Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 23:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Rex Mundi skrev:
Nej, det skal man for guds skyld ikke gå ud fra, og jeg har tidligere nævnt hvorfor, fordi at så kan de nægte en enhver behandling medmindre man kan ligge stofferne på hylden, det var f.eks. problemet for tjille.
Det er nemt at sidde og være hellig, og tro at så ignorante kan mennesker med sådan en uddanelse ikke være, men det kan de.
Du skal nok opleve det på egen krop før du tror på det.

Nu er det jo blot sådan at de har pligt til at hjælpe en, uanset hvad ens personlige vaner måtte være. Det er ikke logisk at lyve til forsamtalen for at komme til behandling, da behandlingen netop reflekterer deraf.

Måske er det nemt at være hellig, men det er endnu nemmere at tale sandt. Når du taler sandt er der to mulige udfald - en positiv eller en negativ reaktion. Hvis du derimod lyver har du ikke noget fundament for at påklage det det om lægen, da du jo i så tilfald også selv er fordomsfuld.

dankdawg skrev:
Man kan da sagtens mene at han tager fejl, men så bør man bare lade være med at få behandling hos ham, i stedet for at lyve overfor ham. Hvis man derimod går ind på at få behandling, så må man også være ærlig overfor lægen, og samarbejde med ham. Ellers er man både uærlig og decideret dum.

Akkurat. Det eneste umiddelbare problem skulle være hvis det drejer sig om et haste tilfælde, men der ville man jo så kunne opsøge lægevagten istedet.

Senest rettet af Laus 09 okt 2006 20:52, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Nak ham!!

Titel:
Tidligere holdmedlem

Hvad så¨hvis at scenariet er at han har psykiske problemer, og de faktisk ikke er pga. svampene?
Han vil nu opleve at være stemplet som misbruger, og alle kan nægte ham emhver form for hjælp udover en kontaktperson, der er en ganske almindelig fyr der kan være "rollemodel" for ham.
Prøv at forestil jer at have en sygdom og så blive benægtet enhver form for undersøgelse eller behandling fordi de er overbeviste om at det er ene og alene stoffernes skyld.
Nu har i sikker ikke og vil heller aldrigt kom i den situation, men prøv at sæt dig i sådan en persons sted. Han vil ønske at han aldrigt havde nævnt at han tog nogle stoffer der er på en ligegyldig liste.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Rex Mundi skrev:
Hvad så¨hvis at scenariet er at han har psykiske problemer, og de faktisk ikke er pga. svampene?
Han vil nu opleve at være stemplet som misbruger, og alle kan nægte ham emhver form for hjælp udover en kontaktperson, der er en ganske almindelig fyr der kan være "rollemodel" for ham.
Prøv at forestil jer at have en sygdom og så blive benægtet enhver form for undersøgelse eller behandling fordi de er overbeviste om at det er ene og alene stoffernes skyld.
Nu har i sikker ikke og vil heller aldrigt kom i den situation, men prøv at sæt dig i sådan en persons sted. Han vil ønske at han aldrigt havde nævnt at han tog nogle stoffer der er på en ligegyldig liste.

Præcis! Stofferne får skylden med det samme! Jeg er næsten sikker på, det er tilfældet ved mig. Han gjorde meget ud af at markere og understrege snakken om stoffer i papirerne, hvorimod resten af min livshistorie blot var de rene krudseduller ved siden.

dankdawg skrev:
det skaber problemer nu..du sidder da og tuder over at der er en der siger at han ikke gider at være med til det du har gang i på et internetforum i hvert fald.

Tag dig lige sammen. Der er ingen, der tuder her. Jeg prøver på at videreføre en meget interessant diskussion.

dankdawg skrev:
Øh..han er psykolog? Bevares, det betyder ikke at han nødvendigvis har ret, men altså...det er ikke altid at man selv kan se hvilke problemer man har. Desuden så kan det være at han har oplevet at det er en dårlig forudsætning for en behandling.

