
Jeg bruger ofte årstidsriterne til at tage på psykedeliske rejser, og det føles som om, at der virkelig sker kraftfulde ting i disse døgn. Som om energierne kulminere i den form de er i, og en ny æra begynder. En sådan nat er der noget på spil 8) .

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Jeg er enig i, at julen er blevet en farce på mange måder, men jeg nyder nu at tilbringe den med min familie. Det ville jeg nødigt undvære.
Tilgengæld er jeg ikke den store sucker for nytårsaften. Jeg har svært ved at finde lysten til 'at fejre noget' frem i mig og synes tværtimod, at den sidste dag i året ofte bliver ret melankolsk. For ikke at tale om den første januar, der ikke ligefrem er på top 360.

Titel:
Dedikeret medlem

Ali, det du siger med at folk, som ikke kan lide hinanden, skal sidde og forenes, det beskriver du som værende tåbeligt. Er det ikke meget godt, at man bare en enkelt gang om året kan enes og forsøge at hygge sig, også selv om det så er udefrakommende rammer, der dikterer det?

Jeg er selvfølgelig enig i, at julen har "solgt ud," men så vil jeg egentlig hellere fokusere på de gode aspekter. Jeg har fx næsten lige fået at vide, at jeg har en ekstra storesøster, som jeg ikke kendte til, og i samme vending blev jeg onkel. Og nu skal jeg fejre min første jul med dem - dermed bliver julen jo så en fin måde at samles på for folk, som ellers ikke ser hinanden så meget i løbet af året.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

TheBo skrev:
Ali, det du siger med at folk, som ikke kan lide hinanden, skal sidde og forenes, det beskriver du som værende tåbeligt. Er det ikke meget godt, at man bare en enkelt gang om året kan enes og forsøge at hygge sig, også selv om det så er udefrakommende rammer, der dikterer det?

Skal der virkelig en international helligdag til, før voksne mennesker kan snakke og enes? Det er nærmere sørgeligt end tåbeligt. Så kan man tillade sig at være en nar i 364 dage, og lige præcis den sidste dag skal man komme med et falskt colgate-smil.

Hvis resultatet var, at de snakkede sammen igen bagefter og året ud, så er det jo fint. Men det er bare de færreste det sker ved. Det eneste det skaber, er en akavet, negativ og falsk stemning blandt de folk der hader hinanden. Og hvis der da er noget denne verden kan undvære, så er det den falskhed der hersker.

Jeg oplevede det engang, hvor jeg gik med til at fejre jul, spise og drikke lidt... det kan godt være det bliver holdt nede, men punchlines med undertoner vil altid eksistere - for slet ikke at snakke om blikkene og ansigtsudtrykket der fortæller, hvor meget vedkommende har lyst til at brække 200 liter risalamande over en bestemt person.

Senest rettet af syreperlen 04 dec 2005 18:46, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Dedikeret medlem

aliaarhus skrev:
Hvis resultatet var, at de snakkede sammen igen bagefter og året ud, så er det jo fint. Men det er bare de færreste det sker ved.

Tjah, det kan du jo have ret i. Det er nok bare fordi, der ikke er helt så store problemer i min familie - dog nogle på det punkt. Men fx ser vi sjældent min mors søster, fordi hun har en fucked up idiot-mand, som familien ikke kan med. Men når vi så alligevel ser dem til jul, har søskendeflokken det jo vildt godt sammen (ingen falske smil) og kan godt se bort fra idiot-manden så. Det opfatter jeg i hvert fald positivt. At der så skal en højtid til at få samlet folk, ja det er bare ærgerligt, men bedre at det sker en gang om året end aldrig.

Men jeg skal da ikke afskrive, at der i mange familier er mange falske smil, og det er selvfølgelig åndssvagt.

Senest rettet af TheBo 04 dec 2005 18:47, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Citat:
Skal der virkelig en international helligdag til, før voksne mennesker kan snakke og enes? Det er nærmere sørgeligt end tåbeligt. Så kan man tillade sig at være en nar i 364 dage, og lige præcis den sidste dag skal man komme med et falskt colgate-smil.

