Citat:
Tillykke Canna, du er den nye Astral!
Nu har vi jo
lidt forskellige forudsætninger, så det tager jeg som en kompliment
Det er fedt nok at du er kritisk, men kan du ikke prøve at nuancere lidt mere, end du gør?
Hvor meget mere om emnet har du undersøgt? Har du undersøgt omfanger af fluorsubstitution på vores tænders hydroxyapatit, sammenholdt med de mængder vi dagligt indtager? Og fluors generelle giftighed?
Har du boret lidt dybere i emnet og fundet artikler, udover Lichtenberg´s. Du skriver, at der er et par uholdbare kilder imellem. Fair nok, men hvad med de resterende kilder?
Citat:
Jeg fortsætter med min flourtandpasta, og argumentet om, at Lichtenberg er tandlæge holder jo ikke helt, hvis der samtidig er masser af andre tandlæger, der siger, at flour er godt. De ved hvad de snakker om, de er jo også tandlæger...
"Dansk Tandlægeforening anbefaler brugen af fluortandpasta". Den lyder i mine øjne langt mere lobbyistisk, end så meget andet. Netop når ikke engang tandlægerne kan redegøre for den nødvendige mængde fluor til emaljebeskyttelse, kontra de mængder vi dagligt udsættes for.
Hvorfor mener du, at det er bedre at holde sig til fluortandpasta fremfor en fluorfri?
Jeg konfronterede min tandlæge med, at jeg ikke havde brugt fluortandpasta i et lille års tid, for ca 14-15 mdr. siden. Første gang var han bogstaveligt talt ved at falde ned af stolen. Jeg forklarede ham hvorfor, men han blev sgu nærmest sur på mig. Da jeg spurgte ind til hydroxyapatit´en og omfanget af fluorsubstitution på emaljen, så var besøgstiden forbi, med et farvel og "jeg håber du bliver klogere".
For ca. 8-9 måneder siden, skulle endnu et tjek foretages. Han kunne sikkert godt huske mig, men sagde ingenting. Efter at have konstateret nul huller, spurgte jeg ham om det kunne være den fluorfrie tandpasta´s skyld at jeg ikke havde fået huller, som jeg ellers plejede at have for mange af.
Denne gang sagde han, at jeg ikke skulle tro på alt hvad jeg så og læste. Så blev jeg nødt til at fortælle ham, at jeg havde forholdt mig kritisk til artikler fundet på bl.a. PubMed. Ingen kommentarer.
Jeg ville få en opringning når tiden nærmede sig, men det er nu to måneder siden, at jeg skulle have været til endnu et tjek.
Mon har er blevet træt af mig, eller har han bare erkendt, at man ikke får huller, når man bruger fluorfri tandpasta?
Hvis I har lidt kendskab til kemi, så spørg Jeres tandlæge. Man kan hurtigt danne sig et indtryk om lægen ved, hvad der tales om.
På den anden side kan en tandlæge jo desværre også godt fylde én med løgn og latin, hvis vedkommende føler sig presset i et spørgsmål, og har fået en fornemmelse af patienten ikke er en ørn til kemi - det var jeg selv udsat for første gang!
Jeg er 100 på at jeg har set lyset, så fuck dig dankdawg...tsss...Aport