Endvidere finder jeg det altså en anelse absurd at en person med en psykisk lidelse insisterer på at have en stærk psyke..hallo..du går til psykolog. Det er altså ikke et tegn på at alt er godt, vel?

Du siger at det har hjulpet at tage svampe, det er muligt, men det er også muligt at du bare bilder dig selv noget ind.

For det første bør du læse, før du svarer! Jeg har aldrig skrevet eller sagt, at jeg har en stærk psyke. Jeg har skrevet, jeg har, hvad jeg selv vil betegne som en STABIL psyke.

Tja, det er muligt, at det bare er noget jeg bilder mig ind. Eller er det? Såvel venner som forældre og min tidligere psykolog har kun set fremgang i min behandling, siden jeg begyndte på svampene. Jeg er selv blevet mere afklaret med problemet, og under min rus forsvinder alt, der hedder OCD, så jeg kan leve nogle timer uden denne psykiske lidelse. En tilstand, der senere har fået mig til at bekæmpe lidelsen med meget mere "gå-på-mod". Derudover er det vigtigt at understrege, at der er stor forskel ¨på psykiske lidelser og psykoser. Psykoser er sygdomme, hvor psykiske lidelser blot er lidelser. Måske lidt firkantet. Det var mig selv, der valgte at gå til psykolog, det er mig selv, der bekæmper OCD'en, med de "redskaber", jeg får. Min gamle psykolog sagde også til mig, at hun var sikker på, jeg kunne fortsætte alene, da jeg lader til at have godt med "gå-på-mod". Og ville en psykolog sige dette, hvis hun havde set mig som et individ med meget ustabil eller på anden måde svag psyke? Jeg tvivler. Især da hun lød meget rationel, belært og menneskelig.

Noget andet sjovt er, at min tidligere psykolog tit har været fremme i medierne. Hun er en dygtig psykolog med speciale i OCD. Rent held jeg fik hende på daværende tidspunkt. Men hun har sagt op, så kan ikke kontakte hende.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Rex Mundi skrev:

For det første er der ingen der siger at han er stemplet som misbruger. Hvor kommer det fra?

For det andet så er der ingen der siger at det er stoffernes skyld. Lægen siger bare at han ikke vil behandle ham hvis ikke han stopper med dem. Det betyder da ikke at det er stoffernes skyld..

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

.Kjaer skrev:

For det første bør du læse, før du svarer! Jeg har aldrig skrevet eller sagt, at jeg har en stærk psyke. Jeg har skrevet, jeg har, hvad jeg selv vil betegne som en STABIL psyke.

Tja, det er muligt, at det bare er noget jeg bilder mig ind. Eller er det? Såvel venner som forældre og min tidligere psykolog har kun set fremgang i min behandling, siden jeg begyndte på svampene. Jeg er selv blevet mere afklaret med problemet, og under min rus forsvinder alt, der hedder OCD, så jeg kan leve nogle timer uden denne psykiske lidelse. En tilstand, der senere har fået mig til at bekæmpe lidelsen med meget mere "gå-på-mod". Derudover er det vigtigt at understrege, at der er stor forskel ¨på psykiske lidelser og psykoser. Psykoser er sygdomme, hvor psykiske lidelser blot er lidelser. Måske lidt firkantet. Det var mig selv, der valgte at gå til psykolog, det er mig selv, der bekæmper OCD'en, med de "redskaber", jeg får. Min gamle psykolog sagde også til mig, at hun var sikker på, jeg kunne fortsætte alene, da jeg lader til at have godt med "gå-på-mod". Og ville en psykolog sige dette, hvis hun havde set mig som et individ med meget ustabil eller på anden måde svag psyke? Jeg tvivler. Især da hun lød meget rationel, belært og menneskelig.

Noget andet sjovt er, at min tidligere psykolog tit har været fremme i medierne. Hun er en dygtig psykolog med speciale i OCD. Rent held jeg fik hende på daværende tidspunkt. Men hun har sagt op, så kan ikke kontakte hende.

Øh..en totalt stabil psyke så..jeg forbinder altså ikke en psykisk lidelse med stabilitet. Du lyder som om du nærmest benægter dine egne problemer, eller nærmere prøver at gøre dem mindre end de er.