Nu er det vel heller ikke alle der har en familie der hader hinanden?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Tja, min familie har det fint med hinanden (hvertfald den del, der plejer at holde jul sammen) og jeg synes absolut det er en herlig ting at komme hjem til fars andesteg og mors risalamande, gaver, hyggensnak og tildels også dansen omkring træet, omend ingen i min familie er i stand til at synge en ren tone.

Kommercielt set har julen tabt for længe siden, men på det familiære plan har jeg stadig den opfattelse, at folk hygger sig.

Mht nytårsaften, så oplever jeg den tit og ofte som Manfromanotherplace... Melankolsk, og en aften, hvor kærestepar ofte går fra hinanden eller bliver uvenner, og hvor der ellers er åbent for at ske nogle ret store ændringer i ens følelsesmæssige liv.
De sidste par år har jeg fejret den med gamle venner på bedste drukmaner, men i år står den på tramp istedet. Jeg orker ikke at drikke min hjerne og lever i stykker igen, og jeg ser frem til en meget afslappet 1. januar i sengen med godt med joints og skihop. Det er jo en sand klassiker!

@ali: Hvis ikke du ved hvorfor man giver gaver den 24. december, så burde du læse den bog om ham gutten der levede for ret mange år siden... Jebus tror jeg han hedder... :P

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

@Dr-D & The Bo: Nej, selvfølgelig ikke... men nu generaliserer jeg også vanvittigt.

Jeg kan egentlig heller ikke tillade mig at kritisere hvad der sker i blandt familierne - det kommer slet ikke mig ved. Jeg har bare aldrig forstået meningen i at have en dag, hvor man skal være ekstra sød og kærlig, og så er det hele glemt når det er overstået. Det er alt andet end voksent og anstændigt. Vær sød og venlig hele året, giv gaver spontant, osv.

Her vil jeg bruge festen efter ramadanen som eksempel... jeg er simpelthen ved at brække mig over, at folk er idioter hele året, lige bortset fra de få dage det drejer sig om. Og det samme med julen og så mange andre dage i andre kulturer og religioner.

noname skrev:
@ali: Hvis ikke du ved hvorfor man giver gaver den 24. december, så burde du læse den bog om ham gutten der levede for ret mange år siden... Jebus tror jeg han hedder... :P

Det er kun et spørgsmål om tid, før der kommer en generation der fejrer jul uden at ane at jesus overhovedet har haft en finger med i spillet.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jul: Min familie insisterer virkelig på at jeg ikke er alene juleaften, selvom jeg ikke har noget imod det. Dog synes jeg, ligesom noname, at det er rigtig hyggeligt at møde familien, som jeg alligevel ellers ikke ser meget til, og få noget god mad med god drikke til ;) og se sine forældre slå sig lidt løs også :D (ikke at de bliver pissestive, det er de alt for pæne til, men snalrede er de, og det er dælme er ret sjovt at opleve). Og man skal da heller ikke glemme at det nu er rart at få nogle gaver, der er tit gode overraskelser der :)

Nytår: Jeg oplever altid der er et eller anden stemning i luften af at der skal ske noget stort. En eller anden ting der skal have eksplosionskraft, og nej, det er ikke raketterne. men det er som der er en forventningens glæde som aldrig rigtig bliver indfriet. Hvilket kan gøre det til en lidt halv underlig oplevelse. Sidste år tog jeg nytårsaften, som enhver anden hyggelig aften med sine venner, bare med lidt ekstra bom, og det var rigtig rart.

Generelt set, er det ret sjovt at snakke med kristne om hvorfor de fejrer jul, påske, pinse etc. Det er sjælden særligt uddybende og gode svar de kommer med. Jeg tror det er bedre at se forbindelsen til de hedenske celebrationer. Der er en klar mening i f.eks. årstidsskift etc. Og de kristne lagde nok deres celebrationer der, for at gøre det nemmer at inkorporere deres tradition.

