TimeKiller skrev:
Ved godt det er en gammel tråd, men jeg tænkte at jeg lige så godt kunne fortsætte denne, i stedet for at oprette en ny..
Jeg er lige begyndt at læse The Doors Of Perception af Aldous Huxley, hvor der er en forklaring på hvordan Meskalin virker biologisk på hjernen. Men bogen er jo fra 1954 så jeg tænkte, at det kunne være at det ikke passer længere..
Derfor kiggede jeg lige Rusmidlernes biologi igennem for at se om der var en forklaring der. Men der står faktisk ikke rigtig noget om det..
I stedet faldt jeg over den tabel der er nederst på siden, hallucinogener, over rusmidlernes inddeling.
http://www.sst.dk/publ/publ2000/rus_bio ... .htm#51960Er det bare mig eller er den helt forkert?? Jeg tror dog det har noget at gøre med at der mangler nogle mellemrum, så det ikke står på linie. Men jeg synes nu stadig det ser rimeligt forkert ud..
Det undre mig lidt at der ikke er andre som har kommenteret det.
Btw. er der ikke nogen som har et link til en side, hvor der står noget om hvordan meskalin virker?
Hvad er det ved det skema du synes er forkert?
Først står der hvilket stof der er tale om. Så står der hvilket transmitterstof det indvirker på og sidst hvilken type receptor det virker på. F.eks. hvis du ser på kokain så står der hvilke transmitterstoffer det indvirker på, nemlig serotonin og dopamin og i næste kolonne hvilken receptor, nemlig transport-protein-receptoren, dvs. re-uptake mekanismen. Det kunne godt have været lavet en smule mere pædagoisk og overskueligt, men helt til rotterne er det da heller ikke.
Mht. meskalin virker det, ligesom LSD og lidt af vejen også ligesom psilocybin, som partiel agonist til de serotonerge 5-HT2A og 5-HT2C receptorer. En partiel agonist er et stof som binder sig til receptoren ligesom en normal receptor ligand, men som blokerer receptoren ligesom en antagonist. Den udøver dog stadig agonistisk effekt.