Det er da godt at du gør noget for at komme over dine problemer, men altså, det nytter ikke at blive gal fordi doktormanden siger noget der ikke passer dig. Hvis du er utilfreds, så få en anden læges mening. Hvor svært kan det være?

Du var glad for den anden læge fordi den læge ikke stillede krav virker det som om.

Anyways, så har jeg vel ikke så meget mere at tilføje, og jeg håber da at du finder en tilfredstillende løsning.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
For det første er der ingen der siger at han er stemplet som misbruger. Hvor kommer det fra?

Det siger jeg. Han sagde, at jeg havde et misbrug. Ergo må jeg være misbruger.

dankdawg skrev:
en totalt stabil psyke så

Det har jeg ikke sagt.

dankdawg: Orientér dig lidt bedre i tråden og læs, hvad der står. Du virker ikke til at have styr på trådens indhold.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Jeg er tilbøjelig til at holde med Dankdawg, .kjaer. Du skriver selv, at du vil betegne din psyke som meget stabil. Stabilt urolig, oder was? Det er vel ikke for sjov, du går til psykolog?
Jeg har selv modtaget og modtager til stadighed psykologbehandling. Jeg har flere venner i samme situation, jeg har oplevet, at de efter rundt regnet 42 minutter sammen med en psykolog er blevet dels fandens kloge på sig selv, dels fandens kloge på andre mennesker, dels fandens kloge på alle de superfine ting, psychedeliske stoffer kan gøre og har gjort for dem.

Sandheden er som regel, at de er blevet voldsomt bevidste om ting, de ikke før var bevidste om. De/jeg har fået en helvedes masse ekstra input at arbejde med, og bliver ifm. behandlingen guidet via samtale med en fremmed, som kan yde et kvalificeret modspil. Nogen formår ikke at tage imod dette modspil, og disse plejer at være dem, der siger: "jeg er psykisk meget stærk".
Ja, det er nu engang min erfaring. Ikke bare fra min tid her på sitet, men fra min tid som menneske.

Hvis din psykolog ikke er ok for dig, så få en anden. Men lad være med at lyve eller fortie noget. Du snyder kun dig selv, for han er ikke interesseret i andet end at hjælpe dig. Uanset om han så kan det eller ej.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Psykologen er da bare misundelig på svampene. De overtager jo ligsom hans job! Det bliver også svært for ham at behandle dig hvis du foretager selvbehandlingsmetoder, som han ikke aner en pap om.

Dog er det ikke retfærdigt at han stempler dig, som misbruger. Men det at du nægter, at stoppe med at tage stoffer, kan signalere overfor psykologen at du faktisk ikke kan stoppe! Og det kan jo være grund nok til at sende dig på en mere ubehagelig form for behandling (afvending).

Hvis jeg var dig, ville jeg overbevise psykologen om at du ikke er misbruger, og det kan jo kun lade sig gøre på en måde. Nemlig at du stopper med at tage stoffer, indtil behandlingen er ovre.

Go Vind

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Kjær skrev:
Citat:

Det siger jeg. Han sagde, at jeg havde et misbrug. Ergo må jeg være misbruger.

dankdawg skrev:
en totalt stabil psyke så

Det har jeg ikke sagt.

dankdawg: Orientér dig lidt bedre i tråden og læs, hvad der står. Du virker ikke til at have styr på trådens indhold.

Øh..du skrev en MEGET stabil psyke...er det bedre? Lige gyldigt om det er meget eller total (jeg ser ikke den store forskel), så er det jo ikke sandt. Du har psykiske problemer, går til psykolog..det er ikke tegn på en meget stabil psyke, det er tegn på at du er en ustabil person der ikke kan klare sine problemer selv og derfor må søge hjælp hos andre. Det er der intet galt i, men du lyver overfor dig selv og hér i tråden lægger jeg mærke til at du også har lidt svært ved at tackle dem der ikke er enige med dig, mens du labber det i dig når nogen giver dig ret. Det virker som om du har lavet denne tråd for at blive bekræftet i det billede du bygger op af dig selv.