Jeg ved dog ikke hvad det bliver til i år nytårsaften for mig. Det vil tiden, som sædvanlig, vise :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg har det cirka ligesom Odden... Juleaften er hyggelig og nytår er bare festligt, så hvorfor ændre noget på det? Jeg synes dog godt det kan gå over gevind med hele det der gave-jule-engle-guld-glimmer-gran-cirkus, men vi plejer at tone det ret langt ned i min familie og holde oldschool dansk jul med hele den pukkelryggede.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Haha, hvad sker der lige for topic? Det var bestemt ikke meningen at starte en debat om højtider. Grunden til at jeg foreslog personen i det andet topic (dette blev splittet fra) at gøre som mig nytårsaften og læse er at jeg har eksamen umiddelbart efter. Så det bliver nok desværre en nødvendighed.

Jeg har absolut intet imod hverken jul eller nytårsaften, man skal bare være klar over at, der som Fanny siger, lægger andet til grund for festen en folkekirken umiddelbart prøver at bilde os ind. Et punkt hvor Fanny dog tager komplet fejl er hendes (udokumenterede) påstande om nisser. Nu er det sådan at jeg tilfældigvis lige har været inde og se Zoologisk Museums udstilling om Uddøde Dyr. I den og årstidens forbindelse og havde de også en udstilling om nisser. Trækplasteret i denne sammenhæng var det præparerede skelet af intet mindre end en husnisse:

Billede

Fanny, en anden gang håber jeg at du tjekker dine "facts" inden du slynger vilde påstande ud i luften.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Haha, ja den er alt for fed Hali... Jeg så et lignende skelet i Århus, lavet i mørk knoglemasse. Den nisse så dælme ondskabsfuld ud!

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: jydelandet
mht julen som opreklameret gaveræs og psykotisk vi-elsker-allesammen-hinanden, så er det jo hvad man gør det til....

> er totalt på røven, så sidder og strikker halstørklæder og bager småkager til gaver... resten af familien er hoppet med på den vogn... det er sq hygge... vi fik ikke gjort det i år, men næste år bliver det vist på en ødegård i sverige at vi holder jul... sådan ragsokker og ild i pejsen jul.... noget lækker mad og så at være sammen med dem man kan lide i sin familie... ikke alle er inviteret... *s*

for mig betyder julen at min familie for en gangs skyld er samlet, da vi er 4 og ingen af os bor i en radius af 100 km fra den nærmeste... vi holder det som et sammenskudsgilde, så ingen stresser over maden...
ja- vi ligger småstridighederne væk for en dag... dem er der 364 andre dage til at mugge over... synes det fungere godt...

mht at være brændt af nytårsaften... tja... det kan man da ligeså godt allemulige andre dage, men denne dag har de fleste fri dagen efter og dermed større fester + noget at fejre... *s*

knus fra en tiffany som fejrer alle helligdage i bogen

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nej
Nu er det eftehånden svært at skrive noget som er nyskabende omkring omkring julen, men personligt siger det mig ikke en skid mere. Det blev ødelagt julen 2003 af en idiot i familien som ikke ku sætte hyggen over sin egen selvmedlidenhed (laaaang historie). Så familiehygge op i min bare ryff! Jeg ville egentlig hellere holde jul med de personer jeg virkelig holder af og man kan være 100% sig selv med. Og for at spytte mere galde omkring julen vil jeg sige at julefrokosterne er endnu en latterlig ting, hvor folk der ikke siger hinanden en skid, skal forsøge at have det sjovt med hinanden, og snakke om hvor fedt det var 'dengang vi gjorde det der .... kæft hvor var det vildt!' .... og det leder mig hen til hvorfor jeg godt ka li nytårsaften. Det er starten på endnu et nyt fedt år .... det bliver forhåbentlig endnu mere kewl end sidste år og der er mange ting som jeg ser frem til i det nye år. Og mht nytårsfortsæt så var mit sidste at jeg ville tage på flere psychedeliske rejser i 2005 end i 2004. Det har jeg holdt, og det har været godt. Så måske mit nye skal være at jeg vil fortsætte med at trippe (eller bare fortsætte min mentale udvikling i den retning den kører nu) så længe det giver mening.

Håber det giver bare en anelse mening ...

Vh drys

Og så er jeg helt enig med noname. I år skal der sgu trampes!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]