Det er ikke sikkert at du er "stemplet som misbruger", bare fordi han siger du har et misbrug. At være stemplet betyder at du i andres øjne altid vil blive set som sådan.

Jeg ville egentlig ikke skrive mere, men når du påstår at jeg ikke har læst tråden, så kan jeg ikke dy mig.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Desværre er det en kendsgerning, at behandlingssystemet stirrer sig blindt på en patients forbrug af ulovlige rusmidler. Se også denne tråd:

http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=15347

Om ikke andet er der lidt at forære din psykolog, så han måske bliver klogere.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
ikke for at ødelægge tråden(syntes den er meget interessant), men hvad står OCD for?

Titel:
Insane psychedelia user!

Du spørger altså rimeligt meget om ting, som en søgning med det samme kan besvare. Hold lige op med det.

Titel:
Dedikeret medlem

Rex Mundi skrev:
Det er nemt at sidde og være hellig, og tro at så ignorante kan mennesker med sådan en uddanelse ikke være, men det kan de.

Nu er det ikke lige stoffer og stofrelaterede problematikker der præger undervisning og pensum på psykologistudiet. Desværre, eftersom det er et ret stort samfundsmæssigt problem.
Og som ved så mange andre ting, så påtager mennesket sig nok ofte en holdning til emner man ikke kender så meget til, og forholder sig desværre ikke reflekteret til emnet. Følgerne er stereotype opfattelser og stramme kategoriseringer. Sådan fungerer mennesket til tider.

Men man kan jo heller ikke forvente at alle psykologer "passer" til alle mennesker. Mit bud ville nok også være at skifte til en lidt mere åbentsindet psykolog der kender til problematikken.

Det kan jo være at kjærs psykolog rent faktisk er dygtig til noget, men at han ikke lige kan hjælpe kjær. En ting er sikkert. Når der ikke er en god kontakt mellemn behandler og klient, så kommer man nok ingen steder.

/laden

Titel:
Dedikeret medlem

Og lad det blive slået fast. I sundhedssystemets øjne er alle der indtager ulovlige rusmidler stofmisbrugere. Vi der bruger stoffer er stofmisbrugere pr. definition. Det kan vi så være uenige i, men det ændrer ikke på, at som tingene ser ud nu, så er det sundhedssystemet og dets repræsentanter der står med det lange strå og (med rette) kan kalde os for stofmisbrugere.

/laden

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

dankdawg skrev:
Øh..du skrev en MEGET stabil psyke...er det bedre? Lige gyldigt om det er meget eller total (jeg ser ikke den store forskel), så er det jo ikke sandt. Du har psykiske problemer, går til psykolog..det er ikke tegn på en meget stabil psyke, det er tegn på at du er en ustabil person der ikke kan klare sine problemer selv og derfor må søge hjælp hos andre. Det er der intet galt i, men du lyver overfor dig selv og hér i tråden lægger jeg mærke til at du også har lidt svært ved at tackle dem der ikke er enige med dig, mens du labber det i dig når nogen giver dig ret. Det virker som om du har lavet denne tråd for at blive bekræftet i det billede du bygger op af dig selv.

Det er ikke sikkert at du er "stemplet som misbruger", bare fordi han siger du har et misbrug. At være stemplet betyder at du i andres øjne altid vil blive set som sådan.

Jeg ville egentlig ikke skrive mere, men når du påstår at jeg ikke har læst tråden, så kan jeg ikke dy mig.

Der kan være stor forskel på "meget" og "total. Og Laden Barnjesus har besvaret det andet med at blive stemplet som misbruger.

Derudover synes jeg, du bør sætte dig bedre ind i min situation, hvis du vil kommentere min psyke på den måde, som du gør.

Læs om OCD - og forstå følgende: Jeg har været igennem en fire måneders behandling, og min tidligere psykolog har sagt følgende: Jeg er sikker på, du kan fortsætte alene. Men hvis du selv synes, det kunne være godt med lidt "backup" herudefra, så må du få en anden psykolog, du kan komme forbi hos én gang om måneden, hvis det overhovedet tager dig så lang tid for dig at få ordnet de små, resterende tvangshandlinger. Det skal lige siges, at jeg valgte at gå videre med en anden psykolog, da jeg følte, at jeg så var på den "sikre" side, om man så vil sige. Men jeg har også kunne mærke på mig selv, at det med rimelig sikkerhed ikke vil være noget problem for mig at fortsætte behandlingen alene.

Herudover er der meget stor forskel på hvilke problemer, folk har, og hvilke metoder psykologerne så vil bruge. Jeg sidder ikke og har lange samtaler med min psykolog, og jeg føler ikke, jeg har lært meget andet end at bekæmpe min OCD. Hvilket heller ikke har været meningen her, da jeg har en svag form for OCD og ikke andre mentale problemer.

Min OCD er præget af perfektionisme, og min tidligere psykolog mener, at det nok er perfektionisme, der desværre har udviklet sig til denne svage form for OCD, som har været meget nem og behandle.

Og nej, jeg vil ikke kun give folk, der holder med mig, ret. Jeg er da glad for alle svar i tråden, men personlig synes jeg dine svar har været lettere ubrugelige, da du ikke sætter problematikken i perspektiv og reagerer på ting, jeg slet ikke har skrevet.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Laden Barnjesus skrev:
Og lad det blive slået fast. I sundhedssystemets øjne er alle der indtager ulovlige rusmidler stofmisbrugere. Vi der bruger stoffer er stofmisbrugere pr. definition. Det kan vi så være uenige i, men det ændrer ikke på, at som tingene ser ud nu, så er det sundhedssystemet og dets repræsentanter der står med det lange strå og (med rette) kan kalde os for stofmisbrugere.

Jeg synes da netop ikke, at de med rette kan kalde alle stofmisbrugere uden at kigge på, om bemeldte stoffer overhovedet gør nogen skade på individet.

Eller sagt med andre ord: de har magt til at kalde det misbrug og køre denne vrangforestilling igennem, men det betyder ikke at de har ret.

Titel:
Dedikeret medlem

Malkavian skrev:
Laden Barnjesus skrev:

Jeg synes da netop ikke, at de med rette kan kalde alle stofmisbrugere uden at kigge på, om bemeldte stoffer overhovedet gør nogen skade på individet.

Eller sagt med andre ord: de har magt til at kalde det misbrug og køre denne vrangforestilling igennem, men det betyder ikke at de har ret.

Jeg er enig. Sætningen (med rette) i parantes var netop i parantes for at pege på en kritik og diskussion. Det skulle jeg nok have tilføjet.

Definitionen på stofmisbruger er stram og unuanceret, men ikke desto mindre en realitet. Jeg ser frem til et paradigmeskift indenfor menneske-stof-samfunds-problematikker.

/laden

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Laden Barnjesus skrev:
Jeg ser frem til et paradigmeskift indenfor menneske-stof-samfunds-problematikker.

/laden

Det er vi vist flere som gør 8) .

Hilsen Fanny

Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
Tilbage i tiden havde jeg selv brug for psykisk hjælp.

- Hjælpen kom heldigvis fra en, som med det samme fokuseret på om min omgang/leg med stoffer var oversagen.

Idag står der tydeligt i mine papirer, at jeg er vurderet til, at stoffer ingen negative indflydelse har på min tilværelse ........ osv osv.

Hjælpen nået ind til problem kilden, som idag er væk.

Jeg glædes idag over at have mødt denne hjælp da jeg har erfaret, at stoffer kun er en meget lille del af psykiske problemmer som skal afhjælpes idag. MEN af en eller anden grund fylder denne lille del enormt?

Mmmm .... et helt land havde adgang til det organiske opløsningsmidel ethanol (Alkohol) - Men en lille gruppe som ikke kan omgås dette opløsnings middel, ødelage det engang for resten af landet og et forbud kom.

- Mon denne effekt også gælder andre stoffer end opløsningsmidlet alkohol?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]